Köpt en begagnad ASUS ROG G20BM, men låter extremt mycket.

Permalänk

Köpt en begagnad ASUS ROG G20BM, men låter extremt mycket.

Som sagt köpte en begagnad ASUS ROG G20BM för en väldigt liten peng men fick höra att den lät en del men trodde inte det skulle vara något problem. Nu sitter jag med en dator som får det att låta som att det är storm i hela rummet. Gjorde rent med tryckburk runt fläktar osv. Kan ha blivit lite bättre men knappt märkbart. Vad är nästa steg för att hitta och lösa problemet? Tack på förhand

Permalänk

@Olle andersson1999: ställa in fläktar i bios. Köpa ny CPU fläkt

Permalänk

@trebrecks: Ställa in som i att sänka fläktarna eller? Är lite av en nybörjare

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har själv en g20cb (en i5 6400 och ett gtx970 blowerkort) och den låter lite mer än min ps4 pro (om man jämför båda i full load), så den är inte tyst (och var inte det från början heller). Jag skulle dock rekommendera dig att kolla vilka temps du kommer upp i, då datorn börjar få några år på nacken så är det inte otänkbart att byte av kylpasta på både cpu och gpu kan sänka dina temperaturer ett antal grader och därmed minska hastigheten på fläktarna och på så sett leda till en tystare dator. Dock är datorn inte helt enkel att plocka isär, men det finns ett antal guider på youtube som kan hjälpa, och jag antar att du redan monterat isär den lite för att kunna komma åt att blåsa rent ordentligt.
Då fläktarna inte direkt är standard till CPUn (2st blower om det är samma som på min) så är ett byte inte ett vettigt alternativ (om de inte är pajja förstås), men vet dock att det finns folk som gjort "getto-mods" med både AIOs och luftkylare. Detta innefattar dock att sidan antingen lämnas av eller sågas hål i, så vackert blir det inte.

För alla som läser och undrar kan tilläggas att rog g20xx modellerna är kompakta datorer med en volym på 9,5-12,5 liter många gånger utrustade med GPUer som är av blowertyp och en specialkylare för CPUn som har blowerfläktar. De har inte heller något internt nätagg utan har 1-2 powerbricks beroende på hur krävande grafikkort som sitter i. Minnet är dessutom av modellen SoDimm, så datorn är något slags mellanting mellan en gaming-laptop och en vanlig stationär burk.