Chieftec släpper 20 år försenat datorchassi

Chieftec släpper 20 år försenat datorchassi

Med estetik och behov anpassade för år 2000 avtäcker Chieftec en nygammal datorlåda med fem externa 5,25- och 3,5-tumsplatser.

Läs hela artikeln här

Ser ut som ett chassi som är 20 år försenat

Ett riktigt anti RGB chassi.

Postnord gillar detta.

Varför skulle jag köpa detta chassit år 2020?

@Funlo: För att stöldskydda sin dator, inget vettig tjuv skulle ta en dator som sitter i en sån låda.

Ser ut att kunna bli en riktigt trevlig NAS-låda.
Typ 2st 2x5.25 till 3x3.5.

Använder fortfarande ett Chieftec Dragon Fulltower för lite smått och gått

Riktigt bra chassi för sin tid

Vadå!? Det är ju så här ett riktigt datorchassi ska se ut!

Jag har ett Cooler Master centurion chassi från 2008 som still going strong (dock fult som stryk). Fick skära i det lite för att få plats med hdmi kabeln till grafikkortet. Det är lite samma stuk på det chassit som chieftec ditot.

Yes, helt rätt, det kallar jag ett datorchassi:)

Det finns nog en (liten) marknad för ett sådant chassi. Folk som faktiskt vill ha 5.25" platser, och möjlighet till många 3.5" enheter.
Och även för retro-byggen där en gammaldags låda är att föredra för estetiken.

Vore lite tacksamt om det gick att byta ut länken mot den engelska versionen av produktsidan snarare än den tyska - tror de flesta på forumet är bättre på engelska än vad de är på tyska.

Enda jag personligen skulle tänka mig detta för är ett retrobygge, om priset på chassit är rejält bantat (annars är en reverse sleeper mer intressant, på många sätt). Vissa moderna designval som de flesta chassitillverkare idag använder sig av (modulära platser för allt från 2.5" till 5.25", exempelvis) är svårt att släppa nu när man väl vant sig.

Skrivet av THB:

Ser ut att kunna bli en riktigt trevlig NAS-låda.
Typ 2st 2x5.25 till 3x3.5.

Vill man bara ha 3.5" platser hade jag gått på ett fractal design Node som jag tror har plats för 8 3.5" eller ett Phanteks P600S som har plats för 10 st 3.5"

Skrivet av Funlo:

Varför skulle jag köpa detta chassit år 2020?

Det behöver du inte, du kan hålla dig till RGB och Regnbågen så kan vi andra köpa fula plåtlådor.

Kommer det med sylvassa kanter så man skär upp fingrarna precis som man gjorde på chassin förr i tiden?

Shit, var det bara jag som totalt förträngt att takplacerat nätagg var de-facto-standard en gång i tiden?

Det kliar ju i köpfingret, frågan är om min dator i signatur får plats i den, tveksamt

Skrivet av Crazy Ferret:

Shit, var det bara jag som totalt förträngt att takplacerat nätagg var de-facto-standard en gång i tiden?

Vänta bara tills de återlanserar chassin sektionerade i övre och undre utrymme!

Släpps de här i sverige kommer jag att köpa tre! Då vet man att man har för framtiden
Vet att de är många andra som också är intresserad av ett chassi i den stilen.

Hejja Chieftec, er kan man lita på

Nätagg i toppen är en sak jag saknar. Fattar inte varför alla chassin ska vara dammsugare nu för tiden.

Skrivet av Crazy Ferret:

Det är fortfarande standard i OEM datorer.

Skrivet av smerkele:

Nätagg i toppen är en sak jag saknar. Fattar inte varför alla chassin ska vara dammsugare nu för tiden.

Jag vänder alltid nätaggregatet med fläkten uppåt, så det suger luft från lådan inte golvet.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1474544-poll-du-som-ha...

Vad kan man behöva för 4 st 5,25-tumsenheter??

CD-läsare/skrivare, DVD läsare/skrivare, sen då?
Dubbla uppsättning så man kan kopiera rakt av?
Nån form av macho-diskett-läsare?
Plugga in hd?

Edit: Blueray-läsare kan man också ha ofc.

Edit2: Minneskortläsare och så denna hittade jag också:
https://www.inet.se/produkt/8906400/icy-dock-4x2-5-sata-6gb-s...

Så 4 st verkar ju vara ett minimum helt plötsligt

Får hoppas det blir en trend som håller i sig så jag slipper leta äldre lådor i bra skick till hutlösa priser.

Skulle nog ändå kunna tänka mig att köpa det till en NAS där man sätter in massa lagring i 5,25-uttagen 🙂

Skrivet av fesen:

Det är fortfarande standard i OEM datorer.

Å fan, inte i några jag sett på jobbet i vart fall.

• Sparar du fortfarande på tolv säkerhetskopior av autoexec.bat?

• Äger du en livstids förbrukning av MX518?

• Är du övertygad om att RGB-belysning är en HBTQ-konspiration?

Låt oss presentera Chieftec CM-25B-OP!

Senast redigerat 2020-07-09 17:25