Hjälp med val av nytt grafikkort!

Permalänk

Hjälp med val av nytt grafikkort!

Hjälp med val av nytt grafikkort åt sonen!
Hej, Är rätt ny med det här med gaming! Vill tillägga att min son inte är någon storgamer än utan nöjer sig med att spelet flyter på bra och har inte så mycket krav! Men jag däremot vill ändå kunna ha en dator som kan hantera dagens spel på ett hyffsat bra sätt!
Köpte nyss en gamingdator som har följande spec:
CPU: Intel Core I7 4790K 4,4 GHZ
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Grafikkort: MSI GTX 970 4gb gaming
Ram minne: G.skill 16gb 1600mhz DDR3
Nätaggregat: Cooler Master Thunder 700w 80+
SSD: 240gb 6gbB/s
Hårddisk Toshiba 2TB 7200RPM
Chassi: Cooler Master Silencio 550 GG Edition (Ljuddämpat och mycket tyst)
Skivläsare!
Datorn har 2 fläktar, en fram och en bak!
Det jag fick som råd för framtiden är att någongång ev behöva byta grafikkort! Även om min son klarar sig med detta ett bra tag då han mestadels kör Roblox, Csgo på dator men han kör övriga spel på Xbox och lär väl så småningom gå över där med till dator! Vill igen skriva att vi inte är ute efter att vara en supergamer utan jag vill mest att spelet rullar på i bra takt!
Det förslag jag fick då jag frågade han om råd var att om jag hade pengarna byta till ett MSI GTX 1080 8gb!
Då jag är en noob på dator så vill jag bara försäkra mig om att vad tror ni skulle datorn klara detta grafikkort? Vad för skärm tipsar ni i så fall om som passar till detta grafikkort? Är mest ute efter just detta grafikkort så vill gärna ha svar på dessa frågor även om jag tar gärna emot tips på andra grafikkort som ni rekommenderar vore ett bra steg att uppgradera datorn med och som datorn klarar av! Vad det kostar spelar inte så mycket roll, men skulle nog inte ge över 6000 för ett nytt grafikort iaf TROR JAG! Med vänlig hälsning /Peter

Permalänk

@Soptunnebarn: går det bra å köpa begagnat?

Permalänk

@trebrecks: Hej! Om grafikkortet är ok och funkar nu och en bra bit in i framtiden så absolut funkar begagnat, datorn är ju begagnad lika väl!

Permalänk
Medlem

Alltså om du är redo att lägga uppemot 6 laxar så tycker jag ett GTX 1080 är lite väl lågt siktat. Speciellt om du har tankar kring 1440p, där ett GTX 1080 börjar få kämpa ordentligt. Skulle föreslå ett 5700 XT, mest prestanda/pris på marknaden just nu.

Permalänk

@Muumin: Hej! Har inte tankar att köra 1440 utan 1080 är helt ok! Jag är dock inte så jätte bra på dator så därav jag undrar, tror jag klarar mig väldigt bra med 1080 ett bra tag till! Och det där med 6000 är bara för att jag inte alls vet vad ett ok grafikkort ska kosta, så ta det beloppet med en nypa salt! Med vänlig hälsning /Peter

Permalänk
Viking

GTX 1080 säljs inte längre nya, det är några år gammalt. Men 6 tusen är väldigt mycket för ett grafikkort, så det räcker nog med ett billigare.

Det här presterar ca 6% bättre än ett 1080:
https://www.komplett.se/product/1158285/datorutrustning/dator...

Och det här ca 24% bättre:
https://www.inet.se/produkt/5410377/powercolor-radeon-rx-5700...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: Hej återigen ta det där med 6000 med en nypa salt, jag bara googlade vad ett 1080 grafikkort stod på elgiganten i pris, och det säljs nästan inte längre men finns att få tag på via tradera t ex! Men åter till min fråga då, skulle dessa grafikkort du nämner fungera i min dator? mvh /Peter

Permalänk
Viking
Skrivet av Soptunnebarn:

@Donnerstal: Hej återigen ta det där med 6000 med en nypa salt, jag bara googlade vad ett 1080 grafikkort stod på elgiganten i pris, och det säljs nästan inte längre men finns att få tag på via tradera t ex! mvh /Peter

Ja, du borde kunna hitta ett på tradera, blocket eller här på Swec. marknad. Men betala inte över 2500kr för det eftersom det jag länkade ovan är annars mycket bättre för priset.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

@Muumin: Hej! Har inte tankar att köra 1440 utan 1080 är helt ok! Jag är dock inte så jätte bra på dator så därav jag undrar, tror jag klarar mig väldigt bra med 1080 ett bra tag till! Och det där med 6000 är bara för att jag inte alls vet vad ett ok grafikkort ska kosta, så ta det beloppet med en nypa salt! Med vänlig hälsning /Peter

Gotcha.
Då tycker jag att du ska sikta in dig på ett 5600XT istället, nytt. Ett beggat GTX 1080 går för runt 3000kr fortfarande och ett nytt 5600XT som presterar bättre, går för 3100kr.

Permalänk

@Donnerstal: Men åter till min fråga då, skulle dessa grafikkort du nämner fungera i min dator? Tyckte ditt andra val såg intressant ut! Vad för skärm tipsar du till den! Vill helst ha 27 tum!

Permalänk

@Muumin: Hej igen och tack för svar! Då lägger jag nog hellre på 1500 och köper 5700 https://www.inet.se/produkt/5410377/powercolor-radeon-rx-5700...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

@Muumin: Hej igen och tack för svar! Då lägger jag nog hellre på 1500 och köper 5700 https://www.inet.se/produkt/5410377/powercolor-radeon-rx-5700...

Absolut gör det!
Och ja din dator fixar grafikkortet utan problem.

Permalänk
Viking
Skrivet av Soptunnebarn:

@Donnerstal: Men åter till min fråga då, skulle dessa grafikkort du nämner fungera i min dator? Tyckte ditt andra val såg intressant ut! Vad för skärm tipsar du till den! Vill helst ha 27 tum!

Japp, de fungerar i din dator

Den här skärmen kanske?:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/msi-optix-g271...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: Ser ut som ett väldigt bra val i en bra prisklass! till det grafikkortet är det 144hz som gäller då på skärm? mvh /Peter

Permalänk
Viking
Skrivet av Soptunnebarn:

@Donnerstal: Ser ut som ett väldigt bra val i en bra prisklass! till det grafikkortet är det 144hz som gäller då på skärm? mvh /Peter

144hz är perfekt för att spela på. Så ja, det är det som gäller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: Tack så jätte mycket! Anledningen att jag snöade in mig på msi 1080 var att jag fick det som rekommendation och är man okunnig så är man! Känns som ett bra alternativ jag fick här! Man vill ju liksom inte köpa ett grafikkort och så klarar inte datorn av det! Men tycker 5700 låter bra med en 1440 skärm! Nu återstår bara problemet och konsten att byta ut grafikkort i datorn sen haha Supertack för all hjälp

Permalänk
Viking
Skrivet av Soptunnebarn:

@Donnerstal: Tack så jätte mycket! Anledningen att jag snöade in mig på msi 1080 var att jag fick det som rekommendation och är man okunnig så är man! Känns som ett bra alternativ jag fick här! Man vill ju liksom inte köpa ett grafikkort och så klarar inte datorn av det! Men tycker 5700 låter bra med en 1440 skärm! Nu återstår bara problemet och konsten att byta ut grafikkort i datorn sen haha Supertack för all hjälp

Skärmen jag länkade har dock 1080p-upplösning...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: Vad är din rekommendation till den datorn jag har samt det "NYA" grafikkortet? Är det mer än 1080 jag bör ha?

Permalänk
Viking
Skrivet av Soptunnebarn:

@Donnerstal: Vad är din rekommendation till den datorn jag har samt det "NYA" grafikkortet? Är det mer än 1080 jag bör ha?

Det går inte att säga att du bör ha en speciell upplösning. Klarar du dig på 1080p så är det mycket billigare och mindre krävande för grafikkortet. Men vill du istället lägga dubbla pengarna på en skärm med 1440p så kommer du få sämre FPS i spel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: ok förstår! Jag tror då att jag och min son klarar oss bra med en 1080p skärm! Den du länkade till verkar väl bra för det ändamålet va? Med vänlig hälsning /Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soptunnebarn:

@Donnerstal: ok förstår! Jag tror då att jag och min son klarar oss bra med en 1080p skärm! Den du länkade till verkar väl bra för det ändamålet va? Med vänlig hälsning /Peter

Förhållandet mellan skärmens storlek och upplösning styr hur skarp eller pixlig bild du får, i viss mån. Hur pixlar och subpixlar är uppbyggda påverkar också. Det jag flera gånger hört är upp till 24" är 1080p fullt tillräckligt, runt 27" vill man gärna ha 1440p och över 30" helst 4K (men då blir FPS väldigt lidande om man inte har ett väldigt bra och dyrt grafikkort). Jag gick från 1440p 27" till en (i övrigt bättre) 1440p 31" och det är en klar skillnad till det sämre, framförallt i Windows. Det gick från knivskarpt till aningen pixligt. I spel märks det inte alls och jag har vant mig i windows och på nätet, men det är egentligen inte optimalt. 1080p på 27" bör ge likartad pixeltäthet och samma lätt pixliga eller "blurriga" bild. Inte ett jätteproblem, men det är (som allt) en fråga om prioriteringar. Hög FPS+stor bild+hög upplösning = dyrt.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk

@Nachtgeist:
Hej! Blev lite konstigt då jag fortsatte denna tråd i omformulerad text i en annan ny tråd! Resultatet blev att jag köpte följande:
Skärm: Acer predator xb271hu (bmiprz) 27tum!
Grafikkort: Asus Radeon RX 5700 XT ROG Strix Gaming OC HDMI 3xDP 8GB
Med vänlig hälsning /Peter