Veckans fråga: Har du testat Linux?

Har Linux Mint på min gamla Lenovo laptop jag fick från gymnasiet för 10 år sedan. Fungerar bättre än vad den gjorde när den var ny.

Vid första anblick så ser det mer populärt ut än jag trodde, men jag misstänker att resultatet blir vinklat pga. att det är ett visst klientel som klickar in sig på omröstningen, medans andra som är ointresserade bara bläddrar förbi utan att bry sig.

Kör enbart Linux hemma och på jobbdatorn. Spel är för det mesta inga problem föruton om de använder anticheat för windows.

Vart inte övertygad på den tiden (Ubuntu), riktigt mög där inte grafikdrivrutinerna ville fungera och det laggade i gränssnittet.

nä jag tål inte linux.. sicket skräp.

Försökte mig på Ubuntu för många, många år sedan med en vision om att ett eventuellt företag som jag skulle starta inte skulle behöva förlita sig på dyr programvara, som sedan kunderna i slutändan skulle få betala. Gick sådär. Läget är säkert mycket bättre idag men för produktion inom film och grafik så är det ganska svårt om man ska hoppa in någon annans projekt och då kör helt andra lösningar. Nyfiken att testa igen dock!

Kör på jobbet och ubuntu som sekundär

Känns som att man nådde en punkt där det bara blev självklart med Linux. Kör PopOS! på min stationära burk, kompletterat med Win10 på en egen disk för vissa titlar. Fedora på laptopen. Ubuntu på jobbet.

Saknar
"Körde linux på min bärbara i några år men efter en uppdatering visade det sig att killen som kunde patcha drivrutinen till touchpaden hade bytt dator så det gick inte att få igång den igen utan att lära sig mer C än jag var beredd att göra. Så jag gick tillbaka till XP och har kört windows sen dess."

Dual bootade Ubuntu några år när jag pluggade. Har också testat ett par andra distros under samma period, men ser inte riktigt poängen med det längre.

På jobbet används det hela tiden dock, då våra system som jag jobbar med körs dock på Oracle Linux (tidigare SUSE).

Har inte kört det som desktop på kanske 15 år, när det gick från roligt till jobbigt att pilla och tweaka saker.

Har dock alltid haft det i några system i hemmet (NAS/htpc/emulatorsystem)

Kör mest macOS genom jobbet men kört olika linuxdistar till och från. Känner mig betydligt mer hemma i *nix-miljö än i Windows där jag får hålla på ganska länge för att allt "i ordning". Är lite kluven ang. Windows nu för tiden. Å ena sidan närmar de sig *nix med WSL, ny terminal, chocolately m.m. Samtidigt blir man mer och mer påtvingad deras Windows store, outlook-konto, cortana och annat tjafs.

Använde Linux vid kodning på gymnasiet men har ingen koll hur det är idag.

Antar att det hänt en del sedan dess

Skrivet av anon78208:

Vid första anblick så ser det mer populärt ut än jag trodde, men jag misstänker att resultatet blir vinklat pga. att det är ett visst klientel som klickar in sig på omröstningen, medans andra som är ointresserade bara bläddrar förbi utan att bry sig.

Det är helt korrekt uppfattat skulle jag vilja påstå.
En annan faktor är tiden, de som är mest engagerade i ett ämne är de som först svarar. Det brukar vi oftast se i våra frågor, sen över lite tid så jämnar det i regel ut sig något.
Ytterligare en faktor är de som svarar ja för att de använder Linux på jobbet, en server/mobil/router etc etc. vilket inte är det vi frågar om dock.

Att döma av våra webbanalysverktyg är det cirka 1% av våra besökare som kör Linux. Sedan tror jag säkert att Linux-användare i högre grad blockerar den typen av analys. Men även om vi säger att 75% av linuxanvändarna blockerar sådant så är det fortfarande "bara" ~4% av totalen.

Saknar valet "Inte bara primärt OS, utan tjänar även mitt uppehälle på det."

Jag svarade "nej och är inte intresserad". Windows må ha vissa brister, men jag vill ha nåt som är kompatibelt med det allra mesta, utan att kräva trixande och fixande. Sen tycker jag riktigt illa om Linux upphovsman, så det är ett annat skäl.

Men jag antar att det är nåt Linux-aktigt som rullar på min RPi4, även om det faller utanför frågan.

Nä nu är det dags för mig att ta tummen ur och faktiskt testa linux, börjar med popos

Definitivt testat, Linux är inte ett OS för konsumenter, spel/media mix? Finns inga andra alternativ än Windows. Linux saknar enkelheten och bekvämligheten som Windows erbjuder. Plus markant sämre spelprestanda/stöd generellt för spel, med väldigt få undantag.

För en hemmaserver/lab/nas/lagrings-server däremot är det absolut Linux som gäller.

Windows 10 på speldatorn och Linux mint 19.3 (mate) på min ödmjuka Zenbook med en dual core i3. Blev en klar förbättring i prestanda när jag bytte från Win 10.

Har kört linux till och från sedan slutet av 90 talet men aldrig tagit steget till att gå över helt. Det är framförallt avsaknaden av Adobe's program som är anledningen. Sen använder jag knappt datorn alls nu utan kör 99% på min iPad pro.

"Ja. Men jag blev inte övertygad att byta" Senaste gången jag provade så fick jag problem att få ljudet att fungera ordentligt då jag använder en Sennheiser GSX 1000.

Försökte allehanda metoder som jag hittade på olika forum men inget fungerade.

Har kört olika linuxdistar, av och till i ca 20år nu.
Numera är Mac OS det primära systemet jag kör.
Men det är alltid roligt att lattja på och konfigurera linux, precis som man vill ha det.

Sen så förstår jag inte på alla som säger att det är så mycket meck med linux.
Jag tycker det är precis lika mycket meck med Windows, drivrutiner som ska installeras etc etc.
Tycker oftast att linuxdistar fungerar out of the box numera (annat var det förr).

Körde Linux när jag var ung och inte jobbade. Inte värt min tid idag, uselt utbud av allt och går heller inte att använda i arbetslivet. Year of Linux ligger långt bort i framtiden men bra med alternativ som av olika användare vägrar köra Windows.

Linux var det som verkligen väckte mitt intresse för datorer och IT. Kommer använda det hela mitt liv.

Skrivet av raxxor:

Jag tycker det är precis lika mycket meck med Windows, drivrutiner som ska installeras etc etc.
Tycker oftast att linuxdistar fungerar out of the box numera (annat var det förr).

Jag skulle säga att det långt mer meck med Windows generellt sett.

Deletade min windows Xp VM som jag hade för kompatibilitet för några år sedan.
Annars Linux sen ca 2001:ish .
Jag känner mig handikappad om jag tvingas hjälpa nån med deras windows.

Körde uteslutande Ubuntu de första 2½ åren av förra decenniet. Jag tyckte om det mestadels, men mitt engagemang och intresse försvann också med tiden. När min dåvarande dator gick sönder (SATA-portarna på moderkortet blev helt defekta, vilket gjorde den närmast obrukbar) köpte jag en ny dator och gick tillbaka till Windows helt enkelt.

Har använt lite olika distar sedan dess på skruttiga laptops och skulle nog klara mig privat på Linux nästan helt och hållet. Det är mest det att jag, återigen, inte har något intresse längre att byta från Windows och då sitter jag hellre kvar.

Jag testade Linux för ett antal år tillbaka när man inte orkade betala för Windows licens, så testade man Linux för att se hur det va. Men gillade inte konceptet då de såg rätt trist och fattigt ut mot Windows.

Jag skulle kunna tänka mig testa Linux igen, säkert fått många förbättringar sen dess.

Har testat men har ingen ambition att byta då ett OS ska vara det som låter mig göra det jag vill syssla med på datorn, och tyvärr finns det bara ett alternativ som tillåter mig att använda all typ av mjukvara jag är intresserad av. Jag har inte längre något stort intresse av att köra dual boot och sådant som mest blir att greja för sakens skull utan jag lägger hellre tiden på att få den plattformen som stödjer all mjukvara att bli så bra som jag kan få den att bli, och sedan på sysslorna jag vill göra.

Skrivet av raxxor:

Jag håller både med, och inte med

Out of box experience på t.ex. senaste versionen av Mint är bättre än Windows till och med skulle jag påstå.
Däremot om ett problem väl dyker upp så upplever i alla fall jag det potentiellt mycket krångligare på Linux.

När vi migrerade hela kontoret från Windows till Linux på förra jobbet så var det relativt många kollegor (och jag inkluderad) som stötte på diverse problem som aldrig någonsin löstes alternativt var lösningarna så komplicerade att en "normal" användare knappast kan förväntas göra det själv. Drivrutiner som saknades, dockningsstationer som inte fungerade, skärmar som fastnade i 30 Hz, grafikkort som helt gav upp och istället bara lät folk använda intels igp osv. osv. I princip inga av problemen löstes någonsin trots hjälp från IT-avdelning med lång Linux-erfarenhet och kollektiva efforts från personalen själva att felsöka, googla och mecka.