Hästkapplöpning = Trav och galopp?

Permalänk
Avstängd

Hästkapplöpning = Trav och galopp?

Jag undrar om "hästkapplöpning" från engelskans "horse racing" omfattar både galopp och trav? Jag skriver nämligen om det men är förvirrad då jag inte ser det nämnas riktigt som "hästkapplöpning" på svenska sidor utan snarare som de indelade kategorierna "trav" och "galopp"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Begreppet "Horse racing"/"Hästkapplöpning" inkluderar ett flertal olika tävlingsformer som alla går ut på att se vilken häst som springer snabbast.
Detta inkluderar såväl "Trav" som "Galopp" och ett antal andra varianter.

Permalänk
Medlem

Trav och galopp är två olika gångstilar för hästar. I travsport är galopp inte tillåtet, medan trav är tillåtet i galopptävlingar.
Hästkapplöpning borde väl fungera utmärkt om det inte skall preciseras närmare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Trav och galopp är två olika gångstilar för hästar. I travsport är galopp inte tillåtet, medan trav är tillåtet i galopptävlingar.

En annan viktig skillnad är ju att i travtävlingar så drar hästen normalt en sulky (en sorts vagn) där föraren sitter, medan på galopptävlingar så har man normalt en jockey som rider på hästen. Åtminstone är det så i de flesta moderna tävlingar.