minneskort från rpi4 till rpi3.

Permalänk
Medlem

minneskort från rpi4 till rpi3.

Har min Unifi kontroller på min rpi 4. Känns overkill. Kan jag flytta minneskortet till en 3:a och allt funkar?

Permalänk
Medlem

SD-kortet borde du kunna använda så länge det passar. Jag tror dock inte du bara kan flytta över det från en rpi till en annan och det funkar. Dom kräver förmodligen lite olika boot-tjaffs för att starta. Du kan ju alltid prova annars 😊

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tror att eftersom de har samma cpu instruktionsuppsättning så ska det gå, men kan skilja saker på andra chip och drivrutiner, men att det borde gå att lösa...

Permalänk
Medlem

Fast rpi4 var inte inkluderad i det exemplet och rpi4 har en annan design än tidigare rpi:s.

Skrivet av medbor:

Jag tror att eftersom de har samma cpu instruktionsuppsättning så ska det gå, men kan skilja saker på andra chip och drivrutiner, men att det borde gå att lösa...

Du tänker ARM som ARM? Jo båda rpi:s har ARM processorer och kan (förmodligen)köra samma kernel, men när man bootar en rpi4 så kör man inte in kod till en ARM utan det är en gpu som ska starta själva ARM processorn.

Med det sagt så är det mycket möjligt att det fungerar om du uppdaterar filerna på sd-kortet så firmware för rpi4 finns inkluderad. Något som kanske inte sker automagiskt.

Jag är absolut ingen expert på det här och du bör läsa på deras forum om du verkligen vill veta hur det funkar. Jag har försökt få en rpi4 att "pxe-boota" och det gav mig viss insikt i hur den bootar och från det jag läste då var att den inte bootar på samma sätt som tex rpi3, därav min skeptiska inställning.

Permalänk
Rekordmedlem

Kortet går att flytta och har man ett nyare operativsystem installerat på det kommer det också att funka på alla pajjer medans äldre os-installationer inte är flyttbara.
Kolla vilket os och version du har och sök på om det funkar på båda modellerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Fast rpi4 var inte inkluderad i det exemplet och rpi4 har en annan design än tidigare rpi:s.

Du tänker ARM som ARM? Jo båda rpi:s har ARM processorer och kan (förmodligen)köra samma kernel, men när man bootar en rpi4 så kör man inte in kod till en ARM utan det är en gpu som ska starta själva ARM processorn.

Med det sagt så är det mycket möjligt att det fungerar om du uppdaterar filerna på sd-kortet så firmware för rpi4 finns inkluderad. Något som kanske inte sker automagiskt.

Jag är absolut ingen expert på det här och du bör läsa på deras forum om du verkligen vill veta hur det funkar. Jag har försökt få en rpi4 att "pxe-boota" och det gav mig viss insikt i hur den bootar och från det jag läste då var att den inte bootar på samma sätt som tex rpi3, därav min skeptiska inställning.

Det är absolut inte ARM som ARM, men båda råkar vara från samma serie med ARM64 (aarch64) som grund med samma uppsättning. De kärnorna som 3 och 4 har används ju i BIG.little av just den anledningen.

Cortex-5X är kompatibel med 7X, men det är mest en slump att det blivit så just här.

Andra varianter av RPi hade nog inte fungerat