Cykel-djungeln. Hjälp behövs!

Cykel-djungeln. Hjälp behövs!

Det är så många frågor som snurrar runt just nu.

Jag funderar på att börja träna/motionera och cykling känns som ett ganska roligt sätt. Jag har försökt sätta in mig i djungeln som är men jag har lite frågor som jag inte hittar svar på efter en del googling.

Vad för typ av cykel rekommenderar du? Jag kommer använda den för att åka till affärn (kommer använda en ryggsäck), hälsa på hos vänner, och som sagt, träna/motionera. Tänker mig att det blir framförallt på asfalt, tror inte det blir nå i skog eller grus tex men man vet aldrig. Är det en racer som passar mig bäst?

Vilka märken rekommenderas? Hittat ett bra erbjudande på en Fuji men hittar väldigt lite om Fuji. Ska man undvika de eller är de bara inte så populära? http://egons.nu/marken/fuji/racer/sportif-13-disc-0/ (Finns fler fujis på rea också, vart mest nyfiken på denna pga en ganska stor nedsättning i pris och Shimano 105 ska vara bra läste jag?)

Vilken prisklass.. rekommenderas/bör man kika på/undvika osv. Vart chockad först när jag såg priserna på cyklar (aldrig köpt en ny cykel förr), men tänkte väl först omkring 3-4k, men desto mer jag läser desto mer dumsnålt känns det. Den jag länkade ovan är verkligen på smärtgränsen, så vill helst inte lägga mer än det. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer cykla egentligen (inte ägt en cykel på 4 år), vilket leder till nästa fråga..

Hur ser andrahandsvärdet ut på cyklar? Går man mycket back om man skulle sälja den?

En sista fundering, pedaler och cykelskor? Vad rekommenderas där? Behöver man cykelskor? Något annat man bör köpa till?

Jag tänkte gå förbi Egons imorgon och höra lite, men ville fråga här först så man inte blir helt lurad av försäljningssnack. Något man bör fråga där också när man ändå är där (och eventuellt köper en cykel)?

Cykeln i länken är ok. Lite i överkant prismässigt för utrustningsnivån (och då menar jag reapriset!), så se om du kan snacka till dig åtminstone pedaler i det priset också.

Cykelbyxor, hjälm, cykelhandskar och cykelskor rekommenderar jag starkt. Cykelglasögon också om du inte har vanliga glasögon redan.

Och ska du verkligen ha den för att åka till butik med, så får du skaffa ett rejält, godkänt bygellås som du låser bakhjulet till en stolpe eller ett cykelställ, och helst också en grov vajer eller kedja för att låsa fast framhjulet också, så det inte blir stulet. Jag hade nog skaffat en begagnad skräpcykel för att göra butiksärenden med, och reserverat fincykeln för besök hos vänner (där man kan ta in cykeln i trädgård eller i bostad) och träningsrundorna.

Jag skulle nog rekommendera en så kallad cx cykel, för den oinsatte liknar det en racercykel men gjord mer för grusvägar eller lättare terräng. Det är en väldigt användbar cykeltyp, man kan cykla i stan, på grusvägar, lättare skogsvägar, på asfalt, på långtur etc. Stryktåligare än en racer men inte lika klumpig som en mtb.

3-4kr får du ingen cykel för tyvärr, dock 10-12k kan du få en rätt fin cx cykel med aluram och hyfsade komponenter. Speciellt om du kan tänka dig begagnat kan du få mycket för runt 10k.

Pedaler är inte så jätteviktigt i början, det viktigaste är att komma igång att träna och ha kul. Vanliga platta pedaler och ett par skor med tunn sula funkar utmärkt på en cx cykel.

Du kan nog får bra hjälp här men kika in på happyride.se också

@Jerkanftw:

Tjena!

Har inte svar på dina frågor, kröp nyligen ner i cyckelträsket och köpte mig en MTB Trek Roscoe 8 (kommer vardags cykla på den samt cykla i skogen, trail mm) för alternativ träning och hålls igång kroppen.

Det jag tänkte tipsa om är sidan happyride.se

På de forumet snackas det cycklar som det snackas datorer här på SWEC

Mvh

Edit
Blev visst 2a på bollen såg jag nu

Skrivet av Jerkanftw:

Det är så många frågor som snurrar runt just nu.

Jag funderar på att börja träna/motionera och cykling känns som ett ganska roligt sätt. Jag har försökt sätta in mig i djungeln som är men jag har lite frågor som jag inte hittar svar på efter en del googling.

Vad för typ av cykel rekommenderar du? Jag kommer använda den för att åka till affärn (kommer använda en ryggsäck), hälsa på hos vänner, och som sagt, träna/motionera. Tänker mig att det blir framförallt på asfalt, tror inte det blir nå i skog eller grus tex men man vet aldrig. Är det en racer som passar mig bäst?

Vilka märken rekommenderas? Hittat ett bra erbjudande på en Fuji men hittar väldigt lite om Fuji. Ska man undvika de eller är de bara inte så populära? http://egons.nu/marken/fuji/racer/sportif-13-disc-0/ (Finns fler fujis på rea också, vart mest nyfiken på denna pga en ganska stor nedsättning i pris och Shimano 105 ska vara bra läste jag?)

Vilken prisklass.. rekommenderas/bör man kika på/undvika osv. Vart chockad först när jag såg priserna på cyklar (aldrig köpt en ny cykel förr), men tänkte väl först omkring 3-4k, men desto mer jag läser desto mer dumsnålt känns det. Den jag länkade ovan är verkligen på smärtgränsen, så vill helst inte lägga mer än det. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer cykla egentligen (inte ägt en cykel på 4 år), vilket leder till nästa fråga..

Hur ser andrahandsvärdet ut på cyklar? Går man mycket back om man skulle sälja den?

En sista fundering, pedaler och cykelskor? Vad rekommenderas där? Behöver man cykelskor? Något annat man bör köpa till?

Jag tänkte gå förbi Egons imorgon och höra lite, men ville fråga här först så man inte blir helt lurad av försäljningssnack. Något man bör fråga där också när man ändå är där (och eventuellt köper en cykel)?

Det är som med allt. Du kan köpa en cykel för 2000kr på biltema som tar dig från a -> b men du kan också köpa för 100 000kr som tar dig från a-> b. Exakt som med datorer.

Antingen köper du dig en citybike, racer med rakt styre och smala däck. På den är grusvägar något man får undvika.
Annars är det en mountainbike men med slicks däck så du har lite lättare på asfalt men ändå klarar grusvägar.

Cykelskor och spd-pedaler är inte ett måste om du inte tänker träna aktivt. Går enkelt att köpa till senare om du känner att det behövs.

Man förlorar en del på cyklar också så varför inte kolla på beg. marknaden direkt. Många som köpt en värstingcykel som inte används. En viktig sak att kolla är storleken på ram så den verkligen passar dig.

Märke är mycke tycke och smak men se till att komponenterna är bra märken som typ shimano på växlar osv. Skivbromsar är att föredra. Ska du bara cykla på asfalt och lite grus så hoppa över dämpning i fram och bakgaffel. Har aldrig hört talas om Fuji så kan inte säga något om just det märket. Kör själv en Scott men cyklar inte så mycket, gillade den bara när jag letade själv.

Gå till butiken och testa, få lite tips och råd och kolla sen blocket eller något cykelforum för att köpa begagnat är mitt tips. Räkna kanske inte med att få senaste årsmodellen men säkerligen en bra cykel för bra peng.

Skrivet av cyklonen:

Cykeln i länken är ok. Lite i överkant prismässigt för utrustningsnivån (och då menar jag reapriset!), så se om du kan snacka till dig åtminstone pedaler i det priset också.

Cykelbyxor, hjälm, cykelhandskar och cykelskor rekommenderar jag starkt. Cykelglasögon också om du inte har vanliga glasögon redan.

Och ska du verkligen ha den för att åka till butik med, så får du skaffa ett rejält, godkänt bygellås som du låser bakhjulet till en stolpe eller ett cykelställ, och helst också en grov vajer eller kedja för att låsa fast framhjulet också, så det inte blir stulet. Jag hade nog skaffat en begagnad skräpcykel för att göra butiksärenden med, och reserverat fincykeln för besök hos vänner (där man kan ta in cykeln i trädgård eller i bostad) och träningsrundorna.

Har du någon annan som du rekommenderar? omkring 5-13k kanske. Finns den på Egons så är det ett stort plus, känns smidigt att köpa i en fysisk butik.

Kommer ske ganska sällan skulle jag tro att jag tar den till affären. Bor centralt och finns bättre mataffärer med större utbud några kilometer utanför, så om de har något man vill ha så blir det cykeln tänker jag mig. Men lås kommer införskaffas! Köper den primärt för träning.

Tack för svaret.

Skrivet av CFSsss:

Jag skulle nog rekommendera en så kallad cx cykel, för den oinsatte liknar det en racercykel men gjord mer för grusvägar eller lättare terräng. Det är en väldigt användbar cykeltyp, man kan cykla i stan, på grusvägar, lättare skogsvägar, på asfalt, på långtur etc. Stryktåligare än en racer men inte lika klumpig som en mtb.

3-4kr får du ingen cykel för tyvärr, dock 10-12k kan du få en rätt fin cx cykel med aluram och hyfsade komponenter. Speciellt om du kan tänka dig begagnat kan du få mycket för runt 10k.

Pedaler är inte så jätteviktigt i början, det viktigaste är att komma igång att träna och ha kul. Vanliga platta pedaler och ett par skor med tunn sula funkar utmärkt på en cx cykel.

Du kan nog får bra hjälp här men kika in på happyride.se också

Kikade på det också, men ska kolla mer på det. Tack för svar och tips!

Skrivet av Smegmer:

@Jerkanftw:

Tjena!

Har inte svar på dina frågor, kröp nyligen ner i cyckelträsket och köpte mig en MTB Trek Roscoe 8 (kommer vardags cykla på den samt cykla i skogen, trail mm) för alternativ träning och hålls igång kroppen.

Det jag tänkte tipsa om är sidan happyride.se

På de forumet snackas det cycklar som det snackas datorer här på SWEC

Mvh

Edit
Blev visst 2a på bollen såg jag nu

Haha, tackar ändå för tipset!

Skrivet av Stefflo:

Det är som med allt. Du kan köpa en cykel för 2000kr på biltema som tar dig från a -> b men du kan också köpa för 100 000kr som tar dig från a-> b. Exakt som med datorer.

Antingen köper du dig en citybike, racer med rakt styre och smala däck. På den är grusvägar något man får undvika.
Annars är det en mountainbike men med slicks däck så du har lite lättare på asfalt men ändå klarar grusvägar.

Cykelskor och spd-pedaler är inte ett måste om du inte tänker träna aktivt. Går enkelt att köpa till senare om du känner att det behövs.

Man förlorar en del på cyklar också så varför inte kolla på beg. marknaden direkt. Många som köpt en värstingcykel som inte används. En viktig sak att kolla är storleken på ram så den verkligen passar dig.

Märke är mycke tycke och smak men se till att komponenterna är bra märken som typ shimano på växlar osv. Skivbromsar är att föredra. Ska du bara cykla på asfalt och lite grus så hoppa över dämpning i fram och bakgaffel. Har aldrig hört talas om Fuji så kan inte säga något om just det märket. Kör själv en Scott men cyklar inte så mycket, gillade den bara när jag letade själv.

Gå till butiken och testa, få lite tips och råd och kolla sen blocket eller något cykelforum för att köpa begagnat är mitt tips. Räkna kanske inte med att få senaste årsmodellen men säkerligen en bra cykel för bra peng.

Jag vill mest undvika att vara dumsnål bara. Var ute på en cykeltur idag med en väns cykel och det var otroligt hur oskön och felinställd den var för mig, så vill helst komma bort från det.

Jag har kikat på begagnat men just nu iaf så var inte utbudet nå stort alls, och det känns knepigt att hitta en bra som dessutom passar mig i storlek.

Vanliga landsvägscyklar funkar utmärkt på det som kallas grusväg, men som egentligen är hårt packad sand. Typiska skogsvägar med två fåror. Verkliga grusvägar, med löst, grovt grus, är en helt annan sak.

Jag har själv varit i din sits, för sexton år sen, och tänkte samma sak "mest väg, men också lite skog", men så blev det aldrig. Och efter en period i en cykelbutik upptäckte jag att väldigt många i samma situation tänker just så. De allra flesta kommer att cykla mest på vanliga vägar, så optimera för det. Om intresset tar fart kommer det ändå att köpas fler cyklar sen, så då kan man skaffa andra typer...

Jag avråder starkt från rakt styre! Det tvingar dina armar, handleder och händer till en ganska onaturlig position som för många kan bli tröttande i längden. Med ett bockstyre får du 3-4 olika positioner och kan växla mellan dem enkelt för att variera. Dina axlar, armar, handleder och handflator kommer att tacka dig om du väljer bockstyre.

Skrivet av Jerkanftw:

Jag vill mest undvika att vara dumsnål bara. Var ute på en cykeltur idag med en väns cykel och det var otroligt hur oskön och felinställd den var för mig, så vill helst komma bort från det.

Jag har kikat på begagnat men just nu iaf så var inte utbudet nå stort alls, och det känns knepigt att hitta en bra som dessutom passar mig i storlek.

Inställningen och storleken är väldigt viktig, finns bra guider på nätet på hur du ska tänka. Bara för att ramen har rätt storlek så är det lite pyssel innan allt kommer på rätt plats.
Att hitta en kvalitetscykel för 3-4 tusen kommer bli svårt om du ska ha en ny. Räkna med minst det dubbla tyvärr. Cyklar har blivit ruskigt dyrt.

Köp en enkel cykel begagnad nu för någon tusenlapp och om du tycker det känns rätt och du räknar med att cykla mer så börja leta till hösten då det är rea både på begagnat och i butik.

Jag var också lika vilsen och efter att ha läst mycket samt mycket om och men valde jag en White GX Lite från XXL då den var på kampanj. Det stod mellan den eller Riverside 900

Hej igen @cyklonen

Jag besökte Egons idag och snackade med dem lite om allt möjligt, men eftersom jag gillar att grotta ner mig i ämnen innan jag köper något så vill jag bara dubbelkolla lite med er.

Läst på en del idag igen, och desto mer man läser desto mer pengar vill man lägga... Eftersom man inte har någon egen erfarenhet känns det väldigt svårt att avgöra hur stor skillnad det är på fälgbroms och skivbroms, kolfiberram och aluminiumram osv.

Jag kan lägga mer pengar om det ger bättre resultat, men det är svårt att avgöra för mig vad som faktiskt ger mer resultat. Vad tror ni om dessa? Vet ni annars någon annan modell kring 15k som skulle vara bra, som jag totalt missat? Det fanns andra cyklar också som var intressanta men de fanns inte i lager så de fall bort. (172cm)

https://www.bikester.se/votec-vr-road-562103_1076324.html
https://www.bikester.se/cannondale-caad13-105-herr-1004366_26...
https://www.cykelkraft.se/merida-mission-road-400-bla-svart?_...
https://www.cykelkraft.se/scott-speedster-10-disc-262345?___s...

Det jag nästan blir mest vilsen på också är märkena på cyklarna. Är Votec bra tex? Merida läste jag att det var som en Skoda, funkar men inget spännande. Vad avgör om en cykel är tråkig eller inte, när det är samma växlar osv på den?

Jag har också försökt hålla mig till Shimano 105 och uppåt.

Finns det andra affärer jag bör kika på också? Var inne på Wiggle men gillade inte dem riktigt.. Någon affär man bör undvika?

Jag tror spontant att detta är något jag kommer hålla i, och kommer ha cykeln (och använda den då) i 3-5 år iaf, om inte längre. Men allt sånt är så himla svårt att säga.

De på Egons rekommenderade också cykelkläder, handskar, hjälm, lås, cykelskor och vattenhållare till att börja med. Blir ju en del pengar där också, men något ni spontant rekommenderar, som märken osv? Kommer även köpa till en väska för att fästa under sadeln för låset osv. Någon som har bra tips på SSF-lås förresten? Tror jag skulle föredra kedja men inte hittat någon rimlig prissatt som är ok enligt SSF.

Sorry för wall of text och hundra frågor, all hjälp uppskattas. Var inne på happyride också men tror sweclockers skämmer bort en med hur bra forumet är här. Kändes som allt på happyride är från 2016, svårt att veta vad som är aktuellt då och inte.

Material i ramen spelar väldigt liten roll för de flesta. Så länge det inte är stål, som rostar, så är det ok oavsett om det är alu eller kolfiber.

I dag anser jag att alla nya cyklar ska ha skivbroms. Fälgbromsar är en sämre bromsmekanism på i stort sett alla vis. Skivbromsar är nutid och framtid.

Märke ska man inte hänga upp sig så mycket på, i alla fall inte när man kan se vilka komponenter cykeln är byggd med. Om komponenterna är samma på två cyklar av olika märken, så kan man betrakta dem som likvärdiga. Skillnader i ramar är sällan nåt nybörjare behöver bry sig om. Första cykeln blir ändå aldrig perfekt...

När det gäller hjälm så är det superviktigt att prova den på huvudet. Olika märken har olika passformer. Mitt huvud är t ex ganska ovalt, och jag har en hjälm som bara har kontakt med skallen i pannan och i nacken. I sidled har den ingen kontakt alls, utan vickar bara... Den köpte jag på postorder, utan att prova. Hjälmen ska vara rätt storlek, ha ett korrekt justerat hakband (det kan man behöva hjälp med!) och sitta bekvämt med mjuk kontakt runt hela huvudet. Bra också om den har en ratt i nacken för att justera spänningen. Man behöver olika storlek om man t ex har olika långt hår i perioder, eller har på sig en buff, hjälmmössa eller vanlig mössa, så se till att hjälmen har plats för det när den är utjusterad med ratten.

Lås, då säger jag Abus, helst nåt av de högt klassade. Tyvärr finns det inget lås på marknaden som står emot en batteridriven vinkelslip mer än ett par sekunder, så lås stoppar inte alla tjuvar, bara de som är mer tillfällestjuvar.

Cykelskor, ja där får du se vad som finns i butiken, eller butikerna. Att prova är ett måste, anser jag. Dåliga cykelskor kan snabbt skava eller leda till felbelastningar och bli väldigt obekväma.

Vattenhållare brukar inte kosta mycket. Om du inte kör längre pass än en timme eller så, behöver du inget vatten på turen. Drick lite extra innan bara.

Av de cyklar du har länkat till så är det endast Votec jag aldrig hört talas om, i övrigt skulle jag säga att de andra är helt ok och kommer ta dig runt både till vänner, shopping och längre träning. Säger absolut inte att Votec är fel heller men det märket har jag aldrig kommit i kontakt med bara.

Vill du ha bygellås så finns det med smidigt fäste att sätta på ramen så det alltid finns med och man inte behöver någon extra väska för det, vill man absolut ha en vajer eller kedja så blir det någon form av väska. Som @cyklonen säger så finns det idag inga lås som står emot vinkelslipar eller huvudnycklar ändå. Se till att ha en extra försäkring på cykeln helt enkelt. På låslistan så är det väl Abus lås som är ett av de bättre iallafall.
https://www.bikester.se/abus-granit-460-150hb230-u-lock-ush-4...

Som jag skrev tidigare så är inte cykelskor superviktigt och det blir också lite pyssel om du exempelvis ska till en kompis som sen vill ut och gå, då blir det till att ta med sig dubbla skor. Att cykla på spd trampor utan cykelskor är inte det smidigaste då de är väldigt små men givetvis funkar det kortare sträckor. Satsa i så fall på vanliga trampor och ett par platta och hårda skor eller varför inte den gamla tåburen som man körde förr i tiden:)

Skivbromsar är att föredra men kom ihåg att om cykeln stått under vintern så behöver du pumpa upp trycket i bromsarna så de börjar ta. Kan ta en liten stund men bra att veta så man inte kommer till korsningen utan bromsar.

Butiker som finns är väl i så fall XXL, Cykloteket, Sportson och alla de vanliga sportaffärerna. Så det är bara att välja vad som ligger närmast och smidigast till.

Vad det gäller kläder så beror det helt på hur långt du ska cykla åt gången. En timme så behövs egentligen inget alls men ska du längre så skulle jag säga ett par cykelbyxor, (Röven gillar detta skarpt), handskar och vattenflaska. Vattenflaska och fäste borde du kunna få med på köpet om du köper cykeln, minst. Hjälm är absolut viktigt om du ska börja träna lite mer aktivt, lampor är aldrig fel att ha, cykeldator är kul men inget måste.

Ska du börja jaga gram så kan allt bli hur dyrt som helst kan jag lova.

Racer: asfaltraket som även fungerar bra på "sportgrus" (dvs väl underhållen grus- och skogsväg utan stora potthål och med packad sand som primärt underlag). Saknar fäste för skärmar och tar normalt upp till ~32-35 mm breda däck som mest idag. Normalt anpassade för ett reglemente som styr utseende (max-längd, utformning på ram mm)
CX: grus- och gräsraket som fungerar på asfalt med rätt däck. Lika kompromisslös i sin utformning som en racer, också bundna av ett reglemente. I mitt tycke inte en cykel man ska skaffa om man inte ska köra just cyclocross. Saknar fäste för skärmar, behöver inte ta bredare däck än 33mm då det är maxbredden som man tillåter på en reglementsenlig cx. Högre placerat vevparti än racer och gravel samt brant gaffelvinkel för att vara lätt att svänga med på tävlingsbanor.
Gravel: en relativt ny cykeltyp som enklast kan förklaras som en grusvägsanpassad racer med influencer från touring-cyklar. Har ofta skärmfästen och fler fäste för flaskor. Mer avslappnad geometri med flackare gaffelvinkel (lite mindre nervöst uppträdande på vägen). Ofta utrustad med bredare styre och ofta med utsvängda ändar på bocken (flare). Tar betydligt bredare däck än både racer och cx. I mitt tycke den mest allsidiga modellen av de tre, men samtidigt en kompromiss.

Har själv en renodlad racer som jag bara tränar på asfalt med och en gravel som jag pendlar och kör grus på. Med släta däck går den utmärkt att motionera på asfalt med också, men cyklar jag i grupp med andra på racer märks det att den inte är lika rapp. Skulle jag tvingas att välja en cykel som står i garaget skulle nog valet falla på min gravel faktiskt. Det är faktiskt riktigt roligt att cykla en runda på landet och kunna svänga av vägen in på en stig genom skogen när man känner för det. Jag har två uppsättningar hjul med olika däck på, så det är enkelt att byta mellan asfalt- och grusdäck.

Märke på cykeln spelar liten roll för de som har vanliga ofjädrade ramar. Gravel har plats för bredare däck än racer och cx vilket gör dem lättare att använda med bra vinterdäck.
Ska man bara ha en enda icke brukscykel och det inte endast handlar om planerad tr'mingscykling på asfalt hade jag idag valt en gravelcykel för de går att få ganska lika egenskaper som en racer om man byter hjul/däck.
Att cykla med ryggsäck är inge roligt så om du tror att du kommer att behöva det så fundera på bättre lösningar som fäster packningen på cykeln och inte ryggen för även med bara en liten löparryggsäck blir det ganska mycket svettigare och har man nått tyngre blir man ganska mycket vingligare.
Vanliga väskor eller bikepackingväska på sadeln (om du inte vill öka luftmotsdtåndet) är mycket trevligare att använda.
Å andra sidan spelar det ingen jättestor roll om cykeln går lätt om du ska motionera och inte tävla. att cykeln är bekväm och funktionell är ofta viktiggare.
Även om du skull välja en racer kan du sätt på MTB eller touringpedaler på den utifall du tänkt använda cykelskor med klossar, landsvägsskor är inget man går i ens korta sträckor utan kortast möjliga väg till cykel, MTB och touringskor har däremot inga klossar elelr försänkta klossar så att de funkar att gå i via sulan och inte genom en pedalkloss som är ungefär lika smidig som en sten som sitter fast i skon.
Det finn också pedaler som kombinerar klossar med plattform på varsin sida.

En teknisk detalj som jag tycker att TS ska prioritera är vilken typ av hjulaxel som används. Det finns tyvärr fortfarande tillverkare som använder snabbkoppling av den gamla campa-typen trots att cykeln har skivbroms. Med en dåligt utformad gaffel kan faktiskt bromskrafterna vrida hjulet ur infästningen. Säkerställ att ramen och hjulen använder genomgående axel, inte bara säkrare utan underlättar också när man byter hjul då man minimerar risken att hjulet inte hamnar helt rätt, inget stort problem, men det är lätt att glömma när man står ute längs vägkanten i regnet och har lagat en punka...

Annars är det viktigast att cykeln passar. Det spelar ingen roll om man kör Ultegra istf 105 (eller Red istf Force) om man får ont i hela kroppen av att man har cyklat 15km. Ram och hjul är det som skiljer mest mellan olika märken och modeller, men komponenterna är ofta väldigt likvärdiga, speciellt i samma prissegment. Är det dött lopp mellan två cyklar i fråga om komfort/passform och kanske pris - ta den som du tycker är snyggast.

Precis som @whisky: skrev, kolla efter en cykel som passar, det är otroligt mycket skönare så. Ta reda på din längd och ditt grenmått så kan du lättare kolla vilken storlek som passar.

Du behöver inte skaffa cykelkläder och så på en gång utan komplettera efter behov. Men visst är det otroligt skönt ifall du skall ut och nöta ett antal mil på vägen.
Skulle också hålla med om rekommendationerna om mer åt CX (cyclocross)/gravel hållet. Platsen för större däck är alltid ett plus om man ser till komfort och rullmotstånd, gillar man inte de grova däcken som kommer med så finns de ju slicks i större dimensioner också.

Skrivet av Jerkanftw:

Hej igen @cyklonen

Jag besökte Egons idag och snackade med dem lite om allt möjligt, men eftersom jag gillar att grotta ner mig i ämnen innan jag köper något så vill jag bara dubbelkolla lite med er.

Läst på en del idag igen, och desto mer man läser desto mer pengar vill man lägga... Eftersom man inte har någon egen erfarenhet känns det väldigt svårt att avgöra hur stor skillnad det är på fälgbroms och skivbroms, kolfiberram och aluminiumram osv.

De på Egons rekommenderade också cykelkläder, handskar, hjälm, lås, cykelskor och vattenhållare till att börja med. Blir ju en del pengar där också, men något ni spontant rekommenderar, som märken osv? Kommer även köpa till en väska för att fästa under sadeln för låset osv. Någon som har bra tips på SSF-lås förresten? Tror jag skulle föredra kedja men inte hittat någon rimlig prissatt som är ok enligt SSF.

Sorry för wall of text och hundra frågor, all hjälp uppskattas. Var inne på happyride också men tror sweclockers skämmer bort en med hur bra forumet är här. Kändes som allt på happyride är från 2016, svårt att veta vad som är aktuellt då och inte.

Kolfiber behöver du inte titta på, dina pengar är mycket bättre placerade på bättre däck, kläder, pedaler och växlar.
När du har 30k~ i budget kan du fundera på om kolfiber är något. Aluminium är väldigt bra och lite mjukare så kan ge en mer behalig åkning.

Skivbroms är amazing och nästan ett måste om du cyklar i regn.

Cyklar själv MTB så kan inte säga mycket om skor för vägen,

har ett par 5-10 skor som är helt fantastiska. Cyklar mycket väg med mina, gillar att kunna använda vanliga skor till cykeln så har Crankbrothers Stamp 7 Large istället för pedaler och skor med clips.
Denna combo av skor och pedalar gör att man är som limmad på cykeln (men ganska oviktigt på vägen).

Dold text

Ställen du vill lägga pengar på är där du har kontakt.
Däck, pedaler, skor, handtag, handskar. En shammy/chamois kommer du nog också vilja köpa om turerna börjar bli några mil åt gången
Och såklart en bra hjälm, inte ett ställe att snåla på. Billiga hjälmar är ofta rent skit och ibland t.om farliga. Du vill ha en hjälm med MIPS. Räkna med 600kr+ för en hjälm.

Jag kan inte tänka mig att du får in något bra lås i en sadelväska. Typ alla vajerlås går att klippa med en avbitare, dvs snabbare än att använda nyckeln. Finns mycket att se på youtube om detta

Du borde imo först kolla på en alu ram som passar dig, sen att den har växlar du är nöjd med (jag kör 1x11 vilket är grymt så länge man inte vill cykla över 30km/h) och skivbroms.
Sen tar du en bra hjälm, kanske ett par handskar om du vill cykla när det är kallare än 20c ute.

Sen tittar du på att upgradera eftersom, kläderna, pedalerna, skorna, däcken, hjulen osv.
Har du stora fötter kan original pedaler känna små (om det ens medföljer till cykeln). Med 47-48 i skor kan jag säga att vanliga små pedaler är riktigt obehagliga pga.

Skrivet av BergHa:

Kolfiber behöver du inte titta på, dina pengar är mycket bättre placerade på bättre däck, kläder, pedaler och växlar.
När du har 30k~ i budget kan du fundera på om kolfiber är något. Aluminium är väldigt bra och lite mjukare så kan ge en mer behalig åkning.

Av stål, alu och kolfiber är alu det stummaste materialet faktiskt. Kolfiber är bättre på att absorbera vibrationer och är enklare att göra riktigt lätta ramar. Visst finns det fina alu-ramar, men då är man ändå uppe i samma prisklass som många kolfiberramar. För TS blir materialet i ramen troligen ändå alu med tanke på initial budget.

Skrivet av BergHa:

Skivbroms är amazing och nästan ett måste om du cyklar i regn.

Inget måste och man kan fynda fina begagnade racer-cyklar med fälgbroms om man vill det. Kör med fälgbroms/kolfiberfälg på racern och även i blött underlag är det friktionen mellan vägbana och däck som är den svaga länken, inte bromskraft. Upplever inte modulationen som ett problem heller faktiskt. Kör man i skogen eller året om på landsväg så kommer man att slita mer på fälgen med fälgbroms och till slut bromsa slut på den. Billigare att bara byta skiva om man kör med skivbroms.

Skrivet av BergHa:

Jag kan inte tänka mig att du får in något bra lås i en sadelväska. Typ alla vajerlås går att klippa med en avbitare, dvs snabbare än att använda nyckeln. Finns mycket att se på youtube om detta

Personligen skulle jag inte släpa med mig lås på en träningsrunda, men vet man att man ska fika på ett ställe där man inte har uppsikt över cykeln så fungerar ändå vajerlås bättre än inget lås alls, plus att det går ner i sadelväskan. Ett bygellås forceras med enkelhet med en batteridriven vinkelslip så oavsett låsmetod så handlar det mer om att stoppa opportunister och försäkra sig om viss ersättning från försäkringsbolag.

Skrivet av BergHa:

Du borde imo först kolla på en alu ram som passar dig, sen att den har växlar du är nöjd med (jag kör 1x11 vilket är grymt så länge man inte vill cykla över 30km/h) och skivbroms.
Sen tar du en bra hjälm, kanske ett par handskar om du vill cykla när det är kallare än 20c ute.

1x11 har inget med toppfart att göra, det handlar om hur många växlar du har tillgång till. En 42-klingar fram och en standard 11-32-kassett bak ger ändå 5 växlar över 30km/h med en kadens på 90, motsvarande med 50/34 fram ger faktiskt exakt samma resultat i farter över 30. Det som skiljer är antalet kombinationer totalt och i vilken hastighet man har flest kombinationer. Som ensam motionär är iaf jag mindre känslig för hoppen mellan växlarna, men kör jag i grupp kan det vara skillnaden mellan att behöva spinna på lite för fort på en lättare växel eller kanske dra på mjölksyra i en för tung växel. Kör man 2x10 eller 2x11 är det enkelt att anpassa med rätt kassett bak, plus att drivlinan ändå är en slitdel så jag skulle inte fästa för stor vikt vid det.

Skrivet av whisky:

Inget måste och man kan fynda fina begagnade racer-cyklar med fälgbroms om man vill det. Kör med fälgbroms/kolfiberfälg på racern och även i blött underlag är det friktionen mellan vägbana och däck som är den svaga länken, inte bromskraft. Upplever inte modulationen som ett problem heller faktiskt. Kör man i skogen eller året om på landsväg så kommer man att slita mer på fälgen med fälgbroms och till slut bromsa slut på den. Billigare att bara byta skiva om man kör med skivbroms.

Tyvärr stämmer inte det. Bromsförmågan i blött väglag är dramatiskt försämrad med fälgbroms jämfört med skivbroms, och framför allt blir fälgbromsen oberäknelig. Det finns ingen anledning att köpa en ny cykel i dag som saknas skivbroms.

Skrivet av cyklonen:

Tyvärr stämmer inte det. Bromsförmågan i blött väglag är dramatiskt försämrad med fälgbroms jämfört med skivbroms, och framför allt blir fälgbromsen oberäknelig. Det finns ingen anledning att köpa en ny cykel i dag som saknas skivbroms.

I låga hastigheter är bromsförmågan bättre på skiva, men med högre hastighet uppnår iaf jag gränsen för skjuvning mellan däck och underlag ungefär lika fort oavsett bromstyp. Det man måste tänka på är att greppet mot underlaget också kraftigt försämras i regn. Däremot kan enklare kolfiberfälg med fel belägg vara en klart läskig upplevelse, men en hydraulisk shimano-skivbroms med lätt läckande ok i väta är en betydligt läskigare upplevelse skulle jag vilja påstå.
Oavsett vilken bromsteknologi TS väljer så bör han få stopp på sin cykel, och inte helt avgörande för val av cykel. Jag skulle nästan vilja sträcka mig till att en cykel har ungefär samma andrahandsvärde som elektronik, efter ett visst antal år är restvärdet försumbart. Pratar du med ett försäkringsbolag är det ännu värre, oavsett bromstyp.

Skrivet av whisky:

I låga hastigheter är bromsförmågan bättre på skiva, men med högre hastighet uppnår iaf jag gränsen för skjuvning mellan däck och underlag ungefär lika fort oavsett bromstyp. Det man måste tänka på är att greppet mot underlaget också kraftigt försämras i regn. Däremot kan enklare kolfiberfälg med fel belägg vara en klart läskig upplevelse, men en hydraulisk shimano-skivbroms med lätt läckande ok i väta är en betydligt läskigare upplevelse skulle jag vilja påstå.
Oavsett vilken bromsteknologi TS väljer så bör han få stopp på sin cykel, och inte helt avgörande för val av cykel. Jag skulle nästan vilja sträcka mig till att en cykel har ungefär samma andrahandsvärde som elektronik, efter ett visst antal år är restvärdet försumbart. Pratar du med ett försäkringsbolag är det ännu värre, oavsett bromstyp.

Jag har vid ganska många tillfällen upptäckt att fälgbromsarna inte tar ordentligt i blött tillstånd, men aldrig varit med om att skivbromsar degraderats.

Skivbroms är framtiden. Fälgbroms är dåtid och passé.

Skrivet av cyklonen:

Jag har vid ganska många tillfällen upptäckt att fälgbromsarna inte tar ordentligt i blött tillstånd, men aldrig varit med om att skivbromsar degraderats.

Skivbroms är framtiden. Fälgbroms är dåtid och passé.

Vid nyköp är vi helt överens, skivbromsar är det som gäller. Däremot anser jag inte fälgbroms vara så värdelöst att det är en anledning att välja bort begagnat som alternativ, speciellt inte om man har en budget på 3-4k. För dem pengarna får man egentligen inget nytt som inte är Biltema-skräp eller som egentligen borde gå till skroten direkt. Däremot hittar man ganska många välvårdade instegsracer med ett par år på nacken och då är inte skivbroms så vanligt...

Skivbromsar är bättre än fälg vad gäller bromsande och nu börjar det även gå att få i samma vikt om man betalar för det så det är möjligen aerodynamiken som inte är lika bra ännu på de mest extrema cyklarna men det är ju inte de den här tråden handlar om.
Jag har växt upp med cyklar med sidepull bromsar och rostfria fälgar, då är det lätt att åka fort men inte att bromsa
Thru axlar och Hollowtech vevpartier (eller motsvarande) är också framtiden och det är konstigt att det inte redan tagit över helt för det lär vara billigare att tillverka och inte bara lättare och starkare.

Skrivet av whisky:

Vid nyköp är vi helt överens, skivbromsar är det som gäller. Däremot anser jag inte fälgbroms vara så värdelöst att det är en anledning att välja bort begagnat som alternativ, speciellt inte om man har en budget på 3-4k. För dem pengarna får man egentligen inget nytt som inte är Biltema-skräp eller som egentligen borde gå till skroten direkt.

Men TS kollar ju på cyklar kring 12-15 000 kr, inte 3-4000 kr.

Skrivet av whisky:

Vid nyköp är vi helt överens, skivbromsar är det som gäller. Däremot anser jag inte fälgbroms vara så värdelöst att det är en anledning att välja bort begagnat som alternativ, speciellt inte om man har en budget på 3-4k. För dem pengarna får man egentligen inget nytt som inte är Biltema-skräp eller som egentligen borde gå till skroten direkt. Däremot hittar man ganska många välvårdade instegsracer med ett par år på nacken och då är inte skivbroms så vanligt...

En gammal peugoteracer från 80-talet tog mig runt vättern två gånger, då var dessutom ramen lite för stor men funkade ändå. Givetvis var allt original och allt funkade perfekt. När jag köpte den begagnad så kostade den 500kr så man måste absolut inte ha det värsta och dyraste.
Ska tilläggas att mina tider var högst mediokra men det var trevligt även om regnet förstörde lite på andra rundan.

Hittar TS någon prisvärd begagnad cykel så ta den och börja med. Känn efter om cykling är något för dig.

Skrivet av cyklonen:

Men TS kollar ju på cyklar kring 12-15 000 kr, inte 3-4000 kr.

Sry, läste bara inlägget för att se vilket budget som nämndes. Men rådet kvarstår, man får mycket begagnat för dem pengarna också. Min racer inhandlades för en bråkdel av nypris. Topp-specad cykel inköpt av någon med för mycket pengar och ett par år senare tyckte frugan att det inte var lönt att ha den stående i vardagsrummet som en symbol för hans fåfänga... Jag cyklar snabbare på den än på min gravel med skivbroms (och slicks) trots att den senare kostat mig bra mycket mer pengar. Visst är min gravel något tyngre. Bägge är roliga att cykla på.

@Jerkanftw: Behöver du hjälp med cykel. Gå till rätt forum: https://happyride.se/
Vad en cykel kostar beror på växelkomponenter, materialval för ram, osv mm. kolfiber = Dyrt. Aluminum billigare.
Skall du ha en cykelracer för asfalt som det låter som och du verkar dessutom vara överpriskänslig med tanke på hur du uttrycker dig i detta forum. Du vill ha det billigaste. Billigaste asfalt racern jag kunde hitta just nu: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attain-pro-black-n-o... kostar 755,46 euro lägg på ca 10-20 euro för frakt. Bikester.se kan vara billigare men brukar oftast vara mycket dyrare. Både www.bikester.se samt https://www.bike-discount.de/en har bra leveranser och är seriösa.

https://www.xxl.se/white-gx-pro-20-gruscykel-herr/p/1170641_1...
Ett par slicks så rullar den snabbt och lätt på asfalt också.

Här kommer lite omdömen också: https://happyride.se/forum/threads/tankar-om-white-gx-pro-20....

Senast redigerat 2020-07-09 18:35: La till länk

Jag röstar för en cyclocross (cx) som jag kör själv. Då ligger man mellan mountainbike och racer. Även om vi har många fina vägar tycker jag man är lite låst när man inte kan cykla grusvägar. Mountainbike tillför inget om man inte prioriterar att det ska vara bekvämt. Skulle jag ha en mountainbike skulle det vara en elektrisk.

I klädväg säger jag att cykelbyxor är det viktigaste. Som handskar kör jag ett par gummerade arbetshandskar, känner inte att jag behöver något mer avancerat. Glasögon är viktigt, både klara och solglas. Mot fartvind och flugor bland annat.

Jag har skärmar och skulle inte var utan. Både vid regn mot sniglar och annat man råkar cykla på. Har alltid låset med även vid ren motionscykling, då det är ett bygellås och man vet aldrig om man ändrar planerna.

Se till att ha en plan-b ifall du får punktering. Typ ny slang och cykelpump. Så en cykelväska är en bra investering och slang är inte dyrt. Eller att du kan ringa efter någon med cykelhållare.

Skulle jag köpa cykel idag i butik skulle jag se till att de är kunniga och kan prova ut rätt storlek. Inte bara hur lång är du? Då ska du ha denna storleken. Eller kan man lika gärna beställa på nätet. Tycker inte att man behöver lägga mer än 10 tusen på själva cykeln och sedan tillkommer tillbehören. Fördelen med en lokal cykelbutik är att de kan plocka fram rätt reservdelar, beställer man på nätet kan det vara knivigare att få rätt innan man blivit riktigt insatt.