Permalänk
Medlem

Köpråd bygge eller färdigbyggd

Hej!
Jag går i tankarna på en ny dator.
Min nuvarande dator är från 2012 och efter köpråd från Sweclockers byggde jag ihop den själv. Jag är absolut nybörjare så eventuella justeringar för att få det att fungera är inget för mig. Jag har också dålig kunskap om vilka komponenter som passar bra ihop men i övrigt är jag öppen för att bygga det själv.

Budget
Min budget är någonstans mellan 10 och 12k.

Nuvarande bygge
Jag tvivlar på att något från mitt nuvarande bygge går att använda igen men om så skulle vara fallet får ni gärna tipsa.

Jag har idag ett R3 fractal design chassi och följande komponenter: https://www.inet.se/kundvagn/visa/2420159/2012-10-15

Förslag 1:
Jag satt ihop denna som jag önskar feedback på:
https://komponentkoll.se/bygg/KznPc

Förslag 2:
Jag funderar också på denna för att slippa problem vid byggandet. https://www.komplett.se/product/1139840/datorer/komplett-pc/k...

Eventuellt en justering av ovan paket så att ram blir 3200 istället för 2666.

Känns som att den är väldigt prisvärd.

Syfte:
Jag spelar enbart classic wow.
Jag kommer sannolikt inte spela några nya titlar de kommande åren men har spelat rust och dayz. Jag vill dock ha en någorlunda framtidssäker dator och jag vill kunna ha två skärmar.

Hoppas detta inte blev för långt.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

det du plockade ihop själv har bättre komponenter till något lägre pris. annars ett mycket balanserat bygge tycker jag
överväg ett Meshify C chassi. mycket bra luftflöde och därmed låga temperaturer och tystare fläktdrift.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

det du plockade ihop själv har bättre komponenter till något lägre pris. annars ett mycket balanserat bygge tycker jag
överväg ett Meshify C chassi. mycket bra luftflöde och därmed låga temperaturer och tystare fläktdrift.

Tack för det. I mitt bygge ingår inte Windows 10 samt att det är eventuellt värt en del för mig att inte det är jag som bygger det. Jag tycker det är riktigt kul att bygga det själv men om något skulle bli fel på vägen skulle jag bli orolig. Är datorn från komplett prisvärd om det skulle vara så att jag fegar?

Jag har också funderat på processorn. Jag har valt 3600x men var är skillnaden med eller utan x och vilken väljer jag?

Det står i komponentkollen följande: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd) Finns ett ett liknande Moderkort som passar 100% till processorn utan att jag behöver uppgradera något?

Permalänk
Medlem

Du borde kunne behålla såväl chassi som nätaggregat och skulle då kunna köpa detta:

Du får då ett bättre grafikkort som kommer vara bra i många år framåt, i synnerhet om det enda du spelar är wow samt dubbla lagringen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

Tack för det. I mitt bygge ingår inte Windows 10 samt att det är eventuellt värt en del för mig att inte det är jag som bygger det. Jag tycker det är riktigt kul att bygga det själv men om något skulle bli fel på vägen skulle jag bli orolig. Är datorn från komplett prisvärd om det skulle vara så att jag fegar?

Jag har också funderat på processorn. Jag har valt 3600x men var är skillnaden med eller utan x och vilken väljer jag?

Det står i komponentkollen följande: Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd) Finns ett ett liknande Moderkort som passar 100% till processorn utan att jag behöver uppgradera något?

Win 10 köper du på ebay för runt 50kr
bygga själv tar en timme, eller två. kräver en skruvmejsel och kunskap om att bygga en legosats för sexåringar.

3600x har smått högre boost klocka. detta är helt omotiverat att lägga extra pengar på X varianten.
En ryzen 3600 för ca 2000kr är bäst prestanda för dina pengar.

Alla MSI b450 MAX är kompatibla med ryzen 3xxx serie. Så länge det står MAX så är de kompatibla. När det gäller andra tillverkare (asus, gigabyte mfl) så behäver man först titta på kartongen. Det ska stå "Ryzen 3000 series ready" då är det helt ok.
Du kan alltid fråga återförsäljaren så får du svar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Win 10 köper du på ebay för runt 50kr
bygga själv tar en timme, eller två. kräver en skruvmejsel och kunskap om att bygga en legosats för sexåringar.

3600x har smått högre boost klocka. detta är helt omotiverat att lägga extra pengar på X varianten.
En ryzen 3600 för ca 2000kr är bäst prestanda för dina pengar.

Alla MSI b450 MAX är kompatibla med ryzen 3xxx serie. Så länge det står MAX så är de kompatibla. När det gäller andra tillverkare (asus, gigabyte mfl) så behäver man först titta på kartongen. Det ska stå "Ryzen 3000 series ready" då är det helt ok.
Du kan alltid fråga återförsäljaren så får du svar.

Tack!

Har justerat något i och med Moderkort och processor. Ser detta reko ut? Något jag borde tänka på?

https://komponentkoll.se/bygg/PkezJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du borde kunne behålla såväl chassi som nätaggregat och skulle då kunna köpa detta:

https://komponentkoll.se/bild/nVMIQ.png

Du får då ett bättre grafikkort som kommer vara bra i många år framåt, i synnerhet om det enda du spelar är wow samt dubbla lagringen

Tack för det. Jag har vissa problem med datorn som skulle kunna vara nätagget så vågar inte behålla det. Inser också att jag vill av ren känsla ha ett nytt chassi😊. Då går 5700 xt något över budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

Tack för det. Jag har vissa problem med datorn som skulle kunna vara nätagget så vågar inte behålla det. Inser också att jag vill av ren känsla ha ett nytt chassi😊. Då går 5700 xt något över budget.

Jora, här har du ett fint bygge, ta med den/de fläktar du har i ditt nuvarande chassi bara så har du i stort sett precis samma burk men med en annan tillverkare på grafikkortet och ett annat lite billigare moderkort

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Skippa nya SSDn. Använd din gamla. Köp istället RX 5700 XT https://b2c.cdon.se/hemelektronik/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-...
Har do original nyckel till win7 så behöver du inte köpa win10. Din gamla nyckel ska funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Skippa nya SSDn. Använd din gamla. Köp istället RX 5700 XT https://b2c.cdon.se/hemelektronik/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-...
Har do original nyckel till win7 så behöver du inte köpa win10. Din gamla nyckel ska funka...

En av de sakerna jag tyckt varit drygt med min nuvarande dator är storleken på ssdn så det är inget alternativ. Många verkar rekommendera 5700xt över 5600xt och spara in på övrigt. Är det så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Kort och gott, japp. Om du vill ha någorlunda framtidssäker och vill använda två skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

En av de sakerna jag tyckt varit drygt med min nuvarande dator är storleken på ssdn så det är inget alternativ. Många verkar rekommendera 5700xt över 5600xt och spara in på övrigt. Är det så stor skillnad?

Ja det är rätt stor skillnad ändå och kommer ju vara det som gör skillnaden mellan om datorn kommer klara spel på en ok grafik i framtiden eller inte alls. RX 5600 XT är ett rätt hyfsat kort för spel i 1080p med dagens spel, men är rätt dåligt för 1440p redan idag och kommer ju inte direkt bli bättre med åren. Helt klart värt prioritera det, i synnerhet med tanke på att det inte handlar om att sätta i en helt värdelös PSU eller liknande utan ett annat moderkort, ett annat väldigt bra chassi om än i en mindre storlek, samt en annan tillverkare på grafikkortet, för mig känns det som en no brainer

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.