Testpilot: Arlo Video Doorbell – smart dörrklocka med kamera

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arlo Video Doorbell – smart dörrklocka med kamera

Kenneth "Yoshman" Jonsson sätter tänderna i en färsk kamerabestyckad ringklocka, men växelspänning och lagar är besvärliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Monteringen av dörrklockan är inte mer komplicerad än att skruva fast snäppfästet med två skruvar.

Alltså väldigt enkel att ta med sig också... Vad säger Arlos garanti gällande ersättning vid stöld?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Alltså väldigt enkel att ta med sig också... Vad säger Arlos garanti gällande ersättning vid stöld?

Det är definitivt inte omöjligt att få med sig dörrklockan, men ett visst skydd finns ändå då skruvarna bara kan nås när dörrklockan plockas bort från fästet. För att få bort dörrklockan utan att bryta sönder något måste man ha ett verktyg likt de som används för att plocka ur SIM-kort ur telefoner, fast modell lite större.

Är metallprylen i övre högra hörnet som används för att lossa dörrklockan

Dörrklockan är i praktiken svårare att stjäla jämfört med kameror, fördelen med kameror är att man där kan välja att placera dem på en höjd eller position som är svårare att nå.

Stöld av sådana här enheter lär inte skilja sig från stöld av något annat: det är just stöld och eventuell ersättning får man från sin hemförsäkring.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är definitivt inte omöjligt att få med sig dörrklockan, men ett visst skydd finns ändå då skruvarna bara kan nås när dörrklockan plockas bort från fästet. För att få bort dörrklockan utan att bryta sönder något måste man ha ett verktyg likt de som används för att plocka ur SIM-kort ur telefoner, fast modell lite större.

Dörrklockan är i praktiken svårare att stjäla jämfört med kameror, fördelen med kameror är att man där kan välja att placera dem på en höjd eller position som är svårare att nå.

Stöld av sådana här enheter lär inte skilja sig från stöld av något annat: det är just stöld och eventuell ersättning får man från sin hemförsäkring.

Det är inga problem att hitta vad som gäller för deras amerikanska kunder:

What do I need to know about the Arlo Theft Replacement program?

Men jag kan inte hitta om de gör några som helst utfästelser gällande svenska kunder. Vore ju intressant att veta.

Och tar man det via hemförsäkring så blir det ju troligtvis en ordentlig självrisk (lite beroende på vad för försäkring man har), vilket egentligen innebär att om man får den stulen så är det bara att slösa med ens tid...

Edit: tex Folksam bas och medel tar 1800kr i självrisk, stor 900 kr. Kan ju inte på något vis räknas som inbrott så även om man har godkänt larm så blir det en självrisk.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på som svensk som redan har en strömmatad ringklocka. Våra ringklockor går normalt på 6V och de här komplicerade behöver (som det står i recensionen) mer spänning. 16-24V. De flesta ringklocketransformatorer har möjlighet att ändra spänningen ut. 6-12-18-24V.

Jag var på väg att köpa en ny transformator innan jag tittade ordentligt på den jag redan hade.

Permalänk

Jag kör med en Ring Video Doorbell 2 som jag är riktigt nöjd med.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

VARFÖR GÖR INGEN TILLVERKARE EN DÖRRKLOCKA FRÅN INSIDAN, MED TITTÖGA SOM KAMERA??
varför ska man ha en stor klump utanför sin dörr som alla kan sparka av eller slå sönder?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

VARFÖR GÖR INGEN TILLVERKARE EN DÖRRKLOCKA FRÅN INSIDAN, MED TITTÖGA SOM KAMERA??
varför ska man ha en stor klump utanför sin dörr som alla kan sparka av eller slå sönder?

MENAR DU SOM DEN HÄR? https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-dorrkloc...

Permalänk

Gäller garantin efter att kvicksilvret krupit ner under -20?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Det är inga problem att hitta vad som gäller för deras amerikanska kunder:

What do I need to know about the Arlo Theft Replacement program?

Men jag kan inte hitta om de gör några som helst utfästelser gällande svenska kunder. Vore ju intressant att veta.

Och tar man det via hemförsäkring så blir det ju troligtvis en ordentlig självrisk (lite beroende på vad för försäkring man har), vilket egentligen innebär att om man får den stulen så är det bara att slösa med ens tid...

Edit: tex Folksam bas och medel tar 1800kr i självrisk, stor 900 kr. Kan ju inte på något vis räknas som inbrott så även om man har godkänt larm så blir det en självrisk.

Sökte på detta, vad jag kunde se har Arlo enbart detta erbjudande inom USA för kunder som kör prenumeration på "Arlo Elite" (toppnivån av prenumerationstjänsten).

Detta är ett ännu ett exempel på varför jag tycker "smart tryckknapp" (som är väsentligt billigare, t.ex. Arlo Audio Doorbell eller helt enkelt bara en vanligt ringklocka) kombinerat med en separat kamera känns vettigare. Dels har man mycket bättre styrning över vad som hamnar i bild (betydligt enklare att faktiskt följa svensk lag) och dels kan man långt oftare placera en kamera där den är bättre skyddad.

Sen får man ha lite sans i det hela. Saker kan alltid bli stulet, men det hindrar inte de flesta från att förvara både bilar, motorcyklar, cyklar, möbler, etc utomhus och i väldigt nära 100 % av fallen går det hur bra som helst. Kameror/dörrklockor kan kännas lättare att ta med sig, men undrar hur stort problem det är i praktiken.

Har ingen statistik så min känsla kan vara helt galen här, anekdotiskt kan jag nämna att ett par stycken i mitt grannskap (i "stan", inte här på landet) har kameror utanför dörren på höjd där jag når dem utan stege eller liknande och de har än så länge inte blivit stulna. Arlos magnetfästen är kanske lite väl inbjudande, så dessa ser jag som något man nog bör använda inomhus alt. vid placering så eventuellt tjuv behöver stege. Är man så motiverad att man bär runt på en stege lär prylen vara borta oavsett, det är när man råkar ut för sådana som också cykeln ryker även när det är låst med minst två lås.

Skrivet av FattarNiInte:

Gäller garantin efter att kvicksilvret krupit ner under -20?

Garantin gäller. Däremot har de listade temperaturerna påverkan då de flesta (alla?) Arlos enheter har inbyggd temperatursensor, enheten stänger av sig om det blir för kallt eller för varmt. Arlo Video Doorbell har speciell notifiering för "det är för kallt, så stänger ned" och "det är för varmt, stänger ned".

Största risken med kyla är nog kondens i elektroniken, men det borde vara ett litet problem här då det är viss värmeutveckling -> väldig osannolikt att relativ fuktighet når 100 % inuti själva enheten.

När jag läste på om denna produkt hittade jag en kanadensare som provkört Arlo Video Doorbell i -15°C till -20°C. När man börjar närma sig den nedre gränsen blev det eftersläpning i video och ibland kunde tvåvägsljudet klippas. Däremot påpekades att själva ringfunktionen fungerade fint ända ned till avstängning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag blir nyfiken.på varför man skulle välja en dörrklocka med kamera alls? Varför inte helt enkelt ha övervakningskamera istället?

Permalänk
Medlem

Bara så att det blir rätt:

Tillstånd för kameraövervakning söks numera från Datainspektionen, inte länsstyrelsen.

Permalänk
Medlem

@Hanton: nej det ska enbart vara ett öga på utsidan av dörren! på insidan kan hårdvaran sitta!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

@Hanton: nej det ska enbart vara ett öga på utsidan av dörren! på insidan kan hårdvaran sitta!

Det finns, exempelvis här:

https://www.prylstaden.se/titthalskameror-dorrhalskameror

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja men varför ska det vara sådana B grejer. Man vill ju ha Smarta Funktioner också

Menar ska det vara så svårt att bara lägga alla komponenter på insidan och ha en ren snygg dörr från utsidan, samtidigt så är det även diskret och vandalsäkert!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alltså väldigt enkel att ta med sig också... Vad säger Arlos garanti gällande ersättning vid stöld?

Skrivet av Yoshman:

Det är definitivt inte omöjligt att få med sig dörrklockan, men ett visst skydd finns ändå då skruvarna bara kan nås när dörrklockan plockas bort från fästet.

Finns det ingen "Camera Tampering Detection" på Arlo's produkter?

Permalänk
Medlem

Hur är det med säkerheten? Den skulle kunna hackas så att obehöriga kan se vilka som kommer på besök. T.ex. om bilderna lagras i molnet och går via tillverkarens servrar till appen. Går den att använda i en enbart lokal lösning som inte skickar bilderna över internet?

Lagarna mot övervakning är bra. Om de "ställer till det" så är det av en god anledning.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fatmajk:

Finns det ingen "Camera Tampering Detection" på Arlo's produkter?

Det finns till produkten i artikeln

"When your Arlo Video Doorbell is disconnected from power, you receive a push notification to immediately alert you and allow you to take action. You might have receive this message because someone tampered with your doorbell."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Hur är det med säkerheten? Den skulle kunna hackas så att obehöriga kan se vilka som kommer på besök. T.ex. om bilderna lagras i molnet och går via tillverkarens servrar till appen. Går den att använda i en enbart lokal lösning som inte skickar bilderna över internet?

Lagarna mot övervakning är bra. Om de "ställer till det" så är det av en god anledning.

De bilder/filmer som man ser i appen har gått via molnservers. Just Video Doorbell kan anslutas direkt till Wifi, men går också att ansluta via Arlos hub och i det läget kan man spara informationen lokalt (på SD-kort eller USB-disk beroende på modell av Arlo hub).

Det jag ville belysa kring lagarna är att den här produkten är uppenbarligen designad för att användas på platser med betydligt liberalare lagar kring kameraövervakning av privat mark/fastighet än vad som är fallet i Sverige. I vissa delar av reklamen lyfter man fram att t.ex. kunna se fordon som passerar på gatan utanför tomten som en feature, vilket det kan vara för vissa men det är ett problem i Sverige just p.g.a. av vår lagstiftning.

Slutklämmen jag ville komma till där är att om man vill övervaka sin ytterdörr bör man fundera kring just detta. Det är ofta betydligt enklare att kombinera en ringklocka utan videofunktion med en separat kamera då man har långt bättre flexibilitet i att styra vad som filmas. Arlo själva har en lösning där man kan koppla ihop en ringklocka som har finesser som rörelsedetektion, tvåvägs ljud och stöd att paras med en kamera som kan börja spela in vid rörelse, ljud etc. Skrivit om den kombinationen här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så om någon ringer på dörren så måste jag leta reda på telefonen, öppna en app, trycka på live läge för att se om det är någon värd nog att öppna dörren för?
Förmodar att personen kanske redan då gett upp och gått därifrån. Varför finns det ingen skärm att sätta vid dörren med i lådan eller som tillbehör?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Datavetare
Skrivet av svolter:

Så om någon ringer på dörren så måste jag leta reda på telefonen, öppna en app, trycka på live läge för att se om det är någon värd nog att öppna dörren för?
Förmodar att personen kanske redan då gett upp och gått därifrån. Varför finns det ingen skärm att sätta vid dörren med i lådan eller som tillbehör?

Normalfallet om du är hemma är rimligen: du hör en signal när någon trycker på knappen till ringklockan, du öppnar dörren. Bl.a. så går kan dörrklockan kopplas till Google Home / Alexa (men kan också kopplas till klassisk ding-dong signal). Har man då två ytterdörrar kan det meddelande som spelas upp på Google Home / Alexa inkludera vilken dörr det handlar om.

Videofunktionerna samt notifieringar i mobilen är väl mest vettiga när man inte är hemma. Varför skulle man vilja prata med någon som står vid dörren via telefon och dörrklocka om man är hemma

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Så om någon ringer på dörren så måste jag leta reda på telefonen, öppna en app, trycka på live läge för att se om det är någon värd nog att öppna dörren för?
Förmodar att personen kanske redan då gett upp och gått därifrån. Varför finns det ingen skärm att sätta vid dörren med i lådan eller som tillbehör?

Står du alltid och väntar vid dörren? Kan hålla med om att funktionen inte är direkt nödvändig men det tar ju knappast längre tid att öppna en app än att ta sig till dörren.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Säkert en bra produkt eller inte.
Hur som slutade jag läsa när jag såg priser 2200kr.
Jag kommer alltså inte bli en kund till detta hur bra dörrklocka kan nu vara för det priset.
Recensionen är nog dock som vanligt väl genomförd kan ja tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Normalfallet om du är hemma är rimligen: du hör en signal när någon trycker på knappen till ringklockan, du öppnar dörren. Bl.a. så går kan dörrklockan kopplas till Google Home / Alexa (men kan också kopplas till klassisk ding-dong signal). Har man då två ytterdörrar kan det meddelande som spelas upp på Google Home / Alexa inkludera vilken dörr det handlar om.

Videofunktionerna samt notifieringar i mobilen är väl mest vettiga när man inte är hemma. Varför skulle man vilja prata med någon som står vid dörren via telefon och dörrklocka om man är hemma

Skrivet av LeonHart:

Står du alltid och väntar vid dörren? Kan hålla med om att funktionen inte är direkt nödvändig men det tar ju knappast längre tid att öppna en app än att ta sig till dörren.

Jag kanske är naiv, men någon typ av videoövervakning förknippar jag ganska starkt med ett behov av ökad trygghet. Och just en ringklocka med videokamera kanske bör stödja grundfunktionen: att extremt snabbt och enkelt varje gång besvara frågan "vem är det som ringer på dörren?" innan man öppnar den. Gå och hämta eller ta upp en telefon, starta en app, välja "ringklocka kamera", slå på live feed och sedan vänta en liten stund tills bilden kommer skulle jag inte klassa som extremt snabbt och enkelt. Kanske man skulle stå ut med att pyssla med någon gång om man ligger i sängen eller sitter på dass, men annars är det nog enklare att ta några steg i sitt hem till där man placerat en liten bildskärm. I de flesta fallen brukar man ju öppna dörren, så att ta sig till den måste man ofta ändå.

Sedan är den väl defekt som smart ringklocka ändå, då många helt enkelt knackar på dörren i stället för att trycka på en ringklocka. Och någon "smart" sensor för dörrknackningar verkar den sakna.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Datavetare
Skrivet av svolter:

Jag kanske är naiv, men någon typ av videoövervakning förknippar jag ganska starkt med ett behov av ökad trygghet. Och just en ringklocka med videokamera kanske bör stödja grundfunktionen: att extremt snabbt och enkelt varje gång besvara frågan "vem är det som ringer på dörren?" innan man öppnar den. Gå och hämta eller ta upp en telefon, starta en app, välja "ringklocka kamera", slå på live feed och sedan vänta en liten stund tills bilden kommer skulle jag inte klassa som extremt snabbt och enkelt. Kanske man skulle stå ut med att pyssla med någon gång om man ligger i sängen eller sitter på dass, men annars är det nog enklare att ta några steg i sitt hem till där man placerat en liten bildskärm. I de flesta fallen brukar man ju öppna dörren, så att ta sig till den måste man ofta ändå.

Sedan är den väl defekt som smart ringklocka ändå, då många helt enkelt knackar på dörren i stället för att trycka på en ringklocka. Och någon "smart" sensor för dörrknackningar verkar den sakna.

Finns väl en hel del olika användningsområden. Men låt oss utgå från det fallet du beskriver: är det verkligen ett större problem att fiska upp telefonen om någon ringer på dörren jämfört med att svara om någon ringer dig? Faktum är att Arlo har implementerat notifieringen i telefonen när någon ringer på dörren exakt som ett inkommande samtal, specifikt ett videosamtal. Så fort du svara har du en live-feed i luren, så den delen är supersmidigt.

Både denna dörrklocka samt även Arlos enklare dörrklocka, Arlo Audio Doorbell, har rörelsedetektorer. Så är fullt möjligt att bli notifierad bara någon närmar sig ytterdörren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns väl en hel del olika användningsområden. Men låt oss utgå från det fallet du beskriver: är det verkligen ett större problem att fiska upp telefonen om någon ringer på dörren jämfört med att svara om någon ringer dig? Faktum är att Arlo har implementerat notifieringen i telefonen när någon ringer på dörren exakt som ett inkommande samtal, specifikt ett videosamtal. Så fort du svara har du en live-feed i luren, så den delen är supersmidigt.

Du har rätt i att det skulle väl räknas som rätt smidigt att den ringer ett video samtal. Har inte kolla deras app så noga men förmodar att appar begränsas vad de kan göra, i alla fall på Iphone, som att automatiskt visa videoströmmen direkt vid inkommande samtalsdialogen. Tyvärr så faller det lite på att man måste svara samtalet för att få reda på vem som står vid dörren. Och i brist på det så blir det lite som en nummervisning på en fast telefon som skulle visa vem som ringer först efter man luft på luren, istället för när det ringer.

Skrivet av Yoshman:

Både denna dörrklocka samt även Arlos enklare dörrklocka, Arlo Audio Doorbell, har rörelsedetektorer. Så är fullt möjligt att bli notifierad bara någon närmar sig ytterdörren.

Med notifiering med ringklockan så ger den 100% korrekt utfall, och aldrig några falsklarm. Alltså aldrig en notifiering om att ingen faktiskt tryckte på knappen. Hade den haft en vibrationssensor så skulle samma utfall kunna fås för folk som bara knackar på dörren istället. Både ett tryck på ringklockan eller dörrknack skulle man normalt koppla till någon som vill något, en försäljare, en granne eller nått liknande.

Med endast en ringknapp och en rörelsedetektor så blir däremot utfallet något helt annat. Man skulle drunkna i falsklarm, varje gång någon skulle vara inom rörelsedetektorns område så skulle man får en notifiering att någon försäljare eller granne väntar vid dörren.
Eller till och med när man själv bara går ut med sopporna. Alternativet är att bara köra på ringknapp vid notifiering, men missa alla dörrknackare. Därav är den per definition defekt som smart dörrklocka

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP