Goldman Sachs skruvar ned förväntningar på Intel efter svaga framtidsutsikter

Permalänk
Melding Plague

Goldman Sachs skruvar ned förväntningar på Intel efter svaga framtidsutsikter

Investmentbanken sänker Intels riktkurs till från 65 till 54 USD, och ändrar i samband med detta rekommendationen till "sälj".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt galet vad AMD har vänt på spelplanen och att Intel står med brallorna nere, nog en av de största vändningarna jag sett i teknikbranschen på länge. Nu behöver vi bara få något liknande på GPU sidan

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Niiice. Detta gör mig mer säker på att AMD aktieköpet tidigare i år var ett bra köp. Bara att hålla i dessa några år åtminstone 👍🏻

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Tror det är mycket mer komplicerat än att bara ställa AMD och Intel mot varandra. Intels processorer finns i så mycket mer än bara datorer och en minskad marknad gäller för både parter i sådana fall. I och med Corona och den lågkonjunktur vi kastar oss in i är det rimligt att anta att det är läge för lite storm (allt detta utöver vad som redan nämns i artikeln eller vad Goldman Sachs skriver)

Permalänk
Inaktiv

Blir definitivt att köpa på mig om det blir rea.

Permalänk
Medlem

Intel är starka oavsett... på sårbarheter

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Dock är fulmetoderna ganska tama än så länge, vi får se vad som händer på den fronten hehe...

Permalänk
Avstängd

En tanke jag fick nyligen i dagarna var att AMD som är så mycket mindre än Intel torde ha mycket större potential att växa.
Köper redan hälften av alla i världen ens processorer är det tämligen svårt att få resten att göra det också, om de inte tänker köpa processorer.
Men köper 10% av alla i världen ens processorer är en fördubbling nog mycket enklare att nå.

Permalänk
Medlem

Fler än jag som tror att Weston Twigg från amerikanska Keybanc "analys" för drygt en månad sedan där de justerade upp Intel s aktie var en "kupp"?
https://www.sweclockers.com/nyhet/29822-intels-okade-produkti...

Intels stora strategiska blunder var att de trodde att det räckte med att ha 90% av marknaden för att kunna hålla tillbaka för att man har monopol. Jag tvivlar att man kan peka på deras misslyckandes/förseningar till 10nm som orsak. Bara se vad de har lyckats med på 14nm. Kompetens och förmåga finns, de valde att inte använda den.

Permalänk
Medlem

Intel har suttit passivt på tronen för länge och underskattat konkurrensen som nu börjar plocka marknadsandelar till följd av en stark comeback.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på hur ofta intel har säljrekomendationer på sina aktier?

Permalänk
Medlem

Senast för några veckor sedan skrev ni en annan nyhet om att börsvärdet på intel skulle rusa till 80(?)...

Gissar att apple påverkade en del...

Permalänk
Entusiast

För mig är det helt ofattbart att Intel inte nyttjar sin kunskap inom halvledartillverkning till att tillverka kretsar åt andra företag. Det skulle sprida kostnaderna för nyutveckling rejält och samtidigt ge företaget en edge utöver de egna processorerna. Jämfört med TSMC och Samsung är Intel definitivt konkurrenskraftiga, så det känns som en företagsekonomisk katastrof att bära hela fab-kostnaden (skithög, särskilt med R&D inräknat) på egna axlar.

Vet att man grenat ut någorlunda här på senare år men inte alls i den utsträckning som vore möjligt. Det är en enormt stor marknad som Intel bara förbiser mer eller mindre.

Snart kommer väl Apple vara en av världens ledande processortillverkare, så istället för att helt tappa intäkterna därifrån skulle man på detta vis potentiellt kunna få en bra bit av kakan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mistahh:

Niiice. Detta gör mig mer säker på att AMD aktieköpet tidigare i år var ett bra köp. Bara att hålla i dessa några år åtminstone 👍🏻

Köpte 1000 AMD aktier när kursen låg på 11,27 USD för bara ett par år sen vid första ryzen lansering. Tror du man ångrar att man cashade ut pengarna för att resa runt i Europa eller. Suck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Intel är starka oavsett... på sårbarheter

Man ska dock inte dra för stora växlar på analytiker. De har som jobb att spå framtiden. Nästan alla analytiker var bull på Nvidia i samband med RTX-lanseringen, sen rasade aktien och tappade halva sitt värde (som förvisso har återhämtat sig, men ändock). Om AMD får ordning på sina grafikkort kan de säkert sticka iväg ordentligt, nu har de ju på sikt också Intel och inte bara Nvidia att arbeta emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Köpte 1000 AMD aktier när kursen låg på 11,27 USD för bara ett par år sen vid första ryzen lansering. Tror du man ångrar att man cashade ut pengarna för att resa runt i Europa eller. Suck

Samma har hänt mig med andra aktier.
Du gjorde ett val baserat på dåtidens omständigheter och sålde säkert på vinst. Inget att ångra här. 👍🏻

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Helt galet vad AMD har vänt på spelplanen och att Intel står med brallorna nere, nog en av de största vändningarna jag sett i teknikbranschen på länge. Nu behöver vi bara få något liknande på GPU sidan

Roliga skulle vara om det är Intel som gör det på GPU sidan med deras kommande 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Roliga skulle vara om det är Intel som gör det på GPU sidan med deras kommande 😂

Med Raja vid rodret har jag inga stora förväntningar direkt, mest snack och ingen verkstad. Men vore faktiskt rätt kul om det skulle ske.

Permalänk

Server CPU är lönsam

Än så länge har Intel mer än 95% av alla server-CPUer.
Det krävs verkligen att AMD tar mer innan Intel är hotad....