Veckans fråga: Har du testat Linux?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Har du testat Linux?

Denna vecka undrar vi om ni har testat Linux för privat användning. Hur gick det, och använder ni det fortfarande?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om det är så att jag använt det tidigare som primärt OS men nu gått över till MacOS vad bör jag svara egentligen?

Permalänk
Medlem

Har det på en bärbar som knappt används.
Hade det tidigare på en mediadator i hemmagymmet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag står i gränslandet för att permanent byta till Linux (Ubuntu). Det som har hållt mig tillbaka är delvis fractal scaling då jag har 2x 2560x1440 skärmar så är det nödvändigt. Antingen blir allt för stort eller för smått på skärmen.

Den andra anledningen är bättre native stöd för att få igång windows spel. Jag vill slippa hålla på med lutrisprofiler, wine konfigurationer etc. Så fort det i princip är lika enkelt att komma igång som på Windows så går jag över.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på min laptop som är en lite äldre maskin, kör mest surf, Netflix och Spotify.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Är mitt yrke & kör det på hemmaservern & lite rpi:s
Inte på min primära hemmadator dock, där är det windows pga gamingfokus & nöjer mig med wsl där

Permalänk
Medlem

Testat till och från - tycker fortfarande inte det kan ersätta Windows. Alltid meck med något som "bara fungerar" annars.

Permalänk

Linux (vanligen ubuntu) är standard på majoriteten av mina datorer. Undantagen är min stationära och en bärbar med en faktisk gpu, för spel är fortfarande något windows generellt gör bättre. Och för att min fru inte vill lära sig ett nyss OS.

Permalänk
Medlem

Kör det på min laptop, enda som är lite tråkigt är att högtalarna på laptopen saknar drivrutiner så att alla högtalarelement inte drivs. Gör inte så mycket då jag bara pluggar in hörlurar mest ändå.

Hade det varit ett problemfritt alternativ för spelande så hade jag kört det på min stationära också... Om jag köper en AMD gpu nästa gång så ska jag ge det en rejäl chans på stationära, men Nvidias drivrutiner är för kassa på Linux just nu

Permalänk
Medlem

Jag körde Linux desktop på för 12 år sedan som primär OS då förutom när jag skulle spela något häftigt spel. Det var hemskt kul med all konfigurerbarhet i UI och roliga applikationer samt terminalen. Nu har jag några VMs med Linux desktop på som jag kopplar upp mig från ibland för vissa saker. Jag kör Windows helt nu annar med Linux servers då.

Permalänk
Medlem

Fick för mig att testa någon gång om året förr och körde det primärt ett halvår ungefär men gav upp pga ständigt strul med dependencies och annat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör linux som ensamt OS på en laptop, och Windows på en annan laptop, köra dualboot skulle jag inte göra, blir mest problem förr eller senare, tidigare körde jag på samma dator men på olika diskar, funkar också bra..
Linux OS är Mint, dock lite kluven vid val av Mate eller Chinamon, ett annat linux jag använt en del är Pinguy, Ubuntu lite det med dock rätt många år sen, åkte ut med en jämra fart när Unity kom. i övrigt testat på ca 5st andra linux under årens lopp.

I övrigt så behövs Windows fortfarande mest PGA en del spel samt att en del nödvändiga Adobe och corel program inte finns för linux..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag hade det som sekundärt OS tidigare då det finns en hel del intressant mjukvara till Linux. Nu för tiden är det dock extremt jobbigt att få det att fungera tillsammans med Windows 10 då Windows "reparerar" bootsektorn automatiskt hela tiden. Det gör att Linux inte går att starta. Microsoft har ju tydligen blivit mer Linuxvänligt på sistone så det kanske blir bättre framöver?

Permalänk
Medlem

@Bananfan: Kommer inte bägge från UNIX?

Jag kör Windows på stationära och Debian/OMV på serven. Har även Ubuntu i dual boot. Problemet för mig är att det tar för mycket tid att handskas med två OS. Inte alltid Windows bara fungerar så att böka med två olika OS gör att man måste välja ett av dem. Fast har märkt att W10 mer och mer hittar på saker som jag inte gillar även om vissa nya funktioner är väldigt behändiga. Kanske ger Ubuntu mer tid i framtiden (har inte tid att laborera med olika fantastiska distar).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Testat på HTPC - men kände att man konstant var tvungen att komma med manuell handpåläggning för att få allt att rulla som man ville, mot Windows. Dock kan det vara så att jag helt enkelt inte är van nog för att få till det lika bra.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Linux i snart 20 år här.
Gentoo är main disten på dom flesta burkarna men kör numera också Linux Mint på laptopen och Labbdatorn då det inte finns tid att manuellt uppdatera dom.

Windows är sekundär OS för mig och körs i ett VM med dedikerat grafikkort så hårdvaruviritualiserat, mest för spel och lite annat.

Sedan är majoriteten av retro datorer Windows baserade då vi spelar på dom men nån kör linux och ska bli fler är tanken.

Permalänk
Medlem

Windows på stationära spelburken.
Debian på allting som är bärbart, inklusive min surface pro 4 då den upplevs som betydligt snabbare med linux än win10 sorgligt nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Bananfan: Kommer inte bägge från UNIX?

Nja, MacOS liksom iOS är UNIX i grunden, Linux är helt eget, dock inspirerat av hur UNIX fungerar

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Tog bort Windows helt Januari 2019. Har sedan dess gjort allt på Linux. Spel, programmering, youtube o.s.v. Valde att även installera Linux på min Macbook Pro tidigare iår.

Permalänk
Medlem

Kör dual boot med Arch.

Permalänk
Medlem

Kör i normala fall bara Windows 10 på spel datorn, Macbook pro OS x med bootcamp windows för typ Minecraft o.l. Sedan 5-6 virtualiserade Ubuntu Server installationer på min ESXI server.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Kör enbart linux på jobbet. Linux är enda OSet på min privata laptop, och på min desktop varierar det om jag använder Windows eller linux mest beroende på vad för spel jag spelar för tillfället. Funkar de spel jag spelar bra på Linux håller jag mig till det.

Permalänk

Provade för 10 år för första gången och då var det inte riktigt min grej på grund utav att det inte gick att spela de spel jag ville spela. Gav Ubuntu en chans igen för tre år sen och det funkade rätt bra på jobbet, men ser inte riktigt att det är i närheten så enkelt och välfungerande som macOs som jag kör på annars

Permalänk
Medlem

Det är alltid något spel jag spelar för tillfället som inte stöds av linux=S. Den dagen alla spel fungerar skapligt med inte allt för mycket krångel så migrerar jag över direkt.

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet "det är mitt server OS"

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Har alltid en dual-boot kali på laptopen, samt flertalet distar i VM:s/server hemma.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sleepyoh:

Jag saknar alternativet "det är mitt server OS"

Frågan handlar om vad man använder för desktop-OS på en privat persondator för hemmabruk.

Om man har det på en server, en router, sin telefon, sin jobbdator etc är inte det vi vill ha reda på här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux sekundärt. Det enda som håller mig från att använda det primärt är multiplayerspel med antifusk som strular med wine/proton. Alla singleplayerspel jag spelar funkar bra i Linux.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bananfan:

Om det är så att jag använt det tidigare som primärt OS men nu gått över till MacOS vad bör jag svara egentligen?

"Ja. Men jag blev inte övertygad att byta" är väl närmsta alternativet I guess.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Börjar nytt jobb om ca en månad. Ska eventuellt börja köra Ubuntu där då alla deras system ligger i molnet.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.