Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk

Ubuntu Server JA

Hej!
sköter på jobbet flera servrar som är Ubuntu Server non gui.
känns som en självklarhet.
är endel bängel med kommandorad men man är van sedan man pysslat med Irix/Aix en gång i tiden på universitetet
smutt tar lite resurser osv..

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux (Debian) på serversidan under ganska många år nu. Har aldrig varit särskilt förtjust i Linux på desktopsidan dock. Jag har en installation vid sidan om Windows men startas endast upp om jag vill leka/labba med något Linux- eller utvecklingsrelaterat.

Permalänk
Medlem

Började med Debian runt 2000-2001, men mest för att testa. körde windows fram till nått år efter windows 7 sen bytter jag till linux som primärt OS. Har Linux(debian) på alla mina laptops i huset, windows på speldatorn som står vid Tv:en men för det mesta använder jag nu macbook air 2015 med OSX

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt ifall jag tolkar alternativet ” Ja. Mer än testat, det är mitt sekundära OS” rätt.

Jag kör Windows 10 på den ena stationära datorn och Linux Mint på den andra stationära så jag håller inte på med Dual Boot. Sen så kör jag Windows 10 på en laptop också. Jag använder Linux Mint i stort sett dagligen men jag tillbringar mer tid per dag i Windows än i Linux och därför svarar jag att Linux är mitt sekundära OS.

Permalänk
Medlem

Testade linux mint på min dator, fick screen tearing. Synd tänkte använda det istället för Windows 10 för det var hype'at men jag fick en massa problem förmodligen på grund av mina dator delar och det inte fanns några drivrutiner man kunde hitta från nätet som stödde linux. Frågade supporten om det fanns något stöd för linux eftersom jag inte hittade det bland drivrutiner.

Antar att det kanske fanns en drivrutin från en privat person men jag gav upp och gick och köpte windows 10.

Varit hyfsat nöjd med windows 10 iallafall.

Permalänk
Medlem

Började med slackware 1997 ver3. Idag kör jag fedora och i3 på min wrkstation och centos på servrarna.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

idag kör Win 10 pro samt Manjaro.

Linux är "inte lika lätthanterligt" som windows, dock betydligt roligare än Windows!

Har provat Linux till och från i ca 20 år tid!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

För ca 1.5 år när jag körde en ny install av Windows 10 dök det upp massa Candy Crush-reklam i startmenyn ihop med annat skräp som kom tillbaka trots att jag tog bort det. Trots att det var en ny installation kändes datorn långsam och när man ser sånt då blir man ju bara förbannad. Då hade jag använt Windows i typ 20 år utan att egentligen fundera på alternativ. Nu har jag dock bara en enkel laptop som inte går att spela spel på i alla fall (primära anledningen till att använda Windows).

Där bestämde jag mig för att testa linux (ubuntu först men bytte snabbt till manjaro xfce istället och de kör jag nu) och det har varit kärlek sedan dess. Det blev helt plötsligt roligt igen att använda sin dator. Det blev intressant att lära sig mer om hur saker fungerade och att googla hur man löser diverse problem. Började lära mig om open-source och hur man kan läsa och ändra kod för att få program att fungera som du vill. Även lett till att jag börjat skriva enklare scripts och progammera. Detta har i sin tur lett till att jag fått ett bättre jobb. Bytet från Windows till Linux triggade massa positiva grejer för mig.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det här med grafikdrivrutiner kommer upp gång på gång, och det bygger på att Windows-användare är vana att behöva gå till AMD's eller Nvidias hemsida, ladda ner och sedan installera drivrutiner efter att man har installerat Windows. När man sedan testar GNU/Linux så inbillar man sig att man måste gå igenom samma procedur där också, men faktum är att du som sitter på ett Radeon (enl. din signatur) ska inte alls installera några grafikdrivrutiner, för de är redan installerade åt dig från början tack vare att de distribueras som fri och öppen mjukvara. Distributionerna hanterar det åt dig och uppdaterar dem automatiskt tillsammans med andra systemuppdateringar.

Det är inte min erfarenhet tyvärr, och jag baserar det på att jag inte kunnat ha högra upplösning än 1920*1080 på min ultrabreda monitor (Ubuntu iaf). Och inte mer än 60 Hz. Ungefär som det kan vara i Windows världen då man inte har en AMD drivrutin. Men då kanske det beror på andra saker då, men då blir ju tyvärr det samma slutsumma dvs. jag har inte riktigt tiden att sitta och felsöka. Och om jag hittar en lösning så är den ofta hyffsat avancerad att jag inte klarar av det alt. när jag utför lösningen stöter jag på ett nytt problem och måste felsöka det för att kunna lösa ursprungsproblemet.

Jag har helt enkelt för dålig kunskapsnivå för att nånsin komma igång med Linux ordentligt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kört Linux som mitt primära sedan Windows 10 lanserades. Kör dock fortfarande Windows på speldatorn och på den bärbara.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet nej - fungerar inte.

Den här gången var det diagnosenheten till bilen som inte funkade (windows 7 only driver)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag kör linux primärt sedan många år.
Jag har testat att gå över till windows vid flera tillfällen men det är för meckigt och uppdateringar tar sådan tid.
Jag upplever oftare problem när jag använder windows som även är bökigare att ordna till samt känns det så föråldrat att använda.
Det första jag brukar reta upp mig på är att klipp och klistra i windows fortfarande känns 1980-tal och allt känns så segt, öppna program eller navigera menyer saknar liksom udden och det känns som om allt laggar i jämförelse.

När jag började använda linux tyckte jag allt sög och ville byta tillbaka var dag men pga omständigheter kunde jag inte det.
Det var rätt komplicerat och omständligt på den tiden men nu för tiden stämmer det bättre in på windows.
En modern installation går snabbt och det mesta fungera out-of-the-box och hårdvarustödet är i många fall bättre än windows men för helt ny hårdvara kan det krävas lite tid innan stödet finns fullt ut.
I linux är det i regel kerneln som har hårdvarustöd och kerneln uppdateras för att lägga till nytt eller förbättrat stöd istället för separata drivrutiner som i windows vilket kan upplevas ovant när man är ny i linux djungeln.

Permalänk

Började använda Linux kring 1994 då Slackware kom i floppyset istället för ISO. Genom åren har jag växlat lite mellan Linux, Windows och macOS beroende på vad jag sysslat med för stunden. Har dock alltid haft någon maskin med Linux både som desktop och server. HTPC med någon liten fläktlös SoC och OpenELEC/LibreELEC är svårslaget.

De distributioner jag kört primärt är Debian, Gentoo, Arch och OpenSUSE. Har egentligen aldrig kört Ubuntu, Mint eller Red Hat/Fedora mer än för att testa. Nu när man är lite till åren och inte orkar/har tid att mecka lika mycket som förr blir det Windows på en speldator och OpenSUSE på en laptop för allt annat.

Till er som har problem med drivrutiner, dependencies och sånt vill jag bara säga att dagens moderna Linuxdistributioner fungerar så bra att det nästan är tråkigt jämfört med för 20 år sen. På den tiden var män män och skrev sina egna drivrutiner.

I övrigt skulle jag påstå att det inte finns några direkta fördelar med Linux för gemene man, och vet man inte varför man ska köra det är chansen rätt stor att Windows är ett bättre alternativ.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Har kört Linux sen 98 från och till. Installerade Redhat 4.2 på en skola jag jobbade på -98 under sportlovet när jag var lärare. Vi behövde en server och hade inte råd med 100k som en Windows Server kostat oss.

Har kört in en hel del Linux installationer på kompisars datorer där dom bara vill surfa. Fungerat bra.

Personligen just nu kör jag bara Windows. Inser efter många år att jag spelar bara på mina datorer... (Linux har dock räddat mig många gånger så är ett stort fan).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mats42:

Saknar alternativet nej - fungerar inte.

Den här gången var det diagnosenheten till bilen som inte funkade (windows 7 only driver)

Som en person som har som hobby att trimma bilar och bland annat mappa ECU'er och liknande så ska jag erkänna att just den typen av hårdvara ofta är knuten till Windows, och det är likadant med digitala verkstadsmanualer och liknande. Egentligen är det inte så konstigt. Gå in i en bilverkstad och se dig omkring, vad är det för OS på datorerna? ~100% Windows. Branschen har kört sig fast i Windows och det finns ingen vilja att ändra på det.

Finns dock vissa ljusglimtar.

Permalänk
Medlem

Kör det på min Mediacenter (Medibuntu) och jag har det på en av mina laptops, då jag kör coding på ena och support på andra. Har även en serverstation hemma, då jag kör Redhat, och lint..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Det är inte min erfarenhet tyvärr, och jag baserar det på att jag inte kunnat ha högra upplösning än 1920*1080 på min ultrabreda monitor (Ubuntu iaf). Och inte mer än 60 Hz. Ungefär som det kan vara i Windows världen då man inte har en AMD drivrutin. Men då kanske det beror på andra saker då, men då blir ju tyvärr det samma slutsumma dvs. jag har inte riktigt tiden att sitta och felsöka. Och om jag hittar en lösning så är den ofta hyffsat avancerad att jag inte klarar av det alt. när jag utför lösningen stöter jag på ett nytt problem och måste felsöka det för att kunna lösa ursprungsproblemet.

Jag har helt enkelt för dålig kunskapsnivå för att nånsin komma igång med Linux ordentligt.

Respekterar att du inte känner att du har tid, men vill ändå bara fråga, när var det du testade, och vilken distribution och utgåva var det? Om det var ett tag sedan så kanske det var innan drivrutinerna hade fått stöd för Radeon VII, och då är det fullt möjligt att du skulle ha fått de problemen du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har testat Ubuntu och överväger att installera det på min 3700u laptop istället för Windows. Det var en hel del saker jag störde mig på med Ubuntu dock, såsom att behöva slå in lösen för varje installation/avinstallation, brist på inställningar jämfört med Windows, brist på program som stöds mm. Mycket går att korrigera/ändra bara man är villig att googla och lära sig men jag hittar saker så enkelt på Windows utan att behöva minnas en massa kommandon.

Windows har sina brister också givetsvis.

Edit: Tråden lade igång mitt Linux intresse, väntar nu på Ubuntu nerladdning och kommer installera den på min laptop eftersom den används endast till onödig skit ändå (+sweclockers förståss)

Kör åtskillga servers med linux & eventuellt specifika applikationer, men skulle aldrig rekommendera linux(än iaf) till någon som inte annat än använder typ webläsaren.

Det är alldeles för många applikationer som saknar nativestöd, vilket helt enkelt inte gör system pålitligt. Men visst med de sagt klarar sig de flesta med "software storen & webbläsaren". Men för de flesta som "arbetar" med någon för av produktivitets program är det mycket hinder. Svårare med drivrutiner / avsaknad av tillhörande mjukvara.

Som nätverkstekniker "älskar" jag linux/os-x pga bla. native multpla vlans stöd men i slutändan måste jag ha en Windows VM för att kunna köra alla mina applikationer vilket urholkar "meningen" en aning..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux på min huvudsakliga PC sedan 1998. Haft också haft Windows (dual-boot) ungefär halva tiden totalt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Började använda Linux kring 1994 då Slackware kom i floppyset istället för ISO. Genom åren har jag växlat lite mellan Linux, Windows och macOS beroende på vad jag sysslat med för stunden. Har dock alltid haft någon maskin med Linux både som desktop och server. HTPC med någon liten fläktlös SoC och OpenELEC/LibreELEC är svårslaget.

De distributioner jag kört primärt är Debian, Gentoo, Arch och OpenSUSE. Har egentligen aldrig kört Ubuntu, Mint eller Red Hat/Fedora mer än för att testa. Nu när man är lite till åren och inte orkar/har tid att mecka lika mycket som förr blir det Windows på en speldator och OpenSUSE på en laptop för allt annat.

Till er som har problem med drivrutiner, dependencies och sånt vill jag bara säga att dagens moderna Linuxdistributioner fungerar så bra att det nästan är tråkigt jämfört med för 20 år sen. På den tiden var män män och skrev sina egna drivrutiner.

I övrigt skulle jag påstå att det inte finns några direkta fördelar med Linux för gemene man, och vet man inte varför man ska köra det är chansen rätt stor att Windows är ett bättre alternativ.

Nja det finns många fördelar med linux, rappare system, mindre underhåll, inga tvingade updateringar(som nyaste windows uppdateringen tvingade dom tog bort valet att skjuta upp uppdateringar igen wtf??), lättare att installera och hålla reda på vad man har på datorn(speciellt i arch baserade distros aur ftw). Enklare att använda för dator noobs(mycket mindre inställningar etc att hålla reda på, på gott och ont, jag saknar windows xp:s kontrollpanel). Öppen källkod, dom kan inte smyga in spyware utan att folk tar reda på det väldigt snabbt, utvecklarna lyssnare mer på användarna, tight community, lättare att ta kontakt och fråga utvecklarna saker och be dom förbättra svagheter etc, om man räknar bort Ubuntu, dom skiter i användarna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kör Linux på min hemmaserver.

Permalänk
Medlem

Började köra Linux 1993 och då fick man ladda ned från något universitets arkiv i USA typ 50-60 disketter.
Sedan började Internet bli vanligare och vanliga användare kunde koppla upp sig och då kom CD skivan. Då kunde man ladda ned en bootbar CD image. Vilken lättnad!
Sedan gick det att köpa CD skivor i färdiga installationer, Man beställde och efter några veckor kom en skokartong med Slackware och senare SuSE.
Senare kom den bootbara installationen på en DVD. Linux blev mer och mer komplett och större
På jobbet fasar vi ut alla Solaris system direkt mot Linux. Leverantörerna stöder Linux fullt ut för i princip alla applikationer och databaser (mest Sybase och Oracle)
Även många Windows Servrar blir Linux.
Nästan alla servrar är virtuella RedHat burkar. Fungerar hur bra som helst. En del virtuella servrar har typ 1.5 TB RAM
Har hemmavid förblivit SuSE/OpenSuSE trogen sedan den kom.
Spelar inget men gillar att mecka med mycket annat.

Permalänk
Medlem

@RogerF:
Svarar mig själv här.
En orsak till att man gillar Linux är ju att man kan kika i källkoden och iallafall gissa lite om man får problem. Första åren kom det väldigt många nya kernel-versioner ofta.
Jag hade ett problem med en tidig Linux-version och lyckades hitta felet. Så jag skickade mail till Linus T. och berättade var problemet var och vad som inte fungerade. Han ville inte ha bugifixar, han ville bara veta vad problemet var och sedan fixade han det själv. Fick svar senare samma kväll att han kände till problemet och att det imorgon skulle komma en ny kernel som fixade problemet. Det var tungt
Några år senare var det ingen ide att skicka mail till Linus. Han hade då i sin signatur. "Buried alive in email". Koden började också bli myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyycket knepigare att förstå. Respekt till de som skriver kernel kod nu.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen nytta av det!

Permalänk
Medlem

Ville känna av ett nytt OS men kunde inte fortsätta pga. stöden för spel. Kunde inte få igång Ragnarok Online på den tiden, men det var också 10 år sen jag testade. Har varit klart mer intresserad på sistone, speciellt med BSODs som jag inte för mitt liv orkar med (CRITICAL_PROCESS_DIED är otroligt övergripande) samt att spel stödet har fått väldigt mycket kärlek.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undain:

samt att spel stödet har fått väldigt mycket kärlek.

När jag dumpade Windows för gott för några år sedan så var jag trött på spel och tänkte att jag kunde lämna det bakom mig för alltid. Efter några månader utan spel så började man bli lite nyfiken och undrade vad det fanns för möjligheter att spela på Ubuntu vid det laget. Linux var inte nytt för mig, men att köra det på heltid var nytt, och när jag väl började titta på möjligheterna att köra spel så blev jag verkligen chockad över hur långt det hade kommit sedan jag testade sist. Det var innan Proton fanns, men trots det så fanns det mer spel än jag någonsin skulle kunna hinna med. På sätt och vis så blev det nästan en nystart för mitt spelintresse, som tidigare hade varit i princip dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Använder fler operativsystem nu än jag någonsin har gjort:
Ubuntu på jobbet.
Mac till det mesta hemma.
Windows ibland till spel.
FreeBSD till NASen.
iOS till telefonen.
Om det finns någon gammal räv här i forumet så skulle det vara intressant att höra hur det var på 70-talet. Det var väl mycket vanligare med egna OS för varje datortillverkare då, även om användningen givetvis var mer begränsad och en tanke på smarttelefoner/klockor m.m. måste framstått som sci-fi.

Det var ju standard med egna OS på den tiden, om vid tar DEC tex:
På PDP11 fanns det bl.a:
DOS
RT11
RSX11
RSX11-M
RSTS/E
TSX
UNIX, men det var inte eget.

På PDP10 fanns det bl.a:
TOPS10
TOPS20
ITS, men det var inte eget

På VAX fanns det bl.a:
VMS
Ultrix, DEC:s variant av Unix.
UNIX, men det var inte eget.

På den tiden var ju hårdvaran det som kostade så OS var billigt i jämförelse och ofta följde källkoden med.

Så ska vi prata OS som inte var egna så känner jag till:
UNIX huvudsakligen BSD och Sytem V.
GUTS som gick på IBM och AMDAHL stordatorer.
CP/M var ju ett tag standard på mikrodatorer innan IBM-PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Håller med, normalt ska det inte vara några problem, men i squonk's fall så brister det med OpenCL-stödet för just de grafikkorten det gällde. Äldre kort än Fury/Polaris/Vega stöds inte av ROCm så man måste använda Clover eller AMDGPU-PRO vilket i sig kan vara ett krux man helst inte vill ta i med tång ens.

Jotack, behövde köra Open-CL på ett RX480. Enda distarna som supportades av AMD var Ubuntu och Redhat och även med Ubuntu var det en hel del pill att få det att fungera. Då är Nvidia klart enklare, har man en dist som inte supportar deras drivare så räcker det med att köra Nvidias installer.

Permalänk
Medlem

Fick precis det här tipset från en kille (Kör 5700XT)
Senaste versionen av PopOS

# get the latest version of the linux firmware git clone https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firmware/linu... ~/linux-firmware # check out the latest release of linux firmware cd ~/linux-firmware git checkout 20200619 # copy the latest firmware for your gpu into /lib/firmware sudo cp amdgpu/navi10* /lib/firmware/amdgpu/. # reboot your computer and you will have the latest GPU firmware!

Ökade min FPS med ~50% i de flesta spelen.
Guld värt! Nu är det nästan likadant som på Windows.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Pop OS

Kört POP OS i drygt två månader, spelar alla mina spel tack vare en applikation som heter Lutris samt steam play. Är hur nöjd som helst, tom fått mina två grannar 60+ att köra pop os istället för Windows.

Visa signatur

/STAFF!!