Snabbladda eller snigelladda ?

Permalänk
Medlem

Snabbladda eller snigelladda ?

Efter ett antal år av trogen tjänst fick min Huawei P10 stå till sidan för en Huawei P30 nu häromdagen.

Upplevde efter sådär 3år att min P10 inte längre hade riktigt den orken i batteriet jag önskade.

Har alltid laddat med medföljande laddare vilket innebär "superladdning", vansinnigt smidigt och lite sci-fi när man växt upp på den tiden när batterier tog minst 14 timmar att ladda och mobilen alltid laddades över natten, hela natten.

Frågan är hur mycket denna superladdning bidrar till slitage av batteriet ?

Jag har ett antal gamla USB-laddare liggandes hemma, av den typen som ger en mer normal långsam laddning om jag sätter min USB-C kabel mellan den och mobil.

Är det värt besväret att ladda min nya P30 med långsam laddare när jag har gott om tid, med tanke på batteriets livslängd ?

Andra åtgärder som förlänger livet ?

Det är ju inget som hindrar att jag superladdar när tiden är bristvara, men tanke på att man kanske förlänger livet en liten aning av att inte alltid ladda fort känns ju bra, även om jag sällan har mina mobiler så länge som jag hade min P10, ca 3år och därav sällan har alltför risigt batteri innan telefonen är slut på grund av sitt hårda leverne med mig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är långsam laddning till 80% att föredra, utöver det så sätter det mer stress på batteriet än vad som är önskvärt.
Tar också längre tid att ladda 80-100% än 20-80% i de flesta fall.

Man ska helst inte låta det ladda ut för långt heller.

Att ladda under natten, till 100% och lite till, så kallad 'trickle-charging' har jag hört sliter väldigt mycket med.

Permalänk
Medlem

Tricket är temperaturen och hur mycket man laddar och laddar ur

Helst ska batterier aldrig bli varma, inte när de laddas eller används.

Optimala området att använda ett batteri är ca 30-80% så helst ska det aldrig laddas över 80 eller laddas ur mer än till 30%.

Se till att ventilera telefonen vid laddning så denninte blir för varm och ladda inte ur den till 1% hela tiden så lever den mycket längre totalt sett (men varje enskild dag blir såklart kortare från början).

Kan man begränsa maxladdningen är det bättre, annars kan man ladda ofta och inte fullt manuellt om man har tillgång till laddare ofta under dagen

Permalänk
Medlem

Haft min Galaxy S7 i lite drygt 4 år nu. Köpte den i slutet av mars 2016.

Använt snabbladdning hela tiden bortsett från de gånger jag sitter vid datorn, då låter jag den vara ansluten till datorn.

Aldrig följt den där rekommendationen om max 80%, eftersom jag inte sitter och håller koll på mobilen när den laddar. Vilket jag gissar att inte många brukar göra.

Batteriet håller iallafall hela dagen.

Permalänk
Medlem

Jag snabbladdade min P20 Pro i över två år och till sist så svällde batteriet upp så mycket att jag fick skicka in den på lagning.

Vet inte om jag hade otur eller om jag bara laddade på "fel sätt" men han i butiken sa att det bara var slumpen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Jag snabbladdade min P20 Pro i över två år och till sist så svällde batteriet upp så mycket att jag fick skicka in den på lagning.

Vet inte om jag hade otur eller om jag bara laddade på "fel sätt" men han i butiken sa att det bara var slumpen.

Har ju dock alltid hänt och inte ett nytt problem som har med snabbladdning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har ju dock alltid hänt och inte ett nytt problem som har med snabbladdning att göra.

Okej, då är det nog så

Jag har ju alltid snabbladdaren vid datorn så jag tänkte, det kanske var därför det svällde upp. Han i butiken sa "Det har jag aldrig sett förut!"

Permalänk
Medlem

väldigt olika på batterikvalitet - en del är när på odödliga trots stor misshandel - andra kroknar och är nära odugliga redan innan 2 år passerat och utan särskilt mycket användning - framförallt ser man det på powerpack att det sprider oerhört. är det typ Panasonic, Samsung Sony så brukar det hålla bra - LG inte fullt lika bra - sedan är det riktig rutschkana till de riktig dåliga

Permalänk
Medlem

Min gamla iPhone 4S brukade alltid sitta och ladda när den var i bilen då det spelades musik och även om batteriet aldrig är bytt så håller det en dag om man surfar lite, spelar musik eller smsar ringer. Dock har den inte varit använd mellan ett par byten Iphone 6, iPhone 7,S7 Edge ,Note 8, Iphone 11 Pro max. Så jag brukar inte bry mig så mycket om hur jag laddar då alla telefoner klarar en hel dag även dom äldre jag har sparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tricket är temperaturen och hur mycket man laddar och laddar ur

Helst ska batterier aldrig bli varma, inte när de laddas eller används.

Optimala området att använda ett batteri är ca 30-80% så helst ska det aldrig laddas över 80 eller laddas ur mer än till 30%.

Se till att ventilera telefonen vid laddning så denninte blir för varm och ladda inte ur den till 1% hela tiden så lever den mycket längre totalt sett (men varje enskild dag blir såklart kortare från början).

Kan man begränsa maxladdningen är det bättre, annars kan man ladda ofta och inte fullt manuellt om man har tillgång till laddare ofta under dagen

Vad jag förstått så gäller det du beskriver äldre batterier. Dagens mobilbatterier tål mer, du kan utan problem ladda den till 100% och köra den tills den dör.
Det dagens batterier inte tål är att köra dom "under 0%" dvs att du försöker starta den flera gånger fast den är död.
För att undvika det så är batteriet inte helt slut när mobilen där utan det finns ett par % kvar men om du försöker starta den flera gånger efter det så mår den inte bra.
Det som skadar dagens batterier mest är värme och kyla.
(Brad and will made a techpod tog upp detta i något avsnitt, jäkligt intressant).

Har snabbladdat min P30 pro ett par ggr i veckan sen köp (snart ett år sedan) och jag har ännu inte märkt av någon försämring (men det kan givetvis komma senare)

Permalänk
Medlem

Visst att snabbladdning är positivt, men verkligen ingen dealbreaker. Föredrar hellre att ladda långsammare över flera års tid än att batteriet slits ut snabbare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@DaCapo_X: Stämmer.
Gamla batterier skulle hållas mellan 30-80% Nya ska hållas mellan ca 5-10% och 100%. Vid 100% laddning så finns det chip som kontrollerar strömmen och avbryter laddning till ca 95% och sen cyclar den upp igen. Beror såklart på enhet.
Litiumbatterier som det är idag är lite mer känsliga för temperatur och hur många laddningscykler den har istället. Oftast är det inga problem men sitter man med sladden i konstant eller låter den gå ner till 0% för ofta så kan det påverka maximala styrkan på batteriet.

Snabbladdning idag ska inte heller skada batteriet då de flesta tekniker kör det mellan 0 och 60/70/80/90% batteri och sen snigel över det för att toppa av. Finns olika tekniker för olika tillverkare.

Edit: Själv kör jag enbart snabbladdare ala OEM / Original alternativt tredje partskabel som klarar över specsen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Batterier är förbrukningsvara. Därför är det fånigt av tillverkarna att limma ihop nya telefoner så man inte kan byta dem.

Snabbladdning sliter mer på batteriet om man går högre än 80%. Normalt fixar telefonerna detta själv och sänker laddströmmen ju högre man kommer. Laddar du över natten, använd en vanlig laddare, om du ändå har tid. Men det viktigaste är ju ändå att du kan använda telefonen som du behöver, inte att batteriet håller länge. Det är ganska billigt att byta ut det (om det nu inte är roligare att byta telefon vartannat år).

"Normalt" så håller ett batteri av den typen du har i din telefon för ca 1000 laddningar.
Batterier i elbilar håller för ca 3000 laddningar som jämförelse.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag snabbladdade min P20 Pro i över två år och till sist så svällde batteriet upp så mycket att jag fick skicka in den på lagning.

Vet inte om jag hade otur eller om jag bara laddade på "fel sätt" men han i butiken sa att det bara var slumpen.

Du hade otur, har inget med laddning att göra.

Antingen måndagsex av batteriet eller så har det blivit klämt/för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Vad jag förstått så gäller det du beskriver äldre batterier. Dagens mobilbatterier tål mer, du kan utan problem ladda den till 100% och köra den tills den dör.
Det dagens batterier inte tål är att köra dom "under 0%" dvs att du försöker starta den flera gånger fast den är död.
För att undvika det så är batteriet inte helt slut när mobilen där utan det finns ett par % kvar men om du försöker starta den flera gånger efter det så mår den inte bra.
Det som skadar dagens batterier mest är värme och kyla.
(Brad and will made a techpod tog upp detta i något avsnitt, jäkligt intressant).

Har snabbladdat min P30 pro ett par ggr i veckan sen köp (snart ett år sedan) och jag har ännu inte märkt av någon försämring (men det kan givetvis komma senare)

Snabbladdningen i sig är inte något problem så länge batteriet inte blir varmt, och det är sällan ett problem, men bättre om telefonen inte ligger platt på ett bord för luftflödet då är obefintligt på halva telefonen.

Det som möjligen kan vara skillnaden är att telefonmakarna inte tillåter användaren att komma åt hela batteriet utan har en reserv, kanske i båda ändar, men jag tror inte det eftersom batteritid är en så viktig del av alla tester och ingen har gått ut med det. Lägsta 5% är dock säkerligen blockade.

Det finns inga ’nya’ batterier i det avseendet, men det finns smartare sätt att ladda. Till exempel brukar batteriet hållas under 80% laddning tills precis innan man vaknar på morgonen för att inte hållas fulladdat hela natten (ett vanligt problem annars). Denna typ av algoritmer fungerar dock bara om användaren har ett tydligt schemalagt beteende.

Samma gäller åt andra hållet, om användaren inte laddat ur telefonen maximalt hela tiden så kommer den sluta laddas till 100%, utan stanna på 80% trots en hel natts laddning, och detta är dubbelt bra för batteriet eftersom båda extremvärdena undviks.

Ett batteri som körs mellan 100% och mindre än 5% varje dag klarar sig mycket sämre, troligen förloras ungefär en till en halv procent varje sån cykel.

Optimala intervallet är extremt mycket tightare om man ska vara petig, snarare 45-60% eller så. Anledningen är att batterier är helt slutna och stela, och när man laddar min och max så expanderar batteriet för att sedan dra ihop sig, dessutom bildas gas som kan få skikten att dela sig.

Ett batteri som alltid körs 100-5% kanske klarar 500-1000 cykler. Ett batteri som aldrig lämnar 90-20% kanske klarar 2000, och ett som aldrig lämnar 80-30% är över 3000. Det kan man läsa på många ställen.

Anledningen till att tesla och andra klarar så många cykler och har låg degradering är framförallt aktiv kylning och temeperaturstyrnimg. Till exempel kan man inte ens ladda en tesla på vintern för att batterierna tar för mycket effekt att hållas varma för att säkert kunna ta emot ström. Dessutom tipsar bilar/mjukvaran användaren om att sätta max-laddnings begränsningar om man inte specifikt ska iväg på en lång resa, och varnar användaren innan man åker ifall batteriet kommer vara för lågt vid ankomst.

Sluta snacka skit och läs på lite. Litiumbatterier är samma teknik sedan 90-talet, de de lyckats med är att öka max-volten innan expansionen blir för stor från 3.6 till ca 3.8 Volt. Det betyder alltså en stor uppgång i kapacitet på samma volym/vikt, det kan ibland blandas ihop eftersom användaren då inte lika ofta behöver extremvärdena av laddningsintervallet lika ofta. Det är inte mycket annat som är nytt. Stora ändringar har skett för att få bort minneseffekten för Ni-MH och andra batterityper, och bättre elektrolyt för att klara extrem urladdning bättre, men det är fortfarande extremt skadligt på grund av gasbildning.

En av de relevanta delarna är i slutet (10 min ungefär):
https://m.youtube.com/watch?v=rE_M1n-ClOA&t=594

Timestamp
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pyxira:

Vad jag har läst så är långsam laddning till 80% att föredra, utöver det så sätter det mer stress på batteriet än vad som är önskvärt.
Tar också längre tid att ladda 80-100% än 20-80% i de flesta fall.

Man ska helst inte låta det ladda ut för långt heller.

Att ladda under natten, till 100% och lite till, så kallad 'trickle-charging' har jag hört sliter väldigt mycket med.

Min Iphone 8 laddas under natten och kör på automatik upp till 80% för att sen vid femtiden ladda de sista 20%. varför den gör det vid fem vet jag inte då den borde veta att jag sällan rör telefonen innan 07:20 när min klocka ringer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sluta snacka skit och läs på lite.

Och ändå skriver du i stort sätt samma saker som jag gjorde (fast jag såg ingen anledning att skriva en uppsats).
Vad jag menade är att batterierna i dagens mobiler skiljer sig ifrån tidiga mobiler även om grundprincipen är densamma.
Jag skulle kanske uttryckt mig att dagens batterier är FÖRBÄTTRADE, gentemot dom tidigaste.

Whittingham (han som fick dela nobelpriset för detta batteri) sa själv att han är övertygad om att om bara ett par år så är kapaciteten minst dubbelt så mycket på mobilbatterierna som idag tack vare ny teknik (då är ju dessutom frågan om det är samma batteri trots att grundprincipen är densamma).
Finns en intressant intervju med honom (och Yoshino samt Goodenough) i samband med nobelpriset i höstas på SVT där detta diskuteras

Tillbaka till grundfrågan, använd snabbladdning på din mobil för den klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Och ändå skriver du i stort sätt samma saker som jag gjorde (fast jag såg ingen anledning att skriva en uppsats).
Vad jag menade är att batterierna i dagens mobiler skiljer sig ifrån tidiga mobiler även om grundprincipen är densamma.
Jag skulle kanske uttryckt mig att dagens batterier är FÖRBÄTTRADE, gentemot dom tidigaste.

Whittingham (han som fick dela nobelpriset för detta batteri) sa själv att han är övertygad om att om bara ett par år så är kapaciteten minst dubbelt så mycket på mobilbatterierna som idag tack vare ny teknik (då är ju dessutom frågan om det är samma batteri trots att grundprincipen är densamma).
Finns en intressant intervju med honom (och Yoshino samt Goodenough) i samband med nobelpriset i höstas på SVT där detta diskuteras

Tillbaka till grundfrågan, använd snabbladdning på din mobil för den klarar det.

Den mår dock inte bra att bli fulladdad eller urladdad. Snabbladdningen kan till och med hjälpa de gånger man kan undvika extremförållanden som hög temperatur, eftersom batteriet kan slippa hamna i extremvärdena laddningsmässigt eftersom man kan hinna ladda tillräckligt på kort tid för att räcka till nästa laddningstillfälle.

Jag läste det som att du menade att 5% och 100% är helt okej, med det håller jag alltså inte med om

Permalänk
Medlem

Haha... här finns många känslor i detta ämne.

Men det ni säger bekräftar det jag alltid trott med moderna batterier, att köra fulla cykler från fullt till tomt är väldigt slitsamt för batteriet, redan min förra Laptop, en IBM ThinkPad x41 (vore antik idag) hade intelligent laddning och det förlängde livet på mitt andra batteri ganska bra när jag ställde in och använde det på rätt sätt.

Samt att långsam laddning i sig kanske inte gör så stor skillnad, men man minskar dock den termiska belastningen på batteriet genom att telefonen inte kan värmas upp i samma takt när det går mindre ström igenom under längre tid.

Kommer nog använda snigelladdning de gånger jag vet att mobilen kommer kunna ligga ostörd länge samt snabbladdar om jag har lite halvlågt batteri men vill ha mobilen fri ganska snart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att inte ladda ur under 20% och inte ladda över 80%.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det viktigaste är att inte ladda ur under 20% och inte ladda över 80%.

@Karaff:

Helt rätt inställning!

Sen kan det inte alltid hjälpas. Det viktigaste är ju vad man gör oftast inte varje enskilt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det viktigaste är att inte ladda ur under 20% och inte ladda över 80%.

Hur gör man detta rent praktiskt då?

Flertalet mobiler larmar om låg batterinivå först vid 15%, vilket man kanske kan ändra via inställningar?

Måste man sitta och övervaka batterimätaren vid laddning för att inte riskera att gå över 80%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur gör man detta rent praktiskt då?

Flertalet mobiler larmar om låg batterinivå först vid 15%, vilket man kanske kan ändra via inställningar?

Måste man sitta och övervaka batterimätaren vid laddning för att inte riskera att gå över 80%?

Till exempel kan man ju snabbladda en halvtimme innan man sover och vid frukost istället för att ladda hela natten.

På iphone till exempel finns det varning vid 20% och ett specialläge som laddar till 80% bara, borde kunna finnas appar till sånt på android med?

Personligen skulle jag vilja att telefonen låser ner sig till basics (telefon/sms) och/eller max en minut skärmtid efter att den nått 20/25% och att den frågar om önskad laddning i procent när man stoppar i sladden

Permalänk
Medlem

Med reservation för att låta otrevlig, men det här är inget man behöver bry sig om. Det är bara att ladda på, oavsett vad för laddare man har. Det är inte heller någon poäng att lägga någon vikt i hur mycket man tömmer eller laddar batteriet. Det blir otroligt mycket skönare att bara köra på, det blir som det blir. Om batteriet blir 3% sämre efter 3 år spelar liksom ingen roll, du märker ingen skillnad. Då är det säkert ändå dags att byta. Vill du ändå behålla din gamla telefon går det säkert ändå att byta batteri på ett sätt eller annat. Ladda på bara! Själv rekommenderar jag trådlös laddare i den mån det går. En laddare vid sängen, en vid datorn och en på jobbet. Tittar aldrig ens på telefonens batteristatus längre.

Permalänk
Medlem

Ladda inte under 20%, och inte över 80%. Då håller batteriet sig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Med reservation för att låta otrevlig, men det här är inget man behöver bry sig om. Det är bara att ladda på, oavsett vad för laddare man har. Det är inte heller någon poäng att lägga någon vikt i hur mycket man tömmer eller laddar batteriet. Det blir otroligt mycket skönare att bara köra på, det blir som det blir. Om batteriet blir 3% sämre efter 3 år spelar liksom ingen roll, du märker ingen skillnad. Då är det säkert ändå dags att byta. Vill du ändå behålla din gamla telefon går det säkert ändå att byta batteri på ett sätt eller annat. Ladda på bara! Själv rekommenderar jag trådlös laddare i den mån det går. En laddare vid sängen, en vid datorn och en på jobbet. Tittar aldrig ens på telefonens batteristatus längre.

Batteriet kan med lätthet tappa 50% kapacitet på 2 år om man gör fel, men absolut är det lätt/värt att byta ett batteri snarare än att hålla på och ladda perfekt hela tiden. Men man kan oftast undvika att gå under 10%, då är det bättre att göra det...

Permalänk
Medlem

Äh, kör snabbladdning till 100% hela tiden.
Kört med min P30 pro nu i 16 månader och batteriet har väl ~85% av kapaciteten kvar.
När det går under 60-65% så köper jag antingen nytt batteri eller ny telefon.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag körde min mate 20 pro med snabbladdning alltid och väldigt varierat dvs över natten , från 5-100 , 30-70 etc i ca 1 1/2 år och enligt hwinfo så hade det degraderat ca 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag snabbladdade min P20 Pro i över två år och till sist så svällde batteriet upp så mycket att jag fick skicka in den på lagning.

Vet inte om jag hade otur eller om jag bara laddade på "fel sätt" men han i butiken sa att det bara var slumpen.

Samma sak hände med min 3GS och 4 så har man Apple behövs det inte snabbladdning för att det ska bli spännande. Hoppas de har bättre batterier nuförtiden.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Haha... här finns många känslor i detta ämne.

Men det ni säger bekräftar det jag alltid trott med moderna batterier, att köra fulla cykler från fullt till tomt är väldigt slitsamt för batteriet, redan min förra Laptop, en IBM ThinkPad x41 (vore antik idag) hade intelligent laddning och det förlängde livet på mitt andra batteri ganska bra när jag ställde in och använde det på rätt sätt.

Samt att långsam laddning i sig kanske inte gör så stor skillnad, men man minskar dock den termiska belastningen på batteriet genom att telefonen inte kan värmas upp i samma takt när det går mindre ström igenom under längre tid.

Kommer nog använda snigelladdning de gånger jag vet att mobilen kommer kunna ligga ostörd länge samt snabbladdar om jag har lite halvlågt batteri men vill ha mobilen fri ganska snart.

Om man jämför med en svensk hybridbusstillverkare så använder dom ca 25% av batteriets kapacitet för att få tillräcklig livslängd. Nu var det rätt länge sen, men Rymdbolaget använde ca 10% av kapaciteten på ni-cd batterier som de hade i sina satelliter.