Permalänk
Medlem

Bra förklaring rörande nyttan med ansiktsmasker

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

Dom länder som klarat sig bättre än Sverige...använder dom mask? (T ex nordiska grannländerna)

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tro det, men vad som gör att vi har haft fler dödsfall än grannländerna får väl vänta tills man kan göra en riktig utvärdering, men mer maskanvändning bland allmänheten verkar de inte ha.
Vad jag tror är anledningarna att vi hittils har fler dödsfall är ffa att vi fick en såpass stor initialspridning i samband med sportlovet att den inte gick att stoppa med smittspårning.
En annan bidragande orsak kan vara trångboddheten/generationsboendena hos de större gruppena av immigranter som vi har. Inte bara blev fler äldre drabbade pga av detta men de utgjorde också smittoreservoarer. Det verkar ju ha varit små lokala smitthärdar även innan de stora utbrottet här men de dog ut av sig själva.
En tredje orsak tror jag är vår personalstruktur på äldreboendena med massor av tillfällig personal och dåligt med skyddsutrustning.
Två saker tycker jag vi har misslyckats med; det ena är att skydda äldreboendena. All personal skulle ha betraktats som potentiellt smittade och burit mask etc mycket tidigare i utbrottet. Att vi har så dåliga beredskapslager tror jag man kommer åtgärda efter detta är över, men de flesta verkar vilja återgå till business as usual-mentaliteten så snabbt som möjligt. Det andra är den dåliga smittotestningsgraden vi har; att den fortfarande inte har skalats upp som den borde ha gjorts för månader sen är riktigt kasst. De bromsklossar som verkar finnas i systemen hos regionerna borde ha körts över från nationellt håll.

Mask kan skydda från spridning i de fall distansering inte är ett alternativ. Att ha det som krav i lokaltrafiken kanske skulle vara effektivt, men annars tror jag att distansering är bättre så länge som folk respekterar det.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom länder som klarat sig bättre än Sverige...använder dom mask? (T ex nordiska grannländerna)

Vi kan sova lugnt. Det finns inga tydliga mönster att de länder som har krav på mask har färre fall, eller långsammare spridning. Däremot framstår de politiker som kräver mask eller lockdown som handlingskraftiga. Det är billiga politiska poäng för och från de som vill att det skall fungera bra. De som framhärdar måste visa välgrundade studier, vilket de ännu inte lyckats med. Siffror är bättre än de pissbilder vi såg tidigare i tråden.

Här kommer en uppdatering av det senaste inlägget (för en månad sedan) som visar antal döda med covid-19 baserade på data från worldometer.info och Folkhälsomyndigheten.

Data har omväxlande presenterats som absolutvärden eller relativa värden per befolkningsmängd, med linjär eller logaritmisk y-axel, eller med startdatum kalenderdatum eller antal dagar efter tio dödsfall, eller, 1 per miljon. Det varierar. Derivator har i den här "undertråden" beräknats enligt ett tidigare inlägg,; inlägget 31 maj 2020 är det baserat på två veckor för att minska effekten från inrapporteringsdag(ar) i veckansamt att tidsserierna är längre. Antal döda per dag är beräknade från rådata, vilket också är förstaderivatan. "Antal döda per dag per dag", Andraderivatorna visar "styrkan" eller hastigheten i förändringarna; ju längre från noll desto mer förändring, uppåt (mer än noll) eller nedåt (negativa värden, "minus", på y-axeln). För perspektiv på eftersläp se gärna Altmejds data. Det har varierat vilka av alla dessa kombinationer jag har har orkat ta med.

Det finns inga stora nyheter mer än att det finn stora länder där det fortsätter att öka. Sverige har en sjunkande förändring av dödstalen och vi ligger inte så risigt till som en del i massmedia vill påstå.

Klicka på Visa innehåll för att se alla femtielva diagram.

Deaths with covid-19 by country (Linear scale)

Deaths with covid-19 by country (Logarithmic scale)

Deaths per country (Linear) - Starting date at day before or at 10 deaths

Deaths per country (Logarithmic) - Starting date at day before or at 10 deaths

Deaths per day (Linear) - Starting date at day before or at 10 deaths

Deaths per day (Logarithmic) - Starting date at day before or at 10 deaths

Deaths per day per day - Starting date at day before or at 10 deaths

Deaths per day per day ZOOM - Starting date at day before or at 10 deaths

Deaths per 1 million by country (Linear)

Deaths per 1 million by country (Logarithmic)

Deaths per 1 million per day (First derivative, based on the slope of deaths from the last 7 days) LINEAR

Deaths per 1 million per day (First derivative, based on the slope of deaths from the last 7 days) LOGARITHMIC

Second derivative based on Deaths per 1 million per day (based on the slope of deaths from the last 7 days)

Second derivative based on Deaths per 1 million per day ZOOM (based on the slope of deaths from the last 7 days)

DEATHS PER 1 MILLION - Starting date at day before or at 1 death per million (Linear)

DEATHS PER 1 MILLION - Starting date at day before or at 1 death per million (Logarithmic)

Dold text

Deaths per 1 million per day Deaths per 1 million per day (First derivative, based on the slope of deaths from the last 7 days) LINEAR

Deaths per 1 million per day Deaths per 1 million per day (First derivative, based on the slope of deaths from the last 7 days) LOGARITHM

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Dom länder som klarat sig bättre än Sverige...använder dom mask? (T ex nordiska grannländerna)

Åtminstone kommer de inte att skratta för människor som bär masker

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ja. Eftersom dom inte haft så många fall finns ju ingen immunitet.
Jag skulle tippa att antalet nya dödsfall börjar öka igen i mitten av månaden eller så.
(Om det nu inte är så att man ökat testningen rätt radikalt senaste veckorna.)

Nu har Israel återinfört strängare regler enligt Expressen https://www.expressen.se/nyheter/snabb-smittspridning-israel-...

Citat:

Israel klarade den första covid-19-vågen bra, men nu tar andra vågen och smittspridningen fart. Landet stänger därför barer, nattklubbar, gym, pooler och en rad andra anläggningar som öppnades i maj. "Pandemin sprider sig, om vi inte agerar nu kan vi ha tusentals allvarligt sjuka patienter de kommande veckorna", säger den israeliske premiärministern Benjamin Netanyahu.

Det blir nog mycket jo-jo, fram- och tillbaka, hopp och förtvivlan runt om i världen, precis om Johan Giesecke förutspådde i april, bl.a. i en intervju med australiska SkyNews (som jag länkat till tidigare):

Jag tror nog den svenska modellen vinner i längden, även om jag hade hoppats på mer aktiv spårning i början så att vi hade haft liknande utgångsläge som våra grannländer.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Bär gärna mask och bete dig samtidigt FORTFARANDE som om du INTE bär mask annars riskerar du och andra motverka effekten av maskbärandet och i värsta fall förvärra det rådande läget.

Premissen här är ju att människor går runt och pissar på andra om de inte har kläder på sig och/eller pissar på sig själva om de bär kläder vilket inte stämmer överens med verkligheten.

Varför människor inte pissar på andra människor är för att det inte är hållbart i ett samhälle, lite Kants kategoriska imperativ om jag minns rätt. Liknande princip kan vi applicera på COVID-19.

Vore det hållbart i ett samhälle om alla som upplevde sig sjuka och ville hosta gick omkring och hostade varandra i ansiktet, med eller utan mask, under tiden en mycket smittsam sjukdom härjade omkring och som var rena dödsdomen för vissa riskgrupper? Troligen inte. Därför börjar vi vid andra änden: socialt hyfs och socialt ansvar.

(Vi kan även dra ovanstående kategoriska imperativ ett steg längre: vore det hållbart i ett samhälle överhuvudtaget försöka smitta vidare sina egna sjukdomar till andra människor? Troligen inte.)

Om du är sjuk eller misstänker att du är sjuk så ger du blanka fan i att vara i närheten av andra och lär dig hosta i en näsduk som du slänger på ett säkert sätt, och smörj sedan in händerna med alkogel. Du bör även uppmana andra som du kanske misstänker eller som uppenbart är sjuka. I rådande tider är all form av hostliknande sjukdomar för riskabelt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu har Israel återinfört strängare regler enligt Expressen https://www.expressen.se/nyheter/snabb-smittspridning-israel-...

Det blir nog mycket jo-jo, fram- och tillbaka, hopp och förtvivlan runt om i världen, precis om Johan Giesecke förutspådde i april, bl.a. i en intervju med australiska SkyNews (som jag länkat till tidigare):

https://youtu.be/H2TEOnOnHVM

Jag tror nog den svenska modellen vinner i längden, även om jag hade hoppats på mer aktiv spårning i början så att vi hade haft liknande utgångsläge som våra grannländer.

Det rapporteras om att man i Australien också inför strängare regler igen, efter att man trott att man kunde bli virusfri: https://www.dn.se/nyheter/varlden/australien-gick-mot-virusfr...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det rapporteras om att man i Australien också inför strängare regler igen, efter att man trott att man kunde bli virusfri: https://www.dn.se/nyheter/varlden/australien-gick-mot-virusfr...

Ja man undrar lite när folket kommer tröttna. Det kommer komma många liknande utbrott i Australien eftersom så få har haft det där. Nu verkar dom ju dessutom nästan införa karantänregler ala Kina så för mycket av det så kommer folket få nog. Tuff situation

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Det här var ju lite kul i och med artikeln i NYT

https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-perf...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-v...

Har läst på flera håll att läkare säger att coronaviruset "försvagats" Tittar man på sverige så är det ju precis så det känns här också eftersom antalet inlagda och antal i intensivvård kraftigt minskar trots att antikroppstesterna visar att relativt få verkar ha immunitet. Även i USA som slår rekord varje dag i antal nya fall så dör inte ens hälften så många som det gjorde tex i April.

Kan det ligga något i detta? Eller är det bara önsketänkande?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Vad tror ni om detta: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-v...

Har läst på flera håll att läkare säger att coronaviruset "försvagats" Tittar man på sverige så är det ju precis så det känns här också eftersom antalet inlagda och antal i intensivvård kraftigt minskar trots att antikroppstesterna visar att relativt få verkar ha immunitet. Även i USA som slår rekord varje dag i antal nya fall så dör inte ens hälften så många som det gjorde tex i April.

Kan det ligga något i detta? Eller är det bara önsketänkande?

Svårt att säga men det har ju varit ett väldigt fokus på antikroppar när T-celler verkar vara rätt centrala för immunitet också. Det kan ju vara så att T-cell-immuniteten har ökat mer, kanske främst för de med få eller inga symptom, och att minskningen i allvarliga fall beror på denna ökade immunitet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad tror ni om detta: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-v...

Har läst på flera håll att läkare säger att coronaviruset "försvagats" Tittar man på sverige så är det ju precis så det känns här också eftersom antalet inlagda och antal i intensivvård kraftigt minskar trots att antikroppstesterna visar att relativt få verkar ha immunitet. Även i USA som slår rekord varje dag i antal nya fall så dör inte ens hälften så många som det gjorde tex i April.

Kan det ligga något i detta? Eller är det bara önsketänkande?

Man kan ju hoppas, generellt brukar ju virus som ger mindre symptom kunna vara mer framgångsrika då man inte isolerar sig på samma sätt.

Här finns liter mer på ämnet kring minskad dödlighet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-minskad-dodlighet...

Tror nog att mycket kan bero på att man blivit bättre på att behandla. En annan anledning skulle kunna vara årstiderna, i varje fall för oss i norr då många ligger lågt på D vitamin under vårvintern och det kan försvaga immunförsvaret.

Överlag tycker jag ändå det känns hoppfullt. Dessutom kan jag tycka att nedgången vi ser nu inte enbart verkar direktkopplad till dom åtgärder man satte in. Med andra ord verkar det som att något mer driver nedgången i allvarliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad tror ni om detta: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-v...

Har läst på flera håll att läkare säger att coronaviruset "försvagats" Tittar man på sverige så är det ju precis så det känns här också eftersom antalet inlagda och antal i intensivvård kraftigt minskar trots att antikroppstesterna visar att relativt få verkar ha immunitet. Även i USA som slår rekord varje dag i antal nya fall så dör inte ens hälften så många som det gjorde tex i April.

Kan det ligga något i detta? Eller är det bara önsketänkande?

@GuuFi pratade också om artiklar som sa att viruset blivit svagare, dock utan att kunna ge någon länk till någon sådan artikel.
Jag tycker det låter som dåligt språkbruk. Om viruset försvagats så har det ju i så fall muterat så att det inte längre är lika dödligt och några sådana artiklar har jag inte sett (därmed inte sagt att de inte finns eller att det inte skulle ha hänt). Jag tror snarare att behandlingsmetoder har förbättrats och att andra faktorer har gjort oss motståndskraftigare (t.ex. ökad mängd av D-vitamin, eller helt enkelt att de svagaste i större de redan har slagits ut).

Sen fanns det väl studier som pekade på annat typ av immunitet än just antikroppar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jo, T-celler som både kan lära sig av en exponering på lägre nivå och som man misstänker också kan komma ihåg andra tidigare förkylningar/influensor där tillräckligt mycket av viruset överensstämmer i sin signatur på ytan för att de skall reagera. Med andra ord kan utfallet också beror på tidigare års influensor och hur hårt man drabbats av dem när man genomlider dessa.

i studien indikerades att markörer för covid för T-celler var dubbelt så hög som de som uppvisade antikroppar.

Ett problem är att man kan inte masstesta på samma sätt på T-celler som man kan göra med antikroppar och pekar på att tester med antikroppar är rätt missvisande eftersom hälften med immunitet missas den vägen av just anledningen nivån antikroppar är för låg då det har varit annan immunitetsmekanism som sett till att man aldrig nådde den nivå som gjorde att koppen började skapa antikroppar i någon större mängd.

Sådant är faran när folk skriker om masstester och annat som sedan visar sig vara för grova och missar en stor del för att man tror att alla genomlider samma mekanism att antikroppar skapas av alla som blivit utsatta för viruset och att positivt för antikroppar krävs för att anses vara skyddad och ännu värre om man tex. kopplar att positiv antikroppstest krävs för resetillstånd eller liknande - då är det många som aldrig kan få ett positivt utfall eftersom deras immunförsvar är helt enkelt bättre och agerade tidigare än de med positiv utslag på antikroppstester och därmed bevis genomgången symtommässig visad sjukdom.

Kort sagt det är för många som skriker om enkla lösningar på komplicerade problem och bli arga när någon säger att så enkelt är det inte och någon enkel lösning finns inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@GuuFi pratade också om artiklar som sa att viruset blivit svagare, dock utan att kunna ge någon länk till någon sådan artikel.
Jag tycker det låter som dåligt språkbruk. Om viruset försvagats så har det ju i så fall muterat så att det inte längre är lika dödligt och några sådana artiklar har jag inte sett (därmed inte sagt att de inte finns eller att det inte skulle ha hänt). Jag tror snarare att behandlingsmetoder har förbättrats och att andra faktorer har gjort oss motståndskraftigare (t.ex. ökad mängd av D-vitamin, eller helt enkelt att de svagaste i större de redan har slagits ut).

Sen fanns det väl studier som pekade på annat typ av immunitet än just antikroppar.

D-vitamin är antagligen inte förklaringen då det drabbat ljushyade hårt i områden där bristen på solljus inte är ett problem.

Däremot finns det tecken på att brist av D-Vitamin kan göra symtomen värre och kanske även att risken för att dö ökar, det baserat på att många afro-amerikanska får mycket svårare symtom då deras hudfärg skyddar mot solen men samtidigt skapas mindre D-vitamin. ( källa: Internet, Joe Rogan med någon virus-expert, National Geographic och ungefär 100 andra siter med okänd trovärdighet ).

Presenterar inte fakta utan vad jag läst om som finns på nätet genom att trycka in 2 ord i google, gå och bilda en egen uppfattning.

Du kan också kolla på FHM hemsida och se kurvan dödsfall jämfört med antal smittade falla rejält, Sverige har inte ändrat till någon revolutionerande metod för att behandla viruset så det är inte förklaringen.

Allt detta kan du hitta snabbare på Google än vad det tar för dig att citera mig och be om länkar.

Permalänk
Medlem

Att viruset förändrar sig för att adapterar till andra smittvägar är något som många virus uppvisar med tiden - en lagom sjuk värd är bättre för smittspridning än en snabbt död värd då en lagom sjuk värd smittar under längre tid och ökar R-värdet.

Det man väl förbättrat är överlevnads chansen på intensiv-vården med vissa kortisoner mm. när man insett att en del av problemen är att kroppens immunförsvar överreagerar och skadar sig själv.

Men, ja, på det stora hela så har det inte ändrats mycket för alla som inte blir så dåliga att IVA krävs. Jag tror att det är tecken på att allmänna immunförsvaret i befolkningen helt enkelt ökar och att stor del av det inte är mätbart som ökad andel med antikroppar.

Det har ju varit rätt tidiga indikationer att hur sjuk man blir har ganska stor koppling till hur mycket virus man exponerats vid samma tillfälle - där kan en låg allmännivå i samhället med resultatet med handsprit och allmän distansering att dosen har varit relativt låg vid smittillfällena som ändå sker och kanske flertal gånger över lång tid och kroppens T-celler helt enkelt fått tid på att lära sig och det helt symtomlöst.

- man ser ju i familjer med en bevisad sjuk individ hemma så är det inte alls säkert att alla de andra familjemedlemmar visar någon antikroppar efter perioden trots att det är svårt att undvika smittspridning och låg nivå exponering av virus under lång tid förekommer med stor sannolikhet.

Har en arbetskamrat som genomgått processen, testat sig positivt efter på antikropparna men dess familjemedlemmar inte har antikroppar enligt testerna - som han sa, det kan omöjligt vara att de inte utsatts för smitta under perioden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

D-vitamin är antagligen inte förklaringen då det drabbat ljushyade hårt i områden där bristen på solljus inte är ett problem.

Däremot finns det tecken på att brist av D-Vitamin kan göra symtomen värre och kanske även att risken för att dö ökar, det baserat på att många afro-amerikanska får mycket svårare symtom då deras hudfärg skyddar mot solen men samtidigt skapas mindre D-vitamin. ( källa: Internet, Joe Rogan med någon virus-expert, National Geographic och ungefär 100 andra siter med okänd trovärdighet ).

Presenterar inte fakta utan vad jag läst om som finns på nätet genom att trycka in 2 ord i google, gå och bilda en egen uppfattning.

Du kan också kolla på FHM hemsida och se kurvan dödsfall jämfört med antal smittade falla rejält, Sverige har inte ändrat till någon revolutionerande metod för att behandla viruset så det är inte förklaringen.

Allt detta kan du hitta snabbare på Google än vad det tar för dig att citera mig och be om länkar.

Jag menade inte att D-vitamin skulle vara någon universalförklaring, utan just den delen av mitt inlägg var för att exemplifiera att jag tror det nog är andra saker än just en försvagande mutation av viruset som skulle göra att färre blir allvarligt sjuka. Precis som du skriver så är det ev brist på D-vitamin som misstänks kunna förvärra sjukdomsförloppet. Det är sen tidigare känt att brist på D-vitamin förvärrar luftvägsinfektioner (se t.ex. denna artikel).

Givetvis har sjukvården blivit bättre på att behandla sjukdomen, men precis som du skriver så har vi knappast någon revolutionerande ny behandling som gör att färre skulle bli allvarligt sjuka (dock så har vi ju nu behandling, dexametason, som minskar dödsfallen bland de som blivit allvarligt sjuka). Återigen så var detta för att exemplifiera, men jag påstår inte att dessa två saker (färre personer med brist på D-vitamin och bättre behandling) skulle vara huvudskälen till att färre blir allvarligt sjuka. Snarare kan de ge positiva bidrag; många bäckar små brukar det ju sägas.

Du skrev i ett tidigare inlägg: "Verkar finnas en hel del artiklar om att viruset tappat styrka och att det inte handlar om folk med anti-kroppar som bara har bättre skydd, det vore ju trevligt om det nu stämmer."

Om du skriver att du läst något så tycker jag nog att du borde kunna svara på en fråga om var du läst det utan att vara direkt otrevlig och svara med typ "googla själv".

Tog bort upprepat "svara med" i sista meningen.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Man kan ju hoppas, generellt brukar ju virus som ger mindre symptom kunna vara mer framgångsrika då man inte isolerar sig på samma sätt.

Här finns liter mer på ämnet kring minskad dödlighet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-minskad-dodlighet...

Tror nog att mycket kan bero på att man blivit bättre på att behandla. En annan anledning skulle kunna vara årstiderna, i varje fall för oss i norr då många ligger lågt på D vitamin under vårvintern och det kan försvaga immunförsvaret.

Överlag tycker jag ändå det känns hoppfullt. Dessutom kan jag tycka att nedgången vi ser nu inte enbart verkar direktkopplad till dom åtgärder man satte in. Med andra ord verkar det som att något mer driver nedgången i allvarliga fall.

Notera att den där artikeln är uppdaterad. Tydligen hade det blivit fel i registeringarna: https://www.icuregswe.org/om-sir/nyheter/fel-i-mortalitetsrap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Angående NYT-artikeln: Ja, tendensen att lägga fram fakta på ett vinklat sätt för att passa sin förutfattade mening är verkligen trist. Jag tycker mig se att det blir allt vanligare särskilt i amerikansk politik men även generellt. Emanuel Karlsten har nu publicerat en analys av vad som är problematiskt med NYT-artikeln. Jag tycker analysen väl belyser hur man utan att fara med direkt osanning kan vilseleda okritiska läsare.

Permalänk
Medlem

Här är en bra sammanfattning (pdf) från WHO om olika smittvägar etc. Några intressanta punkter:

  1. Under särskilda omständigheter kan viruset bli luftburet (som aerosol) och smitta den vägen. Omständigheterna är framförallt vid aerosolskapande aktiviteter inom sjukvård och uppkommer inte av sig självt. Denna smittväg förmodas vara försumbar. (Intressant med tanke på brevet till WHO från de 239 forskarna som varnade för detta - att det är många forskare som skriver under ett brev är kanske ingen garanti för att de har rätt?)

  2. Man vet att viruset kan överleva på ytor, men har ännu inte kunnat demonstrera att smittan också kan spridas så. Det förefaller dock troligt att det kan hända. Det uppskattas inte hur vanligt det är jämfört med andra smittvägar.

  3. Den vanligaste transmissionen sker från sjuka med symptom (93,6% enligt en studie från Singapore). Pre-symptomatisk (dvs där man senare visar symptom) smittspridning sker också, däremot finns inga bevis för asymptomatisk smittspridning (dvs där den smittande aldrig utvecklar egna symptom). Tidigare rapporterat asymptomatiska smittspridare har alla senare utvecklat symptom och smittningen karakteriseras därför som pre-symtomatisk.

  4. Hälsoarbetare som kommer i kontakt med covid-19-patienter bör alltid bära mask. Allmänhet rekommenderas bära mask i situationer där det inte går att upprätthålla fysiskt avstånd (t.ex. i kollektivtraffik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Här är en bra sammanfattning (pdf) från WHO om olika smittvägar etc. Några intressanta punkter:

  1. Under särskilda omständigheter kan viruset bli luftburet (som aerosol) och smitta den vägen. Omständigheterna är framförallt vid aerosolskapande aktiviteter inom sjukvård och uppkommer inte av sig självt. Denna smittväg förmodas vara försumbar. (Intressant med tanke på brevet till WHO från de 239 forskarna som varnade för detta - att det är många forskare som skriver under ett brev är kanske ingen garanti för att de har rätt?)

  2. Man vet att viruset kan överleva på ytor, men har ännu inte kunnat demonstrera att smittan också kan spridas så. Det förefaller dock troligt att det kan hända. Det uppskattas inte hur vanligt det är jämfört med andra smittvägar.

  3. Den vanligaste transmissionen sker från sjuka med symptom (93,6% enligt en studie från Singapore). Pre-symptomatisk (dvs där man senare visar symptom) smittspridning sker också, däremot finns inga bevis för asymptomatisk smittspridning (dvs där den smittande aldrig utvecklar egna symptom). Tidigare rapporterat asymptomatiska smittspridare har alla senare utvecklat symptom och smittningen karakteriseras därför som pre-symtomatisk.

  4. Hälsoarbetare som kommer i kontakt med covid-19-patienter bör alltid bära mask. Allmänhet rekommenderas bära mask i situationer där det inte går att upprätthålla fysiskt avstånd (t.ex. i kollektivtraffik).

Bla bla ointressant. Bara spekulationer där. Det faktum kvarstår att rätt många i hela världen blivit smittade och det kommer inte försvinna så fort.

Permalänk
Avstängd

Börjar gå utför eller snarare "uppåt" för USA i antalet fall per capita:
https://theness.com/neurologicablog/index.php/make-america-si...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Bla bla ointressant. Bara spekulationer där. Det faktum kvarstår att rätt många i hela världen blivit smittade och det kommer inte försvinna så fort.

Utveckla dig gärna. Menar du att hur smittan sprids inte är intressant eftersom man inte vet med 100% säkerhet hur det går till? Är det t.o.m. mensingslöst att ta hänsyn till hur man tror smittan sprids, för att man inte alltid är helt säker? Jag tror inte att många ansvariga över sina länders corona-strategier världen över skulle hålla med dig. WHOs sammanfattning bygger ändå på bäst tillgängliga data, och i många fall är man helt säker. Inga spekulationer.

Skrivet av AplAy:

Börjar gå utför eller snarare "uppåt" för USA i antalet fall per capita:
https://theness.com/neurologicablog/index.php/make-america-si...

Ett litet sidospår, men det har alltid stört mig hur man pratar om sjunkande trender som positiva. T.ex. uttrycket "Antalet corona-fall visar en tydligt positiv trend." är inte helt entydigt. Lite som när Trump försöker föklara att hans covid-19-test var positivt. Alltså negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Angående NYT-artikeln: Ja, tendensen att lägga fram fakta på ett vinklat sätt för att passa sin förutfattade mening är verkligen trist. Jag tycker mig se att det blir allt vanligare särskilt i amerikansk politik men även generellt. Emanuel Karlsten har nu publicerat en analys av vad som är problematiskt med NYT-artikeln. Jag tycker analysen väl belyser hur man utan att fara med direkt osanning kan vilseleda okritiska läsare.

Man undrar ju lite vad artikelförfattaren är ute efter. Lite synd att sådant dravel tillåts publiceras av en tidning som NY Times. Kan inte tycka annat än att deras trovärdighet föll av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Angående NYT-artikeln: Ja, tendensen att lägga fram fakta på ett vinklat sätt för att passa sin förutfattade mening är verkligen trist. Jag tycker mig se att det blir allt vanligare särskilt i amerikansk politik men även generellt. Emanuel Karlsten har nu publicerat en analys av vad som är problematiskt med NYT-artikeln. Jag tycker analysen väl belyser hur man utan att fara med direkt osanning kan vilseleda okritiska läsare.

Karlsten bygger på och hänvisar till SCB som levererade preliminär statistik 3 juli - https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol.... Alla SCB:s data finns i ett Excel-ark.

Här är två av många diagram i Excel-filen. Det första diagrammet visar överdödligheten för 2020, dvs årets dödsfall jämfört med perioden 2015-2019. Den skarpa nedgången beror på eftersläp i rapporteringen. Det andra diagrammet visar årets dödsfall enligt rapporteringsdatum, och där vi då kan få en överblick av hur eftersläpet har påverkat.

Trots dessa bilder bör man hålla fortsatt avstånd i sommar. Fast, med tanke på juli-vädret lär det bli enklare än i juni.

Korrigerade datum
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Två bra nya filmer/intervjuer ang Covid-19 - väl värda att se om man vill uppdatera sig om utvecklingen. Kan sägas vara USA-centrerade (Fauci är USAs motsvarighet till Tegnell) - men eftersom utvecklingen i någon mening kan sägas vara global, så är de ju relevanta för alla.

HBR intervjuar Dr Fauci:
https://hbr.org/video/6168976750001/dr-anthony-fauci-on-what-...

Real Vision intervjuar Kayvon Modjarrad (virus/vaccinforskare vid USAs armelab):
https://www.youtube.com/watch?v=jVYl7YYT_-A

/M

Permalänk
Medlem

För jämförelse med mitt föregående inlägg som beskriver Sveriges överdödlighet kan man se på data från Euromomo (https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps#). Där har man data från flera europeiska länder. Här har jag valt ut de som har en överdödlighet på mer än 5 %.

Det som slår mig när jag ser på den bilden är att Spanien har en ny våg av överdödlighet på gång.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Hej när ni postar inlägg posta inte bara en länk med ett klipp utan ge en förklaring varför ni lägger upp klippet osv. Utveckla gärna!
Har raderat inlägg som inte fyller nån funktion alls.

Mvh

Tiamat/Moderator