Permalänk
Medlem

1600 AF, prisvärd?

Jag har gått i tankarna att uppgradera frugans dator ett tag från en 4670K med 8gb ram och ett gtx 1060 6gb. Min ursprungliga tanke var att köpa 16gb ram till den men det är fan hutlösa priser såväl nytt som beggat. Nu vann hon en ny PSU från Inet så tänkte att det kanske är lika bra att byta ut mobo, cpu och ram med en gång. Hade egentligen velat ha en 3300X men de är ju som bekant slut i lager överallt, men lyckades köpa Webhallens sista 1600 AF för ca 1200:- men jag är fan lite osäker på om den känns värt att köra med?

Tänker mig att hon isf får köra på den ett tag framöver och sen försöka köpa en Ryzen 3600 beggad när 4000-serien kommit eller om hon får ta min 3700X om jag köper nytt sen. Nu till frågan, vad skulle ni anse mest värt, att behålla 4670K och köpa till ram för ca 750:- eller sälja av den gamla kombon för typ 1200:- eller vad man kan tänkas få och sen köpa nytt b450 (såg att detta mobo fanns för dryga 900:- som fyndvara på Webhallen), 16gb ram och en 1600AF? Mellanskillnaden prismässigt blir ca 1000:- om jag annars ska uppgradera ram på den nuvarande, men då får man ju garantier, lite bättre prestanda och bättre uppgraderingsmöjligheter.

Datorn används nästan uteslutande till csgo och körs tillsammans med en 1080p 144hz skärm.

@Dundaj
@Donnerstal
@Muumin
@Sando
@Fenrisduvan

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Viking

Med en prisskillnad på 1000kr tycker jag valet är enkelt. Självklart ska du sälja din gamla plattform och behålla 1600 AF. Den kommer helt klart ge henne högre FPS, men kanske inte jättemycket mer. Men det viktigaste är ju de två extra kärnorna, det kommer säkerligen ge henne färre FPS-drops osv.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mycket liten uppgradering att köpa en 1600, det är en gammal CPU och spel var inte Ryzen 1000/2000’s starka sida.

Själv skulle jag aldrig lägga tid och pengar på en sån uppgradering, T ex en 3800x kommer vara bra spel-CPU 5+ år framöver, medan 1600 är tveksam redan idag.

Permalänk
Medlem

1600 AF är i praktiken en 2600. Personligen ser jag inte någon mer prisvärd CPU på marknaden. Behåll och var glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Mycket liten uppgradering att köpa en 1600, det är en gammal CPU och spel var inte Ryzen 1000/2000’s starka sida.

Själv skulle jag aldrig lägga tid och pengar på en sån uppgradering, T ex en 3800x kommer vara bra spel-CPU 5+ år framöver, medan 1600 är tveksam redan idag.

1600AF är inte en vanlig Ryzen 1600 utan är i praktiken en Ryzen 2600.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Skulle slagit stort på 1600AF då du även får fler kärnor vilket lär göra en större skillnad den dagen i5an slår i taket

Permalänk
Medlem

Skulle vara relevant att veta vad datorn används till. Jag minns att AMDs 2000-serie var på ungefär samma nivå som Intels 4000-serie när det gällde spelprestanda när den först kom ut. Kanske har förändrats lite till AMDs fördel nu, men om den körs med ett GTX 1060 kommer det nog bli begränsande före processorn i nästan alla spel.

Inget emot 1600AF, men då du redan sitter på en "kapabel" processor och endast har ett 1060 känns det som en onödig investering att uppgradera. Bättre att spara pengarna och uppgradera både grafikkort och processor i framtiden.

Angående minnen: Kan du inte bara köpa 4 eller 8 GB till? 4 GB brukar vara nästan gratis och 8 GB kostar runt 250 kr begagnat. Eller finns det någon anledning till att du behöver just ett separat 16 GB-kit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Skulle vara relevant att veta vad datorn används till. Jag minns att AMDs 2000-serie var på ungefär samma nivå som Intels 4000-serie när det gällde spelprestanda när den först kom ut. Kanske har förändrats lite till AMDs fördel nu, men om den körs med ett GTX 1060 kommer det nog bli begränsande före processorn i nästan alla spel.

Inget emot 1600AF, men då du redan sitter på en "kapabel" processor och endast har ett 1060 känns det som en onödig investering att uppgradera. Bättre att spara pengarna och uppgradera både grafikkort och processor i framtiden.

Min tanke är såhär, eftersom hon redan vunnit en PSU som jag ändå ska sätta in, så känns det lika bra att få det "överstökat" med byte av mobo osv i samma veva, i synnerhet eftersom hon ändå behöver mer ram och det känns helst sjukt att lägga massa pengar på nya ddr3-minnen. Tanken är väl att även hennes 1060 ska bytas inom en någorlunda snar framtid och då är det ju ändå rätt nice att ha en bättre cpu sen tidigare.

Datorn används som sagt bara till csgo more or less och det är mest jag som vill byta grejer, hon är ganska nöjd som det är utöver att det kan bli lite segt när hon har många tabbar uppe i chrome samtidigt, så det är ju ram-minnena som är den största boven. Sen får man ju inte glömma att jag tycker att det är väldigt kul att pilla också Dessutom har hon windows 7 i dagsläget, så då kan jag göra slag i saken och uppgradera till Win 10 också

Hehe, nu har jag ju uppenbarligen bestämt mig känner jag så får bli en upgrade! Tack för all input!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Min tanke är såhär, eftersom hon redan vunnit en PSU som jag ändå ska sätta in, så känns det lika bra att få det "överstökat" med byte av mobo osv i samma veva, i synnerhet eftersom hon ändå behöver mer ram och det känns helst sjukt att lägga massa pengar på nya ddr3-minnen. Tanken är väl att även hennes 1060 ska bytas inom en någorlunda snar framtid och då är det ju ändå rätt nice att ha en bättre cpu sen tidigare.

Datorn används som sagt bara till csgo more or less och det är mest jag som vill byta grejer, hon är ganska nöjd som det är utöver att det kan bli lite segt när hon har många tabbar uppe i chrome samtidigt, så det är ju ram-minnena som är den största boven. Sen får man ju inte glömma att jag tycker att det är väldigt kul att pilla också Dessutom har hon windows 7 i dagsläget, så då kan jag göra slag i saken och uppgradera till Win 10 också

Hehe, nu har jag ju uppenbarligen bestämt mig känner jag så får bli en upgrade! Tack för all input!

Låter rimligt att få allting avklarat på en gång. Jag tycker att B450-A Pro verkar som ett bra val då det ska ha helt okej VRM ifall du uppgraderar processorn senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Min tanke är såhär, eftersom hon redan vunnit en PSU som jag ändå ska sätta in, så känns det lika bra att få det "överstökat" med byte av mobo osv i samma veva, i synnerhet eftersom hon ändå behöver mer ram och det känns helst sjukt att lägga massa pengar på nya ddr3-minnen. Tanken är väl att även hennes 1060 ska bytas inom en någorlunda snar framtid och då är det ju ändå rätt nice att ha en bättre cpu sen tidigare.

Datorn används som sagt bara till csgo more or less och det är mest jag som vill byta grejer, hon är ganska nöjd som det är utöver att det kan bli lite segt när hon har många tabbar uppe i chrome samtidigt, så det är ju ram-minnena som är den största boven. Sen får man ju inte glömma att jag tycker att det är väldigt kul att pilla också Dessutom har hon windows 7 i dagsläget, så då kan jag göra slag i saken och uppgradera till Win 10 också

Hehe, nu har jag ju uppenbarligen bestämt mig känner jag så får bli en upgrade! Tack för all input!

Har du funderat på att köpa 3600 istället? Där får du ju Horizon Zero Dawn på köpet, som du sen säkert kan sälja för runt 300kr. Det gör att det blir rätt liten skillnad i pris.

Typ det här: https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Frakten blir runt 150-200kr, och kräver att du använder t.ex. mailboxde.com för vidarebefordring. Säljer du spelet blir det till och med billigare än 1600 AF från Sverige.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Den är nog bättre men jag hade nog sparat ihop 800:- för en R5 3600 istället

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har du funderat på att köpa 3600 istället? Där får du ju Horizon Zero Dawn på köpet, som du sen säkert kan sälja för runt 300kr. Det gör att det blir rätt liten skillnad i pris.

Typ det här: https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Frakten blir runt 150-200kr, och kräver att du använder t.ex. mailboxde.com för vidarebefordring. Säljer du spelet blir det till och med billigare än 1600 AF från Sverige.

Det var ju inte en helt dum idé, känns lite jobbigt att beställa från utlandet med garantier osv om man får problem med nåt? Var får man spelkoden någonstans?

Skrivet av ronz:

Den är nog bättre men jag hade nog sparat ihop 800:- för en R5 3600 istället

Mjo kanske, grejen är att hon inte bryr sig nämnvärt och nog skulle tycka att det blev en onödigt dyr upgrade då hon knappt tycker att hon behöver några grejer öht, för nof kan vi köpa en 3600 nu om det var så. Men som sagt, hon är ju nöjd redan i dagsläget, så tänker att det skulle vara en shysst cpu i något år framöver, sen kan hon ärva min 3700X efter eller om man köper en beggad 3600 när de börjar bytas ut mot 4000-chip av folk och troligtvis kommer gå för runda tusenlappen beggade.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har du funderat på att köpa 3600 istället? Där får du ju Horizon Zero Dawn på köpet, som du sen säkert kan sälja för runt 300kr. Det gör att det blir rätt liten skillnad i pris.

Typ det här: https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Frakten blir runt 150-200kr, och kräver att du använder t.ex. mailboxde.com för vidarebefordring. Säljer du spelet blir det till och med billigare än 1600 AF från Sverige.

Det här såg riktigt prisvärt ut, är mindfactory en affär man borde ha i åtanke när man letar nya delar?

Permalänk
Medlem

Varför inte Ryzen 5 3600 och ett B450-moderkort för omkring 700-800:- istället? På så sätt får du betydligt mer prestanda per krona och landar på ungrfär samma pris i slutändan.
Skulle bara betala mer för moderkort om jag körde någon cpu med betydligt högre TDP än 65w. Ryzen 5 3600 är ju löjligt strömsnål. För övrigt är det troligtvis omöjligt att få ett moderkort som inte är uppdaterat med bios för 3000-serien idag oavsett vad du köper för B450-mobo.

Ryzen 5 3600 finns för 165 euro och B450 för 65 euro inkl. frakt på amazon.de

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Det här såg riktigt prisvärt ut, är mindfactory en affär man borde ha i åtanke när man letar nya delar?

Definitivt. Det är en av Europas största återförsäljare, med mycket bra priser. Tyvärr måste man gå via en mellanhand för att få varorna levererade till Sverige. Här finns en guide: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1570365-guide-bestall-fr...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det var ju inte en helt dum idé, känns lite jobbigt att beställa från utlandet med garantier osv om man får problem med nåt? Var får man spelkoden någonstans?

Mjo kanske, grejen är att hon inte bryr sig nämnvärt och nog skulle tycka att det blev en onödigt dyr upgrade då hon knappt tycker att hon behöver några grejer öht, för nof kan vi köpa en 3600 nu om det var så. Men som sagt, hon är ju nöjd redan i dagsläget, så tänker att det skulle vara en shysst cpu i något år framöver, sen kan hon ärva min 3700X efter eller om man köper en beggad 3600 när de börjar bytas ut mot 4000-chip av folk och troligtvis kommer gå för runda tusenlappen beggade.

Det är rätt enkelt. Du fyller i ett formulär på Mindfactory, så får du koden per epost. Sen går du in på AMD rewards och laddar ner deras verifieringsverktyg (kräver att du har en Ryzen-processor i datorn) och därefter får du koden för t.ex. Steam.

Edit: Om du köper från Tyskland så gäller tysk lagstiftning, men på grund av EU har du rätt långt samma rättigheter som i Sverige, så det är inga problem. Största möjliga problemet är att du får skicka grejerna tillbaka dit om du blir tvungen att kräva reparation på garanti. I sig är det inget problem annars, förutom att du då står för frakten.

Om du är orolig över att beställa med mellanhand (t.ex. mailboxde.com) så går ju också amazon.de, men det blir lite dyrare och du får ingen spelkod, så poängen försvinner lite...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

1600AF är inte en vanlig Ryzen 1600 utan är i praktiken en Ryzen 2600.

jo jag vet, men det är ändå ingen vass spel-cpu.
Kolla t ex testet av 2600 här:
https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-5-2600-review...

där ser du att den är mkt nära 4790k i prestanda.
I vissa fall sämre, och 4670 är inte så mkt långsammare än 4790 (15% lägre frekvens annars samma cpu).

så ska man byta dator efter 5-6 år bör man göra det så det märks. Antingen t ex 3700x/3800x, eller spara pengar till nästa år och köpa något vettigt då om budgeten är skral.

Inget fel med 1600AF, den är prisvärd, men har man redan ett 4670 så är det ingen rolig uppgradering enligt mig. Speciellt inte för spel.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Har du funderat på en 1200 AF för 800:- annars hade jag nog behållt 4690k utan att köpa till mer RAM. Vad har du din 3700X på för moderkort?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@JohanFlodqvist: Har du funderat på en 1200 AF för 800:- annars hade jag nog behållt 4690k utan att köpa till mer RAM. Vad har du din 3700X på för moderkort?

Nja, skulle ändå vilja uppgradera minnet isf då det är i lägsta laget. Nu har jag iaf beställt en 1600 AF och ska beställa billigast möjliga mobo och 16gb ram imorrn, skulle få köpa ett presentkort med ett par hundra rabatt också så blir bara 2500:- allt som allt så tror jag kör på detta så länge. Har en m.2 ssd på 128gb som bara ligger och skräptar också så drar i den också. Så blir ett paket med 4670k, 8gb ram, mobo, ssd och en 400W PSU att sälja, blir suveränt för nån som vill bygga en billig burk och lämnar ju en mellanskillnad på max nån tusenlapp

Jag kör på ett MSI B450 Gaming plus MAX till min 3700X

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Nja, skulle ändå vilja uppgradera minnet isf då det är i lägsta laget. Nu har jag iaf beställt en 1600 AF och ska beställa billigast möjliga mobo och 16gb ram imorrn, skulle få köpa ett presentkort med ett par hundra rabatt också så blir bara 2500:- allt som allt så tror jag kör på detta så länge. Har en m.2 ssd på 128gb som bara ligger och skräptar också så drar i den också. Så blir ett paket med 4670k, 8gb ram, mobo, ssd och en 400W PSU att sälja, blir suveränt för nån som vill bygga en billig burk och lämnar ju en mellanskillnad på max nån tusenlapp

Jag kör på ett MSI B450 Gaming plus MAX till min 3700X

Ok, vad tror du om att låta frugan ärva ditt B450 Gaming plus MAX (ev. även RAM), så köper du dig ett B550 + RAM?
Frugan kan då sedan ärva din 3700X när du skaffar 4000-serien?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Jagade ochså en 3300X till sonens uppgradering, men det fick bli en Ryzen 5 3600 istället, en femhunka till, och då lär man klara sig några år igen. Sonen har kört med sin I3a med ett 970 i 4år nu, så en 3600 lär hålla i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ok, vad tror du om att låta frugan ärva ditt B450 Gaming plus MAX (ev. även RAM), så köper du dig ett B550 + RAM?
Frugan kan då sedan ärva din 3700X när du skaffar 4000-serien?

Tänker du att ett billigt mobo kanske blir lite väl klent för att slänga på min 3700X på sen eller? För rent spontant så ser jag inget större problem för egen del med att köra en Ryzen 4000 på min bräda utöver att den bara har en m.2 plats men använder å andra sidan inte ens den atm.

Blev klurigt detta nu haha. Hade varit lättare att rättfärdiga dyrare köp om hon hade brytt sig det minsta

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tänker du att ett billigt mobo kanske blir lite väl klent för att slänga på min 3700X på sen eller? För rent spontant så ser jag inget större problem för egen del med att köra en Ryzen 4000 på min bräda utöver att den bara har en m.2 plats men använder å andra sidan inte ens den atm.

Blev klurigt detta nu haha. Hade varit lättare att rättfärdiga dyrare köp om hon hade brytt sig det minsta

Det krävs förvånansvärt lite för att klara 3700X. Den är trots allt bara 65W TDP. Egentligen vilket B450 som helst klarar av det.

Men om hon nu inte bryr sig desto mera så skulle jag kanske låt henne ha kvar sin gamla i5 tills hon tycker att hon vill ha nåt annat

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det krävs förvånansvärt lite för att klara 3700X. Den är trots allt bara 65W TDP. Egentligen vilket B450 som helst klarar av det.

Men om hon nu inte bryr sig desto mera så skulle jag kanske låt henne ha kvar sin gamla i5 tills hon tycker att hon vill ha nåt annat

Hehe, ja det är väl mest jag som känner att det vore skönt att få det överstökat om jag ändå ska byta psu, sen vill hon ju ha mer ram, men känns ju helt sjukt att köpa nya ddr3-minnen nu för typ tusen spänn och på beggatmarknaden vill ju folk ha nästan lika mycket för sina gamla ddr3 som dom kostade nya för fem år sen..

Blir nog ett billigast möjligt mobo och en 1600AF

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tänker du att ett billigt mobo kanske blir lite väl klent för att slänga på min 3700X på sen eller? För rent spontant så ser jag inget större problem för egen del med att köra en Ryzen 4000 på min bräda utöver att den bara har en m.2 plats men använder å andra sidan inte ens den atm.

Blev klurigt detta nu haha. Hade varit lättare att rättfärdiga dyrare köp om hon hade brytt sig det minsta

Njae, jag tänker att det är lite dumt att lägga alla äggen i samma korg med 2st B450 ett B550 har potential att vara mer framtidssäkert även om B450 kommer att få stöd för Zen 3 så vet vi ju inte hur bra det stödet blir.
Kanske vill du ha 4333MHz RAM (som ryktas vara sötpunkt för Zen 3) och ditt B450 klarar inte riktigt av det, då kan ju frugan få 4x8GB 3600MHz (jag antar att du köper mer av samma sorts RAM som du har) medans du köper nya stickor, säg 2x16GB 4333MHz.

B550 har inte stöd för 1600AF, så tyvärr blir det lite skruvande & kladd med kylpasta iofs.

Alternativt, är budgeten riktigt tajt så går det ju att ge henne ett A320 moderkort till 1600AF CPU'n (603:- på elgiganten det ska ha stöd för senare arv av 3700X) och en av dina RAM-stickor(tills ni köper fler).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Njae, jag tänker att det är lite dumt att lägga alla äggen i samma korg med 2st B450 ett B550 har potential att vara mer framtidssäkert även om B450 kommer att få stöd för Zen 3 så vet vi ju inte hur bra det stödet blir.
Kanske vill du ha 4333MHz RAM (som ryktas vara sötpunkt för Zen 3) och ditt B450 klarar inte riktigt av det, då kan ju frugan få 4x8GB 3600MHz (jag antar att du köper mer av samma sorts RAM som du har) medans du köper nya stickor, säg 2x16GB 4333MHz.

B550 har inte stöd för 1600AF, så tyvärr blir det lite skruvande & kladd med kylpasta iofs.

Alternativt, är budgeten riktigt tajt så går det ju att ge henne ett A320 moderkort till 1600AF CPU'n (603:- på elgiganten det ska ha stöd för senare arv av 3700X) och en av dina RAM-stickor(tills ni köper fler).

Det var ju iof inte alls en så dum tanke, jag gillar verkligen lösningar utanför boxen som den här eller den Sando föreslog! I det här fallet så orkar jag helt enkelt inte förklara för min fru varför detta faktiskt är en bra idé, så nu har jag beställt ett billigt b450 för 750:- och 16gb 3200mhz ram för 1500:- och efter att ha köpt en presentcheck här på forumet så kom jag ner ytterligare lite i pris så allt som allt landar 1600AF + mobo + ram på ca 2500:- vilket känns som en väldigt bra uppgradering sett till prestanda per krona. Blir ju inte många kronor vi lagt i mellan efter jag sålt 4670k, ram, mobo, psu och hennes gamla ssd då vi ju får en PSU gratis och jag har en m.2-disk som ligger och skräpar ny i kartong.

Tack för all input allihopa!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Har du funderat på att köpa 3600 istället? Där får du ju Horizon Zero Dawn på köpet, som du sen säkert kan sälja för runt 300kr. Det gör att det blir rätt liten skillnad i pris.

Typ det här: https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Frakten blir runt 150-200kr, och kräver att du använder t.ex. mailboxde.com för vidarebefordring. Säljer du spelet blir det till och med billigare än 1600 AF från Sverige.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför inte Ryzen 5 3600 och ett B450-moderkort för omkring 700-800:- istället? På så sätt får du betydligt mer prestanda per krona och landar på ungrfär samma pris i slutändan.
Skulle bara betala mer för moderkort om jag körde någon cpu med betydligt högre TDP än 65w. Ryzen 5 3600 är ju löjligt strömsnål. För övrigt är det troligtvis omöjligt att få ett moderkort som inte är uppdaterat med bios för 3000-serien idag oavsett vad du köper för B450-mobo.

Ryzen 5 3600 finns för 165 euro och B450 för 65 euro inkl. frakt på amazon.de

Hittade en Ryzen 3600 i Netonnets fyndhörna för 1690:- nu så klicka hem en sån och skickar tillbaka 1600 AF. Blev ju typ samma pris som att det hade vairt att beställa från någon av dessa sidor, dock utan spelkoden såklart :/

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.