IKEAs grejor tar slut, det är tomt

Permalänk
Medlem

IKEAs grejor tar slut, det är tomt

Var på IKEA två ggr nu senaste veckan. Vi kunde inte få tag på alla stommar första gången vi var där till PAX, men tog en annan färg. Det var lite dåligt med saker på hyllorna. Sen var frugan där igår och det var tomma hyllor överallt.

Och nu saknar vi saker för att göra klart vårt kök också :/

Har någon upplevt samma sak? Någon som hört något om leveranser?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

IKEA har ju betalat tillbaka stödpengar i många länder för att de klarat sig bättre än förväntat under pandemin. Jula slog försäljningsrekord i juni och sålde 33% mer än under juni 2019. Så tror att många helt enkelt skippar semestern och fixar hemma istället.

Permalänk
Sötast

Kände inte kundservicen på IKEA till något om detta?
Jag har tyärr ingen intern leveransinformation på IKEA produkter, med lite tur så finns det någon annan swecare med detta?

Permalänk
Medlem

Var på Ikea i slutet av förra veckan för att köpa massa delar till en "Nordli" byrå.
Tyckte det inte såg så tomt ut på lagret (Ikea Malmö). Men fråga personal kanske? Kanske delvis missbedömt ökade volymer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är ju någon sån grej på gång i världen som påverkar allt från folks köpvanor till logistik och produktion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Var på IKEA två ggr nu senaste veckan. Vi kunde inte få tag på alla stommar första gången vi var där till PAX, men tog en annan färg. Det var lite dåligt med saker på hyllorna. Sen var frugan där igår och det var tomma hyllor överallt.

Och nu saknar vi saker för att göra klart vårt kök också :/

Har någon upplevt samma sak? Någon som hört något om leveranser?

Ikea har tvingats använda sig av kravallstaket och kösystem för att undvika trängsel när Göteborgarna vallfärdat till varuhuset under helgen

Folk hamstar helt enkelt billybokhyllor och varm korv med bröd för 5 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det är ju någon sån grej på gång i världen som påverkar allt från folks köpvanor till logistik och produktion...

Vad det än är så kunde jag praktisera tillgång och efterfrågan och höja priset på mina korgstolar från IKEA som först lades ut för 400kr till 1000kr
Tog inte mer än 5 minuter efter att jag lagt upp annonsen på Blocket innan hade jag 8 intressenter som alla kunde hämta omgående. Detta var strax för 22 på kvällen. IKEAs restnoteringar har tydligen gjort folk desperata

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad det än är så kunde jag praktisera tillgång och efterfrågan och höja priset på mina korgstolar från IKEA som först lades ut för 400kr till 1000kr
Tog inte mer än 5 minuter efter att jag lagt upp annonsen på Blocket innan hade jag 8 intressenter som alla kunde hämta omgående. Detta var strax för 22 på kvällen. IKEAs restnoteringar har tydligen gjort folk desperata

Wtf, vad är det med folk? Hysteri på hysteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wtf, vad är det med folk? Hysteri på hysteri

Som jag förstod det av dem som köpte så ville man komplettera befintlig grupp innan sommaren var slut. Men det var också innan man granskat väderleksprognosen på SMHI

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Skulle köpa bestick i butiken i Västerås i söndags, och då var det rejält urplockat på åtminstone bestickhyllan. Trodde att modellen utgått eller nåt, men hemsidan vittnar annorlunda 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag upplevde samma problem i helgen. Har en ny lägenhet och noll möbler, så behövde plocka en hel del för att komma igång med lite inredning. Fick planera väl och flänga runt mellan olika lager för att få tag på det jag behövde.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Covid-19 påverkar ju både tillgång på saker pga stängda fabriker, brist på delar/råvaror, andra förutsättningar i transportledet osv.
Ändrat köpbeteende kan även det påverka. Skulle tro att fler kunder väljer att låta IKEA plocka varorna för att inte behöva trängas med andra kunder (IKEA har ju dessutom sänkt priset på plockservicen) och får man mer att göra, som man inte räknat med, så kan det vara att så att man hamnar efter och inte hela tiden hinner fylla på mer nya varor i samma takt de försvinner ut.

Covid-19 påverkar ju i princip alla branscher och IKEA lär ju inte vara immuna.