SweClockers intervjuar OVPN om bataljen med filmbolagen

Permalänk
Melding Plague

SweClockers intervjuar OVPN om bataljen med filmbolagen

Efter nyheten om att VPN-leverantören OVPN blir nästa måltavla för filmbolagen uppstod många frågor, vilka bolaget här svarar på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Spännande!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Jacob Fanboy

"Raderar ni uppgifterna får ni betala hundratusen silver pengar!"
"Öhm, vilka uppgifter?"

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att OVPN läxar upp dem i domstol.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Även om Ip-adressen skulle kunna redovisas så skulle det inte hända något, då det ändå inte går att bevisa vem som satt vid datorn just vid tillfället då nedladdning gjordes. Vilka/vilken film nedladdning gäller det, var det "Pippi på de sju haven" som jag läst om tidigare ?

Permalänk
Medlem

Kändes som väldigt solida svar på frågorna - hoppas innerligt de räcker som motvikt till andra sidans lobbyverksamhet.
EDIT: håller för övrigt helt med @dlq84 - bra intervju!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jättebra intervju, bra jobbat Andreas

Permalänk
Avstängd

Tja, trycker "rättighetsalliansen" bara upp tillräckligt med pengar i beslutsfattarnas rö... sorry, plånböcker så kommer snart även VPN-tjänster att omfattas av LEK.

Money talks...

Permalänk
Medlem

Man kan nästan känna doften av desperationen.

Måste vara riktigt hårt för dessa vilsna själar, insikten att de kan inte sänka TPB skeppet oavsett hur mycket de vill trots allt vädjande verkar ha spritt sig så pass långt att filmbolagen såväl som Rättighetsalliansen blir allt mer desperata. Onekligen så kommer den logiska processen som har lett till det här användas av den medicinska vetenskapen som indikation på demens i framtiden.

Vad blir nästa steg? Gå efter elbolagen?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel Andreas!

Permalänk
Medlem

Bra artikel, tack för att ni dök djupare inom ämnet. Jag har använt OVPN sedan starten och är sjukligt nöjd med tjänsten och hoppas att det här reder ut sig. Skulle det sluta med att OVPN blir skyldiga att betala skadestånd för otillgängliga uppgifter så uppmanar jag David att starta en insamling via hemsidan, jag hade skickat iväg ett par hundringar utan att tveka.

Permalänk
Avstängd

Bra artikel, väldigt bra!

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Skulle det vara möjligt att också intervjua Rättighetsalliansen? Det skulle vara intressant att få deras perspektiv på frågorna. Jag förstår att det kan vara knepigt att få dem att ställa upp, men frågan kanske kan ställas i alla fall?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@bubbelbabbel: Vi kan absolut ställa frågan, så får vi se om de vill ställa upp och hur matiga/transparenta svaren i så fall blir.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ni som läser mina inlägg regelbundet vet att jag ofta klagat på företag när jag tycker de beter sig på ett sätt som långsiktigt skadar kunderna men kortsiktigt gagnar företaget i fråga, så här kommer lite beröm istället

---
SweClockers: Kan skadeståndskraven krävas in om ni inte kan producera de uppgifter som efterfrågas?
David Wibergh: Det är utöver min juridiska kunskap. Men isåfall är det en kostnad vi tar för att upprätthålla våra kunders integritet.
---

Detta är riktigt bra, och smart. Inte bara är de beredda att ta en kostnad ur egen ficka för att säkra kunderna. Många andra liknande företag hade påfört kunderna den kostnaden i form av höjda avgifter istället, vilket är exakt sådant beteende jag tycker är grisigt. Men här säger de rakt ut att de tar kostnaden själva. Sedan får de såklart tillbaka det i form av publicitet och förmodligen nyvunna kunder, så rent affärsmässigt kan det ses som en investering, men det viktiga är hur det uppfattas, och det är sådant här som blir mer och mer sällsynt, så när det händer ska man ha cred för det tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Man får hoppas att OVPN läxar upp dem i domstol.

Problemet är ju att copyrightmaffian tidigare vunnit i domstol bland annat genom att använda falska uppgifter och lyckats få det accepterat som giltig bevisning.
Dvs, domstol har tidigare redan visat sig bedrövligt partiska när nåt sånt här kommer upp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

De påstår sig inte kunna koppla IP-adress till ett konto vilket skapar några frågor för mig. Är IP-adressen i fråga del av deras dedikerade IPv4-adresser? Om så är fallet, borde de inte kunna koppla IP-adressen till ett konto då det alltid är det konto som får den IP-adressen och ingen annan kan använda den? Eller är det kanske så att kunden sagt upp tjänsten innan förfrågan kom vilket då tog bort länken mellan IP-adressen och kontot då IP-adressen nu är fri igen?

Som jag tänker, för att kunna ge Kund A det unika Objekt B kontinuerligt måste Leverantör C veta att A ska ha B på något sätt vilket för mig betyder att de har information att ge, förutom om A sagt upp B vilket fått C att ta bort informationen (automatiskt förmodligen)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SanyaIV:

De påstår sig inte kunna koppla IP-adress till ett konto vilket skapar några frågor för mig. Är IP-adressen i fråga del av deras dedikerade IPv4-adresser? Om så är fallet, borde de inte kunna koppla IP-adressen till ett konto då det alltid är det konto som får den IP-adressen och ingen annan kan använda den? Eller är det kanske så att kunden sagt upp tjänsten innan förfrågan kom vilket då tog bort länken mellan IP-adressen och kontot då IP-adressen nu är fri igen?

Som jag tänker, för att kunna ge Kund A det unika Objekt B kontinuerligt måste Leverantör C veta att A ska ha B på något sätt vilket för mig betyder att de har information att ge, förutom om A sagt upp B vilket fått C att ta bort informationen (automatiskt förmodligen)

Här får någon rätta mig om jag har fel;

Men t.ex. PIA (Private Internet Access) som jag använder mig utav personligen roterar och delar sina IP-adresser mellan användare som jag förstått det.

Mao. så blir det svårt att fastställa vilken specifik användare som använt en specifik IP-adress vid en given tid, speciellt då det inte förs några loggar som kan lämnas ut(PIA har prövats i domstol för detta och vunnit då det finns nada att lämna ut).

Ännu svårare blir det att koppla en specifik användare till ett specifikt konto då flertalet VPN-tjänster tar betalningar i form av kryptovaluta eller t.o.m. att med posten skicka in kontanter, sedan får man ett inlogg som inte är bundet till kort, PayPal, e-post eller dylikt och som sedan försvinner bara så fort den betalda tiden är utlöpt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni som läser mina inlägg regelbundet vet att jag ofta klagat på företag när jag tycker de beter sig på ett sätt som långsiktigt skadar kunderna men kortsiktigt gagnar företaget i fråga, så här kommer lite beröm istället

---
SweClockers: Kan skadeståndskraven krävas in om ni inte kan producera de uppgifter som efterfrågas?
David Wibergh: Det är utöver min juridiska kunskap. Men isåfall är det en kostnad vi tar för att upprätthålla våra kunders integritet.
---

Detta är riktigt bra, och smart. Inte bara är de beredda att ta en kostnad ur egen ficka för att säkra kunderna. Många andra liknande företag hade påfört kunderna den kostnaden i form av höjda avgifter istället, vilket är exakt sådant beteende jag tycker är grisigt. Men här säger de rakt ut att de tar kostnaden själva. Sedan får de såklart tillbaka det i form av publicitet och förmodligen nyvunna kunder, så rent affärsmässigt kan det ses som en investering, men det viktiga är hur det uppfattas, och det är sådant här som blir mer och mer sällsynt, så när det händer ska man ha cred för det tycker jag

Hm.. Skulle du påstå att det är bättre av företaget att permanent ha högre marginal på tjänsten ifall det dyker upp en straffavgift, än att normalt ha lägre avgifter och sedan temporärt höja dem när de fått en oväntad straffavgift?
Är genuint nyfiken, för i slutändan kommer pengarna från kunder oavsett. Så huruvida avgiften höjs eller inte vid en sådan händelse tycker jag är helt irrelevant. Det relevanta tycker jag är hur de beter sig mot kunderna. Att höja en avgift är helt ok om de är ärliga och öppna med varför. Och sen kanske även hur hutlöst mycket pengar som betalas till de få människorna på toppen i företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Här får någon rätta mig om jag har fel;

Men t.ex. PIA (Private Internet Access) som jag använder mig utav personligen roterar och delar sina IP-adresser mellan användare som jag förstått det.

Mao. så blir det svårt att fastställa vilken specifik användare som använt en specifik IP-adress vid en given tid, speciellt då det inte förs några loggar som kan lämnas ut(PIA har prövats i domstol för detta och vunnit då det finns nada att lämna ut).

Ännu svårare blir det att koppla en specifik användare till ett specifikt konto då flertalet VPN-tjänster tar betalningar i form av kryptovaluta eller t.o.m. att med posten skicka in kontanter, sedan får man ett inlogg som inte är bundet till kort, PayPal, e-post eller dylikt och som sedan försvinner bara så fort den betalda tiden är utlöpt.

Normalfallet ja, men OVPN erbjuder en tilläggstjänst som ger kunden en dedikerad IPv4-adress, alltså inte delad. Som jag förstod det var det en spdan adress som det här specifika fallet gäller. Mer om deras tilläggstjänst: https://www.ovpn.com/sv/features/public-ipv4

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic men:

Jag kan mycket väl förstå att film och tv-bolag vill skydda sina verk, men det finns bara ett sätt att minska illegal kopiering och det är erbjuda tjänster som folk vill ha och som gör att det inte är mödan värt att kopiera. Spotify är ett bra exempel. Där hittar man det mesta i musikväg och det är så billigt att ingen orkar ladda ner mp3:or längre.

När det kommer till film och tv-serier så lever man kvar i en helt annat tidsålder. Där ska serier vara exklusiva för varje streamingleverantör. Vill man se fem olika serier, så kan det i värsta fall krävas fem olika abonnemang och vem har råd med det? Nästan samma sak gäller "biofilmer". Filmbolagen vill inte streama helt nya filmer och när de väl går att streama on demand så tar man ordentligt betalt för bild och ljud som gör din nya 4K TV ledsen. Filmbolagen måste vakna upp och inse att året är 2020. Nu försöker man i rent desperation skrämma folk tillbaka till biograferna genom att jaga tonåringar som laddar ner.

Dessutom är det ju så att idag betalar man för så mycket mer än förr. Det är telefonabonnemang, bredband, icloud, vpn, spotify, netflix mm. Längst ner på listan kommer biobesök. Inte för att folk inte vill gå på bio längre, utan för att det inte är värt pengarna när man får nästan samma upplevelse hemma i tv-soffan med sin 65" TV, slipper boka biljett, slipper ta bussen in till stan, slipper köpa svindyra popkorn och bäst av allt, slippa alla idioter som inte kan uppförsa sig bland folk.

Kanske inte så konstigt att folk väljer att lägga pengar på VPN och slippa filmbranchens flås i nacken.

För att återgå till ämnet så känns det ju ändå som att VPN leverantörerna lever i en gråzon. De vet mycket väl vad deras tjänster används till och att det är ohållbart i längden att tjäna pengar på att erbjuda en tjänst som möjliggör illegal verksamhet. Det är bara en tidsfråga innan det kommer styras upp av nya lagar.

Permalänk

Youtube vinner - lämnar ej ut ip-adresser till filmbolag (9 Juli 2020)

Youtube vinner ett vägledande mål mot filmbolag om piratkopierat material, rapporterar AP.

Nätjätten behöver inte lämna ut ip-adresser för personer som spridit filmer via strömningstjänsten. Youtube behöver inte lämna över uppgifter om personer som illegalt laddat upp filmer på videoplattformen. Det beslutade EU-domstolen på torsdagen, och betonade att det måste finnas en balans mellan upphovsrätt och personlig integritet, rapporterar TT.

Fallet handlar om ett tyskt filmbolag som hade rätt att distribuera ”Scary movie 5” och ”Parker” i Tyskland. När filmerna spreds via Youtube begärde bolaget ut ip-adresser, mejladress och telefonnummer för personer som laddat upp materialet.

Youtube, som ägs av Google, vägrade. Och får nu alltså rätt i EU-domstolen. Domstolen slår dock fast att Youtube måste lämna ut den fysiska adressen till personerna.

Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/youtube-vinner-over-filmb...

Jag är bara lite förvirrad över att de måste ge ut den fysiska adressen? Har de ens tillgång till den? Möjlig skillnad mellan upload och download också. Nåväl, en dom som man måste dyka i ytterligare för att förstå.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

David Wibergh hörde precis av sig med att Patent- och marknadsdomstolen hört av sig med beslut om säkerhetsföreläggandet, där OVPN gick vinnande ur striden. Nu återstår alltså informationsutlämnandet vilket alltså lär bli en mer utdragen historia.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hm.. Skulle du påstå att det är bättre av företaget att permanent ha högre marginal på tjänsten ifall det dyker upp en straffavgift, än att normalt ha lägre avgifter och sedan temporärt höja dem när de fått en oväntad straffavgift?
Är genuint nyfiken, för i slutändan kommer pengarna från kunder oavsett. Så huruvida avgiften höjs eller inte vid en sådan händelse tycker jag är helt irrelevant. Det relevanta tycker jag är hur de beter sig mot kunderna. Att höja en avgift är helt ok om de är ärliga och öppna med varför. Och sen kanske även hur hutlöst mycket pengar som betalas till de få människorna på toppen i företaget.

Jag antar att de flesta företag har någon slags "rainy day fund" och hur de bygger upp och förvaltar den har jag ingen åsikt om. Det jag tycker är fel är att när ett företag få ett ekonomiskt straff, så är det ju rent juridiskt meningen att företaget skall straffas, och när företag då väljer att skjuta över kostnaden på kunder, så att företagets ekonomi blir opåverkad av straffet, det är då jag reagerar och tycker det är fult. Men här säger de ju att de tar kostnaden själva, vilket jag i så fall tolkar som att det helt enkelt blir en utgiftspost med allt vad det innebär. Det är så jag tycker företag borde agera.

Mer specifikt och mer som svar på din fråga så föredrar jag väl i så fall att man har högre marginaler jämt för att bygga sin rainy day fund än att man rakt ut höjer avgifterna tillfälligt med anledning av det ekonomiska straffet, för i det senare fallet så är det svårt att tolka det på något annat sätt än att man inte vill kännas vid straffet själv utan glatt och skamlöst påför det på sina kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SanyaIV:

Normalfallet ja, men OVPN erbjuder en tilläggstjänst som ger kunden en dedikerad IPv4-adress, alltså inte delad. Som jag förstod det var det en spdan adress som det här specifika fallet gäller. Mer om deras tilläggstjänst: https://www.ovpn.com/sv/features/public-ipv4

Ah ser där ja!
Det hade jag totalt missat i detta fallet faktiskt.

Nu blir även jag genuint nyfiken vad fördelen med en VPN med statisk IP blir, om man i alla fall inte "scramblas" med massorna, då inte bara själva krypteringen är av vikt utan även anonymiteten för mig personligen.

Ett scenario jag kan tänka mig där man vill ha en statisk IP med VPN är ju om man t.ex. kör en PLEX server, NAS eller dylikt med privata filer som man bara vill ha "sin egna krypterade tunnel" för (men även då.. PLEX t.ex. krypterar ju redan?). Men annars generellt sett så känns det som en större sårbarhet och dödar lite av syftet med att ha en VPN.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ah ser där ja!
Det hade jag totalt missat i detta fallet faktiskt.

Nu blir även jag genuint nyfiken vad fördelen med en VPN med statisk IP blir, om man i alla fall inte "scramblas" med massorna, då inte bara själva krypteringen är av vikt utan även anonymiteten för mig personligen.

Ett scenario jag kan tänka mig där man vill ha en statisk IP med VPN är ju om man t.ex. kör en PLEX server, NAS eller dylikt med privata filer som man bara vill ha "sin egna krypterade tunnel" för (men även då.. PLEX t.ex. krypterar ju redan?). Men annars generellt sett så känns det som en större sårbarhet och dödar lite av syftet med att ha en VPN.

Två scenarior:
Din ISP kan inte erbjuda statisk IP.
Din ISP erbjuder bara CGNAT.
Alltså två fall där du inte personlig integritet är anledningen till att välja VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Två scenarior:
Din ISP kan inte erbjuda statisk IP.
Din ISP erbjuder bara CGNAT.
Alltså två fall där du inte personlig integritet är anledningen till att välja VPN.

Finns även många som använder VPN för att gå runt att deras ISP har konstig routing till vissa ställen - det kräver dock ingen statisk IP.

Finns åtskilliga anledningar till att vilja använda VPN utöver anonymitet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dlq84 @Pettson88 @Deo @Matheeeew @patteSatan tack, jag bugar och bockar!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har varit kund hos OVPN i kanske 3år nu. Väldigt nöjd, känns som om dom vet vad dom håller på med.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av clnr:

Två scenarior:
Din ISP kan inte erbjuda statisk IP.
Din ISP erbjuder bara CGNAT.
Alltså två fall där du inte personlig integritet är anledningen till att välja VPN.

Kommer man inte runt problematiken med statisk IP genom DDNS bara?
Tänker spontant att det lär vara enklare för gemene man många gånger, om det bara är för hemmabruk d.v.s.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >