Skärm som ej upptäcks efter installation av GPU drivers

Permalänk
Medlem

@kallman: Testa de adaptrar/kablar de har på Kjell. Där har du möjlighet att testa och lämna tillbaka om det inte funkar. Tänkte så att du inte sitter med en massa adaptrar i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ett tredje alternativ är att ge upp tanken på att få vad som är en 15 år eller så gammal skärm att fungera med 20 år gammal anslutningsteknik på ett sprillans grafikkort. Och ersätta skärmen med något modernt. Finns en anledning till att det är tre DP-kontakter idag på grafikkorten.

Annars är det att fortsätta leta efter en adapter som vill fungera med grafikortet, vilket kan bli trial and error ett tag. Att skärm 2 inte syns med AMD:s drivrutiner aktiva tyder på någon form av handskakningsproblem.

Ja, den är har ju några år på nacken och om det med stor sannolikhet löser problemet så får det nog bli så. Ska prova ny kabel/adapter först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigJ:

@kallman: Testa de adaptrar/kablar de har på Kjell. Där har du möjlighet att testa och lämna tillbaka om det inte funkar. Tänkte så att du inte sitter med en massa adaptrar i onödan

Tack för infon. Får åka och köpa och prova senare idag!

Permalänk
Medlem

@kallman: Säg att jag har lovat att du får testa och returnera om det inte funkar! Var försiktig med förpackningarna bara så ska det vara helt lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

Hej!

Jag har precis bytt ut allting utom hårddiskarna i datorn och har nu problemet att min andra skärm inte upptäcks i windows 10. Jag rensade alla diskar från drivrutiner med Revo uninstaller och när jag först pluggade in allting så var det skärm 2 som var aktiv. När jag installerat drivrutiner för grafikkortet så är det endast skärm 1 som är aktiv och jag den kan inte hitta skärm 2. Det är fortfarande skärm 2 som visar BIOS och själva uppstarten av datorn.

Jag har provat att installera en äldre version av GPU drivers, rensa igen med DDU i safe mode men inget funkar för mig. Jag har inte lyckats installera drivrutinerna för den integrerade grafikkretsen då jag fick Error 182 av Radeon Software Installer.

Kan skärmen vara för gammal? Har tyvärr ingen annan att prova med.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Ryzen 3600
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 5600 XT PULSE
Skärm 1: ASUS VG245 (inkopplad med HDMI)
Skärm 2: ACER AL1916 F (inkopplad med DVI och adapter till DP)

All hjälp mottages tacksamt.

Installerade du om Windows 10 eller kör du med den installation som fanns på någon av vad du kallar "hårddiskarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

Spelar det någon roll vilket grafikkort jag kompletterar med? Blir det strul om jag använder ett nvidia och installerar de drivrutinerna? Jag har ju faktiskt mitt 1060 kvar. Hur säkerställer jag att spelen körs med rätt gfx?

På Windows XP-tiden kunde det vara en hel del strul med drivrtuinerna från de olika tillverkarna, det blev dock bättre senare.
Det kunde även vara strul med kort från samma tillverkare men olika modeller.
Bäst fungerar det oftast om man installerar det normala drivtrutinspaketet för det kort man vill få ut mest prestanda från och sedan endast drivrutiner utan extraprogram för det andra kortet.

Spelen hamnar sedan i 99,9% av fallen på den skärm som i windows är satt som "primär". Det gäller ej spelen där man manuellt genom något konfigurations-program väljer vilket grafikkort som skall användas.

Orsaken till att jag nämnde de andra lösningarna istället för att nämna GTX1060-kortet är mer att 1060-kortet tillför mer onödigt ljud, tar förmodligen ganska stor plats, kräver extra ström. För användningsområdet är det helt overkill, som jag har tolkat det.

Om det är så som @Laxpudding är inne på, att det har med handskakning att göra, vilket är mycket troligt, så finns det även ytterliggare ett adapter-alternativ, som dock ej bör förespråkas, men det är DP -> VGA. Då kan man bli tvungen att i Windows ställa in mer inställningar för signalen, man kan även bli tvungen att manuellt kalibrera skärmen, men man bör slippa handskakningsproblem.

Skillnaden är i stort sett:
DP -> DVI = dubbelriktad digital signal. Grafikkortet pratar med skärmen, skärmen identifierar sig och grafikkortet skickar önskad signal till skärmen.
DP -> VGA = digital -> analog (-> digital i skärmen). Grafikkortet skickar ut en signal och skiter i vad skärmen vill ha för signal.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Viita: VGA kan också skicka metadata vid DDC-kanaler men det är oftare det bara ignoreras av signalomvandlare etc. Så man får lite mer godtycklig effekt där. En 15 år gammal skärm är dock "modern" ur VGA-synpunkt så de kan ändå vara rätt tacksamma den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Installerade du om Windows 10 eller kör du med den installation som fanns på någon av vad du kallar "hårddiskarna".

Har inte installerat om win10 sen jag bytt.

Permalänk
Medlem

Jag har nu även provat med en DP->-DVI-kabel utan framgång. Ska beställa adaptern från inet och prova med och funkar inte det får jag nog ge upp min gamla skärm tror jag. Känns mer vettigt att köpa en ny skärm än att köpa ett till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

Har inte installerat om win10 sen jag bytt.

Testa att installera om windows 10. Går relativt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Testa att installera om windows 10. Går relativt fort.

Har nu även gett detta en chans utan framgång. Såg även att AMD släppte nya drivers igår som jag provat. Nu inväntar jag adaptern från inet som kommer ikväll.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem adaptern från Inet men det funkade inte med DVI. Däremot funkar det med adaptern och VGA-kabel! Var lite suddig bild men lyckades ändra lite inställningar så att det blev bra. Skärmen får hänga med ett tag till men är nog dags att byta ut i närtid tror jag.

Stort tack till alla som kommit med förslag på lösningar och ett extra stort tack till @Viita & @Laxpudding. Jag uppskattar att ni tog er tid att hjälpa mig få liv i min gamla skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@kallman: Ett kliv bakåt är kanske bättre än inget kliv alls. Annars, fundera på det tredje alternativet. Din GPU förtjänar lite modernare skärmar.