Permalänk
Medlem

Tänkte semi hijacka tråden o fråga om någon vet om det går att få tag på kärnmjölk i sverige? Mest amerikanska recept som kräver sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

påstår du att han då dricker ost vilken behandling har den genomgått

Haha han säger ju inte utryckligen dricker, utan konsumerar, men om han halsar ost så kanske ultra mega long duration UHT utan avkylning gör den drickbar ;-D

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Spännande, lär sig nåt nytt varje dag.
Kör själv 4-6c på min kyl och brukar ha sånt i mitten av kylen. Grönsaker klarar sig men sen brukar jag inte ha det i så länge. Färskvaror som det köper jag när jag behöver istället för att ha lager på.
Jag dricker inte heller ren havredryck utan har det enbart i mat. Vatten is king. Längsta jag haft öppet var en havregrädde som var öppen i 2 månader i kylen och jag var bergis att jag skulle få slänga. Hällde igenom en sil och luktade / smakade och verkade fortfarande bra. Sjukt spännande. Längsta jag haft mjölk (vanlig) öppen utan klumpar har nog varit ca 2 veckor.

Problemet är ju att kylarna är lite felkonstruerade. Grönsakslådor längst ner är inte så smart exempelvis då grönsakerna inte trivs så bra när det är så kallt, och ofta bara plats för mjölk och andra höga förpackningar antingen högst upp eller i dörren där det är som varmast.

Just mjölk förbrukar vi så mycket av att det inte är något problem egentligen, men smör, grädde, ost, skinka, leverpastej och liknande hamnar numera längst ner och vi försöker ha grönsakerna högst upp istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Tänkte semi hijacka tråden o fråga om någon vet om det går att få tag på kärnmjölk i sverige? Mest amerikanska recept som kräver sånt.

Mer välsorterade matbutiker kan man hitta det i, men det är ovanligt. Finns lite olika förslag till alternativ på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Haha han säger ju inte utryckligen dricker, utan konsumerar, men om han halsar ost så kanske ultra mega long duration UHT utan avkylning gör den drickbar ;-D

Jag dricker det mesta. Normalt i alla fall två liter per dag, men i perioder närmare tre. Ganska ofta gör jag såser till maten, och då utgår jag alltid från en form av vit grundsås, dvs matfett (jag använder rapsolja), mjölk och kryddor (salt och peppar). Där går det 3-5 dl, beroende på maträtt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag dricker det mesta. Normalt i alla fall två liter per dag, men i perioder närmare tre. Ganska ofta gör jag såser till maten, och då utgår jag alltid från en form av vit grundsås, dvs matfett (jag använder rapsolja), mjölk och kryddor (salt och peppar). Där går det 3-5 dl, beroende på maträtt.

Imponerande ändå! Och hälsan är god?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Tänkte semi hijacka tråden o fråga om någon vet om det går att få tag på kärnmjölk i sverige? Mest amerikanska recept som kräver sånt.

https://www.mat.se/butik/karnmjolk-wapno-1-liter

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att kylarna är lite felkonstruerade. Grönsakslådor längst ner är inte så smart exempelvis då grönsakerna inte trivs så bra när det är så kallt, och ofta bara plats för mjölk och andra höga förpackningar antingen högst upp eller i dörren där det är som varmast.

Just mjölk förbrukar vi så mycket av att det inte är något problem egentligen, men smör, grädde, ost, skinka, leverpastej och liknande hamnar numera längst ner och vi försöker ha grönsakerna högst upp istället.

vissa rackarns moderna kylar har väl en liten fläkt eller två som gör att skillnaderna minskar en del, eller?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Tänkte semi hijacka tråden o fråga om någon vet om det går att få tag på kärnmjölk i sverige? Mest amerikanska recept som kräver sånt.

Som jag förstått det så är den "Buttermilk" som är vanlig i USA inte riktigt samma sak som traditionelll kärnmjölk, utan behandlad och fermenterad mjölk.

"Commercially available cultured buttermilk is milk that has been pasteurized and homogenized, and then inoculated with a culture of Lactococcus lactis or Lactobacillus bulgaricus plus Leuconostoc citrovorum to simulate the naturally occurring bacteria in the old-fashioned product"

https://en.wikipedia.org/wiki/Buttermilk

Så processen är väl rätt lik vår filmjölk, och det är iaf vad jag brukar använda som substitut i smet för t ex friteradkyckling osv.

edit.
Var som jag misstänkte, "Buttermilk" i amerikanska sammanhang syftar nog oftast inte inte på riktig kärnmjölk:

"Old-fashioned buttermilk occurs during the process used to transform cream into butter. The slightly acidic taste comes from bacteria naturally present in the cream, which is allowed to sour slightly. Old-fashioned buttermilk was most commonly added to recipes as a way to boost nutrition. Traditional buttermilk is not available for sale in grocery stores in the United States, but you might find it through specialty dairy producers. It has a rich, buttery taste and only a gently acidic tang. The thin liquid contains almost no fat, as it is removed during the butter-making process."

https://www.ehow.com/facts_5818271_difference-between-butterm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Lager a la prepper+extremt lat då jag redan har 20 kg fast potatis, 15 kg kycklingfilé, och över 20+ kg fullkornspasta (psst! jag letar faktiskt efter en stoooor aluminium/stålkastrull som får plats med 40-50 Liter). Mjölk är nog det enda jag köper rätt ofta och ofta butiksköp innebär ökade COVID-19-risker.

Jag var på affären igår och då stod det att, "Förbutiken stängd på grund av sjukdom". Vet ej hur länge det hade varit så då jag inte varit där på ett dagar innan då allt var som vanligt.

Min mjölkkonsumtion är främst som bra vätskeersättning efter långa varma svettiga löppass på mitt löpband inomhus i rummet vid solsidan där solen kan ligga på och göra en oerhört varm å svettig.

Jag dricker kaffe "rent" som riktigt folk!

Om du ska förvara mjölken länge i rumstemp kanske torrmjölk (nej inte direkt gott ens efter ha stått till sig några timmar i kyl) eller burkar med kondenserad mjölk vore en idé, båda går ju att förvara flera år i rumstemp och sedan bara tillsätta lite vatten innan de dricks, det enda att tänka på vid kondenserad mjölk (som inte heller är särskilt god) är att välja burkar med osötad mjölk.

En stor fördelen med kondenserad mjölk med socker dock, lägg en oöppnad burk i en stor kastrull med vatten, koka ~ fyra timmar och du får en riktigt god kolasås...
Se bara till att burken är helt täckt med vatten under kokningen, annars kan den explodera och förutom faran, inte kul att skrubba köket från superklibbig kolasmet, been there done that

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moreempty:

vissa rackarns moderna kylar har väl en liten fläkt eller två som gör att skillnaderna minskar en del, eller?

Jo absolut. Men det är inte standard ännu. Min kyl är en typ två år gammal Electrolux och den har ingen fläkt exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du också nallat av kalvarna för att få Kalvdans

Jag har inte personligen nallat, men när jag var liten gjorde farmor kalvdans när vi fick väldigt mycket råmjölk över. Vanligtvis frös vi in överskottet ifall någon ko producerade mycket, för att säkra upp tillgången ifall en annan ko blev fick tvillingar, blev sjuk i samband med kalvningen eller helt enkelt producerade för lite råmjölk.

Skrivet av SexMachine:

@klirre: Hur länge producerar kon rågmjölk?

Som mrqaffe skrev, det heter råmjölk, inte rågmjölk. Korna (även människorna, hundarna, katterna etc.) producerar råmjölk de första 2-3 dygnen, men det är vid första mjölkningen som den är som mest koncentrerad. Sen övergår det gradvis till vanlig mjölk och efter 3 dygn ser och smakar mjölken som vanligt.

Skrivet av cyklonen:

Aha, så det var därför de tyska turisterna frågade efter sån mjölk hela tiden när jag jobbade i butik!? Jag fick till och med ordna en skylt på tyska så att de skulle hitta det utan att fråga personalen hela tiden. Galet!

Japp, de vet inget annat än UHT-mjölk och kan så klart inte förstå varför vi ska ha sån konstig mjölk med kort hållbarhet, lika lite som vi förstår att de står ut med smaken. Man vänjer sig säkert, men jag tycker att det är bättre med en råvara som inte är lika processad.

Skrivet av AplAy:

Lager a la prepper+extremt lat då jag redan har 20 kg fast potatis, 15 kg kycklingfilé, och över 20+ kg fullkornspasta (psst! jag letar faktiskt efter en stoooor aluminium/stålkastrull som får plats med 40-50 Liter). Mjölk är nog det enda jag köper rätt ofta och ofta butiksköp innebär ökade COVID-19-risker.

Jag var på affären igår och då stod det att, "Förbutiken stängd på grund av sjukdom". Vet ej hur länge det hade varit så då jag inte varit där på ett dagar innan då allt var som vanligt.

Min mjölkkonsumtion är främst som bra vätskeersättning efter långa varma svettiga löppass på mitt löpband inomhus i rummet vid solsidan där solen kan ligga på och göra en oerhört varm å svettig.

Jag dricker kaffe "rent" som riktigt folk!

Jag antog alltså någorlunda rätt med min coronakommentar

Då har du alternativen att köpa UHT-mjölk eller frysa in vanlig mjölk, båda funkar men UHT:n klarar sig även vid zombieapokalypsen när strömmen går Se bara till att prova en liter först, så du inte köper 15 liter och sen blir missnöjd med smaken. Fryst mjölk kan också bli lite skum, det finns risk att den "skär" sig, men smakar helt klart bättre än UHT-pastöriserad mjölk.

Skrivet av Fryngel:

Förlåt, va? Om du tillverkar filmjölk, yoghurt o.dyl. visst, men i vanlig mjölk? Såvitt jag vet är det enda man tillsätter i vanlig mjölk D-vitamin.

Du har helt rätt, jag tänkte på filmjölk och yoghurt när jag skrev det stycket. Rätt bra jobbat att jag inte lyckades få in fler faktafel i ett så långt inlägg sent på kvällen. Fixar originalinlägget så att jag inte sprider felaktig info

Skrivet av D.:

Bra inlägg från @klirre!

Skrivet av Keffmode:

Väldigt välformulerat och lätt att förstå när du skriver! Kul inlägg

Tack! Kul att ni gillade inlägget

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Som jag förstått det så är den "Buttermilk" som är vanlig i USA inte riktigt samma sak som traditionelll kärnmjölk, utan behandlad och fermenterad mjölk.

"Commercially available cultured buttermilk is milk that has been pasteurized and homogenized, and then inoculated with a culture of Lactococcus lactis or Lactobacillus bulgaricus plus Leuconostoc citrovorum to simulate the naturally occurring bacteria in the old-fashioned product"

https://en.wikipedia.org/wiki/Buttermilk

Så processen är väl rätt lik vår filmjölk, och det är iaf vad jag brukar använda som substitut i smet för t ex friteradkyckling osv.

edit.
Var som jag misstänkte, "Buttermilk" i amerikanska sammanhang syftar nog oftast inte inte på riktig kärnmjölk:

"Old-fashioned buttermilk occurs during the process used to transform cream into butter. The slightly acidic taste comes from bacteria naturally present in the cream, which is allowed to sour slightly. Old-fashioned buttermilk was most commonly added to recipes as a way to boost nutrition. Traditional buttermilk is not available for sale in grocery stores in the United States, but you might find it through specialty dairy producers. It has a rich, buttery taste and only a gently acidic tang. The thin liquid contains almost no fat, as it is removed during the butter-making process."

https://www.ehow.com/facts_5818271_difference-between-butterm...

På tal om kärnmjölk, eller surmjölk som det kallas i Finland.
Varför finns den inte att köpa i affärerna i Sverige?
Det är den allra bästa drycken enligt mig. Enda surmjölken jag fått tag i här är när vi kärnat eget smör.
Otroligt god kylskåpskall! Nyttig och fettfri!

Permalänk
Medlem

@FattarNiInte: Bästa källan på varför det inte säljs kärnmjölk i affären som jag kunde hitta: https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/jag-vill-ha-tag-p...

Alltså handlar det om för låg efterfrågan, inget annat. Jag kan inte se nåt annat hinder för att sälja kärnmjölk till konsumenter.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att kylarna är lite felkonstruerade. Grönsakslådor längst ner är inte så smart exempelvis då grönsakerna inte trivs så bra när det är så kallt, och ofta bara plats för mjölk och andra höga förpackningar antingen högst upp eller i dörren där det är som varmast.

Just mjölk förbrukar vi så mycket av att det inte är något problem egentligen, men smör, grädde, ost, skinka, leverpastej och liknande hamnar numera längst ner och vi försöker ha grönsakerna högst upp istället.

Smör går ju bra att ha framme i rumstemperatur, förvarar alltid smöret i skafferiet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

På tal om kärnmjölk, eller surmjölk som det kallas i Finland.
Varför finns den inte att köpa i affärerna i Sverige?
Det är den allra bästa drycken enligt mig. Enda surmjölken jag fått tag i här är när vi kärnat eget smör.
Otroligt god kylskåpskall! Nyttig och fettfri!

Låg efterfrågan, det finns mycket olika mat som inte säljs "allmänt" Norsk mesost är ju en sån mejeriprodukt som inte är jättevanlig och riktig Raketost som är väldigt god och var jättepopulär förut går inte heller längre att få tag på medans diverse sydländska ostar finns, modet växlar hos de smaklösa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Smör går ju bra att ha framme i rumstemperatur, förvarar alltid smöret i skafferiet.

Definera "går bra".
Smör härsknar betydligt fortare i rumstemperatur än vad det gör i t.ex. kylen.
(Håller ca. 10 dagar i rumstemperatur men uppemot 3 månader i kylen.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upf:

Smör går ju bra att ha framme i rumstemperatur, förvarar alltid smöret i skafferiet.

Som @MinscS2 säger så härsknar det bra mycket fortare utanför kylen och jag tycker härsket smör är hemskt (en del verkar inte känna skillnaden). Jag gör inte slut på smör på ett par veckor, speciellt inte eftersom jag normalt har två smörpaket, med och utan salt, så det får stå i kylen. Däremot tar jag fram smör som ska has på mackan dagen innan om jag av någon anledning inte har Bregott eller så. Å andra sidan har jag inte exempelvis ägg i kylen om jag inte har en väldig massa och behöver dra ut på lagringen. Men det beror ju på att jag har ett ganska litet kylskåp och bor i hyresrätt så jag inte kan bygga om eller så.

Dessutom sitter mitt skafferi mellan kylen och spisen så det blir bra varmt där, vilket inte är bra på något sätt, men det är väl inte så vanligt att det är byggt så dumt. Choklad blir helt mosig där exempelvis och potatis och lök blir dåligt fort.

Permalänk
Medlem

Norrmejerier har haft "blåmjölk" (blå förpackning), som jag antar var kärnmjölk, men eftersom det smakade blaskig röv så var det aldrig något man köpte (undantaget folk med svår fettskräck). Visste inte ens att de hade slutat sälja det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Nja, den blåa mjölken Norrmejerier har/hade kallades Minimjölk. Alltså ännu lägre fetthalt än Lättmjölk (typ 0,1% fetthalt eller något i den stilen)

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Men va!? Är jag den enda som tycker att uth pastöriserad mjölk är nästan godare än den "vanliga" den får en sötaktig smak.

Dock är endå den bästa den som brukar kallas gammaldags där fetthalten varierar lite, är lågpastöriserad samt ohomogeniserad. Måste skakas men ger en lite gräddigare smak, perfekt till kanelbullen 👌

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbit:

Men va!? Är jag den enda som tycker att uth pastöriserad mjölk är nästan godare än den "vanliga" den får en sötaktig smak.

Dock är endå den bästa den som brukar kallas gammaldags där fetthalten varierar lite, är lågpastöriserad samt ohomogeniserad. Måste skakas men ger en lite gräddigare smak, perfekt till kanelbullen 👌

Det är en väldig skillnad på mjölk och mjölk. Personligen är jag inte så förtjust i "gammaldags" ohomogeniserad mjölk med fettklumpar som flyter runt, om den inte är väldigt färsk. Arlas exempelvis är inte så mycket att ha då den inte är mer färsk än någon annan mjölk och smakar således likadant fast med fettklumparna. Åsens är rätt vanlig häromkring också men den smakar plast från förpackningen så den går bort redan innan fettklumparna är med i beräkningen. Det finns en bondgård / ett mejeri (Kåhög) i närheten där man kan själv fylla mjölk på flaska från en maskin som är riktigt färsk och då väger smaken upp fettet.

Men även den vanliga mjölken har ju rätt stora skillnader mellan olika märken och så. Vi kör endast 3% hemma så Arlas standardmjölk är liksom baslinjen. Skånemejeriers och Norrmejeriers finns i en del affärer också och de smakar ganska precis som Arlas och samma sak gäller affärernas egna mjölkar från Ica, Coop och Garant. Går man på de ekologiska så är de oftast väldigt lika den vanliga standardmjölken undantaget Skånemejeriers Hjordnära som av någon anledning inte smakar gott. Godast av dessa man kan köpa i kartong i affären, av de som finns häromkring, är Wapnös. Jag vet inte om de gör något speciellt med kossorna eller om den bara är färskare men den smakar lite gräddigare och godare än de andra. Skillnaden mellan deras standardmjölk och de andra känns ungefär som den mellan mellanmjölk och standard.

När det gäller pastöriseringsgraden så smakar de riktiga UTH rätt illa, exempelvis småtetrorna vid vissa kaffemaskiner, men mellantinget, typ Klövermjölk och liknande, är ju helt ok även om de har en viss bismak. Laktosfri "mjölk" påminner mycket om dessa också men den blir också lite sötare då laktosen har brutits ner till enklare sockerarter.

Så för att rangordna mina preferenser så:

  1. Ohomogeniserad mer eller mindre direkt från bonden

  2. Wapnö standardmjölk

  3. Övriga standardmjölkar

  4. Gammaldags mjölk från typ Arla och liknande

  5. Klöver och liknande högpastöriserade

  6. Hjordnära standard

  7. Åsens lantmjölk

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är en väldig skillnad på mjölk och mjölk. Personligen är jag inte så förtjust i "gammaldags" ohomogeniserad mjölk med fettklumpar som flyter runt, om den inte är väldigt färsk. Arlas exempelvis är inte så mycket att ha då den inte är mer färsk än någon annan mjölk och smakar således likadant fast med fettklumparna. Åsens är rätt vanlig häromkring också men den smakar plast från förpackningen så den går bort redan innan fettklumparna är med i beräkningen. Det finns en bondgård / ett mejeri (Kåhög) i närheten där man kan själv fylla mjölk på flaska från en maskin som är riktigt färsk och då väger smaken upp fettet.

Men även den vanliga mjölken har ju rätt stora skillnader mellan olika märken och så. Vi kör endast 3% hemma så Arlas standardmjölk är liksom baslinjen. Skånemejeriers och Norrmejeriers finns i en del affärer också och de smakar ganska precis som Arlas och samma sak gäller affärernas egna mjölkar från Ica, Coop och Garant. Går man på de ekologiska så är de oftast väldigt lika den vanliga standardmjölken undantaget Skånemejeriers Hjordnära som av någon anledning inte smakar gott. Godast av dessa man kan köpa i kartong i affären, av de som finns häromkring, är Wapnös. Jag vet inte om de gör något speciellt med kossorna eller om den bara är färskare men den smakar lite gräddigare och godare än de andra. Skillnaden mellan deras standardmjölk och de andra känns ungefär som den mellan mellanmjölk och standard.

När det gäller pastöriseringsgraden så smakar de riktiga UTH rätt illa, exempelvis småtetrorna vid vissa kaffemaskiner, men mellantinget, typ Klövermjölk och liknande, är ju helt ok även om de har en viss bismak. Laktosfri "mjölk" påminner mycket om dessa också men den blir också lite sötare då laktosen har brutits ner till enklare sockerarter.

Så för att rangordna mina preferenser så:

  1. Ohomogeniserad mer eller mindre direkt från bonden

  2. Wapnö standardmjölk

  3. Övriga standardmjölkar

  4. Gammaldags mjölk från typ Arla och liknande

  5. Klöver och liknande högpastöriserade

  6. Hjordnära standard

  7. Åsens lantmjölk

Jag tycker inte att Åsens smakar plast, förvisso förvarade vi mjölken i plastdunk när vi hade korna hemma också så därför märker jag det inte 😆

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag är uppväxt på gårdsmjölk tagen direkt ur gårdstanken så...

allt processat är därmed sämre och 3% mjölk är vattenskadat typ (vi hade 4.1% och ibland 4.2% fett i mjölken) och tex. lättmjölk har jag aldrig kunnat förlika mig - liknar för mycket sköljvattnet man spolar ut det sista innan man diskar gårdstanken..., mellan går till nöds men det är 3% som är basline när man inte har den äkta varan.

Sedan skall också komma ihåg att det finns säsongsvariationer i hur mjölk smakar och det är inte samma smak på mjölk från vinterhö som från grönmassa med mycket klöver eller när de få gå och beta själva. Sådant sätter sina spår på smaken på mjölken och då framförallt om det är väldigt mycket klöver i betet/grönmassan kan ge en smak som inte alla är riktigt bekväma med.

När det går in i mejeri så utjämnas det lite i och med uppblandningen med mjölk från andra gårdar med andra fodertyper/grönbeten och säsongsvariationerna inte fullt lika märkbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Lager a la prepper+extremt lat då jag redan har 20 kg fast potatis, 15 kg kycklingfilé, och över 20+ kg fullkornspasta (psst! jag letar faktiskt efter en stoooor aluminium/stålkastrull som får plats med 40-50 Liter). Mjölk är nog det enda jag köper rätt ofta och ofta butiksköp innebär ökade COVID-19-risker.

Jag var på affären igår och då stod det att, "Förbutiken stängd på grund av sjukdom". Vet ej hur länge det hade varit så då jag inte varit där på ett dagar innan då allt var som vanligt.

Min mjölkkonsumtion är främst som bra vätskeersättning efter långa varma svettiga löppass på mitt löpband inomhus i rummet vid solsidan där solen kan ligga på och göra en oerhört varm å svettig.

Jag dricker kaffe "rent" som riktigt folk!

Om du struntar i hur det smakar, vilket du gör om du köpet UHT-behandlad mjölk, så kan du även frysa in vanlig mjölk.
Men som sagt, det finns UHT-behandlad mjölk även i Sverige, men det är lite mer av en nischprodukt förutom småtetrorna till konferensrum etc. Ett mellanting är bla Arlas 3 dl som har lite längre hållbarhet än vanliga enliters, men kortare än UHT. Dessa är väl högpastöriserade (vilket väl även grädde brukar vara) istället för pastöriserade, men inte UHT-behandlade och förpackade i samma täta förpackning (det är även metallfolie i de för UHT-behandlad mjölk).

Om du "torrspringer" för att göra av med kalorier så tänk på att mjölk ingalunda är kalorifritt om det är något som påminner om mjölk och inte utspädd Tippex. Särskilt standardmjölk har, även om den är nyttigare än nyttigare läsk, faktiskt något fler kalorier än typisk sockersötad sådan. Mellanmjölk ligger ett snäpp under istället. Hinkar man större mängder blir det dock en del kalorier.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att lättmjölk är bäst. Redan mellanmjölk börjar bli gräddaktig i smaken, och "fullmjölk" är som att dricka grädde. Bläch!

När det gäller energiinehållet är det ju bra att tänka på att en stor andel av energin kommer från protein, särskilt i lättmjölken, där runt 40 procent är protein, räknat i energi.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker att lättmjölk är bäst. Redan mellanmjölk börjar bli gräddaktig i smaken, och "fullmjölk" är som att dricka grädde. Bläch!

När det gäller energiinehållet är det ju bra att tänka på att en stor andel av energin kommer från protein, särskilt i lättmjölken, där runt 40 procent är protein, räknat i energi.

Lättmjölk är som helnykteristens White Christmas: vatten och Tippex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

@backfeed: Nja, den blåa mjölken Norrmejerier har/hade kallades Minimjölk. Alltså ännu lägre fetthalt än Lättmjölk (typ 0,1% fetthalt eller något i den stilen)

Sant (både namn och fetthalt), jag svamlade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag är uppväxt på gårdsmjölk tagen direkt ur gårdstanken så...

allt processat är därmed sämre och 3% mjölk är vattenskadat typ (vi hade 4.1% och ibland 4.2% fett i mjölken) och tex. lättmjölk har jag aldrig kunnat förlika mig - liknar för mycket sköljvattnet man spolar ut det sista innan man diskar gårdstanken..., mellan går till nöds men det är 3% som är basline när man inte har den äkta varan.

Kan bara instämma, brukar ge folk tipset att köpa standardmjölk och späda hemma ifall de inte gillar den äkta varan istället för att låta mejeriet späda åt en. Sparar pengar och man känner sig inte lika lurad som kund.

Om du inte provat gammaldags mjölk från affären så gör det, bör bli en riktig nostalgitripp till barndomen ifall du vant dig vid homogeniserad mjölk

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Kan bara instämma, brukar ge folk tipset att köpa standardmjölk och späda hemma ifall de inte gillar den äkta varan istället för att låta mejeriet späda åt en. Sparar pengar och man känner sig inte lika lurad som kund.

Om du inte provat gammaldags mjölk från affären så gör det, bör bli en riktig nostalgitripp till barndomen ifall du vant dig vid homogeniserad mjölk

Men hur tänker du där?

Mjölk är ju mycket mer än fettet! Det är ju fettmängden som sänks, inte hela mjölken som späds ut. Jag, som dricker mjölk mycket för proteinet skulle ju späda ut även det om jag spädde "standardmjölk" med vatten...

Jag är bara glad om jag slipper det äckliga fettet. Vill jag ha fett kan jag dricka grädde, men det smakar så kväljande att jag aldrig skulle komma på tanken. Grädde gör sig bara i vispad form.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S