Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag förstår mig inte på folk som köper AC för att det är 29 grader 3 dagar om år.

Men nåja, gör som ni vill.

Edit: Nåja, undantag är väl om man är väldigt gammal eller har någon långvarig sjukdom

Varför inte? En portabel kostar ju runt 5k så det är ju bara att skaffa för att få det skönt. Jag har ju lite varmare lägenhet så för mig var det helt klart värt att få ett fast system installerat, även om jag hade kunnat köpa typ 30 st portabla för samma pengar.

Att spendera sina pengar på att må bättre är väl precis det man skall spendera dem på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför inte? En portabel kostar ju runt 5k så det är ju bara att skaffa för att få det skönt. Jag har ju lite varmare lägenhet så för mig var det helt klart värt att få ett fast system installerat, även om jag hade kunnat köpa typ 30 st portabla för samma pengar.

Att spendera sina pengar på att må bättre är väl precis det man skall spendera dem på?

Det finns mycket specialgrejer som ska göra "livet lättare". Men istället får man en jävla massa skit som ska stå och ta upp plats och underhåll.

Juicepress, potatisskalare, dvdspelare, AC

Men åter igen. Om det är värt för dig, toppen!

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Hade 27-30°C inomhus i 2-3 veckor. Temperaturen är ju på den nivån dygnet runt. Dock har jag ingen AC. Kommer fler varma veckor.

De som installerar värmepump får komfort året om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det finns mycket specialgrejer som ska göra "livet lättare". Men istället får man en jävla massa skit som ska stå och ta upp plats och underhåll.

Juicepress, potatisskalare, dvdspelare, AC

Men åter igen. Om det är värt för dig, toppen!

Ja men så kan man ju säga om allt som inte är precis det man själv bryr sig om. Vissa tycker att ha lägenhet/hus är meningslöst slöseri när man kan bo i husvagn. Så länge den som köper en specifik sak faktiskt får glädje av den är det ju inte ett onödigt köp för just den personen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag förstår mig inte på folk som köper AC för att det är 29 grader 3 dagar om år.

Men nåja, gör som ni vill.

Edit: Nåja, undantag är väl om man är väldigt gammal eller har någon långvarig sjukdom

Som jag skrivit innan, sovrummet vi har bli sjukt varmt på sommaren, även om det bara är 20 grader utomhus, blir sovrummet uppvärmt som fan när solen ligger på, kan bli uppåt 25-30 grader där då, använder våran AC i sovrummet flitigt över somrarna, och sover asgött, istället för att försöka sova när det är för varmt, går bara inte... den dagen den går sönder, köper jag ny samma dag. Sen slipper man klibba ihop i varandra under älskog också... hahaha
Förstår du mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag förstår mig inte på folk som köper AC för att det är 29 grader 3 dagar om år.

Men nåja, gör som ni vill.

Edit: Nåja, undantag är väl om man är väldigt gammal eller har någon långvarig sjukdom

Du kanske inte lider av värmen och har högre tröskel innan det blir mer än obehagligt, men för oss andra som har lägre tröskel så är en portabel AC mycket väl värt pengarna och platsen när temperaturen kliver över 30 grader C

Sommaren 2018 så var det inte några 2-3 dagar som var varma - då var det nära en månad i streck (och i två omgångar) och tillflykten till svalare innerdelar i hus mm. Försvann allt eftersom de också blev uppvärmda - det var 18 dagar med temperatur 30 grader och högre i Stockholmsområdet (och det var heller inga kalla nätter man kunde kyla ut rummen under natten med utan nästan lika varmt och drypvåt fuktig luft som rullade in genom öppna fönstren om nätterna). Man räknar med att värmeböljan 2018 gav en överdödlighet på 700 personer.

Det var också i perioden det blev fullständigt sopslut på portabla AC och fläktar av alla slag - tom. så att folk stal fläktarna i butiker som personalen hade för sin egna del...

Permalänk
Medlem

Min lägenhet på 7:e våningen i ett hus med mörkt tegel och med fönster mot sydväst var i princip obeboelig sommaren 2018. Det var 32-34 grader inne varenda dag i flera veckors tid. Jag kunde knappt sitta vid datorn under semestern eftersom det rummet var för varmt för att vistas i utom några få timmar efter midnatt. En fläkt hjälper inte när luften den blåser är så nära kroppstemperaturen.

Nu har jag flyttat till en svalare lägenhet på bottenplan, men hade jag bott kvar där och det hade blivit en till sommar som 2018 hade 5k för en portabel AC helt varit värt det. Nu överlevde jag ju bevisligen, men det gick inte att leva ett normalt liv den sommaren, hela semestern blev förstörd.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Min lilla etta har endast två fönster som förstås är på samma sida och mot söder så inget korsdag och maximal sol. I juni i år hade jag oftast ca 28-31 grader varmt inne, rekordet var 33,5. Enda svalkan är en fläkt som jag har att blåsa på mig. Jag hade gärna åkt till kontoret och jobbat, men tills nu var det påtvingat distansjobb.
Fastän det är betydligt svalare ute nu vill inte temperaturen inne inte sjunka under 26. Ganska så jobbigt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Perfekt sommarväder nu i Västra Sverige! Tillhör riskgrupp så vill ändå inte fira semester i hyrstuga eller Hotell vid kusten som vi brukar. Då vill man ha varmare väder men är man hemma är detta perfekt!

Kan säga att jag alltid har haft 100% tur när jag beställer något. Inte under 22 grader och alltid solsken. Kanske därför sommaren nu har blivit som den blivit... att jag inte vill åka.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Perfekt sommarväder nu i Västra Sverige! Tillhör riskgrupp så vill ändå inte fira semester i hyrstuga eller Hotell vid kusten som vi brukar. Då vill man ha varmare väder men är man hemma är detta perfekt!

Kan säga att jag alltid har haft 100% tur när jag beställer något. Inte under 22 grader och alltid solsken. Kanske därför sommaren nu har blivit som den blivit... att jag inte vill åka.

Låter mysigt! Här var det kallt och blev snabbt närmare 28-30C och direkt ned på 17 med regn och nu är det 12-13c med regn och moln... Längtar till nästa vecka när det eventuellt blir molnigt men 20-24c..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd

Det är inte så dumt heller

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Sh4d0wfi3nd

Det är inte så dumt heller

12 och regn är ganska trist men 20+ så spelar det ingen roll med sol eller molnigt för min del. Jag lever i skuggan ändå, tjejen har nog lite andra åsikter dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.