Permalänk
Medlem

Av de där lite "hälsosamma" varianter, så är Nicks Chokladglass (850 ml) riktigt god, Nicks glass tillverkas hos Alvesta glass och finns i fler smaker, dock är de i andra smaker rätt så menlösa...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Häagen-Dazs glass är ju helt oslagbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Tyrkisk Peber-glass från Fazer. Sjukt god lakritsglass. Rekommenderas!

Ja, den och Häagen-Dazs Salted Caramel är mina favoriter.

Har någon tips på bra kokosglass? Har ätit mycket god sådan utomlands men alla jag testat i Sverige har varit en besvikelse.

Permalänk
Medlem

Engelholmsglass Marängsviss/Päron/Blåbär är favoriterna tills man ställer sig på vågen...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Salta glassbåten och halvliters Nogger... 😁 Mums

Permalänk
Medlem

En stor favorit förr var Ben & Jerrys Phish Food.
Riktigt nice mix av smaker. Var dessvärre tvungen att bojkotta det skitföretaget pga deras politiska ställningstaganden.

Nuförtiden blir det mjukglass med noisette när man är på nåt tivoli etc och när man ska muncha hemma blir det nån random halvlitersglass från frysdisken på Coop/Ica.

Permalänk
Medlem

Testade coops 900ml triple chocolate häromdagen. Förvånansvärt god måste jag säga, krämig och bra ingredienser. Väldigt söt om det inte föredras

Permalänk
Skrivet av inkui:

Haha, vem sitter och shottar varma dagar?! 😁 😅 Sveriges alkoholkultur är bra lustig!

Alla alkisar passar väl på nu i coronatider när man jobbar hemifrån?

Permalänk
Medlem

Magnums senaste tillskott är god. Den vita med svarta kakor i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

En stor favorit förr var Ben & Jerrys Phish Food.
Riktigt nice mix av smaker. Var dessvärre tvungen att bojkotta det skitföretaget pga deras politiska ställningstaganden.

Nuförtiden blir det mjukglass med noisette när man är på nåt tivoli etc och när man ska muncha hemma blir det nån random halvlitersglass från frysdisken på Coop/Ica.

Testa Häagen Dazs om du inte gjort det, mycket godare än Ben & Jerry.

Permalänk
Avstängd

En glasstrut jag saknar sedan 2004 är KOMBO från TRIUMF GLASS:

Den var som en Tip Top fast sprängfylld med gotta!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ica Basic vaniljglass, 2 liter för 13:-

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Alla alkisar passar väl på nu i coronatider när man jobbar hemifrån?

Alkisar? 🤔

Permalänk
Medlem

Näst på tur var en låda GB Sandwich. En trofast tjänare när man i valet och kvalet inte riktigt kan bestämma sig.

Det är rätt fascinerande hur Sandwich är rätt tam i sin sammanfattade smak. Först den mjuka chokladkakan på båda sidor, och sen en rätt intetsägande vanilj i mitten. Utöver det finns heller inte något säreget sätt att äta den på, som samtidigt är smidigt eller skapar en bättre upplevelse. Men likt tv-serier från amerikanska kanalerna USA Network eller CW vet man precis vad man får.

Det är aldrig en glass man rekommenderar, eller hur?

Permalänk
Medlem

Halv liter ÄKTA gräddglass + salta jordnötter + Salty caramel sås = ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Osäker på om du är emot konceptet att shotta uppfriskande iskalla shots en varm sommardag när man sitter i parken/på gården/på balkongen och ölar med nån polare eller om du försöker med ett otroligt torrt skämt att märka ord på hans språkliga formulering att ”shotta varma dagar”.

Märkligt vilket som imo

Ölar eller shottar vi här? Osäker också! Tycker mest det lät som om man shottar på varma sommardagar. Är det en var sommardag, ja, då ska det shottas! Lät inte så... Bra. Each to their own, of course!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Klassikern. Barndomen. En av de mest distinkta men samtidigt överlag säkra smakerna man kan hitta i glasslådan. Givetvis är det Piggelin.

På samma sätt som en Sandwich kan vara rätt tråkig är Piggelin alltid en överraskning. Den friska tutti-frutti smaken med päron är för mig alltid en vinnare. Det där säkra kortet om man behöver ha någonting i fryslådan.

Älskar'n.

Finns det några substitut till Piggelin?

Permalänk
Medlem

Mjukglass for the win

Besvikelsen när man vill ha mjukglass och de bara säljer kulglass, det gör lika ont varje gång.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av makatech:

Mjukglass for the win

Besvikelsen när man vill ha mjukglass och de bara säljer kulglass, det gör lika ont varje gång.

Eller ännu värre, när man ser maskinen, men när man kommer fram får man beskedet "den är trasig". WELL FUCK YOU TOO!

Also, tuttifrutti-strössel ftw.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Mjukglass for the win

Besvikelsen när man vill ha mjukglass och de bara säljer kulglass, det gör lika ont varje gång.

Det är heller inte kul när de har stora skyltar med mjukglass och sen har de bara fejk-mjukglassen (Cornetto) som ser ut som mjukglass men som smakar som billig skitglass. Typ denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är heller inte kul när de har stora skyltar med mjukglass och sen har de bara fejk-mjukglassen (Cornetto) som ser ut som mjukglass men som smakar som billig skitglass. Typ denna:
https://www.netauktion.se/uploads/extrabilder607442_large.jpg

Jag tror jag aldrig sett en sån??

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kanske länkats tidigare eller anses vara "för simpelt" men jösses vad gott och bra det blev. Vi gjorde världens enklaste Ore-glass för några dagar sedan, blev fantastiskt krämig och god!

https://lindasbakskola.se/2016/02/22/kramig-oreoglass/

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av vargeEEEEn:

Det här kanske länkats tidigare eller anses vara "för simpelt" men jösses vad gott och bra det blev. Vi gjorde världens enklaste Ore-glass för några dagar sedan, blev fantastiskt krämig och god!

https://lindasbakskola.se/2016/02/22/kramig-oreoglass/

Alltså... glass är gott. Oreo är gott. Men jag reder inte ut att ha Oreo i glass (eller i en chokladkaka för den delen). Det är nånting med smakerna som skär sig för mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag tror jag aldrig sett en sån??

Det var en annan maskin som var vanligare här, jag hittade ingen bild på den när jag skrev inlägget, men nu:

Man tog en strut och satt i maskinen, struten hade insidan täckt i choklad som en färdig strut. Sen tog man en behållare med glass och satte i maskinen och drog i spaken.

Idén var ju inte dålig, det hade varit jättetrevligt med en enkel mjukglasslösning som butiker bara kunde ställa ut, som inte behövde någon kompressormaskin eller så (själva maskinen var ju helt mekanisk). Men det föll på att glassen inte var god helt enkelt. Den smakade som typ den billigaste Euroshopper eller Ica Basic glassen man kunde hitta liksom.

Sen kom det ju mjukglass-smet på tetra här som faktiskt var god, den smakade som mjukglass ska smaka, men de försvann ganska snabbt. Lite mekigt var det dock om man inte hade glassmaskin för då skulle man frysa och vispa om vartannat i flera omgångar. Det gick men det var svårt att få till konsistensen rätt. I glassmaskin blev den väldigt bra dock. Men bara bassmaken, jordgubben led av samma problem som Cornetto, att glassen smakade billig skitglass. Tror inte jag testade chokladsmaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var en annan maskin som var vanligare här, jag hittade ingen bild på den när jag skrev inlägget, men nu:
https://assets.change.org/photos/0/pw/gd/PZpwgdrYQgKeEnr-800x450-noPad.jpg

Man tog en strut och satt i maskinen, struten hade insidan täckt i choklad som en färdig strut. Sen tog man en behållare med glass och satte i maskinen och drog i spaken.
https://www.youtube.com/watch?v=vB0IAVQ0LiE

Idén var ju inte dålig, det hade varit jättetrevligt med en enkel mjukglasslösning som butiker bara kunde ställa ut, som inte behövde någon kompressormaskin eller så (själva maskinen var ju helt mekanisk). Men det föll på att glassen inte var god helt enkelt. Den smakade som typ den billigaste Euroshopper eller Ica Basic glassen man kunde hitta liksom.

Sen kom det ju mjukglass-smet på tetra här som faktiskt var god, den smakade som mjukglass ska smaka, men de försvann ganska snabbt. Lite mekigt var det dock om man inte hade glassmaskin för då skulle man frysa och vispa om vartannat i flera omgångar. Det gick men det var svårt att få till konsistensen rätt. I glassmaskin blev den väldigt bra dock. Men bara bassmaken, jordgubben led av samma problem som Cornetto, att glassen smakade billig skitglass. Tror inte jag testade chokladsmaken.

Jag har under alla år jag rest både i Sverige och utomlands aldrig stött på en sådan där maskin. Måste vara ovanlig, var har du sett en sådan?

Rent spontant tycker jag det blir onödigt mycket plastspill med den lösningen och med tanke på hur krångligt det är att få till rätt förhållanden för en god mjukglass så tänker jag att den där glassen nog är för hård för att räknas som äkta mjukglass, finns nog risk för isighet likaså. Ser inte gott ut!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag har under alla år jag rest både i Sverige och utomlands aldrig stött på en sådan där maskin. Måste vara ovanlig, var har du sett en sådan?

De var rätt vanliga ett tag, kanske för 10-15 år sedan. Inte på Ica men i mindre butiker, 7-11, servicebutiker, bensinmackar och ibland mindre caféer och så.

Citat:

Rent spontant tycker jag det blir onödigt mycket plastspill med den lösningen och med tanke på hur krångligt det är att få till rätt förhållanden för en god mjukglass så tänker jag att den där glassen nog är för hård för att räknas som äkta mjukglass, finns nog risk för isighet likaså. Ser inte gott ut!

Håller med om plastspillet men konsistensen var helt ok faktiskt. Vet inte hur de lyckades få till det i samma glasskyl som den vanliga pinnglassen men jag antar att det involverar en del kemikalier.

Permalänk

Längtar till en mjölkfri lakrisglass !

Visa signatur

min första hembygda dator:
MSI z77a-s03, i7 3770k, GTX 670, 16Gb RAM, 600W BeQuiet!, SSD 258, HDD 2TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt att GB verkar ha den stora majoriteten av röster här, finns så många andra fina aktörer på pinnglassmarknaden!

Hos Triumf är givetvis Farbror Arnes Kladdkaka en nybliven favorit. Slår Magnum med hästlängder.

Har inte sett någon nämna vare sig Sia Glass eller Engelholms Glass.
En väldans synd då Hallonlakrits Glassbåt & Glassbiskvin är riktiga höjdare!

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Mitt himma glassrecept:
5 dl tjockyoghurt (10% fett)
1 burk sötad kondenserad mjölk
fryser blandningen med djupfryst frukt eller bär, favvo är blåbären från Mors lille Olle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buchno:

Tråkigt att GB verkar ha den stora majoriteten av röster här, finns så många andra fina aktörer på pinnglassmarknaden!

Hos Triumf är givetvis Farbror Arnes Kladdkaka en nybliven favorit. Slår Magnum med hästlängder.

Har inte sett någon nämna vare sig Sia Glass eller Engelholms Glass.
En väldans synd då Hallonlakrits Glassbåt & Glassbiskvin är riktiga höjdare!

https://cdn-33.anonfiles.com/ReleO8Oboc/8b37b7e1-1598266436/siaglass.jpg

https://cdn-32.anonfiles.com/P3l0O6Oaoc/0d1b8021-1598266468/engelholms.jpg

Sia har nämnts i tråden, men de har tappat rätt mycket på senare tid i mina ögon. Engelholmsglass har inte diskuterats så mycket vad jag minns men den är ju ganska lokal till runt just Ängelholm.