Permalänk

Bahnhof-tv

Tjenare, är Bahnhof abonnent sedan ungefär 5 månader tillbaks. Jag och sambon har under denna tiden inte haft någon form av tv...

I våran förra lägenhet hade vi lite olika tv kanaler som vi kikade lite på, majoriteten när vi skulle äta eller bara ha på i bakgrunden...

har funderat lite på att skaffa Bahnhofs Tv Mellan. Men skulle ändå vilja ha lite fler kanaler som Discovery och Animalplanet bla... Men jag är inte sugen på att betala 409 kr i månaden för att få vissa kanaler jag inte vill ha och viaplay som vi redan har.

Min fråga och fundering är, kan man prata med dem om att få Kanalpaket mellan och få bara vissa kanaler från det "stora" paketet? någon annan som kanske har fått till den dealen? finns det någon annat som man kan skaffa? läst om IpTv men det är väl inte direkt lagligt? Har ju fiber i lägenheten, kan man få TV från en annan leverantör samtidigt som man har Bahnhof? eller det kanske inte funkar så?

Ursäktar om jag skriver detta på fel del av forumet men men...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av john00133:

Tjenare, är Bahnhof abonnent sedan ungefär 5 månader tillbaks. Jag och sambon har under denna tiden inte haft någon form av tv...

I våran förra lägenhet hade vi lite olika tv kanaler som vi kikade lite på, majoriteten när vi skulle äta eller bara ha på i bakgrunden...

har funderat lite på att skaffa Bahnhofs Tv Mellan. Men skulle ändå vilja ha lite fler kanaler som Discovery och Animalplanet bla... Men jag är inte sugen på att betala 409 kr i månaden för att få vissa kanaler jag inte vill ha och viaplay som vi redan har.

Min fråga och fundering är, kan man prata med dem om att få Kanalpaket mellan och få bara vissa kanaler från det "stora" paketet? någon annan som kanske har fått till den dealen? finns det någon annat som man kan skaffa? läst om IpTv men det är väl inte direkt lagligt? Har ju fiber i lägenheten, kan man få TV från en annan leverantör samtidigt som man har Bahnhof? eller det kanske inte funkar så?

Ursäktar om jag skriver detta på fel del av forumet men men...

Edit: En HTPC kanske kan lösa mitt problem?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Det går alldeles utmmärkt att få IPTV från en annan leverantör. Har fiber med bredband via Bahnhof och IPTV via Telenor. Jag antar att du har någon form av stadsnät. Det kräver att IPTV-leverantören stöds. Vi kunde tex inte få Bahnhofs IPTV för de har inte stöd för det i vårt stadsnät.

Permalänk
Skrivet av TimeWalker:

Det går alldeles utmmärkt att få IPTV från en annan leverantör. Har fiber med bredband via Bahnhof och IPTV via Telenor. Jag antar att du har någon form av stadsnät. Det kräver att IPTV-leverantören stöds. Vi kunde tex inte få Bahnhofs IPTV för de har inte stöd för det i vårt stadsnät.

jasså? för vi har ju en fyrkantig låda som sitter på väggen, trodde det bara var en av dem 5? kontakterna som var aktiv? tanken är att jag vill ha tvn trådfritt om det går eller behöver man ha en internet sladd dragen till tvn? eller funkar det genom wifi? är rätt kass på allt runt tv osv... för problemet blir väl att jag inte kan ha bahnhof och tex comehem i samma hål? eller funkar det? eller beror det på om man får en "boxer/motagare" som man ska koppla in i tvn? för antenn hålet sitter i sovrummet och är inte lätt att dra kabeln till vardagsrummet...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte kan få samma "bakgrunds" tv-upplevelse via on-demand tjänster och dyl? Vanlig TV är ju så infesterad med reklam så att det inte är värt..

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Säker på att du inte kan få samma "bakgrunds" tv-upplevelse via on-demand tjänster och dyl? Vanlig TV är ju så infesterad med reklam så att det inte är värt..

asså problemet ligger i att dem kanalerna som erbjuds i "vanliga" paketet inte har allt jag/vi vill ha, och "premium" paketet kostar för mycket för antalet kanaler som vi aldrig kommer att kolla på så det är mer de att vi vill ha dem kanaler som vi kommer att kolla på och samtidigt smidigt bara kunna sätta på utan att behöva starta netflix eller liknande

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd

Precis som du skriver så finns det ju IPTV-tjänster som inte direkt är lagliga. De brukar ju ha de flesta kanaler även om de inte har alla strömningstjänster (typ HBO Nordic etc). Men när det gäller lagliga alternativ så tror jag nog det kan bli svårt att komma dit du vill. Alla sådana som jag använt har haft paket man får välja.

Hmm, har haft typ välj åtta kanaler ur ett större utbud för bra länge sedan. Alltså utöver basutbudet. Men det var ju inte helt fritt val dock. Nu minns jag inte vilken leverantör det var, kanske Telia.

Har Bahnhof och Sappa idag. Har deras "standardpaket" men vet att jag kunde lägga till en enstaka kanal till det, för typ 49kr extra i månaden. Hade det ett tag men inte nu längre då intresset för den kanalen endast var temprorär.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Precis som du skriver så finns det ju IPTV-tjänster som inte direkt är lagliga. De brukar ju ha de flesta kanaler även om de inte har alla strömningstjänster (typ HBO Nordic etc). Men när det gäller lagliga alternativ så tror jag nog det kan bli svårt att komma dit du vill. Alla sådana som jag använt har haft paket man får välja.

Hmm, har haft typ välj åtta kanaler ur ett större utbud för bra länge sedan. Alltså utöver basutbudet. Men det var ju inte helt fritt val dock. Nu minns jag inte vilken leverantör det var, kanske Telia.

Har Bahnhof och Sappa idag. Har deras "standardpaket" men vet att jag kunde lägga till en enstaka kanal till det, för typ 49kr extra i månaden. Hade det ett tag men inte nu längre då intresset för den kanalen endast var temprorär.

okej, men hur olagligt är det med iptv? får man böter om man blir påkommen med det eller hur funkar det?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john00133:

okej, men hur olagligt är det med iptv? får man böter om man blir påkommen med det eller hur funkar det?

Personligen tror jag inte att risken är så stor att bli påkommen med det utan risken är i stället att leverantören försvinner/stängs ner. Då sitter man med ett "abonnemang" som inte fungerar och några pengar tillbaka kan man inte räkna med

Men jag vet inte, har inte läst om några sådana fall där användare blivit åtalade, kanske någon annan här har lite mer information om det.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Personligen tror jag inte att risken är så stor att bli påkommen med det utan risken är i stället att leverantören försvinner/stängs ner. Då sitter man med ett "abonnemang" som inte fungerar och några pengar tillbaka kan man inte räkna med

Men jag vet inte, har inte läst om några sådana fall där användare blivit åtalade, kanske någon annan här har lite mer information om det.

ja för de känns lite "spännande" att pröjsa 6-700spänn för boxen och 1800 för ett år och sen bli av med det 3-4 månader senare....

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

@john00133:

Finns flera IPTV-tjänster som Telia Play för 199:- men även Comhem och Telenor har liknande paket

https://www.telia.se/privat/tv/playpaket/produkt/telia-play-t...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john00133:

ja för de känns lite "spännande" att pröjsa 6-700spänn för boxen och 1800 för ett år och sen bli av med det 3-4 månader senare....

Häpp, så är det. Dock behöver du inte någon box om du har en "smart-TV" med appar, alternativt en HTPC eller så.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Häpp, så är det. Dock behöver du inte någon box om du har en "smart-TV" med appar, alternativt en HTPC eller så.

mm hittade en iptv app och valde "try for free" kul att ha tv men har lite svårt för ukrainska tyvärr...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

@joeldeluxe: ser intressant ut

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Du har inte kabel-tv eller centralantenn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john00133:

mm hittade en iptv app och valde "try for free" kul att ha tv men har lite svårt för ukrainska tyvärr...

Fria kanaler är nog ingen höjdare, nej Så abonnemang är det väl som gäller om man nu skall gå den (olagliga) vägen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har inte kabel-tv eller centralantenn?

tyvärr inte, bor i ett privat ägt hus som vi hyr en lägenhet på första våning, har antenn jack i sovrummet, har provat med alla möjliga små apparater och bara kabel direkt in i sovrumstvn och får inget ut ur de, så vågar chansa på att vi inte har det tyvärr...

dock så finns det ju "innomhus" antenn att köpa på jula om det vore något o ha, men känns inte som det direkt?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av videopac:

Fria kanaler är nog ingen höjdare, nej Så abonnemang är det väl som gäller om man nu skall gå den (olagliga) vägen.

känner detsamma haha, blev lite halvt lycklig tills jag insåg att allt stod på kyriliska (stavning) bokstäver och inget stämmde över huvud taget med något känndes de som

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

tyvärr inte, bor i ett privat ägt hus som vi hyr en lägenhet på första våning, har antenn jack i sovrummet, har provat med alla möjliga små apparater och bara kabel direkt in i sovrumstvn och får inget ut ur de, så vågar chansa på att vi inte har det tyvärr...

dock så finns det ju "innomhus" antenn att köpa på jula om det vore något o ha, men känns inte som det direkt?

Inomhusantenn fungerar om du bor bra till.

För att svara på din första fråga, du kan förmodligen ha TV från valfri leverantör i nätet, samt från de leverantörer som kör TV över internet. Beror helt på vilket fibernät du sitter på.

Anledningen att jag frågar om antenn är ju för att man då slipper betala någon månadskostnad för att se SVT1, SVT2, SVTB/SVT24, Kunskapskanalen, TV4 och TV6.

Betalar du ändå för C More så kan du få SVT1, SVT2, SVTB, SVT24, Kunskapskanalen, TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Film, SF Kanalen och C More First, Hits, Stars och Series för 30 kr/mån extra. App finns för Android TV och Samsung. Betalar du inte för C More är det inte värt det.

Med tanke på vad Bahnhofs TV Mellan skulle kosta på min adress vill du nog välja en annan leverantör.

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå ett slag för Boxer och köra något paket med 8 eller 16 favoriter och köra allt genom deras playapp.

Permalänk
Medlem

Kolla in boxer, dom har väl något som heter Flex, att man kan plocka ihop kanaler efter tycke och smak

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Skulle välja en annan leverantör än bahnof.
Valde själv dem som leverantör men det visade sig att vi inte kunde ha deras tjänster efter att vi bundit upp oss via deras hemsida.
Hävde köpet men eftersom skyddsplasten var borta på boxen fick vi betala runt 1500kr för det.

Kika in boxer!

Permalänk
Medlem

Jag kör med cmore & viaplay appen i apple tv, och där igenom ingår TV kanaler när man tecknar deras streaming tjänst,

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Inomhusantenn fungerar om du bor bra till.

För att svara på din första fråga, du kan förmodligen ha TV från valfri leverantör i nätet, samt från de leverantörer som kör TV över internet. Beror helt på vilket fibernät du sitter på.

Anledningen att jag frågar om antenn är ju för att man då slipper betala någon månadskostnad för att se SVT1, SVT2, SVTB/SVT24, Kunskapskanalen, TV4 och TV6.

Betalar du ändå för C More så kan du få SVT1, SVT2, SVTB, SVT24, Kunskapskanalen, TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Film, SF Kanalen och C More First, Hits, Stars och Series för 30 kr/mån extra. App finns för Android TV och Samsung. Betalar du inte för C More är det inte värt det.

Med tanke på vad Bahnhofs TV Mellan skulle kosta på min adress vill du nog välja en annan leverantör.

mm, problemet är att vi har en philips tv så vi har ingen app för cmore... har alla möjliga "vuxen" appar att ladda ner men har inte så mycket mer... jo svt play, viaplay och netflix har vi med men annars inte så mycket tilll val... tanken är att ha tv så vi kan slå på tvn och det är något där istället för att behöva starta en av apparna och sitta och bestämma oss utan köra mer "nu är detta på det kollar vi på"

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av Danneb:

Jag skulle slå ett slag för Boxer och köra något paket med 8 eller 16 favoriter och köra allt genom deras playapp.

får kika på boxer och se hur det funkar

Skrivet av Nautilus011:

Kolla in boxer, dom har väl något som heter Flex, att man kan plocka ihop kanaler efter tycke och smak

har dem alltså så man kan välja ett visst antal, för det vore kanon för mig och sambon isf

Skrivet av Erto:

Skulle välja en annan leverantör än bahnof.
Valde själv dem som leverantör men det visade sig att vi inte kunde ha deras tjänster efter att vi bundit upp oss via deras hemsida.
Hävde köpet men eftersom skyddsplasten var borta på boxen fick vi betala runt 1500kr för det.

Kika in boxer!

Har Bahnhof till internet och det funkar kanon inte haft några problem ännu.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Hej,
Sitter i precis samma båt nu och hittade den här gamla tråden.
Ska flytta till ett nytt hus, så måste välja ISP och TV (mest för barnen).

Kommer antagligen välja Bahnhof och funderar nu på Boxer. Vet någon om man måste använda en annan port på mediaomvandlaren?
Vill helst slippa dra en extra kabel till tv boxen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john00133:

Tjenare, är Bahnhof abonnent sedan ungefär 5 månader tillbaks. Jag och sambon har under denna tiden inte haft någon form av tv...

I våran förra lägenhet hade vi lite olika tv kanaler som vi kikade lite på, majoriteten när vi skulle äta eller bara ha på i bakgrunden...

har funderat lite på att skaffa Bahnhofs Tv Mellan. Men skulle ändå vilja ha lite fler kanaler som Discovery och Animalplanet bla... Men jag är inte sugen på att betala 409 kr i månaden för att få vissa kanaler jag inte vill ha och viaplay som vi redan har.

Min fråga och fundering är, kan man prata med dem om att få Kanalpaket mellan och få bara vissa kanaler från det "stora" paketet? någon annan som kanske har fått till den dealen? finns det någon annat som man kan skaffa? läst om IpTv men det är väl inte direkt lagligt? Har ju fiber i lägenheten, kan man få TV från en annan leverantör samtidigt som man har Bahnhof? eller det kanske inte funkar så?

Ursäktar om jag skriver detta på fel del av forumet men men...

Du kan kanske välja boxer som har systemet flex 8 där man helt enkelt får välja 8 fria kanaler från deras utbud utöver gratispaketet. Du får också med streaming på många av kanalerna så du kan kolla på plattan eller liknande också.

Vill du ha fler kanaler så finns det större paket med fler valbara kanaler också.
https://www.boxer.se/tv/produkter/flex8

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skilj på IPTV (multicast) och Streaming-tjänster (lagliga och olagliga)

För förstnämnda måste man oftast ha en kabel direkt till mediakonverteraren/tjänstefördelaren. Eller om man vet vad man gör kan man lösa det med med VLAN.