Oneplus Nord lanseras i juli genom förstärkt verklighet

Permalänk
Melding Plague

Oneplus Nord lanseras i juli genom förstärkt verklighet

Den 21 juli presenterar Oneplus återkomsten till mer plånboksvänliga telefoner, som avtäcks genom förstärkt verklighet (AR).

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstärk verklighet känns som en direktöversättning. Tog mig en sekund att fatta vad det menas, varför använda svenska när engelska ordet är etablerat.

Samma sak med raytracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Förstärk verklighet känns som en direktöversättning. Tog mig en sekund att fatta vad det menas, varför använda svenska när engelska ordet är etablerat.

Samma sak med raytracing

Begreppet "förstärkt verklighet" har används i många år nu och är väletablerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Förstärk verklighet känns som en direktöversättning. Tog mig en sekund att fatta vad det menas, varför använda svenska när engelska ordet är etablerat.

Samma sak med raytracing

Eftersom det är ett svensk forum och inget engelsk? Gillar inte alls trenden med att engelska blir allt vanligare i Sverige, trots att svenska är det enda officiella språket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Eftersom det är ett svensk forum och inget engelsk? Gillar inte alls trenden med att engelska blir allt vanligare i Sverige, trots att svenska är det enda officiella språket.

Svenska är huvudspråket, vi har 5 officiella språk till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Svenska är huvudspråket, vi har 5 officiella språk till.

De andra fem språken är "Erkända nationella språk" och har inte samma officiella status som svenskan. Däremot har de ju faktiskt högre formell status än engelskan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Eftersom det är ett svensk forum och inget engelsk? Gillar inte alls trenden med att engelska blir allt vanligare i Sverige, trots att svenska är det enda officiella språket.

Och jag gillar inte trenden med att tekniska ord ska försvenskas.

Vi är alla olika.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Belzader: Av just den anledningen inkluderar vi beteckningen AR i ingress och i brödtext, så att den som inte är bekant med det svenska begreppet ska förstå vad det handlar om.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

blir så kul om den kommer kosta 499$....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Begreppet "förstärkt verklighet" har används i många år nu och är väletablerat.

Även "utökad verklighet" verkar användas en del, och jag skulle nog argumentera att det är en mer korrekt översättning. "Förstärkt verklighet" får det att låta som att man försöker göra verkligheten mer verklig när det egentligen handlar om att lägga till saker i verkligheten. Men tyvärr verkar det som att "förstärkt verklighet" håller på att vinna den kampen om man går efter Googles sökresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Även "utökad verklighet" verkar användas en del, och jag skulle nog argumentera att det är en mer korrekt översättning. "Förstärkt verklighet" får det att låta som att man försöker göra verkligheten mer verklig när det egentligen handlar om att lägga till saker i verkligheten. Men tyvärr verkar det som att "förstärkt verklighet" håller på att vinna den kampen om man går efter Googles sökresultat.

Augmented reality betyder väll dessutom förändrad verklighet?
Vet inte varför det ska heta förstärkt verklighet.
Vissa saker behöver inte översättas
Nåja det är väll inne nu, snart säger vi Bilbo Säcker igen när vi pratar om "sagan om ringen"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Augmented reality betyder väll dessutom förändrad verklighet?

På sätt och vis, men "augment" är lite mer specifikt i att det handlar om att lägga till något, oftast med en positiv innebörd. Jag kan knappt hitta någon användning av "förändrad verklighet" gällande VR, utan termen verkar mest användas för att beskriva t.ex. psykoser och annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jan-banan:

Förstärk verklighet känns som en direktöversättning. Tog mig en sekund att fatta vad det menas, varför använda svenska när engelska ordet är etablerat.

Samma sak med raytracing

Du menar givetvis strålspårning*

Coolt koncept utav lansering!

Permalänk
Medlem

Ett språk är alltid flytande och nya ord kommer hela tiden samt lånas av andra språkgrenar.

Permalänk
Medlem

Snälla Sveklockarna, ge upp käpphästen med svenska ord på allt, närmast Augmented i det här sammanhanget är dessutom förbättrad (möjligen förfinad) snarare än förstärkt. Återigen, det blir bara pinsamt när översättningen inte längre motsvarar betydelsen. Om det nu måste vara Svenska är väl augmenterad verklighet bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Snälla Sveklockarna, ge upp käpphästen med svenska ord på allt, närmast Augmented i det här sammanhanget är dessutom förbättrad (möjligen förfinad) snarare än förstärkt. Återigen, det blir bara pinsamt när översättningen inte längre motsvarar betydelsen. Om det nu måste vara Svenska är väl augmenterad verklighet bättre?

Begreppet är definitivt "förstärkt verklighet". Alltså ingenting Sweclockers hittat på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkt_verklighet
https://it-ord.idg.se/ord/forstarkt-verklighet/
https://www.apple.com/se/ios/augmented-reality/

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bege mig tillbaka till Android sidan igen skulle jag vilja se fler modeller med stöd för (och inkluderade) stylusar. Enda modellen som jag kommer tänka på på rak arm är Motorola G8 pro, men det är ju en lower midrange telefon...specvise.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Snälla Sveklockarna, ge upp käpphästen med svenska ord på allt, närmast Augmented i det här sammanhanget är dessutom förbättrad (möjligen förfinad) snarare än förstärkt. Återigen, det blir bara pinsamt när översättningen inte längre motsvarar betydelsen. Om det nu måste vara Svenska är väl augmenterad verklighet bättre?

Antagligen är du ironisk. För i samma stycke så har du själv "försvenskat" SweClockers med att kalla medlemmar sveklockarna.
Smart där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Att göra samma misstag som någon annan är fortfarande ett misstag, jag påstod aldrig att Sweclockers var först. Sweclockers är däremot envisa att använda svenska ord för all ny teknik. Dåliga översättningar är vi vana vid, ta bara ordet dator.

Permalänk

Försökte beställa en nu igen, fick in den i varukorgen, så jag trodde att jag fått den. Fyllde i namn och adress och bekräftade... varukorgen tom..
Någon som har förslag på liknade telefon med ungefär samma pris ?
moto 5g plus ? finns det någon annan vettig ?
Var är telefonerna tillverkade btw ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Försökte beställa en nu igen, fick in den i varukorgen, så jag trodde att jag fått den. Fyllde i namn och adress och bekräftade... varukorgen tom..
Någon som har förslag på liknade telefon med ungefär samma pris ?
moto 5g plus ? finns det någon annan vettig ?
Var är telefonerna tillverkade btw ?

Svårt att ge tips om liknande när inga specs är ute.
Kina som allt annat.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.