Permalänk

Bygga dator, behöver hjälp

Hej jag ska bygga en dator men jag vet inte om delarna jag har valt passar ihop.
Lista på sakerna:
Cpu: AMD ryzen 5 3600 3.6 GHz 36mb
Gpu: Gigabyte GeForce RTX 2070 8gb WINDFORCE 2X
Ram: g.skill 16gb (2x8gb) DDR4 3200Mhz CL 16 Trident Z RGB
Chassi: Kolink observatoriet rgb svart
Moderkort: msi b450 tomahawk Max
Ström skälla: Seasonic FOCUS gx 650w

Behöver jag en fläkt till min cpu? Eftersom att i chassit är det inbyggda fläktar
Är det något mer jag behöver eller något jag behöver byta ut? Skulle bli tacksam om jag fick råd och tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Hej jag ska bygga en dator men jag vet inte om delarna jag har valt passar ihop.
Lista på sakerna:
Cpu: AMD ryzen 5 3600 3.6 GHz 36mb
Gpu: Gigabyte GeForce RTX 2070 8gb WINDFORCE 2X
Ram: g.skill 16gb (2x8gb) DDR4 3200Mhz CL 16 Trident Z RGB
Chassi: Kolink observatoriet rgb svart
Moderkort: msi b450 tomahawk Max
Ström skälla: Seasonic FOCUS gx 650w

Behöver jag en fläkt till min cpu? Eftersom att i chassit är det inbyggda fläktar
Är det något mer jag behöver eller något jag behöver byta ut? Skulle bli tacksam om jag fick råd och tips.

Min granne köpte det där chassit och vi hjälptes åt för att bygga med det och jag hade inte så positiva intryck av det. Fläktarna lät väldigt högt, skrek budget. Ett snarlikt kanske skulle kunna vara ett P400A som jag rekommenderar

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Du kan köra på 3600 mhz minnen, men att välja RGB och 3200 är helt Okej .

Det följer med en kylare till cpun, men med en bättre kylare får du ner temperaturer och kan få ut lite mer prestanda (eller köra tystare). Gillar du att meka kan du skjuta inköpet på framtiden..

P400a har också 3 fläktar (bättre chassi som sagt), men man kan nog sätta en på utsug så inte cpu och gpu återanvänder uppvärmd luft.

Annars funkar allt direkt som det är.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Du kan köra på 3600 mhz minnen, men att välja RGB och 3200 är helt Okej .

Det följer med en kylare till cpun, men med en bättre kylare får du ner temperaturer och kan få ut lite mer prestanda (eller köra tystare). Gillar du att meka kan du skjuta inköpet på framtiden..

P400a har också 3 fläktar (bättre chassi som sagt), men man kan nog sätta en på utsug så inte cpu och gpu återanvänder uppvärmd luft.

Annars funkar allt direkt som det är.

Okej, jag kommer byta till p400a chassit. Men jag undrar om det finns något moderkort som du skulle rekommendera eftersom att det verkar som att msi b450 tomahawk Max verkar vara slut överallt. Tack för svaret dock🙏

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Min granne köpte det där chassit och vi hjälptes åt för att bygga med det och jag hade inte så positiva intryck av det. Fläktarna lät väldigt högt, skrek budget. Ett snarlikt kanske skulle kunna vara ett P400A som jag rekommenderar

Okej, jag kommer byta till p400a chassit. Men jag undrar om det finns något moderkort som du skulle rekommendera eftersom att det verkar som att msi b450 tomahawk Max verkar vara slut överallt. Tack för svaret dock🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Hej jag ska bygga en dator men jag vet inte om delarna jag har valt passar ihop.
Lista på sakerna:
Cpu: AMD ryzen 5 3600 3.6 GHz 36mb
Gpu: Gigabyte GeForce RTX 2070 8gb WINDFORCE 2X
Ram: g.skill 16gb (2x8gb) DDR4 3200Mhz CL 16 Trident Z RGB
Chassi: Kolink observatoriet rgb svart
Moderkort: msi b450 tomahawk Max
Ström skälla: Seasonic FOCUS gx 650w

Behöver jag en fläkt till min cpu? Eftersom att i chassit är det inbyggda fläktar
Är det något mer jag behöver eller något jag behöver byta ut? Skulle bli tacksam om jag fick råd och tips.

@JagBehöverHjälpHaha
Vill du verkligen ha nvidia så kör på 2060 Super eller 2070 Super. Vanligt 2070 har verkligen ingen plats längre för det priset. Notera att du inte har listat någon lagringsenhet, är det något du redan har?

Det du har listat med SSD inräknat skulle sammanlagt bli strax över 12000kr. Slänger ihop ett liknande paket också så du har något att väga mot.
Här är om du justerar prioriteringarna lite, för en hundring mer:

Mitt råd vore dock att spara en peng och köra på ett 5700 XT istället för 4500kr. 1400kr billigare men bara runt 10% sämre.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

@JagBehöverHjälpHaha
Vill du verkligen ha nvidia så kör på 2060 Super eller 2070 Super. Vanligt 2070 har verkligen ingen plats längre för det priset. Notera att du inte har listat någon lagringsenhet, är det något du redan har?

Det du har listat med SSD inräknat skulle sammanlagt bli strax över 12000kr. Slänger ihop ett liknande paket också så du har något att väga mot.
Här är om du justerar prioriteringarna lite, för en hundring mer:
https://komponentkoll.se/bild/pibHu.png

Mitt råd vore dock att spara en peng och köra på ett 5700 XT istället för 4500kr. 1400kr billigare men bara runt 10% sämre.

” AMD Ryzen 5 3600sync_problemMSI B450-A PRO MAX
Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd)”

Är det här något man måste vara orolig för? Jag vet inte vad det betyder eftersom jag är ny till att bygga datorer. Men skulle du rekommendera att jag ska köra på 2070 super om jag har pengarna till det? Eller kommer Radeon kännas typ likadant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

” AMD Ryzen 5 3600sync_problemMSI B450-A PRO MAX
Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (B550/X570 chipsets har garanterat stöd)”

Är det här något man måste vara orolig för? Jag vet inte vad det betyder eftersom jag är ny till att bygga datorer. Men skulle du rekommendera att jag ska köra på 2070 super om jag har pengarna till det? Eller kommer Radeon kännas typ likadant?

Inget att vara orolig för, alla "MAX" kort ska vara kompatibla med den processorn direkt ur lådan.

Om du ska köra på 2070 super eller 5700XT är omöjligt för mig att avgöra men det är som sagt en väldigt liten skillnad jämfört med skillnaden i pris. Tycker du ska kolla någon youtube video "5700XT vs 2070 super" exempelvis, finns säkert massor med videos.

Permalänk
Medlem

Här har du Sweclockers prestanda index för att få en idé om skillnaden, en i 1080p och en i 1440p.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19217?key=0c2158c...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19218?key=7471cea...

Notera att listan inte visar FPS utan en slags "poäng".

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Här har du Sweclockers prestanda index för att få en idé om skillnaden, en i 1080p och en i 1440p.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19217?key=0c2158c...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19218?key=7471cea...

Notera att listan inte visar FPS utan en slags "poäng".

Okej har kollat upp det och Radeon verkar vara väldigt bra för priset så funderar på att köpa den, är det de kortet som är överlägset just nu eller vilket kort ska jag köpa om jag vill ha så höga fps som möjligt?

Permalänk

Bygga dator

Hej, jag undrar om det här är bra delar som passar med varandra. Skulle vara schysst om ni skrev vad ni visste. Är det något jag kan ändra? Och är gigabyte 2070 super värd för sitt pris? Eller är det något annat kort jag borde sikta på?
SPECS
Ssd: samsung 860 EVO 250gb
Power: Seasonic FOCUS GX 650W
Case: Phanteks Eclipse P400A svart
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 super 8gb WINDOFORCE OC 3x (vill eventuellt byta ut den här)
Ram: Ballistix 16gb (2x8gb) 3600mhz
Moderkort: Asus rog strix B450 f-gaming
Cpu: amd ryzen 7 3700x
(14.925 kr)

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Hej, jag undrar om det här är bra delar som passar med varandra. Skulle vara schysst om ni skrev vad ni visste. Är det något jag kan ändra? Och är gigabyte 2070 super värd för sitt pris? Eller är det något annat kort jag borde sikta på?
SPECS
Ssd: samsung 860 EVO 250gb
Power: Seasonic FOCUS GX 650W
Case: Phanteks Eclipse P400A svart
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 super 8gb WINDOFORCE OC 3x (vill eventuellt byta ut den här)
Ram: Ballistix 16gb (2x8gb) 3600mhz
Moderkort: Asus rog strix B450 f-gaming
Cpu: amd ryzen 7 3700x
(14.925 kr)

Några tips?

Här har du en dator som presterar likvärdigt men med bättre moderkort (med 2st m.2-platser), betydligt mycket mer lagring, en extra chassifläkt för utblås samt en mer effektiv och tystare kylare. Dessutom får du några extra kronor kvar i plånboken

Den största skillnaden är ett RX 5700 XT istället för ett 2070 Super, de presterar ungefär likvärdigt men ett RX 5700 XT är avsevärt mycket billigare

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Här har du en dator som presterar likvärdigt men med bättre moderkort (med 2st m.2-platser), betydligt mycket mer lagring, en extra chassifläkt för utblås samt en mer effektiv och tystare kylare. Dessutom får du några extra kronor kvar i plånboken

Den största skillnaden är ett RX 5700 XT istället för ett 2070 Super, de presterar ungefär likvärdigt men ett RX 5700 XT är avsevärt mycket billigare

https://komponentkoll.se/bild/vdrfx.png

Är det viktigt med kylarna som du rekommenderade att jag skulle köpa? Eftersom dom inte finns på inet och det är där jag ska beställa allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Är det viktigt med kylarna som du rekommenderade att jag skulle köpa? Eftersom dom inte finns på inet och det är där jag ska beställa allt annat.

Om du ska köpa allt från Inet hade jag kört på detta:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13874587

De har ju inte p400a-varianten med tre förmonterade fläktar i lager, denna variant har bara 2st, så skulle rekommendera att köpa till 2st extra.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Okej har kollat upp det och Radeon verkar vara väldigt bra för priset så funderar på att köpa den, är det de kortet som är överlägset just nu eller vilket kort ska jag köpa om jag vill ha så höga fps som möjligt?

Det är överlägset i sin prisvärdhet men är inte det bäst presterande kortet. Vill du ha det så är det 2080 Super som gäller, finns ju 2080ti med men då blir det löjliga summor.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist Byt ut moderkortet så ser det bra ut, varför köpa ett så dyrt B450 kort när du får ett bra B550 för samma pris?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@JagBehöverHjälpHaha: Jag har sammanfogat dina trådar så får du all hjälp i samma tråd^^

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Muumin:

@JohanFlodqvist Byt ut moderkortet så ser det bra ut, varför köpa ett så dyrt B450 kort när du får ett bra B550 för samma pris?

Jag ska köpa ett radeon RX 5700 tx, men vilket borde jag köpa? Eller spelar det någon roll. Är ny till det här så vet inte om dom olika märkena har olika betydelser. Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagBehöverHjälpHaha:

Jag ska köpa ett radeon RX 5700 tx, men vilket borde jag köpa? Eller spelar det någon roll. Är ny till det här så vet inte om dom olika märkena har olika betydelser. Tack för svaren

Väldigt liten skillnad i prestanda från den billigaste till den dyraste, handlar mest om att de dyrare har lite mer påkostad kylning/RGB. Ta den billigaste.

MSI RADEON RX 5700 XT MECH 4 490 kr
PowerColor Radeon RX5700 XT Red Dragon 4 499 kr

En av dessa.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Väldigt liten skillnad i prestanda från den billigaste till den dyraste, handlar mest om att de dyrare har lite mer påkostad kylning/RGB. Ta den billigaste.

MSI RADEON RX 5700 XT MECH 4 490 kr
PowerColor Radeon RX5700 XT Red Dragon 4 499 kr

En av dessa.

Okej, tack så mycket för hjälpen 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Väldigt liten skillnad i prestanda från den billigaste till den dyraste, handlar mest om att de dyrare har lite mer påkostad kylning/RGB. Ta den billigaste.

MSI RADEON RX 5700 XT MECH 4 490 kr
PowerColor Radeon RX5700 XT Red Dragon 4 499 kr

En av dessa.

MSI har väl haft en hel del problem med kylningen på de här korten, jag tror att det åtgärdats men kan bero på när kortet är tillverkat, jag hade definitivt kör på Powercolor då deras 5700 XT från dag ett varit riktigt bra och det är ju dessutom ingen prisskillnad

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.