Apple överger AMD Radeon vid övergången till egna ARM-processorer

Permalänk
Melding Plague

Apple överger AMD Radeon vid övergången till egna ARM-processorer

I en utvecklargenomgång bekräftar Apple att kommande datorer med bolagets egna ARM-processorer bestyckas med egen grafikteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att Apple för första gången på flera år faktiskt har en plan för framtiden nu det kommer bli väldigt spännande att se hur framtida Mac-datorer kommer vara

Permalänk
Medlem

Undrar hur man känner om man köpte nya mac pro med lite kraftfullare komponenter?
Känns inte som mjukvarorna kommer fortsätta utvecklas för de burkarna.

Men inget problem som drabbar någon fattig i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Undrar hur man känner om man köpte nya mac pro med lite kraftfullare komponenter?
Känns inte som mjukvarorna kommer fortsätta utvecklas för de burkarna.

Men inget problem som drabbar någon fattig i alla fall.

Man känner nog att man har exakt samma prestanda som man köpte? Och har man krav på sådan high-end så lär man ändå köpa nytt när det beger sig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Man känner nog att man har exakt samma prestanda som man köpte? Och har man krav på sådan high-end så lär man ändå köpa nytt när det beger sig

Jag tänker mer på mjukvarorna som jag nämnde med i andra raden i mitt inlägg. Jag tror inte utvecklarna kommer satsa på att stödja gammal "döende" hårdvara när de fixar nya funktioner osv.

Visst kan man uppgradera men bara för man köper dyrt betyder det inte att man gillar att göra det ofta. Brukar ju vara de som köper billig skit som köper ofta. Och de som köper premium köper sällan.

Nu är inte jag någon mac pro köpare så vet inte hur de resonerar.

Edit.
@loevet och vad betyder det då? Kommer tredjeparts program ha samma stöd och funktioner oavsett om det är en x 86 eller ARM mac. Eller är det bara att apple kommer uppdatera lite av sin egna mjukvara även för x86. Fungerar Emuleringen åt båda håll kanske?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jOnÄTÄn: Apple har sagt att befintliga Intel-baserade Mac-datorer ska stödas under flera år, så nuvarande Mac Pro-modeller kommer sannolikt vara redo pensionen, eller nära redo i alla fall, när Apple avslutar stödet för dem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Undrar hur man känner om man köpte nya mac pro med lite kraftfullare komponenter?
Känns inte som mjukvarorna kommer fortsätta utvecklas för de burkarna.

Men inget problem som drabbar någon fattig i alla fall.

De som köper en Mac Pro har nog all anledning att vara lugna. De är ju dessutom garanterade att eventuella gamla osupportade plug-ins och drivers fungerar utan att använda Rosetta 2. Och det finns ingen anledning för dem som levererar ny programvara att inte göra universal binaries. Den enda inskränkningen är att de inte kan köra iOS program direkt under MacOS.
Och de som köper Mac Pro gör det knappast för att köra iPhone appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@jOnÄTÄn: Apple har sagt att befintliga Intel-baserade Mac-datorer ska stödas under flera år, så nuvarande Mac Pro-modeller kommer sannolikt vara redo pensionen, eller nära redo i alla fall, när Apple avslutar stödet för dem.

Men hur lång tid tar det innan adobe, microsoft etc inte levererar senaste funktionerna till intel maccarna?

Permalänk

Lite intressant i sammanhanget kan vara att Apple också verkar ha fokus på tyngre grafik enligt denna video – förståeligt om även Mac Pro ska ha Apples egna grafikkrets:

The SQ1 is just the beginning. ARM is coming for the PC
https://youtu.be/hzKb_fV7UB8?t=867

Detta från en snubbe som verkade ha god ”inside info” gällande Apple och ARM redan i oktober förra året (samma video som länkad till ovan, bara annan plats i den):

The SQ1 is just the beginning. ARM is coming for the PC
https://youtu.be/hzKb_fV7UB8?t=665

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Snacka om att apple kommer vara en bra bit efter i prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jOnÄTÄn: Rosetta 2 stöder redan nu en stor del av Intel-mjukvaran utan förändringar från utvecklarens sida, och utvecklarna har tid på sig att ändra koden för att undvika inkompatibilitet som kan uppstå med Intel-specifik kod. Under åren som Apple stöder Intel-processorerna har jag svårt att tro att företag väljer släppa mjukvara som inte är kompatibel med Apple Silicon, så det bör inte vara ett problem när Apple väl fäller yxan för x86.

Ett område där jag tror stödet för x86 kan försvinna betydligt tidigare är spelutveckling. Spelutvecklare, särskilt mindre utvecklare eller mindre projekt hos utgivare, kan nog få det svårt att koda spel som stöder både Intel/Radeon och Apple ARM/Metal-GPU:s. Spelen stöds förvisso via Rosetta 2, men här är det inte lika tydligt hur väl detta stöd kommer fungera under de år när Apples grafikkort blir allt bättre och spelen ska stöda detta samtidigt som det ska kunna emuleras med vettig prestanda på Intel/Radeon.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag förstår att Apple vill anpassa utbudet så att de olika segmenten kan föras närmare varandra där allt lätt kan skicka mellan alla enheter, för ett företag som Apple så är det väntat.
Däremot vill jag gärna se hur väl de presterar samt undrar jag om den egna hårdvaran räcker till professionella användare, klarar deras egna GPU de krav den gruppen ställer på hårdvaran.
Undrar om samtliga segment klarar en strömlinjeformning som denna eller om vissa medvetet valts bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Undrar hur man känner om man köpte nya mac pro med lite kraftfullare komponenter?
Känns inte som mjukvarorna kommer fortsätta utvecklas för de burkarna.

Men inget problem som drabbar någon fattig i alla fall.

Dessa maskiner lär vara aktuella ett bra tag, AMD-gpur har fortfarande sämre stöd i "pro" segmentet än Nvidia/CUDA trots att Apple slutade med sitt sammarbete med Nvidia för länge sedan. Kan liksom inte se att Apple kommer ha en GPU kraftfull nog och utbrett stöd inom en närliggande framtid för dessa användare.

För jag antar att Apple vill ha kvar någon form av "pro"-marknad, eftersom dom faktiskt updaterade Mac Pro rätt nyligen. Och det lär även vara det sista segmentet där användarna lämnar x86.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@PlogarN97: Det är så klart svårt att sia om så här tidigt, men jag skulle tro att både Microsoft och Adobe stöder Intel-Macar via Rosetta 2 under lång tid. Med tanke på hur stor andel Intel-baserade Mac-datorer kommer vara under flera år under övergången till Apple Silicon kommer de behöva stöda båda läger likvärdigt under längre tid.

Det är väl däremot inte osannolikt att exempelvis hårdvaruaccelererade grafikfunktioner i Adobe-mjukvarorna kommer prestera sämre när Apple introducerar nya funktioner i Metal (grafikkortet och utvecklargränssnittet) som inte stöds eller fungerar sämre med Intel- och Radeon-grafikkort.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Snacka om att apple kommer vara en bra bit efter i prestanda.

Många användare klarar sig med en iPad så tror många klarar sig väl med det Apple kommer erbjuda.
Däremot undrar jag vad som händer med mer krävande användare och professionella användare med högre hårdvarukrav men Apples användare har inte några extrema hårdvarukrav.
Tror även vi lär se hur mjukvara utvecklas och anpassas för att väga upp mot en mindre kraftig hårdvara, enklare att utföra något väger lätt upp mot klenare hårdvara för många användare.

Jag undrar även hur väl windows via parallels lösningar fungerar med den nya hårdvaran, inte speciellt ovanligt Apple användare kör windows i virtuella maskiner när det behövs med bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Undrar hur man känner om man köpte nya mac pro med lite kraftfullare komponenter?
Känns inte som mjukvarorna kommer fortsätta utvecklas för de burkarna.

Men inget problem som drabbar någon fattig i alla fall.

Man kan ju alltid köra linux eller windows på dem.

Värre blir det med de nya arm-modellerna, apple kommer att låsa möjligheten att installera andra operativsystem på dem, så när stödet för nyare mac-os försvinner för modellen så har man snart en pappersvikt, dock någorlunda snyggt designad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Snacka om att apple kommer vara en bra bit efter i prestanda.

Säger inte att du har fel, men nyfiken på hur du resonerar?

Apples egenutvecklade CPU/GPUs är ju kraftfullare/W med rätt god marginal om man jämför med vad Intel/AMD/Nvidia levererar, varför skulle Apple inte kunna skala upp det?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Säger inte att du har fel, men nyfiken på hur du resonerar?

Apples egenutvecklade CPU/GPUs är ju kraftfullare/W med rätt god marginal om man jämför med vad Intel/AMD/Nvidia levererar, varför skulle Apple inte kunna skala upp det?

En myra kan lyfta 50 gånger sin vikt, enkelt att bara skala upp det så att en myra på 80 kg kan lyfta si så där 4 ton...

Personligen så väntar jag och ser på vad apple släpper. Mitt fokus är inte på spelade och jag kör linux, så jag kommer inte ha några större problem med en övergång, värre för de som upptäcker att stora delar av deras steam-bibliotek inte kommer att fungera särskilt väl...

(Inte en övergång till apple men till andra möjliga arm-baserade system.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Värre blir det med de nya arm-modellerna, apple kommer att låsa möjligheten att installera andra operativsystem på dem,

Är detta något du gissar eller har apple gått ut med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En myra kan lyfta 50 gånger sin vikt, enkelt att bara skala upp det så att en myra på 80 kg kan lyfta si så där 4 ton...

Personligen så väntar jag och ser på vad apple släpper. Mitt fokus är inte på spelade och jag kör linux, så jag kommer inte ha några större problem med en övergång, värre för de som upptäcker att stora delar av deras steam-bibliotek inte kommer att fungera särskilt väl...

(Inte en övergång till apple men till andra möjliga arm-baserade system.)

Ditt steam-bibliotek funkar rätt dåligt på MacOS idag redan så inte så stor förlust

Håller med dig, för high end på PC så är det ju en bit kvar från a12z till en 10900K med 2080Ti.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ditt steam-bibliotek funkar rätt dåligt på MacOS idag redan så inte så stor förlust

Håller med dig, för high end på PC så är det ju en bit kvar från a12z till en 10900K med 2080Ti.

Jag vet inte om min tolkning är rätt, men det blir ännu meckigare att släppa på mac efter detta. Om man inte har en motor som sköter allt åt en, vilket många har.

Edit: spel alltså

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ditt steam-bibliotek funkar rätt dåligt på MacOS idag redan så inte så stor förlust

Håller med dig, för high end på PC så är det ju en bit kvar från a12z till en 10900K med 2080Ti.

Jag tänker mer på en övergång från X86 till ARM för Windows-användare. (Och även de som tex kör wine/proton/etc på Linux)

Permalänk
Datavetare

Apples lansering av CPU för MacBook-serien är för mig det mest spännande som hänt på minst ett decennium. Tror många grovt underskattar just hur snabb Apples CPU redan är, det stora frågetecknet handlar hur mycket till man kan pressa upp prestanda när TDP går från något som är lämpligt för mobiler/pekplattor till bärbara datorer och stationära.

Det är faktiskt inte en självklarhet att man kan skruva upp enkeltrådprestanda speciellt mycket för en (av flera) anledning till att Apples CPUer utför så brutalt mycket per CPU-cykel jämfört med AMD/Intels modeller är att Apple gått väldigt wide-and-shallow i sin design. Kortare pipeline ger bättre IPC, men begränsar möjligheten att klocka högt.

Så för kommande MacPro handlar det kanske mer hur många CPU-kärnor de väljer att trycka in, för har ARM en gigantiskt fördel då varje kärna tar färre transistorer och drar mindre ström för att utföra samma mängd jobb per cykel som en x86. Finns ju redan monolitiska ARM-server med hela 80-kärnor (som tar mindre ström och mindre kretsyta än Intels 28-kärnors Xeons).

Apples marknadsandel är större nu än när man gick från PowerPC till x86, men om man tittar på den övergången övergavs i praktiken PowerPC rätt snabbt, framförallt av 3:e-partstillverkare. Om motsvarande händer nu hänger nog mycket på just hur mycket bättre Apples nya CPUer kommer prestera, ju större gap ju snabbare kommer övergång ske.

På GPU-sidan finns ju en till teknisk anledning varför övergången kan bli rätt snabb. Tile Based Deferred Rendinging (TBDR) har massor med fördelar när man är TDP-begränsad, men det finns också fördelar med Immediate Mode Rendering (IMR) om man har möjlighet till massiv RAM-bandbredd och hög TDP. Det krävs lite olika strategier i applikationerna för att optimera för respektive modell, Apple har ju nu helt valt sida här så frågan är varför någon skulle lägga resurser på IMR om man siktar på MacOS?

Sen angående prestanda. Dels tror jag folk underskattar prestandan hos Apples GPUer, framförallt då en GPU är långt enklare att skala uppåt än en CPU då arbetet GPUer normalt gör skalar nära nog perfekt med fler kärnor -> har man mer TDP-utrymme är det bara att lägga mer kisel på GPU-delen för i princip linjär skalning.

Dels, hur mycket GPU-kraft behövs egentligen i professionella applikationer (d.v.s inte spel och inte maskininlärning, det senare har Apple en ännu bättre lösning än GPGPU i form av NPU)? En fördel MacOS haft för t.ex. videoredigering är att GPGPU-acceleration implementerades långt tidigare och i större utsträckning än på PC (även om det nu också börjar hända på PC-sidan).

Även en rätt medioker GPU demolerar en CPU i uppgifter som lämpar sig för GPGPU-acceleration. Senaste versionen av Adobe Premier har fått utökat stöd för GPGPU, "The new version 14.2 of Premiere Pro will leverage NVENC to boost encoding by over 5 times compared to CPU.".

Så om Apple bara arbetar med de stora 3:e-parts tillverkarna så de använder deras kisel (GPGPU och NPU) så kommer det ge en klar prestandafördel om man så ställer Ipad Pro mot desktop x86 med dGPUer då de senare helt enkelt har rätt begränsad utnyttjandegrad av den beräkningskraft som primärt sitter i dGPUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är detta något du gissar eller har apple gått ut med detta?

Craig Federighi confirms Apple Silicon Macs will not support booting other operating systems

Citat:

In an interview with John Gruber of Daring Fireball, we get confirmation that new Macs with ARM-based Apple Silicon coming later this year, will not be able to boot into an ARM Linux distro.

There is no Boot Camp version for these Macs and the bootloader will presumably be locked down. The only way to run Linux on them is to run them via virtualization from the macOS host. Federighi says "the need to direct boot shouldn't be the concern".

arm-apple kommer vara ordentligt nerlåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Säger inte att du har fel, men nyfiken på hur du resonerar?

Apples egenutvecklade CPU/GPUs är ju kraftfullare/W med rätt god marginal om man jämför med vad Intel/AMD/Nvidia levererar, varför skulle Apple inte kunna skala upp det?

För att det inte är så enkelt. Bara för att man har en effektiv arkitektur så betyder det inte per automatik att man skala upp den och konkurrera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Man kan ju alltid köra linux eller windows på dem.

Värre blir det med de nya arm-modellerna, apple kommer att låsa möjligheten att installera andra operativsystem på dem, så när stödet för nyare mac-os försvinner för modellen så har man snart en pappersvikt, dock någorlunda snyggt designad.

Linux fungerar rätt uselt redan på dagens x86-baserade MBP, har gjort det under flera år.

Windows "fungerar", men det har alltid fungerat mycket sämre än MacOS bl.a. p.g.a. att drivarna för Windows tendera sakna vissa funktioner och uppdateras väldigt sällan. Man köper helt enkelt inte en Mac om man inte avser köra MacOS på den!

Stödet för att utveckla mot Linux är ändå riktigt bra på MacOS. Bl.a. så är Docker designat så att man faktiskt kör Linux-containers på MacOS, finns egentligen inget container-stöd för MacOS (varför bry sig om det då "ingen" kör MacOS på servers?).

Så för oss som tror på ARM på servers/datacenter, system som kommer köra Linux, är faktiskt kommande ARM64 baserade Mac den bästa utvecklingsplattformen man kan ha för ARM64 på Linux

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Faktiskt ganska spännande att Apple går sin egna väg framåt. Nya möjligheter kan öppnas. Men samtidigt många frågetecken som uppenbarar sig och frågan hur många år det tar innan deras helt egenutvecklade datorer faktiskt blir bra nog. Jag kommer garanterat inte vara generation en sucker här.

Men får de ordning på dessa så skulle jag kunna tänka mig en laptop runt 13" om man får ut bra prestanda och batteritid på gärna något dygn.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Med tanke på att Apples GPUer troligen fortfarande är baserade på PowerVR/IMG så tar det nog ett tag innan de slår Vega II. Särskilt om de inte ska ha något dedikerat kisel då.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

@Yoshman: Med tanke på att Apples GPUer troligen fortfarande är baserade på PowerVR/IMG så tar det nog ett tag innan de slår Vega II. Särskilt om de inte ska ha något dedikerat kisel då.

Fast slår dem i vad?

AMDs primära problem med deras GPUer är att de har bedrövligt programvarustöd, drivrutiner för 3D-grafik är bra, men stannar ungefär där. Spelar ingen roll hur bra kislet kan prestanda om det saknas stöd för att använda det.

En av Apples styrkor är att de är väldigt duktiga på att erbjuda ramverk kring sitt kisel så det faktiskt kan användas. En stark GPU som i.o.f.s. har bra stöd i spel men annars rätt ofta används som en överdesignad bitblitter kommer bli rejält omkörd av dagens iGPUer, även de som används i mobiler, om programmen faktiskt är skrivna så de utnyttjar det kisel som finns.

MacOS är ingen spelplattform. Om man ta bort det ur ekvationen, vad finns då kvar där Apples GPUer rimligen kommer vara en flaskhals? Framförallt om de används effektivt tack vare bra integration med programvara.

Även för Intel/AMD hade det varit långt mer optimalt att använda TBDR i deras iGPUer, faktum är att Intel sedan gen-11 internt översätter IMR till något de kallar Position Only Tile Based rendering.

TBDR har självklart också nackdelar, är därför IMR fortfarande är det som används på PC-sidan och konsoler. För där har man möjlighet till hög TDP och framförallt väldigt hög minnesbandbredd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer