Permalänk
Medlem

Trasigt pga usb hub

Kopplade in en usb hub i den bärbara datorn och sen en extern hdd till hubben. Allt funkade tror jag tills jag kände på hubben med handen och den var så varm att man nästan brände sig. Nätadaptern var också varm, men inte lika varm som usb hubben.

Kopplade loss den och nu funkar inte den usb porten på laptopen och den externa funkar inte på någon port alls.

Grejerna är:

https://www.webhallen.com/se/product/252423-Deltaco-USB-3-1-h...
och
https://www.webhallen.com/se/product/252551-Deltaco-natadapte...

Är det jag som tabbat mig och sitter nu med skägget i brevlådan eller är det fel på strömadaptern?

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

Hur kopplade du in nätadaptern, i vad?

Hade den rätt spänning och polaritet för det du skulle ha den till?

Rätt effekt?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du har nog ställt in fel spänning eller vänt polariteren på adaptern...
Det kan mycket väl ha bränt både hårddisken och datorns port...

Permalänk

Det verkar i alla fall som att Deltaco rekommenderar den nätadaptern till den USB-hub som du köpt. Hittar ingenting om viken effekt som hubben kräver. Man tycker ju inte att det borde gå att misslyckas för jag misstänker att det bara är en av pluggarna till adaptern som passar i hubben och adaptern är ju till för aktuell hub.

Edit: Tittade närmare på bilden av nätadaptern och den har ju ett vred där du kan ställa spänningen. Möjligtvis är det så att du har använt fel spänning som andra har nämnt tidigare.

Så här står det i PDF filen för hubben: ”Power: USB powered 5V DC 500 mA”.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Till usb hubben kan man koppla in en nätadapter. På baksidan av hubben står det: 5v dc - 2a.
Vredet på nätadaptern ställde jag in på 5v innan den kopplades in.

Kan inget om el så kan du förklara hur jag lyckats vända polariteten?

Infogar bild på adaptern.
https://ibb.co/jg4t92n

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

tycker inget borde ha funkat med felvänd polaritet. Du ställde den på 5v?

Om den blir för varm så:

1. Du drar för mkt effekt ur den så den storknar, men den ska ju lämna 2A borde räcka med marginal till en 2.5" disk(o även en 3.5").

2. Du ställde volten för högt och all elektronik svettades och kanske gick sönder

// LZ

Permalänk
Medlem

Jepp 5v ställde jag in den på. Var det för högt?

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

Varje kontakt kan tyvärr vändas,
det är inte växelström som i vägguttaget utan växlar du plus och minus blir något bränt.
(är det en bra konstruktion sätter de en diod över ingången)

Permalänk
Medlem

Här kommer 2 bilder på själva konstakten som kan tas loss och vändas hur som helst.

och

Utan att koppla in i datorn så lyser en diod blå på hubben när man kopplar den som på bild 1.

Är det så den ska vara inkopplad? (bild 1)

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

Är externa disken 3.5"?
Tror mest att den drar mer än 500ma varav hubben tyckte det var svettigt.
En riktig Deltaco mao

Permalänk
Medlem

Tror det är en 2.5. Sökte runt på seagates hemsida men hittar inte den med rätt serienummer.
Det är en sån här 4tb: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Alla 3 usb portar verkar vara helt förstörda på datorn och usb hubben har inte blivit varm. Den är inkopplad i väggen, inte datorn.
Så vad ska man slänga ut genom rutan? Sig själv? Bärbara? eller hubben?

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Medlem

Va i hel********.
Har gjort allt. Installerat om usb drivrutiner och bankat på saker.

Hade inte så jävla mycket att förlora längre så tröck in skit hubben i datorn och nu funkar allt.
Så länge dom är inkopplade till hubben.

Men kopplar jag loss dom från hubben och in i dom övriga portarna så förblir dom döda..

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av manturr:

Här kommer 2 bilder på själva konstakten som kan tas loss och vändas hur som helst.

https://i.ibb.co/NN0wccp/20200709-125918.jpg
och
https://i.ibb.co/Lgws05B/20200709-125937.jpg

Utan att koppla in i datorn så lyser en diod blå på hubben när man kopplar den som på bild 1.

Är det så den ska vara inkopplad? (bild 1)

Du ser ju symbolerna på kontakten som visar polariteten beroende på hur den vänds: + i mitten respektive - på mittstiftet. Det vanligaste är + i mitten men varierar, så därför kontrollerar man det innan man kopplar in något.

Väldigt vanligt på universalnätdelar sedan lång tid. Har flera sådana själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag ser bara en enögd smiley gubbe i mitten. + och - på samma sida.
Får nog hålla mig till tard hörnan när jag shoppar elektronik

Hur kan usb portarna på datorn vara trasiga men funka när man kopplar in en usb hub med extern ström?

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |