Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Hedersmedlem

Körde Ubuntu på laptopen i många år innan jag bytte ut den.

Som server och VM har jag kört sen 2008 nån gång. Försöker utöka andelen linux-burkar allt mer och framförallt på server-sidan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Köpte en gammal laptop (Intel i5 + SSD) och kör som Wireguard gateway och torrent klient.
Körde in ubuntu desktop då det var smidigast att konfigurera, den står på högkant i tvn möblen och tuggar på galant.

Som server, pefekt.
Som dekstop, aldrig pga bristen på spelmöjlighet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Sötast

På alla burkar utom speldatorn.

När jag väl köper den nya maskinen så kan jag med enkelhet köra Linux på den också och windows i en virtuell maskin. Min nuvarande, lastgamla hårdvara har inte stöd för det här xD

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux 2016 när man såg vart de var påväg med Win10.
Enda jag saknar är några spel som anti-cheat sätter käppar i hjulen för.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ja! Blir bättre och bätte för varje år!

Det enda som jag aldrig får bukt med dock är hur i hela världen jag överklockar min Qnix monitor i e.x Ubuntu med AMD GPU. På Windows är det bara två enkla .exe filer men i Ubuntu... Nix. Sitter fast.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har testat Linux massor, ända sen Red Hat 5.0, har ibland kört det som primär OS. Men här går jag mot strömmen och säger att Windows har blivit bättre, inte så mycket som lockar med Linux längre.

Dödsstöten var med Covid-19 när jag skulle köra FAH, det visade sig att FAH klienten inte fungerar i moderna Linux distar. Testade flera stycken. Man måste använda en gammal dist. SÅ det blev Windows igen, körde som mest fem CPU AVX klienter och fem GPU klienter samtidigt. Kom upp i 102 miljoner poäng innan sommaren blev för varm och jag stängde ned.

Inte jättesugen på Linux för tillfället.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Min första egna Linux-installation var en gammal arbetsstation med två P3-processorer som jag körde Centos på och som bland annat fick agera router. (Innan hade jag två Windows-burkar som vägrade prata med varandra, men när Centos-routern dök upp funkade det plötsligt.) Det var väl ca 15 år sedan.
Något årtionde senare höll jag på med ett litet experimentsystem som körde Linux Mint, när min primära dator (som då var Windows 7) la av. Sedan kände jag inte för att köra Windows 10 när jag väl byggde en ny dator, utan fortsatte med Linux Mint.
Tyvärr togs stödet för Bank ID med sladd bort från Linux, så jag kompletterade med en dator som kör Windows 10 för att hantera det + en del annat i väg av hård/mjukvaror som inte stödjer Linux. Det blir även att jag kör spel på den "eftersom den ändå finns".

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har testat Linux massor, ända sen Red Hat 5.0, har ibland kört det som primär OS. Men här går jag mot strömmen och säger att Windows har blivit bättre, inte så mycket som lockar med Linux längre.

Dödsstöten var med Covid-19 när jag skulle köra FAH, det visade sig att FAH klienten inte fungerar i moderna Linux distar. Testade flera stycken. Man måste använda en gammal dist. SÅ det blev Windows igen, körde som mest fem CPU AVX klienter och fem GPU klienter samtidigt. Kom upp i 102 miljoner poäng innan sommaren blev för varm och jag stängde ned.

Inte jättesugen på Linux för tillfället.

Just sådant där som jag också blir rätt irriterad på. För mig fungerade FAH bra (hade väl en äldre dist), men lycka till med Folding på endera R9 290X eller R9 390X. Helt omöjligt trots att vi satt ett par i en forumtråd och försökte greja med det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är helt korrekt uppfattat skulle jag vilja påstå.
En annan faktor är tiden, de som är mest engagerade i ett ämne är de som först svarar. Det brukar vi oftast se i våra frågor, sen över lite tid så jämnar det i regel ut sig något.
Ytterligare en faktor är de som svarar ja för att de använder Linux på jobbet, en server/mobil/router etc etc. vilket inte är det vi frågar om dock.

Att döma av våra webbanalysverktyg är det cirka 1% av våra besökare som kör Linux. Sedan tror jag säkert att Linux-användare i högre grad blockerar den typen av analys. Men även om vi säger att 75% av linuxanvändarna blockerar sådant så är det fortfarande "bara" ~4% av totalen.

Är det 1% av desktopanvändarna eller inkluderar det även mobiltelefoner och surfplattor? Jag själv läser sweclockers nästan uteslutande på mobilen.

När det kommer till desktop så kör jag uteslutande Linux, Windows lämnade mitt hem 2013 nån gång.

Permalänk
Medlem

Kör enbart linux i hela hushållet, windows har inget användningsområde år 2020.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Fick testa det när jag praoade på något bolag för 23-24 år sedan. Vet inte hur mycket det har ändrats sen dess men då fattade jag absolut ingenting.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare

På jobbet har jag kör Linux sedan 2002, initialt Debian, sedan Gentoo för att från 2006 och första LTS releasen hoppa mellan Ubuntu LTS släpp.

Hemma växlar det mellan Windows, MacOS och Ubuntu. Hade en rätt lång period, från 2006 fram till 2014 helt utan Windows-dator (spelade enbart på konsol). För tillfället är det ändå Ubuntu 20.04 som är primärt OS, både hemma och på jobbet. Kommer bli MacOS så fort Apple lanserar sina ARM-baserade Mac:ar

Fast för egen del skulle jag säga att "primärt OS" är numera webbläsaren. Helt övertygad att jag skulle kunna klara både arbetet och det jag gör hemma från en Chromebook. Alla tunga lyft, CPU-mässigt, har jag sedan länge utfört via SSH. Hemma har jag min 3900X dator på behörigt avstånd (kör medföljande fläkt och den låter inte roligt under last), specifikt i källaren, körandes Ubuntu server 20.04. Men är ändå den datorn som används för saker som kompilering och andra CPU-tunga uppgifter, huvuddatorn används primärt som en tunn klient som bara behöver driva runt webbläsare, textredigerare och andra lättare uppgifter.

Bärbar dator och Linux kan vara utmanande, men kör man Intel iGPU och undviker alla former av dGPU fungerar det ofta riktigt bra. Dell Latitude samt Lenovo Thinkpad brukar vara väldigt säkra kort, sitter själv just nu med en Dell Latitude 7400 (är den jag anser vara "primär dator" just nu) som fungerar kalas med Ubuntu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har testat förr 20 år tillbaka till och från, fastnade aldrig. Mest för att det fanns inget stöd för vissa saker som var mest anledningen.

Idag kör jag Linux Mint Mate på bärbara Thinkpad i sign och kör Windows på spelburkarna i sign. Jag skulle aldrig få för mig att använda Windows som jobb / kontorsdator igen, finns Noll anledning idag.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Har tre datorer med Linux mint, har haft vanliga Ubuntu med. Dualbootar en med win 10 då atmel studio funkar dåligt med linux

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv

Har testat Ubuntu och överväger att installera det på min 3700u laptop istället för Windows. Det var en hel del saker jag störde mig på med Ubuntu dock, såsom att behöva slå in lösen för varje installation/avinstallation, brist på inställningar jämfört med Windows, brist på program som stöds mm. Mycket går att korrigera/ändra bara man är villig att googla och lära sig men jag hittar saker så enkelt på Windows utan att behöva minnas en massa kommandon.

Windows har sina brister också givetsvis.

Edit: Tråden lade igång mitt Linux intresse, väntar nu på Ubuntu nerladdning och kommer installera den på min laptop eftersom den används endast till onödig skit ändå (+sweclockers förståss)

Permalänk
Medlem

Svårt att väla vilket som är primärt och vilket som är sekundärt då jag i stort sett tillbringar lika stor tid
i båda miljöerna.

Permalänk
Medlem

Personliga maskinen är en stationär PC och har kört Linux (först Solus, nu Manjaro) primärt sen ett par år tillbaka. Tröttnade på Win10s uppdateringssekvenser som kom lite för ofta och tvingande samt ålderdomliga cmd.

Har det ännu på en separat partition för att ett Steam-spel inte funkar i multiplayer i Linux(Proton) samt för att det jämt känns som att man har ont om tid och det går mycket snabbare att framkalla digitala bilder i C1 än i Darktable, även om jag lärt mig tycka om en hel del saker i Darktable. Just nu är tröskeln att framkalla alls, då är C1 för mig rätt så överlägset.

Att dela mappar och lite andra kommunikationer blev något enklare utan nån Win-dator på hemnätverket.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Den dagen Linux är precis lika enkelt att använda som Windows och att man kan spela samt uppdatera program utan massa meck, då byter jag gladeligen. Mint och OpenSUSE är mina favoriter.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Försökt ett antal gånger (Ubuntu, SUSE, Pop! OS), men när jag kunskapsmässigt faller redan på att installera drivrutiner för grafikkort eller har svårt att hitta något som övervakar tempen på CPU och GPU då brukar jag snabbt ge upp. Tålamod och tid finns det tyvärr inte gott om.

Det här med grafikdrivrutiner kommer upp gång på gång, och det bygger på att Windows-användare är vana att behöva gå till AMD's eller Nvidias hemsida, ladda ner och sedan installera drivrutiner efter att man har installerat Windows. När man sedan testar GNU/Linux så inbillar man sig att man måste gå igenom samma procedur där också, men faktum är att du som sitter på ett Radeon (enl. din signatur) ska inte alls installera några grafikdrivrutiner, för de är redan installerade åt dig från början tack vare att de distribueras som fri och öppen mjukvara. Distributionerna hanterar det åt dig och uppdaterar dem automatiskt tillsammans med andra systemuppdateringar.

Permalänk

Har blivit lite Kali linux (a.k.a. Backtrack), Maemo (debian-derivat) på Nokia N900, RPi olika linux varianter, och en del shell-användning på Android. Definitivt ingen tung linuxanvändare dock.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Kör popOS från ett USB-minne i skrivande stund. Kan 0 om kodande och skulle installera Spotify, mötes av en sida på spotifes hemsida med totalt 3 rader med text som jag behövde köra i terminalen, körde en copy paste innan jag hann lästa igenom instruktionen, väntade någon minut medan en massa text strömmade igenom terminalen och vips hade jag installerat spotify.

krånligt? Inte direkt men inte lika smidigt/osmidigt som att ladda ner en .exe fil, starta installationen, klicka "nästa" ett antal gånger och starta programmet.

I Ubuntu (popOS är ett Ubuntu-derivat) så distribueras bland annat Spotify och annan gratis men proprietär mjukvara via så kallade "Snaps". Där är det bara att gå in i Ubuntu-software, söka på Spotify och klicka på "Installera", precis som man kan i Microsoft Store. Vet att Mint gjort sig av med Snaps pga. ideologiska skäl, men trodde att det fanns till popOS. Det kanske bara inte är installerat out of the box?

https://snapcraft.io/docs/installing-snap-on-pop

Permalänk
Medlem

Använder macOS som klient men kör Linux för hemmaservern, på en VPS osv. Vore kul om Sweclockers skrev mer om Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Har testat Linux massor, ända sen Red Hat 5.0, har ibland kört det som primär OS. Men här går jag mot strömmen och säger att Windows har blivit bättre, inte så mycket som lockar med Linux längre.

Dödsstöten var med Covid-19 när jag skulle köra FAH, det visade sig att FAH klienten inte fungerar i moderna Linux distar. Testade flera stycken. Man måste använda en gammal dist. SÅ det blev Windows igen, körde som mest fem CPU AVX klienter och fem GPU klienter samtidigt. Kom upp i 102 miljoner poäng innan sommaren blev för varm och jag stängde ned.

Inte jättesugen på Linux för tillfället.

Nog för att det finns massor med anledningar att inte köra Linux, men F@H borde inte vara en av dem.
Kör som sagt Ubuntu 20.04, får väl ändå anses som "modern". Hämtade senaste versionen av F@H här
https://foldingathome.org/alternative-downloads/

Fungerar då direkt på både den bärbara (enbart CPU då den saknar CUDA-stöd) och en av de stationära (både CPU och GPU via CUDA).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Ja! Blir bättre och bätte för varje år!

Det enda som jag aldrig får bukt med dock är hur i hela världen jag överklockar min Qnix monitor i e.x Ubuntu med AMD GPU. På Windows är det bara två enkla .exe filer men i Ubuntu... Nix. Sitter fast.

Jag har inte sett någon enkel lösning på att modifiera EDID, så jag har använt en Windows-dator och kört CRU på den för att sedan spara EDID till en fil 'edid.bin' som jag lagt över på min riktiga dator i:

/usr/lib/firmware/edid

Sen har jag lagt till följande i min kernel command line:

drm.edid_firmware=edid/edid.bin

För att modifiera sin kernel command line så kör man:

sudo nano /etc/default/grub

och så letar man upp följande rad:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

och ändrar den till:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash drm.edid_firmware=edid/edid.bin"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att det finns massor med anledningar att inte köra Linux, men F@H borde inte vara en av dem.
Kör som sagt Ubuntu 20.04, får väl ändå anses som "modern". Hämtade senaste versionen av F@H här
https://foldingathome.org/alternative-downloads/

Fungerar då direkt på både den bärbara (enbart CPU då den saknar CUDA-stöd) och en av de stationära (både CPU och GPU via CUDA).

Den klienten fanns inte när jag började folda i Mars, sen var det för sent

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Använder Slackware som primärt OS, både när det gäller spel eller enkel surfning. Har kört Slackware sedan 2011.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Använder fler operativsystem nu än jag någonsin har gjort:
Ubuntu på jobbet.
Mac till det mesta hemma.
Windows ibland till spel.
FreeBSD till NASen.
iOS till telefonen.
Om det finns någon gammal räv här i forumet så skulle det vara intressant att höra hur det var på 70-talet. Det var väl mycket vanligare med egna OS för varje datortillverkare då, även om användningen givetvis var mer begränsad och en tanke på smarttelefoner/klockor m.m. måste framstått som sci-fi.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Installerat Linux ett par ggr och tyckte det var ungefär like värdelöst varje gång.
Orkade aldrig lägga någon större energi på det och såg aldrig nån direkt fördel.
Installerade det sista gången på min gamla laptop och har inte startat den på 7år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Nog för att det finns massor med anledningar att inte köra Linux, men F@H borde inte vara en av dem.
Kör som sagt Ubuntu 20.04, får väl ändå anses som "modern". Hämtade senaste versionen av F@H här
https://foldingathome.org/alternative-downloads/

Fungerar då direkt på både den bärbara (enbart CPU då den saknar CUDA-stöd) och en av de stationära (både CPU och GPU via CUDA).

Håller med, normalt ska det inte vara några problem, men i squonk's fall så brister det med OpenCL-stödet för just de grafikkorten det gällde. Äldre kort än Fury/Polaris/Vega stöds inte av ROCm så man måste använda Clover eller AMDGPU-PRO vilket i sig kan vara ett krux man helst inte vill ta i med tång ens.

Permalänk
Medlem

Kört linux i över 10 år, men det är inte förän det här året jag tog bort windows, har haft windows för spel länge. Min hobby är i princip att testa alla distros som finns, men som main Os kör jag normal manjaro eller nån arch baserad distro, för tillfället är det SailientOS får bästa spel prestandan med det. Testar InstantOS för tillfället första tilingbaserade desktop os:t jag testat, älskar det tiling systemet är underbart, men var jobbigt att få till hidpi skalning ordentligt, skadar inte att det tar bara upp 250mb ram nybootat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.