Köpa hus på Blocket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju också råka på kablar med sönderåldrad isolering av olika typer.

Det där kan vara en ordentlig styggelse, börjar man rota i det så slutar det oftast med att man i princip behöver byta ut/dra om alla elkablar i fastigheten, vilket är anledningen till att många struntar i det och endast gör det absolut nödvändigaste.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men de följer troligen dåtidens standard till skillnad från att göra fel med nuvarande krav.
Det senaste stora lyftet för elsäkerheten var krav på jordfelsbrytare och skyddsjord men det lär ju ta minst 50 år till innan det finns överallt i installationer som används.
Det är ju också så att de "platta handskarna" som är en riktigt stor säkerhetsrisk fortfarande finns kvar tex på gamla hus på landet är det en stor chans att hitta nån sån styggelse. Man kan ju också råka på kablar med sönderåldrad isolering av olika typer.

Det var det jag ville ha sagt... olika färger inte behöver betyda att det är något fel.
Sen som du säger, vissa saker som var tillåtet enligt gamla regelverk har visat sig vara direkt olämpligt eller farligt idag. Jag antar att de "platta handskarna" var det alla använde under en viss period. Mitt hus är fullt av Torix.

Olika byggperioder hade sina problem som visat sig i eftertid så det lönar sig att läsa på mycket om

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

@Trunk: Tackar för det mycket mustiga svaret!

Jag tänker mig att precis som med datorer är det bra att läsa på rejält, att förstå hur olika delar å ting fungerar så att man inte är ett helt frågetecken när man lyssnar på besiktningsperson/datortekniker utan att man själv kan vissa grunder för att då också upptäcka om personen man anlitat är till och med mer okunnig än en själv.

Jag skall konsultera byggahus-forumet, givetvis med skeptiskt sinne (inte så att jag förväntar mig att certifierade besiktningspersoner skall dela med sig av sina kunskaper där helt gratis på eget måfå), för att se om jag kan lära mig mer om hus.

Jag skall oxå ta reda på hur man går tillväga att få ut fastighetsinformation om hus från kommunen för att få ett hum om hur gammalt ett hus är, när det byggdes, vilka standarder som det byggdes med det då, osv. Genom att då oxå ha läst på om för- och nackdelar med olika byggnadsstandarder så får man ett spekulativt hum om hur ett hus ifråga kan ha för framtidsutsikter gällande renovering och problematiska komponenter som behöver åtgärdas snarast.

Som tur var känner jag en elektriker sedan 18 år tillbaka som har typ 10+ års erfarenhet som elektriker, bor i eget hus där han oxå dragit egen el. Skall höra med honom angående elen och även fråga om han har behörighet för att få pyssla med husel.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag skall oxå ta reda på hur man går tillväga att få ut fastighetsinformation om hus från kommunen för att få ett hum om hur gammalt ett hus är, när det byggdes, vilka standarder som det byggdes med det då, osv.

Går oftast att se en fastighets byggår på hitta.se om man söker adressen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Jag hittade nu en hel del om byggnaden med byggnadsår 1949 såväl som val av stomme (trä) och bjälkslag (betong(?)). Hursomhelst verkar det illa läge för Servanets hemsida är intetsägande.

Den säger att fiber är inte anslutet på adressen men det säger ingenting om huruvida det är dragit i området och om det då går att dra in från vägen in till huset. Någon som vet mer exakt om detta?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Efter att ha varit med om några husbesiktningar så kommer jag aldrig anlita någon annan än Anticimex där de faktiskt tar ansvar för objekten de besikta till skillnad från många småföretag som har ansvarsfriskrivningar.

Min erfarenhet av Anticimex är helt på andra hållet.
När vi köpte hus ingick det nån slags trygghetsförsäkring i 6 månader med besiktning från Anticimex, deras besiktning var ett skämt. Besiktningsgubben sa att vi var tvungna att ta bort vattenutkastaren, eftersom den "kommer att frysa sönder" på vintern. Själva funktionen med utkastaren är att den öppnar vattnet på insidan av huset ....
Sen svammlade han om att vi skulle installera nån slags fuktövervakning i torpargrunden ... vårt hus har gjuten platta på mark.
Och vi fick anmärkning på att fönsterna på nedanvåningen inte kunde låsas med nyckel. Såå... Vad gör man om det börjar brinna? Och vad gör tjuven om denna står på utsidan och krossar rutan med en sten?
Sen låg det en gammal stubbe i trädgården som börjat ruttna, då säger gubben att det antagligen bott husbock i stubben som nu kanske flyttat in i huset. Därför ville Anticimex friskriva sig från husbock i försäkringen.
Total inkompetens..... gissa om vi förlängde försäkringen efter de första 6 månaderna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag skall oxå ta reda på hur man går tillväga att få ut fastighetsinformation om hus från kommunen

Säg att du letar upplysningar om ett hus i Sundsvalls kommun, då har de en e tjänst där du kan beställa uppgifter.
https://sundsvall.se/bygga-bo-och-miljo/
Mer specifikt här >
Arkiv för bygglovsritningar
Här kan du beställa arkiverade bygglovsritningar.

https://e-tjanster.sundsvall.se/oversikt/flowoverview/500

Man tar alltså kontaktat med miljö och byggkontoret i den kommun fastigheten finns och uppger fastighetsbeteckningen eller ev postadress så ska det gå bra att få ut uppgifterna, i princip allt "nytt" finns i digital form i de flesta kommuner men äldre handlingar kan finnas i digitala arkiv vilket kan göra det lite bökigare att plocka fram men om man inte vill ha papperskopior så bör det inte ta mer än 10 "arbetsminuter" att få uppgifterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.