Samsung lanserar UV Sterilizer för desinfektering av telefoner

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar UV Sterilizer för desinfektering av telefoner

USB-C får stryka på foten till förmån av UV-C när Samsung inför en ny laddlåda med trådlös laddning och desinfektion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur lätt ens plastprodukter missfärgas. Vitt tenderar ju ofta att bli gult i solen.

Permalänk
Medlem

99% av bakterier i all ära men hur påverkar den virus, exempelvis SARS-CoV-2?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SanyaIV:

99% av bakterier i all ära men hur påverkar den virus, exempelvis SARS-CoV-2?

Andra coronavirus verkar dö av UV-C, men det saknas forskning på det viruset som är ute och ställer till det för världen just nu.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

Jättestor marknad för det inom vården, äldreomsorgen m m tror jag, om den är tillräckligt bra. Slipper de sprita sönder lurarna eller använda dem genom plastpåsar

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

@Aphex: UV-C desinfektion har använts i årtionden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressanta tider. För ett år sedan hade detta varit super skumt och kanske bara riktat sig mot bacillofober. Idag ser vi det som ett praktiskt nästa steg och lanseras av en jätte för den stora skaran.

Rent praktiskt, varför inte? Nackdelen är väl att det inte blir så passivt utan mer i aktivt stil med sladd, men mycket mer praktiskt än att hälla sprit på telefonen. Sedan är väl priset något högt gentemot andra trådlösa laddare. Om detta blir en grej så bör priset kunna trilla ner en hel del då ingen av delarna i sig är så dyra, men förståligt så vill väll Samsung ta till vara på faktumet att de är först.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det! Synd på endast 10W QI-laddning dock.

Permalänk

Är det 1:a April redan?

Permalänk
Musikälskare

Jag drar över telefonen med handsprit efter jag har varit ute, det borde fungera bättre?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Aphex: UV-C desinfektion har använts i årtionden.

Finns redan liknande produkter på marknaden. Sätt dem på bla smyckesaffärer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Jag drar över telefonen med handsprit efter jag har varit ute, det borde fungera bättre?

Gör det inte på en telefon du tycker om.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paulus:

Men den laddar inte telefonen samtidigt eller?

HUI hade ju en riktigt träffsäker analys i julas iaf,
https://hui.se/arets-julklapp/2019/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jättestor marknad för det inom vården, äldreomsorgen m m tror jag, om den är tillräckligt bra. Slipper de sprita sönder lurarna eller använda dem genom plastpåsar

Det många inte vet är att ska du desinfektera meningsfullt, då ska ytan vara helt täckt av desinfektionsmedel i tiotals sekunder. Alltså helt blöt. Detta går hårt åt grejorna.

Har läst kommentarer på ett sjukhus där elektriker gjorde sig lustiga över att vårdpersonalen dränkt belysningsknappar med sprit och orsakat problem. Det är snarare det som krävs....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

UVC har använts till att desinficera ytor sedan det "upptäcktes" vara farligt mot det mesta levande, i slutet av 1800-talet. Det används överallt typ, allt från sjukhusutrustning till sedlar. Nyheten är väl kanske snarare att de satt på en laddare.

Problemet är främst att UVC är skadligare än vanliga UVA och UVB (som vi använder solkräm mot. Som tur är kommer inte UVC genom atmosfären i någon större utsträckning. Sen absorberas den effektivt av organiskt material, så den penetrerar inte huden direkt heller, så cancer eller liknande på människor är inte klarlagt).

Men UV har ju sålts till konsumenter hur länge som helst. Sen är väl det mesta bara fejkskräp, går ju att köpa typ tandborsthållare med UV så. Svårt att se att en liten UV-diod som drivs med ett klockbatteri skulle funka.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite riktig strålning till mobilen. Annat en den där mesiga "5G strålingen"

Permalänk
Medlem

Jag tror dock inte att så många av de som idag vägrar rengöra mobilen kommer att införskaffa en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Äntligen lite riktig strålning till mobilen. Annat en den där mesiga "5G strålingen"

Fixa en kobolt60 kammare till mobilen så snackar vi.

Då kan ja ta en också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Aphex:

Gör det inte på en telefon du tycker om.

Har inte upplevt något negativt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Gör det inte på en telefon du tycker om.

Jag har inte märkt min mobil ta stryk av det på något sätt. Vad skulle kunna hända menar du? Jag är genuint nyfiken.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

När mobillådan blev årets julklapp så försökte jag hitta en med QI laddning, detta fanns då inte.

Denna lådan är ännu smartare, lite synd att den bara rymmer en mobil. Tycker dock priset var väldigt bra så blev sugen på att ha en i hallen.

Permalänk
Medlem

Inte varit sjuk på säkert 5 år sedan jag började sprita mobilen och tvätta händerna så fort jag kommer hem så en sån här blir det nog för att spara på spriten.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns en variant i svart. Men tror detta kommer att komma snart.

Permalänk

Samsung tycker detta är en strålande idé ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Motståndskraften gentemot virus och bakterier i världen minskar allt mer.
Vad beror detta på?

1. Överanvändning av antibiotika.
2. Allt ska vara så överdådigt jävla rent.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Phonesoap har haft liknande produkter i ett gäng år, dock utan QI laddning som är ett nytt tillskott i deras sortiment. https://www.phonesoap.com

De har dock slutsålt på en hel del produkter i dessa tider, wonder why 🤔

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Jag har inte märkt min mobil ta stryk av det på något sätt. Vad skulle kunna hända menar du? Jag är genuint nyfiken.

kort svar:
sprit torkar ut plast, det finns vatten i sprit, vatten och elektronik = kortslutning.
även om du har en ipXX ratad telefon så kommer den eventuellt kortslutas, om du använder sprit för att rengöra den.
skulle inte heller rekommendera dränka telefon i sprit, då du inte har kontrollen över om spriten du har använt på telefonen har blivit torkad. sprita en duk, torka sedan telefonen med duken det räcker.
långt svar:
kan ge ett exempel från min bransch i läkemedels industrin som tekniker mot maskiner.
en maskin som kontrollerar läckage i ampuller(medicin i livsmedel godkänt plast)
så är oftast fallet att operatörer som hanterar och rengör maskinen använder för mycket sprit och den sedan fungerar den inte som den ska. då rester av sprit leder ström på isolatorer(isolator leder inte ström) = okontrollerad kortslutningen i hela maskinen.

kortslutningen i elektronik i 5/7/12v i min erfarenhet så syns det inte och kan vara svårt att upptäcka var det händer för att lösa problemet.

men snackar vi andra elektriska apparater som har hög ström under låg volt som ett bilbatteri så syns det såklart.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Kanske ska skaffa sig en sån, nu spritar jag av telefonen. Borde bli billigare i längden med en sådan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]