Utebliven vara/tillbehör (Tradera) EK-Velocity AM4

Permalänk

Utebliven vara/tillbehör (Tradera) EK-Velocity AM4

Hej, jag köpte ett EK-Velocity vattenblock från en kille på Tradera den 19 juni i år.

Det tog ungefär en vecka innan han skickade men det var midsommar och jag kände att han har nog fullt upp; efter några mail och sms svarade han tillslut och skickade dagen därpå så det var inga konstigheter.

När jag sedan fick hem vattenblocket kollade jag igenom det, jag såg att han hade test monterat det då övre delen var vriden åt sidan för att ämdra på in/ut portarna men det såg jag inte heller som ett problem, annars var allt i nyskick.

Problemet uppstod när jag skulle montera och insåg att jag ej hade fått med backplate samt gummiplattan, jag skrev direkt till honom och han påstod att man endast skulle gå med gummiplattan men inte backplate...

Det står både på deras hemsida att det ska följa med samt i manualen, dessutom har jag för bara 2 månader sen installerat ett EK-Velocity block i min primära gaming dator så jag vet att det ska följa med en backplate, vill tillägga att båda blocken är till AM4.

Jag skrev till honom samma kväll att det ska följa med em men fick inget svar, detta var 28-30 juni, jag skrev till honom nu den 5 juni igen och frågade hur vi skulle lösa detta men har fortfarande ej fått något svar.

Är det någon som har några tips eller om det går att lösa problemet med backplate på något annat sätt innan jag smsar honom och anmäler till Tradera?

Han har för övrigt väldigt bra recensioner och jag betalade endast 395+frakt så vill gärna lösa detta.

Tack på förhand!

/Alexander

Edit: Jag vill ibte vara för snabb för att döma, det kan mycket möjligt finnas personliga skäl för denna försening, det är att han påstår att dwn inte skulle följa med en backlpate som gjorde mig fundersam.

Länk: https://www.tradera.com/item/302619/403568181/ek-water-blocks...

Permalänk
Medlem

Han verkar ju inte vilja lösa detta.
Hade anmält direkt till Tradera. Vänta fasen inte för länge.

Såna här nötter ska inte komma undan.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv

Har du länk till annonsen?

Står det att han säljer allt komplett med allt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Har du länk till annonsen?

Står det att han säljer allt komplett med allt.

https://www.tradera.com/item/302619/403568181/ek-water-blocks...

Gissar på den.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av alexanderrr99:

Hej, jag köpte ett EK-Velocity vattenblock från en kille på Tradera den 19 juni i år.

Det tog ungefär en vecka innan han skickade men det var midsommar och jag kände att han har nog fullt upp; efter några mail och sms svarade han tillslut och skickade dagen därpå så det var inga konstigheter.

När jag sedan fick hem vattenblocket kollade jag igenom det, jag såg att han hade test monterat det då övre delen var vriden åt sidan för att ämdra på in/ut portarna men det såg jag inte heller som ett problem, annars var allt i nyskick.

Problemet uppstod när jag skulle montera och insåg att jag ej hade fått med backplate samt gummiplattan, jag skrev direkt till honom och han påstod att man endast skulle gå med gummiplattan men inte backplate...

Det står både på deras hemsida att det ska följa med samt i manualen, dessutom har jag för bara 2 månader sen installerat ett EK-Velocity block i min primära gaming dator så jag vet att det ska följa med en backplate, vill tillägga att båda blocken är till AM4.

Jag skrev till honom samma kväll att det ska följa med em men fick inget svar, detta var 28-30 juni, jag skrev till honom nu den 5 juni igen och frågade hur vi skulle lösa detta men har fortfarande ej fått något svar.

Är det någon som har några tips eller om det går att lösa problemet med backplate på något annat sätt innan jag smsar honom och anmäler till Tradera?

Han har för övrigt väldigt bra recensioner och jag betalade endast 395+frakt så vill gärna lösa detta.

Tack på förhand!

/Alexander

Edit: Jag vill ibte vara för snabb för att döma, det kan mycket möjligt finnas personliga skäl för denna försening, det är att han påstår att dwn inte skulle följa med en backlpate som gjorde mig fundersam.

Länk: https://www.tradera.com/item/302619/403568181/ek-water-blocks...

Permalänk
Skrivet av alexanderrr99:

Edit: Jag vill ibte vara för snabb för att döma, det kan mycket möjligt finnas personliga skäl för denna försening, det är att han påstår att dwn inte skulle följa med en backlpate som gjorde mig fundersam.

Länk: https://www.tradera.com/item/302619/403568181/ek-water-blocks...

Råkade citera, den är uppe i ord post nu

Permalänk

Yes det stämmer, ville inte hänga ut för tidigt bara

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Har du länk till annonsen?

Står det att han säljer allt komplett med allt.

Har lagt till nu, står inget om att det INTE ska vara komplett så man förväntar ju sig att allt ska finnas, känns lite som att han hoppats på att någon okunnig ska tro blint på honom.

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Han verkar ju inte vilja lösa detta.
Hade anmält direkt till Tradera. Vänta fasen inte för länge.

Såna här nötter ska inte komma undan.

Som sagt vill inte döma för tidigt, han har inte läst och sist så fick jag var direkt på sms, skriver nog ett sms efter jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Har du länk till annonsen?

Står det att han säljer allt komplett med allt.

Går att hitta med tiosekunderssökning på tradera. Jag vill däremot inte hänga ut vare sig ts eller säljaren så du får söka själv.

Säljaren är en sån där jobbig jävel som gör minsta lilla ansträngning när han skapar annonsen. Det är förstås helt fritt att göra så men då kan man nästan räkna med att köparen hör av sig i efterhand med synpunkter på vad som köpts. Jag förstår inte varför folk är så lata, när jag ser sådana annonser misstänker jag alltid att det är något fuffens på gång.

Det som finns i annonsen är två produktbilder och ett inkopierat stycke från tillverkaren samt texten ”Vattenblock amd”. Inget mer, inget mindre.

Det står alltså inte att han inte säljer ”komplett med allt” men det är irrelevant, åtminstone i mina ögon. Om det ingår en backplate som standard när man köper vattenblocket från tillverkaren så ska det även följa med när man köper begagnat om ingenting annat framgår.

En liknelse är om du köper ett grafikkort från mig och när du sedan öppnar paketet ser du att kortet saknar fläktar.

Edit: Lite sen på bollen...

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Går att hitta med tiosekunderssökning på tradera. Jag vill däremot inte hänga ut vare sig ts eller säljaren så du får söka själv.

Säljaren är en sån där jobbig jävel som gör minsta lilla ansträngning när han skapar annonsen. Det är förstås helt fritt att göra så men då kan man nästan räkna med att köparen hör av sig i efterhand med synpunkter på vad som köpts. Jag förstår inte varför folk är så lata, när jag ser sådana annonser misstänker jag alltid att det är något fuffens på gång.

Det som finns i annonsen är två produktbilder och ett inkopierat stycke från tillverkaren samt texten ”Vattenblock amd”. Inget mer, inget mindre.

Det står alltså inte att han inte säljer ”komplett med allt” men det är irrelevant, åtminstone i mina ögon. Om det ingår en backplate som standard när man köper vattenblocket från tillverkaren så ska det även följa med när man köper begagnat om ingenting annat framgår.

En liknelse är om du köper ett grafikkort från mig och när du sedan öppnar paketet ser du att kortet saknar fläktar.

Edit: Lite sen på bollen...

Jomen precis, han kan ju lika gärna ligga sjuk eller vad som helst, då vill inte jag sitta här och kalla honom en scammer, men självklart kan man iaf skikca iväg ett mail i det fallet, han skickade med kvitto och han verkar ha fått tillbaka dem på garanti eller liknande.

Permalänk

Jag skriver med honom just nu och han håller fast vud att backplaten till original kylaren är den man ska använda men som sagt jag har själv monterat samma vattenblock i min andra datorn och man får då med en, skruvarna går dessuton omöjligt in i original backplaten...

Permalänk
Administrativ avgift

@alexanderrr99: det ska ingå en backplate länka han manualen för blocket

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@alexanderrr99: det ska ingå en backplate länka han manualen för blocket

Jag har till och med skickat bild på nu mitt redan monterade cpu block och han har gått med på atr skicka, han påstår att han ej kommer ihåg att de följde med, som sagt han har massa bra recensioner så om jag nu får korrekt backplate.

Han trodde att det var samma som original tydligen.

Jag hoppas detta var etr misförstånd från hans del.

Han verkar sälja massvis av datorkomponenter/datorer så jag antog att han var kunnig.

Detta är en extremt simpel sak jag antar att man vet om man säljer gaming datorer

Permalänk
Medlem

Öppna en dispyt och säg att du inte har fått alla delar som ska vara med. Om han inte svarar kan du eskalera ärendet och Tradera tar ett beslut själva (troligen till din fördel).

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Jag uppdaterar och reserverar mina åsikter när backplaten har kommit, det verkar på honom som att det var ett missförstånd, jag gillar ej att döma personer jag ej känner och jag hoppas det var ett missförstånd, men som sagt man bör veta om man säljer så mycket han verkar göra.

Det blir endast marknaden här framöver då jag aldrig haft en dålig erfarenhet här, allt jag köpt har varit samma eller bättre skick än vad som annonserats, tack alla för hjälpen!
Ha en trevlig kväll

Permalänk
Skrivet av FZL:

Öppna en dispyt och säg att du inte har fått alla delar som ska vara med. Om han inte svarar kan du eskalera ärendet och Tradera tar ett beslut själva (troligen till din fördel).

Han visste inte att det var skillnad på original backplaten och EK's backplate, han ska nu skicka den samt gummiplattan

Permalänk

Jag har nu fått backplate plus gummi plattan, han verkade inte veta att den var annorlunda ifrån original men det löste sig och nu är allt monterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexanderrr99:

Jag har nu fått backplate plus gummi plattan, han verkade inte veta att den var annorlunda ifrån original men det löste sig och nu är allt monterat

Schysst av säljaren! Personligen hade jag kollat upp vad som ingick innan jag ens lagt ett bud, men skönt att det löste sig! Ett mer naturligt scenario hade varit att säljaren slutade svara och du hade fått lösa det på egen hand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Schysst av säljaren! Personligen hade jag kollat upp vad som ingick innan jag ens lagt ett bud, men skönt att det löste sig! Ett mer naturligt scenario hade varit att säljaren slutade svara och du hade fått lösa det på egen hand.

Knappast schysst utan ett minimikrav, att leverera den kompletta varan man sålt.

https://www.tradera.com/item/302619/403568181/ek-water-blocks...

Var i annonsen framgår det att den inte är komplett? Står det inget så förutsätts det att varan innehåller de delar som behövs och följer med i original.

Du låter som en person som inte bör agera säljare på Tradera iaf. Tack och lov ska alla ha flyttas över till Tradera-betalning innan årsskiftet och då fungerar inte dina metoder längre, att strunta i köparen när man fått betalt, oavsett vad man levererar. Blir i praktiken samma som med Ebay/PayPal med inbyggd tvistlösning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Knappast schysst utan ett minimikrav, att leverera den kompletta varan man sålt.

https://www.tradera.com/item/302619/403568181/ek-water-blocks...

Var i annonsen framgår det att den inte är komplett? Står det inget så förutsätts det att varan innehåller de delar som behövs och följer med i original.

Du låter som en person som inte bör agera säljare på Tradera iaf. Tack och lov ska alla ha flyttas över till Tradera-betalning innan årsskiftet och då fungerar inte dina metoder längre, att strunta i köparen när man fått betalt, oavsett vad man levererar. Blir i praktiken samma som med Ebay/PayPal med inbyggd tvistlösning.

Jag uppfattade det som att TS fick i början allt som är på bilderna, men jag har ärligt talat inte nog koll på produkten för att ens svara vad som är backplaten. Att förutsätta att allt följer med och är komplett är korkat som köpare. Var i annonsen står det att den är komplett? Det står dock att det är ett vattenblock amd, vilket TS fick.

Jag har sålt ett gäng saker på tradera, utan problem. Jag gör dock informativa annonser med riktiga bilder. Samt använder inte personangrepp. Personligen anser jag inte att support ingår vid privatköp, så jag hade inte haft några problem med att inte svara på en köpare som fått varan från annonsen. Dock så tycker jag att ett tvistesystem skulle göra tradera betydligt bättre!

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag uppfattade det som att TS fick i början allt som är på bilderna, men jag har ärligt talat inte nog koll på produkten för att ens svara vad som är backplaten. Att förutsätta att allt följer med och är komplett är korkat som köpare. Var i annonsen står det att den är komplett? Det står dock att det är ett vattenblock amd, vilket TS fick.

Jag har sålt ett gäng saker på tradera, utan problem. Jag gör dock informativa annonser med riktiga bilder. Samt använder inte personangrepp. Personligen anser jag inte att support ingår vid privatköp, så jag hade inte haft några problem med att inte svara på en köpare som fått varan från annonsen. Dock så tycker jag att ett tvistesystem skulle göra tradera betydligt bättre!

Jag får vara mer försiktig i framtiden, detta visade ju sig bara vara en missförstånd men jag förväntar mig att man säljer en vara som faktiskt fungerar, eller är ärlig om något är fel, detta slutade bra och han var en schysst kille.

Permalänk
Medlem

Står ju skick: "ny" så då skall självfallet allt vara komplett och oanvänt. Det är nog det första jag kollar om jag köper något via Tradera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro