ROG Strix Radeon RX 5700XT 8GB OC felaktigt monterade kylare.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Väntar med spänning

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilrake:

Jag mailade ASUS och de svara att jag skulle lämna in det till Elgiganten och utnyttja garantin för att få skruvarna utbytta. Det kommer jag inte att göra. Jag tänker lämna tillbaka kortet och begära pengarna tillbaka. Detta är andra köpet som involverar både Asus och Elgiganten som har strulat. Kommer hålla mig ifrån båda framöver.

Öppnade du ditt kort och verifierade att det var felmonterat? Jag tänker att man kanske skickat tillbaka en större mängd kort till asus som nu åtgärdats och skickats ut igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Öppnade du ditt kort och verifierade att det var felmonterat? Jag tänker att man kanske skickat tillbaka en större mängd kort till asus som nu åtgärdats och skickats ut igen.

Antigen kan du lämna in den eller så skickar asus skruvarna till dig och du får fixa problemet själv. Lika bra att lämna tillbaka skiten så slipper man allt strul kortet kan ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noygen:

Antigen kan du lämna in den eller så skickar asus skruvarna till dig och du får fixa problemet själv. Lika bra att lämna tillbaka skiten så slipper man allt strul kortet kan ge.

Vet du var man vänder sig? Jag passade också på nu när det är nedsatt.
Jag har inga problem med att modda p.g.a det låga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Vet du var man vänder sig? Jag passade också på nu när det är nedsatt.
Jag har inga problem med att modda p.g.a det låga priset.

Tror du kan antingen ringa det här nr +46-774400070 eller maila deras svenska support.

https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilrake:

Jag mailade ASUS och de svara att jag skulle lämna in det till Elgiganten och utnyttja garantin för att få skruvarna utbytta. Det kommer jag inte att göra. Jag tänker lämna tillbaka kortet och begära pengarna tillbaka. Detta är andra köpet som involverar både Asus och Elgiganten som har strulat. Kommer hålla mig ifrån båda framöver.

Gör du Elgiganten fullt medvetna om problemet och frågar varför dom inte skriver ut det på sin sida tack?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

har själv försökt få tag på dessa skruvar, men verken Asus eller Komplett verkar vara villiga att skicka dom.

Asus säger att dom inte har dom på lager och att dom skickas till återförsäljare direkt.
Komplett säger att dom bara byter ut skruvarna själva och ifall jag vill ha skruvarna skickat så måste jag vända mig till Asus.

le fook =(

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _boriz:

@Ister: Väntar med spänning

@_boriz

Den dyker upp i morgon om Postnord sköter sig.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Det här intersserar mig, vad jag kan se har jag bra temps på allt efter fixen.

Vilken benchmark körde du? kör gärna samma så vi kan jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

@JohanFlodqvist: Det här intersserar mig, vad jag kan se har jag bra temps på allt efter fixen.

Vilken benchmark körde du? kör gärna samma så vi kan jämföra

Jag fick rätt bra poäng i Firestrike men märkte när jag spelade att jag fick sämre fps än med mitt gtx 980 ti, så gjorde ett benchmark i csgo och såg då att det var sämre än med mitt gtx 980 ti och tog hem ett RX 5700 XT från Saphire och fick då direkt en fps-ökning på ca 100 fps med mina standardinställningar i csgo.

Hade liksom svårt att sätta fingret på vad det var som inte fungerade med kortet, det kändes helt enkelt bara inte bra även fast jag fick ok resultat i både Firestrike och Userbenchmark, dock lägre än med kortet från Saphire men de resultaten var inte alls lika stor skillnad som det var i just csgo. Hade som sagt inga problem med höga temperaturer så kortet borde verkligen inte ha throttlat eller så, verkade bara som att det liksom inte gav den kräm som kunde förväntas.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju även skruvarna över gpu die som är för lösa enligt Asus.
Går dessa att skruva åt hårdare eller är det nya skruvar där ochså som behövs?

Ska bli intressant att kolla mitt kort i morgon.

Info från asus https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är ju även skruvarna över gpu die som är för lösa enligt Asus.
Går dessa att skruva åt hårdare eller är det nya skruvar där ochså som behövs?

Ska bli intressant att kolla mitt kort i morgon.

Info från asus https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/notice-th...

Dokumentera gärna med bilder på hur det ser ut och om du gör någon eventuell åtgärd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hejss:

Dokumentera gärna med bilder på hur det ser ut och om du gör någon eventuell åtgärd

@Hejss
Det kan jag göra, jag hämtar kortet efter 16.00 idag så jag återkommer efter det med bilder mm och model beteckning.

Permalänk
Inaktiv

Nogon som uppdaterat till nyaste bios på sitt Asus rog 5700xt?
Och märker någon skillnad.

https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RX5700XT-O8G-GA...

Permalänk
Inaktiv

Kortet jag beställde av elgiganten igår för 3995kr har jag nu hämtat ut och det har nr: 90YV0D90-M0NA0
Men kortet har de vita/ljusgröna kylkuddarna samt att vrm har god kontakt med kylaren.

Så det måsta vara de nya korten som de säljer där problemet är åtgärdat.

Tuvärr hinner jag inte prova kortet idag men kommer posta temps mm här i tråden när jag byggt ihop datorn.

Mvh

Permalänk
Medlem

@anon298854

Beställde du hem det eller hämtade det i butik? Känns som ett fynd om man får ett fixat kort, men har en bit till närmsta elgiganten och slipper gärna besväret om korten som bara legat i butik är de felaktigt monterade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ytt:

@Ister

Beställde du hem det eller hämtade det i butik? Känns som ett fynd om man får ett fixat kort, men har en bit till närmsta elgiganten och slipper gärna besväret om korten som bara legat i butik är de felaktigt monterade.

@Ytt
Jag beställde på nätet och fick det skickat till närmaste utlämningsställe.

Permalänk
Inaktiv

Sen är alla kort tillverkade efter januari 2020 fixade med andra skruvar.
Det är nog sådana elgiganten har.

"As a result, all ROG Strix Radeon RX 5700-series graphics cards shipped from January 2020 forward feature new screws that increase cooler mounting pressure to 50-60 PSI, resulting in improved heat transfer from the GPU to the heatsink."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@anon298854: Problem med VRM kylningen verkar ju nästan ha blivit deras signum. Minns att det var ett jävla meck med just VRMkylning redan på 280X directcu2 korten.

Permalänk
Medlem

@anon298854 vissa personer har nämnt att det släppt efter en kort tid när kortet varit varmt ett kort tag men du ser inga sådana tendenser?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett "fixat" kort efter RMA, håller bara 96-100'c på VRM... 74-76'c GPU Temp och Junction pendlade mellan 84-88'c.

Får se om detta överhettar hela tiden också sen när sommarvärmen drar igång igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hejss:

@Ister vissa personer har nämnt att det släppt efter en kort tid när kortet varit varmt ett kort tag men du ser inga sådana tendenser?

Nej, mitt första kort jag köpte hade svarta kylkuddar och hade inte kontakt med vrm och man såg att skruvarna va för långa då inte änns skruvhuvudet nådde ner till kretskortet och tryckte ihop kylaren mot kretskortet.

Kortet jag fick igår har andra kylkuddar samt nya korta skruvar då allt sitter ihop som det ska.
Jag provade dra isär kylaren lite försiktigt vid vrm och det går ej på detta kort.

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig. Beställde ett kort igår. Hoppas man får ett med gröna kuddar. Beställde även ett stöd till graikkortet. För det priset är det vara värt att testa. Kanske kan hålla upp kylflänsen lite bättre.

Visa signatur

Asus Prime B360M-A | i7-9600K | Asus ROG STRIX RX5700 XT | Corsair Vengeance LPX Black 2x8Gb 2666Mhz | Kingston A2000 M.2 1Tb | 2x Barracuda Q1 SSD 960Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Nej, mitt första kort jag köpte hade svarta kylkuddar och hade inte kontakt med vrm och man såg att skruvarna va för långa då inte änns skruvhuvudet nådde ner till kretskortet och tryckte ihop kylaren mot kretskortet.

Kortet jag fick igår har andra kylkuddar samt nya korta skruvar då allt sitter ihop som det ska.
Jag provade dra isär kylaren lite försiktigt vid vrm och det går ej på detta kort.

Har du hunnit testa kortet ännu, tänker på temperaturerna på gpu, minne och vrm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Har du hunnit testa kortet ännu, tänker på temperaturerna på gpu, minne och vrm

@thomson
Hej.
Har fullt upp på jobbet innan semestern som börjar nästa vecka 😊.
Jag har moddat chassit och får se om jag hittar lite tid ikväll och bygga ihop datorn.

Annars kommer tester med temps mm senast i helgen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Nej, mitt första kort jag köpte hade svarta kylkuddar och hade inte kontakt med vrm och man såg att skruvarna va för långa då inte änns skruvhuvudet nådde ner till kretskortet och tryckte ihop kylaren mot kretskortet.

Kortet jag fick igår har andra kylkuddar samt nya korta skruvar då allt sitter ihop som det ska.
Jag provade dra isär kylaren lite försiktigt vid vrm och det går ej på detta kort.

Grattis! skiten jag fick nu igen glappar lite i kylaren men de får la åka tillbaka när jag får problem igen, sist tog de 6 månader innan kylaren sackade så mycket så de inte fick kontakt ordentligt längre... Kommer ihåg exakt dessa problem med DirectCU II kylaren för sådär 10 år sen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Grattis! skiten jag fick nu igen glappar lite i kylaren men de får la åka tillbaka när jag får problem igen, sist tog de 6 månader innan kylaren sackade så mycket så de inte fick kontakt ordentligt längre... Kommer ihåg exakt dessa problem med DirectCU II kylaren för sådär 10 år sen.

På kortet jag fick igår är skruvarna korta och pressar ihop kylaren ordentligt så det kan inte börja glappa med tiden.

Mitt gamla kort va som du beskriver att kylaren började hänga efter ett tag för skruvarna va för långa, man kunde även dra isär kylaren från vrm delen.
Hängde kortet med kylaren nedåt så va det ca 1mm glipa vid vrm och kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

På kortet jag fick igår är skruvarna korta och pressar ihop kylaren ordentligt så det kan inte börja glappa med tiden.

Mitt gamla kort va som du beskriver att kylaren började hänga efter ett tag för skruvarna va för långa, man kunde även dra isär kylaren från vrm delen.
Hängde kortet med kylaren nedåt så va det ca 1mm glipa vid vrm och kylaren.

Samma med mitt, har fått ett kort från samma jävla batch igen från komplett... detta håller väl 6 månader innan det börjar strula.

Finns förhoppningsvis nya roliga kort på marknaden då, man blir ju lite smått sugen på big navi

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Samma med mitt, har fått ett kort från samma jävla batch igen från komplett... detta håller väl 6 månader innan det börjar strula.

Finns förhoppningsvis nya roliga kort på marknaden då, man blir ju lite smått sugen på big navi

@Oliver91
Mitt nya kort som kom med korta skruvar och andra kylkuddarna har ochså gamla batch numret så kolla vilka kuddar du har samt om kylaren flexar.

90YV0D90-M0NA0 har mitt som är nytt med korta skruvar samt andra kuddar "vita/ljusgröna"