AMD Ryzen 5 3600XT, Ryzen 7 3800XT och Ryzen 9 3900XT

Permalänk
Medlem

Är 2600K standard klock? Sjukt imponerande att den fortfarande håller i spel än idag

Permalänk
Medlem

Det där var ju en rejäl skräplansering.

Permalänk
Medlem

man slipper ju kylaren! om man köper dessa! vinst!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

man slipper ju kylaren! om man köper dessa! vinst!

Greta blir glad, mindre svinn...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Min 3800X som jag köpte på webhallen förra veckan för 3000kr va ett bra köp ser jag.

Permalänk
Medlem

Enda fördelen jag ser med denna lansering är att priset på icke-XT modellerna kanske sjunker lite.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Så liten ökning i klock, men man förlorar kylaren, och betalar mer, känns som lurendrejeri.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Min 3800X som jag köpte på webhallen förra veckan för 3000kr va ett bra köp ser jag.

Mjo jag ångrar inte mitt köp av 3800x nu när jag ser att min rullar på i klock hastigheten som 3800xt gör ändå dock på 1.26v. Tur man inte väntade xD

Permalänk
Medlem

Känns helt onödig hela XT serien, speciellt nu när 4000 är på G..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3800XT är väl den intressantaste i samlingen. Synd att de inte kunde skrämt upp 3600XT till samma frekvens.

Nu är det väl lite om nån ser en av dem till ett bra pris och behöver för sitt bygge så slår man till.

När dom lyckades skrämma upp denna till 4.7 ghz 1 år senare undrar jag vad nästa generation kan lyckas med.

Kan man hoppas på 4.9-5.0ghz.

Men att Amd redan vinner över Intel på ipc är bra & bara dom förbättrar detta i samma veva lär de kunna bli bra.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Så liten ökning i klock, men man förlorar kylaren, och betalar mer, känns som lurendrejeri.

Eller: MSRP ligger på samma nivå som när X-modellerna lanserades, så kompenserar man för inflation så är det en sänkning jämfört med X-modellerna, man vet att man får lite bättre binnade chip, så att trimma in PBO blir potentiellt roligare, och man slipper stockkylaren som man ändå inte använder.

Två sidor av samma mynt.

Men jag, om man tror att man ska få en märkbar boost i stock om man köper XT-modellen av den X-modell man redan ägar, och har fått för sig att AMD sagt att det ska följa med kylare, och kör helt i stock, så kan man nog få det till "lurendrejeri" om man vinklar saker riktigt hårt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så flaskhalsen är oändlighetstyget (IF) även med dessa produkter med bättre binning.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Så flaskhalsen är oändlighetstyget (IF) även med dessa produkter med bättre binning.

Ja, det kan man nog säga. Hardware Nexus som fick en 3600XT som sensationellt klarar 4.6GHz i fast OC, kunde visa i spelbenchmark att det skiljer i princip ingenting.
Det är IF som sätter stopp för just spel. I vissa produktivitets benchmarks gör dock den höga frekvensen skillnad.

Fast detta visste vi egentligen redan, eftersom amatörklockare har piskat upp Zen2 i 5.0GHz och konstaterat att NÄ det gjorde inget för spel. Att pilla med minnena gör däremot en hel del.

Allt detta gör Renoir till en riktigt intressant CPU, det kan faktiskt vara så att AMD fördröjer den med flit för att de vet att Renoir är lite för bra för deras eget bästa och Intel är ändå svaga just nu.
Enligt samma tänk har dom troligen handikappat GPU delen i Renoir, även det med flit, för att inte kannibalisera försäljningen av lågpris grafikkort på utvecklings marknader. AMD säljer tydligen huvudsakligen sådana och inte Navi. RX470 anses fortfarande som high end på vissa marknader.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tja.. lanseringen har nog till stor del o göra med att håller upp snacket om AMD efter 10seriens lansering. Dyrare än X modellerna som de kostar idag, dock samma pris som x .serien vid lanseringen. Hade det varit Nvidialansering så hade X modellen stått kvar på lanseringspriset och XT hade blitt 100$ dyrare och sålts med argumentet att denna måste man ha pga alla förbättringar som finns i den.....
Nä.. delvis onödig lansering och har nog bara o göra med att få folk fortsätta prata AMD fram till lanseringen av nästa gen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Nästa dator jag bygger eller köper kommer lätta att vara baserad på en AMD plattform. Men vid det taget kanske Intel räknas som en rebell

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av DST:

Skulle nog påstå att Renoir kommer vara mer utav uppvärmning inför zen2, inte dessa xt sku som inte tillför något över org matisse.

Inför Zen 3 menar du väl ändå? Och Renoir är APU-cpuer (Zen 2 kärnor) med inbyggd grafikkrets (7nm Vega) och ligger heller inte i samma segment som de vanliga Ryzen processorerna utan grafikdel.

Däremot kommer de vara riktigt kompetenta och ligger väldigt nära de vanliga Ryzen processorerna hastighetsmässigt.

Permalänk
Medlem

XT är sämsta serien hittills i ZEN familjen. Tråkigt för alla som väntat med inköp av hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ur konsumenthänseende och nu verkar denna lansering lite märklig när 4000-serien inte är så långt bort. Föregångarna till XT-modellerna har gått ner såpass i pris att de förefaller vettigare köp i dagsläget. Kanske har AMD en annan plan för dessa, att de ska leva kvar som billigare alternativ när 4000-serien kommer och att de då behöver t ex dumpa kylaren för att hålla nere kostnaderna?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inför Zen 3 menar du väl ändå? Och Renoir är APU-cpuer (Zen 2 kärnor) med inbyggd grafikkrets (7nm Vega) och ligger heller inte i samma segment som de vanliga Ryzen processorerna utan grafikdel.

Däremot kommer de vara riktigt kompetenta och ligger väldigt nära de vanliga Ryzen processorerna hastighetsmässigt.

Och med mycket snabbare minne, vilket gör att dom faktiskt kan visa sig prestera bättre. Särskilt i spel. Snabbare minne gynnar gpu delen i APU:n, men kan alltså även gynna extern GPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Och med mycket snabbare minne, vilket gör att dom faktiskt kan visa sig prestera bättre. Särskilt i spel. Snabbare minne gynnar gpu delen i APU:n, men kan alltså även gynna extern GPU.

Synd bara att snabbare minne än 3200mhz är extremt dyrt om man ska ha mycket. Skulle aldrig köpa mindre än 64GB idag.

Permalänk
Medlem

Känns väl lite dyrt för vad man får, egentligen inget fel på prestandan i sig men priset är ju helt klart inte rätt. En prislapp som stämmer med dagens 3600x (2500 kr ish) hade var mycket trevligare!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Synd bara att snabbare minne än 3200mhz är extremt dyrt om man ska ha mycket. Skulle aldrig köpa mindre än 64GB idag.

Varför så mycket? De allra flesta klarar sig utmärkt på 16GB idag. De som vill framtidssäkra köper 32GB. Den dag 64GB börjar bli nödvändigt för normala användare så är dagens system troligen ändå obsoleta och i behov av att bytas ut.
Det finns naturligtvis personer som faktiskt behöver mängder av minne redan idag - men de är inte många.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Varför så mycket? De allra flesta klarar sig utmärkt på 16GB idag. De som vill framtidssäkra köper 32GB. Den dag 64GB börjar bli nödvändigt för normala användare så är dagens system troligen ändå obsoleta och i behov av att bytas ut.
Det finns naturligtvis personer som faktiskt behöver mängder av minne redan idag - men de är inte många.

Att köpa 16GB är ju verkligen dumt om tänker köra på datorn i flera år. Du menar väl ändå att man bör köra på minst 32GB om man är någorlunda seriös datoranvändare?

64GB är om man verkligen har program som drar minne. Men väntar nu på DDR5 fast jag tror inte priserna kommer vara billiga inledningsvis.

Permalänk
Medlem

Tack för ett mycket utförligt test!
Kan ni inte göra en video där ni visar hur ni gör de olika stegen?
Jag tror att många kommer tycka det är intressant att få en djupare inblick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köpa 16GB är ju verkligen dumt om tänker köra på datorn i flera år. Du menar väl ändå att man bör köra på minst 32GB om man är någorlunda seriös datoranvändare?

Nej, det menar jag inte. Jag menar att 16GB räcker för de allra flesta idag, och troligen några år framöver. Om man inte kör några tunga program räcker 8GB RAM långt idag.
32GB är för de som vill vara alldeles säkra på att minnet räcker till flera år framöver, och inte har särskilt tight budget.
64GB är för de som antingen använder sin dator till specifika saker som kräver mycket minne, eller som har pengar att bränna.

Permalänk
Avstängd

Tyckte bättre om när det fanns lite överklockningsmarginaler. Varför lägga en massa extra pengar på bra låda, luftflöde, ev vattenkylning, etc. Ja, vi är väl olika här.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Synd bara att snabbare minne än 3200mhz är extremt dyrt om man ska ha mycket. Skulle aldrig köpa mindre än 64GB idag.

Går ju att klocka minnena med, kör ju mina 4 3000mhz stickor i 3333mhz så 3200 kanske klarar ett litet hopp med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köpa 16GB är ju verkligen dumt om tänker köra på datorn i flera år. Du menar väl ändå att man bör köra på minst 32GB om man är någorlunda seriös datoranvändare?

"Seriös datoranvändare" jisses, en "seriös datoranvändare" är väl snarare en person som vet hur mycket RAM som behövs och kör på det. Kan lika gärna vara 512MB beroende på vad man bygger. och användningsområde..

Sen om det är värt att slå till direkt på 32GB för att framtidssäkra sig, beror väl på hur många minnesslottar man har, har man fyra så varför inte köpa 2x8GB nu och slänga in två till när det väl behövs? Alla kanske inte tycker det är värt att kasta pengar på "bra att ha prestanda", för en del kanske har t ex något som kallas budget?

Kör på hur mycket minne du vill, men släpp översittarattityden, så tröttsamt med folk som verkar projicera sina egna behov på alla andra och att prestanda och pengar är det som definierar ett datorintresse.

Permalänk
Medlem

Onödigt, men ändå roligt med nya processorer!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)