Gå över till pop os med utan att tömma min 4 TB hårddisk

Permalänk
Medlem

Gå över till pop os med utan att tömma min 4 TB hårddisk

Det är så att jag sitter på windows 10 och jag har börjat få mycket problem med bluescreens och att det är allmänt ostabilt.

Så min tanke är att gå över till pop os då jag redan har det på min laptop och använt det till och från på min dator innan. Men jag har en 4 TB hårddisk i datorn där mitt plex bibliotek ligger och skulle inte vilja bli av med det. Så hur får jag lättast över det till pop os? Jag har hört att Ubuntu har börjat få bättre stöd för NTFS så skulle jag bara kunna koppla ur SATA kabeln installera Pop OS på min SSD och sedan koppla in min hårddisk igen och det kommer funka utan problem eller måste jag formatera hårddisken till ext4 först? och kan man det utan att bli av med all data?

Lite bonus frågor:
Jag har ett RX 580 grafikkort och undra om det finns något program för att ändra fläktkurvan utan att använda terminalen?

Jag har tidigare försökt att installera da vinci resolve men aldrig fått det fungera, har det blivit bättre eller det är fortfarande en röra med att man måste ändra massa inställningar och installera saker via terminalen efter man installerat programmerat?

Och som avslutning vill jag att vi ber en gemensam bön till linux pingvinen och valve att de får battleye att fungera med proton i en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Läsning av NTFS från Linux körde jag på 90-talet, det ska inte vara ett problem.

Att skriva till NTFS har nog varit lite till och från, det är inte en öppen standard vad jag vet och Microsoft ändrar lite som de vill. Historiskt har skrivning varit "på egen risk", men det gjorde jag om jag minns rätt problemfritt i början av 00-talet i alla fall. Hur det är idag vet jag inte.

Räkna inte med att det är plug n play att mounta disken, du kan mycket väl behöva fixa det manuellt för att få den att mounta automatiskt, men det bör inte vara ett stort problem.

Blåskärmar behöver ju inte nödvändigtvis bero på OS eller drivrutiner, det kan ju bero på hårdvaran också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonetan:

Lite bonus frågor:
Jag har ett RX 580 grafikkort och undra om det finns något program för att ändra fläktkurvan utan att använda terminalen?

Det finns ett program som heter CoreCtrl.
Fungerar utmärkt att pilla med spänning och fläktkurvor.
https://gitlab.com/corectrl/corectrl

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit reda på varför din dator blåskärmar först innan jag byter OS för att försöka komma runt det. Kan som sagt vara hårdvara som strular.