Permalänk
Medlem

Critical process died - Fel på SSD

För ett par månader sedan började min dator frysa fast, till synes slumpmässigt. Problemet inträffade till en början bara en gång i veckan eller så, men inträffade oftare hela tiden fortsättningsvis.

Ungefär en vecka tillbaka så hände detta 4-5 gånger på rad vid olika tillfällen under uppstart, datorn lyckades inte ens ta sig igenom uppstarten. Till slut får jag BSOD med meddelandet "Critical Process Died". Jag söker upp en guide gällande detta felmeddelande och provar samtliga lösningar, men ingenting fungerar. Jag kan inte starta datorn i safe mode, SFC /scannow och DISM kommandon i kommandotolken löser ingenting, och att återställa datorn fungerar inte heller.

Datorn är ett hemmabygge där vissa delar bytts ut vid tillfällen, men samtliga delar förutom en SSD är 3-10 år gamla (bl.a moderkort samt processor är nästan 10 år gamla), och jag tänker vid detta tillfälle att det är på hög tid att skrota datorn och skaffa en helt ny. Sagt och gjort beställde jag nya delar, och bygger en ny från grunden. Det enda jag behåller är min SSD (Kingston BX500 2.5 SSD 480GB) då den knappt är 6 månader gammal.

Igår fick jag hem delarna och byggde ihop den. Allt ser bra ut inuti, men jag får exakt samma problem. Märkligt nog verkar det alltså vara det enda som var någorlunda nytt i datorn som har orsakad problemet, nämligen min SSD. Jag har kopplat ur SSDn och satt in den i en väns dator, och lyckats lägga över viktiga filer på en extern hårddisk. Men hur gör jag nu? Kan jag återställa hårddisken och ominstallera Windows och hur gör jag isåfall detta? Eller är den helt enkelt död? Vad kan för övrigt ha orsakat detta problem på en så pass ny SSD?

Permalänk
Medlem

Du försökte alltså starta din nya dator med den gamla installationen på din SSD?

EDIT: om du nu faktiskt försökte starta en gammal installation i din nya dator så måste man givetvis börja med att anta att själva installationen är trasig. Nästa steg annars betyder trasig SSD. Delar går sönder, de frågar sällan de andra delarna vilken som är äldst, de går sönder när de går sönder..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du försökte alltså starta din nya dator med den gamla installationen på din SSD?

Precis, jag kopplade helt enkelt in SSDn I min nya dator och försökte starta den. Har jag gjort fel i detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Precis, jag kopplade helt enkelt in SSDn I min nya dator och försökte starta den. Har jag gjort fel i detta?

Ja. Gör en ren installation av Windows.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Precis, jag kopplade helt enkelt in SSDn I min nya dator och försökte starta den. Har jag gjort fel i detta?

Det är sällan någon klockren idé att starta upp en gammal installation i en annan dator med nyare eller annan hårdvara, drivrutiner etc kan vara helt inkompatibla etc.

I synnerhet om den förra datorn strulat utan att man vet varför.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är sällan någon klockren idé att starta upp en gammal installation i en annan dator med nyare eller annan hårdvara, drivrutiner etc kan vara helt inkompatibla etc.

I synnerhet om den förra datorn strulat utan att man vet varför.

Det låter ju väldigt logiskt egentligen. Jag antog dumt nog att det inte skulle vara just SSDn som det var fel på, och att jag sedan hade en del viktiga filer på den som jag ville få tag i gjorde att jag inte ville försöka mig på att ominstallera den.

Nu när jag fått tag i de filer som är viktiga kan jag iallafall återställa den, men hur går jag tillväga för att göra detta? Läste att man inte bör defragmentera en SSD, och eftersom SSDn inte låter mig ominstallera Windows så antar jag att jag behöver lösa detta via en annan dator. Jag har tillgång till en annan dator där jag kan koppla in min SSD iallafall.

Sedan gällande själva ominstallation av Windows, jag har Windows 10 på en cd, då jag har en cd-läsare i min gamla dator. Mitt nya chassi har dock ingen designerad plats för en cd-läsare. Kan jag efter återställning av SSDn koppla in den i min gamla dator och installera Windows 10 via cd för att sedan flytta över SSDn till min nya dator? Eller behöver jag lösa det genom att skaffa en installation på USB?

Permalänk
Medlem

Lägg CD läsaren löst vid sidan om med öppet chassi så länge

Frågan är om du borde se om tillverkaren har ett program för secure erse som tömmer din disk innan du ser om du kan börja om med den.

Jag hade personligen nog kört DD med random på den från Freebsd för att radera allt, men lite komplicerat om man inte har en BSD eller Linux maskin. Eventuellt formatera den från Windows installationsprogram.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Lägg CD läsaren löst vid sidan om med öppet chassi så länge

Frågan är om du borde se om tillverkaren har ett program för secure erse som tömmer din disk innan du ser om du kan börja om med den.

Jag hade personligen nog kört DD med random på den från Freebsd för att radera allt, men lite komplicerat om man inte har en BSD eller Linux maskin. Eventuellt formatera den från Windows installationsprogram.

Lyckades hitta ett verktyg för secure erase i Bios via min nya stationära, att installera Windows 7 (som min original-nyckel är till, kan sedan bli uppgraderat till Windows 10) fungerade inte alls då datorns usb-portar av oklar anledning inte fungerar under själva installationen, men jag löste det genom att installera Windows 10 på en sticka och kunde aktivera det rakt av.

Nu är datorn igång iallafall, och vidare till nästa problem! Moderkortet lyckas inte hitta min monitor, jag har en tv nära datorn som jag pluggat in i grafikkortet då denna har hdmi, och den fungerar. Datorskärmen har dock enbart dvi vilket bara finns uttag till i moderkortet. Nätverkskabel samt tangentbord+mus är inpluggat i samma panel som denna, och de fungerar felfritt, men skärmen vill inte.

Jag har letat runt I BIOS men hittar ingen inställning för att ändra detta, har sökt runt och det ska finnas en submeny vid namn "Integrated Graphics Configuration", men denna submeny saknas helt och jag har inte hittat någon annan inställning i BIOS som kan lösa detta. Jag har även försökt att söka efter den i inställningarna när datorn är igång utan framgång. Vad kan vara problemet här?

Jag har en ny skärm på väg, men leveranstiden blev försenad till ca 2 veckor, och jag har saker som behöver göras innan dess..

EDIT: Det verkar som att AMD ryzen CPUs inte stöttar en monitor som är inpluggad i moderkortet, vilket förklarar situationen. Jag försöker leta upp en adapter och se om jag kan lösa det så länge!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för processor i datorn? Det är inte säkert att den har integrerad grafik. Ryzen saknar detta utöver APU-modellerna med G i namnet, samt Intels med F i namnet saknar också.

Sannolikt så behöver du en adapter till skärmen så du kan sätta den i grafikkortet också. (Jag utgår ifrån att det har mer än en grafikport.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad har du för processor i datorn? Det är inte säkert att den har integrerad grafik. Ryzen saknar detta utöver APU-modellerna med G i namnet, samt Intels med F i namnet saknar också.

Sannolikt så behöver du en adapter till skärmen så du kan sätta den i grafikkortet också. (Jag utgår ifrån att det har mer än en grafikport.)

Yes, efter lite mer sökande verkar det som att detta var problemet. Har en Ryzen 5 3600, så jag letar upp en adapter så länge! Tack för verifieringen!