Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Medlem

Har Linux Mint på min gamla Lenovo laptop jag fick från gymnasiet för 10 år sedan. Fungerar bättre än vad den gjorde när den var ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ROG Crosshair VIII Dark Hero | Asus RTX 3090 EKWB | Corsair 32GB DDR4 @3200 Mhz

Permalänk
Inaktiv

Vid första anblick så ser det mer populärt ut än jag trodde, men jag misstänker att resultatet blir vinklat pga. att det är ett visst klientel som klickar in sig på omröstningen, medans andra som är ointresserade bara bläddrar förbi utan att bry sig.

Permalänk
Medlem

Kör enbart Linux hemma och på jobbdatorn. Spel är för det mesta inga problem föruton om de använder anticheat för windows.

Permalänk
Medlem

Vart inte övertygad på den tiden (Ubuntu), riktigt mög där inte grafikdrivrutinerna ville fungera och det laggade i gränssnittet.

Permalänk
Medlem

nä jag tål inte linux.. sicket skräp.

Permalänk
Inaktiv

Försökte mig på Ubuntu för många, många år sedan med en vision om att ett eventuellt företag som jag skulle starta inte skulle behöva förlita sig på dyr programvara, som sedan kunderna i slutändan skulle få betala. Gick sådär. Läget är säkert mycket bättre idag men för produktion inom film och grafik så är det ganska svårt om man ska hoppa in någon annans projekt och då kör helt andra lösningar. Nyfiken att testa igen dock!

Permalänk
Medlem

Kör på jobbet och ubuntu som sekundär

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns som att man nådde en punkt där det bara blev självklart med Linux. Kör PopOS! på min stationära burk, kompletterat med Win10 på en egen disk för vissa titlar. Fedora på laptopen. Ubuntu på jobbet.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Saknar
"Körde linux på min bärbara i några år men efter en uppdatering visade det sig att killen som kunde patcha drivrutinen till touchpaden hade bytt dator så det gick inte att få igång den igen utan att lära sig mer C än jag var beredd att göra. Så jag gick tillbaka till XP och har kört windows sen dess."

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Dual bootade Ubuntu några år när jag pluggade. Har också testat ett par andra distros under samma period, men ser inte riktigt poängen med det längre.

På jobbet används det hela tiden dock, då våra system som jag jobbar med körs dock på Oracle Linux (tidigare SUSE).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har inte kört det som desktop på kanske 15 år, när det gick från roligt till jobbigt att pilla och tweaka saker.

Har dock alltid haft det i några system i hemmet (NAS/htpc/emulatorsystem)

Permalänk
Medlem

Kör mest macOS genom jobbet men kört olika linuxdistar till och från. Känner mig betydligt mer hemma i *nix-miljö än i Windows där jag får hålla på ganska länge för att allt "i ordning". Är lite kluven ang. Windows nu för tiden. Å ena sidan närmar de sig *nix med WSL, ny terminal, chocolately m.m. Samtidigt blir man mer och mer påtvingad deras Windows store, outlook-konto, cortana och annat tjafs.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Använde Linux vid kodning på gymnasiet men har ingen koll hur det är idag.

Antar att det hänt en del sedan dess

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon78208:

Vid första anblick så ser det mer populärt ut än jag trodde, men jag misstänker att resultatet blir vinklat pga. att det är ett visst klientel som klickar in sig på omröstningen, medans andra som är ointresserade bara bläddrar förbi utan att bry sig.

Det är helt korrekt uppfattat skulle jag vilja påstå.
En annan faktor är tiden, de som är mest engagerade i ett ämne är de som först svarar. Det brukar vi oftast se i våra frågor, sen över lite tid så jämnar det i regel ut sig något.
Ytterligare en faktor är de som svarar ja för att de använder Linux på jobbet, en server/mobil/router etc etc. vilket inte är det vi frågar om dock.

Att döma av våra webbanalysverktyg är det cirka 1% av våra besökare som kör Linux. Sedan tror jag säkert att Linux-användare i högre grad blockerar den typen av analys. Men även om vi säger att 75% av linuxanvändarna blockerar sådant så är det fortfarande "bara" ~4% av totalen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Saknar valet "Inte bara primärt OS, utan tjänar även mitt uppehälle på det."

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag svarade "nej och är inte intresserad". Windows må ha vissa brister, men jag vill ha nåt som är kompatibelt med det allra mesta, utan att kräva trixande och fixande. Sen tycker jag riktigt illa om Linux upphovsman, så det är ett annat skäl.

Men jag antar att det är nåt Linux-aktigt som rullar på min RPi4, även om det faller utanför frågan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nä nu är det dags för mig att ta tummen ur och faktiskt testa linux, börjar med popos

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Definitivt testat, Linux är inte ett OS för konsumenter, spel/media mix? Finns inga andra alternativ än Windows. Linux saknar enkelheten och bekvämligheten som Windows erbjuder. Plus markant sämre spelprestanda/stöd generellt för spel, med väldigt få undantag.

För en hemmaserver/lab/nas/lagrings-server däremot är det absolut Linux som gäller.

Permalänk
Medlem

Windows 10 på speldatorn och Linux mint 19.3 (mate) på min ödmjuka Zenbook med en dual core i3. Blev en klar förbättring i prestanda när jag bytte från Win 10.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Har kört linux till och från sedan slutet av 90 talet men aldrig tagit steget till att gå över helt. Det är framförallt avsaknaden av Adobe's program som är anledningen. Sen använder jag knappt datorn alls nu utan kör 99% på min iPad pro.

Permalänk

"Ja. Men jag blev inte övertygad att byta" Senaste gången jag provade så fick jag problem att få ljudet att fungera ordentligt då jag använder en Sennheiser GSX 1000.

Försökte allehanda metoder som jag hittade på olika forum men inget fungerade.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Har kört olika linuxdistar, av och till i ca 20år nu.
Numera är Mac OS det primära systemet jag kör.
Men det är alltid roligt att lattja på och konfigurera linux, precis som man vill ha det.

Sen så förstår jag inte på alla som säger att det är så mycket meck med linux.
Jag tycker det är precis lika mycket meck med Windows, drivrutiner som ska installeras etc etc.
Tycker oftast att linuxdistar fungerar out of the box numera (annat var det förr).

Permalänk
Inaktiv

Körde Linux när jag var ung och inte jobbade. Inte värt min tid idag, uselt utbud av allt och går heller inte att använda i arbetslivet. Year of Linux ligger långt bort i framtiden men bra med alternativ som av olika användare vägrar köra Windows.

Permalänk
Medlem

Linux var det som verkligen väckte mitt intresse för datorer och IT. Kommer använda det hela mitt liv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Sen så förstår jag inte på alla som säger att det är så mycket meck med linux.
Jag tycker det är precis lika mycket meck med Windows, drivrutiner som ska installeras etc etc.
Tycker oftast att linuxdistar fungerar out of the box numera (annat var det förr).

Jag skulle säga att det långt mer meck med Windows generellt sett.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Deletade min windows Xp VM som jag hade för kompatibilitet för några år sedan.
Annars Linux sen ca 2001:ish .
Jag känner mig handikappad om jag tvingas hjälpa nån med deras windows.

Permalänk
Bildexpert

Körde uteslutande Ubuntu de första 2½ åren av förra decenniet. Jag tyckte om det mestadels, men mitt engagemang och intresse försvann också med tiden. När min dåvarande dator gick sönder (SATA-portarna på moderkortet blev helt defekta, vilket gjorde den närmast obrukbar) köpte jag en ny dator och gick tillbaka till Windows helt enkelt.

Har använt lite olika distar sedan dess på skruttiga laptops och skulle nog klara mig privat på Linux nästan helt och hållet. Det är mest det att jag, återigen, inte har något intresse längre att byta från Windows och då sitter jag hellre kvar.

Permalänk
Medlem

Jag testade Linux för ett antal år tillbaka när man inte orkade betala för Windows licens, så testade man Linux för att se hur det va. Men gillade inte konceptet då de såg rätt trist och fattigt ut mot Windows.

Jag skulle kunna tänka mig testa Linux igen, säkert fått många förbättringar sen dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har testat men har ingen ambition att byta då ett OS ska vara det som låter mig göra det jag vill syssla med på datorn, och tyvärr finns det bara ett alternativ som tillåter mig att använda all typ av mjukvara jag är intresserad av. Jag har inte längre något stort intresse av att köra dual boot och sådant som mest blir att greja för sakens skull utan jag lägger hellre tiden på att få den plattformen som stödjer all mjukvara att bli så bra som jag kan få den att bli, och sedan på sysslorna jag vill göra.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av raxxor:

Sen så förstår jag inte på alla som säger att det är så mycket meck med linux.
Jag tycker det är precis lika mycket meck med Windows, drivrutiner som ska installeras etc etc.
Tycker oftast att linuxdistar fungerar out of the box numera (annat var det förr).

Jag håller både med, och inte med

Out of box experience på t.ex. senaste versionen av Mint är bättre än Windows till och med skulle jag påstå.
Däremot om ett problem väl dyker upp så upplever i alla fall jag det potentiellt mycket krångligare på Linux.

När vi migrerade hela kontoret från Windows till Linux på förra jobbet så var det relativt många kollegor (och jag inkluderad) som stötte på diverse problem som aldrig någonsin löstes alternativt var lösningarna så komplicerade att en "normal" användare knappast kan förväntas göra det själv. Drivrutiner som saknades, dockningsstationer som inte fungerade, skärmar som fastnade i 30 Hz, grafikkort som helt gav upp och istället bara lät folk använda intels igp osv. osv. I princip inga av problemen löstes någonsin trots hjälp från IT-avdelning med lång Linux-erfarenhet och kollektiva efforts från personalen själva att felsöka, googla och mecka.

Visa signatur

240p är livet