Hårddisk hittas ej.

Permalänk
Medlem

Hårddisk hittas ej.

tja! Tänkte höra om någon har något tips på hur jag ska bete mig! Det är så att min ssd hårddisk Sluta fungera. Jag har kollat alla kablar hit och dit, den startar upp hör man men den syns inte i bios eller i Windows 10 install skivan. har prövat andra hårddiskar och dom funkar så man kan väl utesluta moderkortet? Jag kommer inte in i Windows heller, har installerat Windows i en annan disk men hårddisken hittas inte iallfall..

om hårddisken har gett upp, hur får jag ut tex bilder osv

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askenasd:

tja! Tänkte höra om någon har något tips på hur jag ska bete mig! Det är så att min ssd hårddisk Sluta fungera. Jag har kollat alla kablar hit och dit, den startar upp hör man men den syns inte i bios eller i Windows 10 install skivan. har prövat andra hårddiskar och dom funkar så man kan väl utesluta moderkortet?

om hårddisken har gett upp, hur får jag ut tex bilder osv

Tack på förhand!

Högerklicka på start, gå till diskhantering och kolla om du hittar den där. Jaha det va OS-disken?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ja den hittas inte där heller, tyvärr

Permalänk
Medlem

Japp de var de!

Permalänk

Prova att swappa till en annan SATA-kontakt på moderkortet om sådana finns, eller sätta disken i en annan dator.
Hur gammal är den förövrigt?

Permalänk
Medlem

Jag har prövat alla uttag på moderkortet, dock inte prövat den i en annan dator, ja kan den vara 7-8år kanske?

Permalänk
Skrivet av Askenasd:

Jag har prövat alla uttag på moderkortet, dock inte prövat den i en annan dator, ja kan den vara 7-8år kanske?

Om du har en annan dator att testa i så skulle jag köra på det. Annars så kan det ju vara så att den gett upp. Om jag inte minns fel fanns det något sätt att återuppliva till synes döda ssd-diskar temporärt samsung framförallt. Kommer inte ihåg var och hur dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askenasd:

tja! Tänkte höra om någon har något tips på hur jag ska bete mig! Det är så att min ssd hårddisk Sluta fungera. Jag har kollat alla kablar hit och dit, den startar upp hör man men den syns inte i bios eller i Windows 10 install skivan. har prövat andra hårddiskar och dom funkar så man kan väl utesluta moderkortet? Jag kommer inte in i Windows heller, har installerat Windows i en annan disk men hårddisken hittas inte iallfall..

om hårddisken har gett upp, hur får jag ut tex bilder osv

Tack på förhand!

Jag måste bara ställa frågan.
Är det en SSD eller är det en HDD eller är det en Hybrid (SSD+HDD i ett)?

En SSD kan liknas vid ett flashminne och har inga rörliga delar, och ger därför inte ifrån sig något ljud.

Du skriver att du provat andra portar, men har har du provat annat kablage? (Både ström och SATA-kabel)

Om det faktiskt är frågan om en SSD, om den har gett upp, så kommer det bli mycket svårt, om det ens är möjligt att få ut data från dessa.

Om det är frågan om en hybrid, så kan det vara så att styrenheten har gått sönder, men data lagrad på mekaniska hårddiskbiten kan återskapas hos dataräddningsföretag. Frågan är dock vad man är villig att betala. Har styrenheten gått sönder, så förklarar det även varför disken inte syns varken i BIOS/UEFI eller Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Om du har en annan dator att testa i så skulle jag köra på det. Annars så kan det ju vara så att den gett upp. Om jag inte minns fel fanns det något sätt att återuppliva till synes döda ssd-diskar temporärt samsung framförallt. Kommer inte ihåg var och hur dock...

Kyla eller värme skulle jag gissa på, om det är frågan om "spruckna lödpunkter", en "re flow" av lödtennet skulle förmodligen få dessa att fungera som normalt under en period.

Inte omöjligt att detta skulle vara något som skulle kunna fungera för TS faktiskt, när jag tänker på det. Dock inte riskfritt om man inte har tillgång till bra utrusning eller om man inte har full koll på vad man gör, särskillt inte när det kommer till diskar med data man mycket gärna vill ha tillbaka..

Permalänk
Skrivet av Viita:

Kyla eller värme skulle jag gissa på, om det är frågan om "spruckna lödpunkter", en "re flow" av lödtennet skulle förmodligen få dessa att fungera som normalt under en period.

Inte omöjligt att detta skulle vara något som skulle kunna fungera för TS faktiskt, när jag tänker på det. Dock inte riskfritt om man inte har tillgång till bra utrusning eller om man inte har full koll på vad man gör, särskillt inte när det kommer till diskar med data man mycket gärna vill ha tillbaka..

Det låter rimligt, speciellt på en så gammal disk.
Hittade den metod jag pratade om, då kallad "power cycling" (tror jag): https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/
Har dock aldrig själv testat, så har noll koll på hur tillförlitligt det är.
Om det är mycket viktigt data på disken, som inte finns uppbackad, är nog det bästa för TS att skaffa proffesionell hjälp. Det är dock den absolut dyraste metoden D:

Permalänk
Medlem

Jag har prövat allt, nya ström och SATA-kablar. det är en barracuda seagate model: ST1000DM003. Enda jag inte prövat är en ny dator. men dom andra diskarna går ju med samma kablar osv.

Permalänk
Medlem

Ah men så jävla värdefullt är de inte, massa kort bara suger att man inte hade backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Askenasd:

Jag har prövat allt, nya ström och SATA-kablar. det är en barracuda seagate model: ST1000DM003. Enda jag inte prövat är en ny dator. men dom andra diskarna går ju med samma kablar osv.

Fast det där är ju en helt vanlig mekanisk hårddisk och inte en SSD ju!

Prova att se om du kan hitta den i Testdisk som du kan ladda ned här: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Då finns chans att rädda data på den!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ja jag insåg det jag med XD Får pröva de!

Permalänk
Medlem

Jag prövade programmet, men den fanns inte där heller. det går inte att starta upp datorn när den disken är i. Det är som att det stör ut den andra disken så att säga.

Permalänk
Medlem

Med all text i denna tråd, så låter det som någon komponent på kretskortet på hårddisken gått sönder på SATA-sidan eftersom hårddisken spinner upp.
Känner du dig händig nog, kan du alltid skruva loss kretskortet och inspektera undersidan efter eventuellt trasiga komponenter, du kan även inspektera kontakytorna mellan "hårddisk" och "styrenhet".
Tyvärr är din hårddisk med största sannolikhet för ny för ett direkt "boardswap", byte av kretskort till identisk modell, skulle fungera, då moderna diskar har kalibreringsdata lagrade i ett bios-chip.
Vid byte av kretskort på en modern hårddisk, så behöver man inte bara ett identiskt kretskort utan även flytta över bios-chipet.

Med lite tur så skulle en USB-adapter ändå eventuellt kunna komma åt att läsa data på disken, men det är långt ifrån några garantier.

Permalänk
Medlem

Är datan på disken värd något för dig så sluta omedelbart och vänd dig till proffs som IBAS (räkna med kostnader upp mot 10 000:- )

Är datan inte värd så mycket så fortsätt meka absolut.

Permalänk

Hade samma problem. Men det finns många fina videos på Youtube hur man kan göra för att hitta eller laga en hårddisk. Det löste i alla fall mitt problem. Lycka till!