Bygga en Nas vs synology

Permalänk
Medlem

Bygga en Nas vs synology

Hejsan,

Har idag en äldre HP microserver N36 som jag kör xpenology på vilket funkat bra. Men nu är det dags att köpa nytt och har funderat på Synology Ds918 vs bygga eget. Känns som man får mer för pengarna att sätta ihop något eget. Har dock dålig koll på vad man borde köra på för komponenter så behöver lite tips.

Krav:
-Gärna under 5000 kr totalt (exkl diskar)
-energisnål och tyst
-plats för minst 4 diskar
-relativt liten (typ ds918 storlek)
-ska användas som plexserver (får gärna kunna transkoda 2+ 1080p kommer dock ha den kopplad mot min nvidia shield), familjebilder, lagra dokument, sonarr, och lite enklare liknande saker
-fortsätter nog med xpenology

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Beroende på hur många diskar du vill ha hade jag antingen gått för Fractal Design node 304 (mini-itx, med plats för 6 diskar)

Eller node 804 om du vill ha plats för upp till 10 hdds och 2 ssd. (m-atx)

Jag gjorde två exempel på kundvagnar, de blev lite dyrare men jag tog platinum speccade nätagg då de har bättre verkningsgrad (billigare i drift) då jag antog NAS ska stå igång 24/7.

Ryzen cpu för att kunna transcoda och ifall du får för dig att göra något mer på den så finns det kraft kvar. På m-atx bygget så har moderkotet 6 sata portar och på itx 4 (går att fixa fler genom att stoppa in kort osv).

Så om du vill göra de billigare, ta en sämre cpu och välj ett guldagg av tycke istället så kommer du under 5000. Byggde för lite mer "premium" och energieffektivt.

micro atx
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3879154&view=m

mini itx

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3879158&view=m

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@NatureBoyyy:

Bra förslag. Jag hade också byggt något eget, det är ju så mycket roligare och mer flexibelt

En sak bara, ECC minnen kan vara bra att ha i en nas. Har dock dålig koll på om/hur det funkar med ryzen och olika moderkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synology DiskStation DS918+
Kostar 5990kr utan hårddisk, har Intel Celeron J3455 och 4GB minne.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4484380

Jag byggde nyligen själv en NAS med:
Intel Celeron J4105 och 8GB minne för 2600kr utan hårddisk.
Ingen fläkt på min NAS som på Synology, utan använder liknande som Pico PSU.

Bygg själv om du gillar att pilla och lära dig, samt får en kraftfullare NAS och det är billigare.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Beror på vad man vill ha, i Synology-fallet betalar man för mjukvaran och dess funktioner. Bygger man själv får man självklart mer pulver i prylarna till lägre peng. Jag har valt Synology, har precis de funktioner jag vill ha, lättanvänt och enkelt att underhålla, det jag använder:
Utöver filfunktionerna förstås...
En liten linux VM som kör min sekundära DNS
Två-vägs synk med Onedrive av sånt jag vill ha lätttillgänglig i office365
Office365 backup
Dynamisk uppdatering av extern DNS
Backup till SynologyCloud (för att ha backup på annan plats än hemmet)
Plex server
Apple Timemachine

Flera av dessa hade varit meckigt att få till själv, så jag betalar lite extra för att få det snyggt paketerat av Synology.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man vill ha, i Synology-fallet betalar man för mjukvaran och dess funktioner. Bygger man själv får man självklart mer pulver i prylarna till lägre peng. Jag har valt Synology, har precis de funktioner jag vill ha, lättanvänt och enkelt att underhålla, det jag använder:
Utöver filfunktionerna förstås...
En liten linux VM som kör min sekundära DNS
Två-vägs synk med Onedrive av sånt jag vill ha lätttillgänglig i office365
Office365 backup
Dynamisk uppdatering av extern DNS
Backup till SynologyCloud (för att ha backup på annan plats än hemmet)
Plex server
Apple Timemachine

Flera av dessa hade varit meckigt att få till själv, så jag betalar lite extra för att få det snyggt paketerat av Synology.

Jag skulle säga Synology utan tvekan just pga detta. Även fast man kan pilla så slipper man, det bara funkar och funkar och funkar, dag efter dag, år efter år. Jag har både byggt själv och ägt flera Synology och ävan andra NAS-enheter. Gick tillbaka till Synology just pga enkel och smidighet.

Tycker man om att pilla så är det en annan femma. Men jag lägger gärna en extra slant på att jag vet att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Beroende på hur många diskar du vill ha hade jag antingen gått för Fractal Design node 304 (mini-itx, med plats för 6 diskar)

Eller node 804 om du vill ha plats för upp till 10 hdds och 2 ssd. (m-atx)

Jag gjorde två exempel på kundvagnar, de blev lite dyrare men jag tog platinum speccade nätagg då de har bättre verkningsgrad (billigare i drift) då jag antog NAS ska stå igång 24/7.

Ryzen cpu för att kunna transcoda och ifall du får för dig att göra något mer på den så finns det kraft kvar. På m-atx bygget så har moderkotet 6 sata portar och på itx 4 (går att fixa fler genom att stoppa in kort osv).

Så om du vill göra de billigare, ta en sämre cpu och välj ett guldagg av tycke istället så kommer du under 5000. Byggde för lite mer "premium" och energieffektivt.

micro atx
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3879154&view=m

mini itx

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3879158&view=m

Stort tack för båda tipsen! Paketet med Node 804 såg väldigt intressant ut. Känns som prestandan man får i det paketet slår Ds918 på fingrarna trots samma pris. Ska ta och kika lite mer på det. Även MITX-paketet var inte helt dumt heller!

Skrivet av Trigger:

@NatureBoyyy:

Bra förslag. Jag hade också byggt något eget, det är ju så mycket roligare och mer flexibelt

En sak bara, ECC minnen kan vara bra att ha i en nas. Har dock dålig koll på om/hur det funkar med ryzen och olika moderkort.

Läst/hört lite om ECC-minnen men känner mig inte helt insatt i det. Får se om det är något jag tar med i beräkningen innan köp, men tack för tipset!

Skrivet av aaaaa:

Synology DiskStation DS918+
Kostar 5990kr utan hårddisk, har Intel Celeron J3455 och 4GB minne.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4484380

Jag byggde nyligen själv en NAS med:
Intel Celeron J4105 och 8GB minne för 2600kr utan hårddisk.
Ingen fläkt på min NAS som på Synology, utan använder liknande som Pico PSU.

Bygg själv om du gillar att pilla och lära dig, samt får en kraftfullare NAS och det är billigare.

Mm såg att DS918 låg strax under 6000 kr nu, vad för fler komponenter kör du? Chassi? Lägre pris lockar alltid

Skrivet av Mindfighter:

Beror på vad man vill ha, i Synology-fallet betalar man för mjukvaran och dess funktioner. Bygger man själv får man självklart mer pulver i prylarna till lägre peng. Jag har valt Synology, har precis de funktioner jag vill ha, lättanvänt och enkelt att underhålla, det jag använder:
Utöver filfunktionerna förstås...
En liten linux VM som kör min sekundära DNS
Två-vägs synk med Onedrive av sånt jag vill ha lätttillgänglig i office365
Office365 backup
Dynamisk uppdatering av extern DNS
Backup till SynologyCloud (för att ha backup på annan plats än hemmet)
Plex server
Apple Timemachine

Flera av dessa hade varit meckigt att få till själv, så jag betalar lite extra för att få det snyggt paketerat av Synology.

Tack för tipset och infon, har haft en Synology (två diskars) tidigare och nu en Microserver med Xpenology. Har inget emot att fortsätta med det framöver då det funkat väldigt smidigt.

Skrivet av Lejmah:

Jag skulle säga Synology utan tvekan just pga detta. Även fast man kan pilla så slipper man, det bara funkar och funkar och funkar, dag efter dag, år efter år. Jag har både byggt själv och ägt flera Synology och ävan andra NAS-enheter. Gick tillbaka till Synology just pga enkel och smidighet.

Tycker man om att pilla så är det en annan femma. Men jag lägger gärna en extra slant på att jag vet att det funkar.

Smidighet är klart en fördel men det känns som jag får samma med Xpenology?

Permalänk
Medlem

@Xandyr:
Får bara plats med 2st 2,5” hdd med denna moderkort i chassit, kylflänsen är hög, annars får man plats med en 3,5”.
Tyvärr inte 4st hdd som du vill ha.

Case: Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX
PSU: Chieftec AC Power Adapter CDP-085ITX 85W
Motherboard: ASRock J4105-ITX - Intel Gemini Lake - Intel Onboard CPU socket - DDR4 RAM - Mini-ITX
Memory: Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x4GB (CMSX8GX4M2A2400C16)
Hard drive: Seagate Barracuda ST4000LM024 128MB 4TB
USB stick: SanDisk USB 3.1 Ultra Fit 16GB

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

@Xandyr: Tänk bara på att uppdateringar med Xpenology är långt ifrån en säker och stabil upplevelse.
Det är lite samma sak som när man kör med s.k "Hackintosh", risken att något går sönder vid uppdateringar är stor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Synology alla dagar i veckan. Min har tuffat på sedan 2016 utan problem.
Köp en 918+

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

@Xandyr:
Får bara plats med 2st 2,5” hdd med denna moderkort i chassit, kylflänsen är hög, annars får man plats med en 3,5”.
Tyvärr inte 4st hdd som du vill ha.

Case: Chieftec Compact Series IX-01B Mini-ITX
PSU: Chieftec AC Power Adapter CDP-085ITX 85W
Motherboard: ASRock J4105-ITX - Intel Gemini Lake - Intel Onboard CPU socket - DDR4 RAM - Mini-ITX
Memory: Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x4GB (CMSX8GX4M2A2400C16)
Hard drive: Seagate Barracuda ST4000LM024 128MB 4TB
USB stick: SanDisk USB 3.1 Ultra Fit 16GB

Aha ok, lite för litet för mig då. tack ändå!

Skrivet av backspace:

@Xandyr: Tänk bara på att uppdateringar med Xpenology är långt ifrån en säker och stabil upplevelse.
Det är lite samma sak som när man kör med s.k "Hackintosh", risken att något går sönder vid uppdateringar är stor.

Sant, men har klarat mig hittils och har kört Xpenology senaste 3-4 åren.

Skrivet av kallabaz:

Synology alla dagar i veckan. Min har tuffat på sedan 2016 utan problem.
Köp en 918+

Varför? Klart den rullar på men det gör ju en egenbyggd NAS också (förhoppningsvis) men som då har betydligt bättre kapacitet för samma pengar. Försöker bara motivera pengarna även 918+ fortfarande är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Aha ok, lite för litet för mig då. tack ändå!

Sant, men har klarat mig hittils och har kört Xpenology senaste 3-4 åren.

Varför? Klart den rullar på men det gör ju en egenbyggd NAS också (förhoppningsvis) men som då har betydligt bättre kapacitet för samma pengar. Försöker bara motivera pengarna även 918+ fortfarande är intressant.

Det är kul med egenbyggd nas. Men ibland vill man att det bara ska fungera och då är en Synology ett väldigt bra alternativ.

Permalänk

Hur får man till Dropbox sync på Synology jämfört med egenbyggd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar och är nyfiken på vad du körde på tillslut?

Skrivet av Xandyr:

Hejsan,

Har idag en äldre HP microserver N36 som jag kör xpenology på vilket funkat bra. Men nu är det dags att köpa nytt och har funderat på Synology Ds918 vs bygga eget. Känns som man får mer för pengarna att sätta ihop något eget. Har dock dålig koll på vad man borde köra på för komponenter så behöver lite tips.

Krav:
-Gärna under 5000 kr totalt (exkl diskar)
-energisnål och tyst
-plats för minst 4 diskar
-relativt liten (typ ds918 storlek)
-ska användas som plexserver (får gärna kunna transkoda 2+ 1080p kommer dock ha den kopplad mot min nvidia shield), familjebilder, lagra dokument, sonarr, och lite enklare liknande saker
-fortsätter nog med xpenology

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Går i samma tankar och är nyfiken på vad du körde på tillslut?

Skickades från m.sweclockers.com

Än så länge har jag inte gjort något. Får se om det blir till hösten / vintern kanske.

Permalänk

Söker fler alternativ för att bygga egen NAS/server. Att man gärna vill ha stöd för ECC begränsar utbudet av moderkort rätt kraftigt. Finns några andra lämpliga prisvärda moderkort än de som nämnts i denna tråd?

Permalänk
Medlem

Nu bumpar jag min egen tråd då det äntligen är dags att ta tag i uppgradering av NAS.

Som det är nu funderar jag på tre alternativ
1) Microserver Gen10 med AMD opteron x3216 16 gb
2) Amd 3400g + vilket moderkort? + 16gb ram (funkar ecc) + node 304/804 + nättagg
3) En nas med någon Xeon processor (förslag på bygge)

On alternativ 2/3 vilket moderkort och vilka minnen hade ni kört på?

Pris, under 8000 exkl diskar.

Permalänk

Tittat på J5005 eller kommande J5040?
10W TDP med bra prestanda.
J5005 klarar 16 GB minne, även om det inte finns officiellt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahl85:

Hur får man till Dropbox sync på Synology jämfört med egenbyggd?

Skickades från m.sweclockers.com

Installerat synologys app som heter cloud sync på nas'en, riktigt smidig att installera/Konfa! Klarar de flesta molntjänster.

Edit: missade att frågan ställdes för ett år sedan 😂

Permalänk
Skrivet av Linus:

Installerat synologys app som heter cloud sync på nas'en, riktigt smidig att installera/Konfa! Klarar de flesta molntjänster.

Edit: missade att frågan ställdes för ett år sedan 😂

Det gjorde inget. Jag har inte tittar vidare på denna tjänst så svaret är fortfarande aktuellt. Tack.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Fractal Design Node 304 (eller liknande, ex Core 500, som även klarar Mini-DTX)
GIGABYTE H310M S2V 2.0
Intel Core i3 9100F

Dock behöver man ett grafikkort temporärt när man installerar burken, då det inte finns integrerat i den processorn. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Tittat på J5005 eller kommande J5040?
10W TDP med bra prestanda.
J5005 klarar 16 GB minne, även om det inte finns officiellt stöd.

Tack för tips, inte kollat på dessa. Hur presterar den mot tex en ryzen 3400g? Eller mot tex nya microserver gen 10?

Skrivet av FubbHead:

Fractal Design Node 304 (eller liknande, ex Core 500, som även klarar Mini-DTX)
GIGABYTE H310M S2V 2.0
Intel Core i3 9100F

Dock behöver man ett grafikkort temporärt när man installerar burken, då det inte finns integrerat i den processorn. 🙂

Tack för tips, varför Intel och inte ryzen? Ecc stöd? Hade gärna sett integrerad gpu så jag slipper köpa ett extra för installera basen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Tack för tips, inte kollat på dessa. Hur presterar den mot tex en ryzen 3400g? Eller mot tex nya microserver gen 10?

Du kan få en fingervisning vilken skillnad det är genom att googla ex "geekbench j5005" respektive "geekbench 3400g".

Sådana "integrerade" strömsnåla processorer kommer oftast inte nära "vanliga" processorer, men å andra sidan är de billiga och... strömsnåla då. Och inte omöjligt att de kan hantera åtminstone 2 omkodningar (om du nu verkligen behöver hela omkodningar, och inte bara remux?)

Skrivet av Xandyr:

Tack för tips, varför Intel och inte ryzen? Ecc stöd? Hade gärna sett integrerad gpu så jag slipper köpa ett extra för installera basen.

Enkelt uttryckt så vill jag komma undan så billigt som möjligt.

Hade gärna använt Ryzen om jag hittat ett mITX- eller mDTX-moderkort för AM4 med för hyggligt pris. Men hittade bara dyra ITX-moderkort med massa blajj jag inte behövde.

9100F skall ha stöd för ECC, men osäker på moderkortet. Finns ju andra processorer också, även 9100, med integrerad GPU. För min del spelar det ingen roll, man sparkar igång burken och sedan får den stå, så 99.999% av tiden är grafikkortet helt onödigt. Men jag har å andra sidan lite datorskrot liggandes jag kan använda.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

Sådana "integrerade" strömsnåla processorer kommer oftast inte nära "vanliga" processorer, men å andra sidan är de billiga och... strömsnåla då. Och inte omöjligt att de kan hantera åtminstone 2 omkodningar (om du nu verkligen behöver hela omkodningar, och inte bara remux?)

Det finns ingen sådan skillnad, förstår inte alls vad du menar med "vanliga processorer".
En processor har ju precis den prestandan som man mäter upp, varken mer eller mindre.

J5005 har en grym FLOPS per TPD prestanda, och det är precis vad man vill ha i en liten NAS som ska köra 24/7.
Sen beror valet av CPU såklart även på vad den ska användas till. Har själv en J5005 driver en VPN-tunnel till hela mitt LAN 100/10 Mbps, torrentklient, docker med Serviio, Pi-hole DNS, Duplicati backup, filserver på 10TB, +mer. Och belastningen ligger på 10-20%.

Permalänk
Skrivet av Xandyr:

Tack för tips, inte kollat på dessa. Hur presterar den mot tex en ryzen 3400g? Eller mot tex nya microserver gen 10?

Tack för tips, varför Intel och inte ryzen? Ecc stöd? Hade gärna sett integrerad gpu så jag slipper köpa ett extra för installera basen.

Ryzen 3400 är väl ca. 3x snabbare, men den drar 6.5x mer effekt.

Microserver gen 10 tänkte jag först köpa, och väntade på den, men när specifikationen släpptes och det var klart att den var AMD baserad, så släppte jag den iden helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Det finns ingen sådan skillnad, förstår inte alls vad du menar med "vanliga processorer".
En processor har ju precis den prestandan som man mäter upp, varken mer eller mindre.

J5005 har en grym FLOPS per TPD prestanda, och det är precis vad man vill ha i en liten NAS som ska köra 24/7.
Sen beror valet av CPU såklart även på vad den ska användas till. Har själv en J5005 driver en VPN-tunnel till hela mitt LAN 100/10 Mbps, torrentklient, docker med Serviio, Pi-hole DNS, Duplicati backup, filserver på 10TB, +mer. Och belastningen ligger på 10-20%.

Dessa integrerade processorer är billigare, är av enklare design, har mindre cache och mindre integrerade funktioner. Det är skillnaden.

Idle eller nära idle så skiljer det inte så fruktansvärt mycket i effekt, vilket trots allt är var processorn ligger större delen av tiden. Men säg gärna vilken 10w processor som kommer upp i samma maximala prestanda som i stort sett vilken 65w "vanlig" desktopprocessor som helst.

Inget av det du nämner är särskilt krävande, så för sådana sysslor fungerar en sådan processor utmärkt, kör själv en router på en J3455. Men för mer krävande saker, som ex omkodning av video, så blir det tufft.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

Dessa integrerade processorer är billigare, är av enklare design, har mindre cache och mindre integrerade funktioner. Det är skillnaden.

Nej, det är inte så per definition. T.ex. så har Ryzen 3400 4MB cache, och J5005 har 4MB cache.
"Enklare design" - nja...
Beror ju helt på vad man jämför, men bara för att en CPU är integrerad så är den per definition inte sämre.

Skrivet av FubbHead:

Idle eller nära idle så skiljer det inte så fruktansvärt mycket i effekt, vilket trots allt är var processorn ligger större delen av tiden. Men säg gärna vilken 10w processor som kommer upp i samma maximala prestanda som i stort sett vilken 65w "vanlig" desktopprocessor som helst.

Får inte ihop denna formuleringen, en processor som använder 6.5x mer energi bör ju också ha större maximal prestanda.
För en NAS tycker jag effektiviteten är viktig, och om man ändå ligger på idle mesta tiden som du skriver, så är det ingen vits med att bränna bort en massa effekt. Det blir fort en 100 lapp extra på elräkningen varje månad.
Då kan man ju ha en ännu kraftigare CPU som man startar tillfälligt för att t.ex. transcoda 4K filmer.

Skrivet av FubbHead:

Inget av det du nämner är särskilt krävande, så för sådana sysslor fungerar en sådan processor utmärkt, kör själv en router på en J3455. Men för mer krävande saker, som ex omkodning av video, så blir det tufft.

Ex. J5005 har Intel Quicksync, så omkodning av video ska den nog klara. Men visst, ska man trycka igenom flera 4K strömmar så blir det tufft.
Fast å andra sidan så handlade inte tråden om 4K strömmar, utan får gärna kunna transkoda 2+ 1080p .... har inte testat(än), men en J5005 borde ju klara detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slugger321:

Microserver gen 10 tänkte jag först köpa, och väntade på den, men när specifikationen släpptes och det var klart att den var AMD baserad, så släppte jag den iden helt.

Det finns väl flera Microserver gen 10 som är intel-baserade?

Jag har funderat på att byta ut min nuvarande server mot just en Microserver gen 10 (https://www.dustinhome.se/product/5011175581/microserver-gen-...) och är rätt så säker på att den modellen jag tittar på är intel-baserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns väl flera Microserver gen 10 som är intel-baserade?

Jag har funderat på att byta ut min nuvarande server mot just en Microserver gen 10 (https://www.dustinhome.se/product/5011175581/microserver-gen-...) och är rätt så säker på att den modellen jag tittar på är intel-baserad.

du måste skilja på gen10 och gen 10 plus (borde ha döpts till gen 11). Gen10 är AMD utan möjlighet till ILO. 10 plus är intel och med ILO

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ett litet sidospår.
Det jag alltid har undrat är hur man på ett säkert och prisvärt alternativ kan säkerhetskopierar NAS:en? Om huset går i lågor så kan man helt plötsligt ha förlorat 1 tb musik, några tb film. Att säkerhetskopiera andar viktigt dokument och bilder är inte svårt pga att det endast tar några gb.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods