Köpa hus på Blocket?

Permalänk
Avstängd

Köpa hus på Blocket?

Med samband till annan tråd om där jag varit och nosat på eventuellt husköp tack vare alla friheter samt ökat ansvar som ung vuxen det medför så snackade jag med morsan som haft hus sedan hon varit 18 år själv och snart är 60 bast.

Hon berättade då att hon sålde vårt första hus på blocket och det var runt 2003(!) så blocket har funnits så länge redan?!

Hursomhelst så fick det mig att tänka på att man kan ju även titta på Blocket och inte stirra sig blint på hemnet eller inget alls.

Jag antar att man vill VERKLIGEN då besvara följande frågor om varje husannons på blocket:
1. Varför vill de sälja sitt hus? Vad har de att "dölja"? Eller är de helt vanliga personer som bara vill sälja sitt hem?
2. Får jag ta dit en husbesiktare för att få fram "sanningen" om eventuella saker som inte kom fram i blocketannonsen om huset?
3. ???

Fråga 3 är vad jag frågar här: vad fler för frågor bör besvaras i samband med eventuellt köp av hus via blocket? Vad bör jag fråga? Vad bör jag ta reda på innan? Och så vidare. OBS: jag är fortfarande i "nosande"-stadiet med husköp, inte så att jag skriver kontrakt imorgon.

Tack för svar på förhand! Snart kanske jag kan tvätta kläderna 4 på natten igen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Blocket är en annonsplats likt alla andra så det är ingen skillnad om du läser annonser där eller på andra platser, det är många gånger annonserna finns på flera platser och det kan även vara mälklare som annonserar där.
Du har en tämligen långtgående undersökningsplikt vid husköp och därför kan man köpa en besiktning som tjänst, en del går även att kombinera med försäkringar av olika typer
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...
En del saker missas även om man tar hjälp av besiktningsfirmor och mäklare, jag har själv jobbat med bygglovsadministration så jag vet hur förvånade en del kan bli när de får höra att ett bygglovsärende på fastigheten inte är avslutat och att de inte har slutbevis eller slutbesked på vad det nu gäller för nått.
Varför folk byter bostad beror på många saker, ändrade familjeförhållanden och att man byter ort är nog de vanligaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@AplAy: Ett tips är att många tenderar att tycka att fråga 1 är överflödig. Om man säljer sin bostad så är det för att man ska flytta. Anledningarna kan vara många men det är inte alltid att det är något man vill göra utan något man behöver göra.
Att då ställa frågan kan göra att vissa tar illa upp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@AplAy:
Jag rekommenderar dig att läsa detta Köpa hus – De 10 vanligaste misstagen så att du inte begår de vanligaste misstagen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Jag har läst de 10 vanligaste misstagen nu och jag är fullt medveten om vikten av undersökningsplikt hos köparen och att man skall ha egen besiktningsperson och inte någon från bank eller försäljaren för då kommer det bli en jävig besiktning garanterat. Jag fick nummer till en besiktningsperson från en polare som köpte ett hus för ett par år sedan. Bör man vara så "galen" att man anlitar två olika självständiga besiktningspersoner?

Återigen så är jag helt medveten om att husbesiktning ÄR en form av en investering eftersom det kan hjälpa en att undvika att göra ett dumt köp eller som ett positivt intyg på att husköpet är bra för det visade sig att huset var i helt OK skick med minimala renoveringsbehov.

Jag har redan en smått cynisk syn på husköp att, "mäklaren och/eller säljaren vill blåsa mig", men inte så att jag säger det till dem. Därför tycker jag att det är bara "sunt förnuft" med en tredjepart, oberoende besiktningsperson (eller flera), för att kunna objektivt bedöma om hur förutsättningarna för ett hus och dess framtid ser ut.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att ha en mäklare med i bilden skulle jag säga i allmänhet är en viss trygghet eftersom mäklare enligt lag är skyldig att ta tillvara båda parters intressen. En mäklare har dessutom koll på all formalia och gör en del av arbetet som måste göras.

Undersökningsplikten kan till exempel innefatta att undersöka att det faktiskt är ägaren av fastigheten du säljer till. Har banken säkerhet i fastigheten till exempel? En seriös mäklare har stenkoll på sådana frågor.

De flesta har inte ens koll på vilka lagar som gäller när de köper lös egendom, än mindre viilka exakta formkrav som gäller för köp av fast egendom. Ett tips är att läsa Jordabalken, speciellt kapitel 4.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag har läst de 10 vanligaste misstagen nu och jag är fullt medveten om vikten av undersökningsplikt hos köparen och att man skall ha egen besiktningsperson och inte någon från bank eller försäljaren för då kommer det bli en jävig besiktning garanterat. Jag fick nummer till en besiktningsperson från en polare som köpte ett hus för ett par år sedan. Bör man vara så "galen" att man anlitar två olika självständiga besiktningspersoner?

Återigen så är jag helt medveten om att husbesiktning ÄR en form av en investering eftersom det kan hjälpa en att undvika att göra ett dumt köp eller som ett positivt intyg på att husköpet är bra för det visade sig att huset var i helt OK skick med minimala renoveringsbehov.

Jag har redan en smått cynisk syn på husköp att, "mäklaren och/eller säljaren vill blåsa mig", men inte så att jag säger det till dem. Därför tycker jag att det är bara "sunt förnuft" med en tredjepart, oberoende besiktningsperson (eller flera), för att kunna objektivt bedöma om hur förutsättningarna för ett hus och dess framtid ser ut.

Du kan kontakta kommunen och fråga om dokumentationen på fastigheten, det är ganska vanligt att mäklare frågar om uppgifter men alla gör det inte. Det handlar inte bara om att se om nått ärende är oavslutat och kan innebära besvär utan det kan vara intressant att se historiken, om huset har byggts om, ibland ger det info om ålder och vilka metoder som använts för saker man inte ser särskilt lätt, ibland upptäcker man att huset har blivit ombyggt utan bygglov och då kan man ibland misstänka att allt inte är gjort fackmannamässigt och verkligen bör kollas noga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tror inte du behöver vara orolig för att en säljare försöker blåsa dig, de har av någon anlednign tagit ett beslut att flytta bara... Däremot mäklare, ja garanterat! Letade själv hus under ca 2 års tid innan jag köpte ett och fick lära mig att aldrig lita på ett ord mäklaren säger.

Hade dessutom mycket problem med att jag var 28år (var ett tag sen eller 25-26 då jag började leta) och singel, och många mäklare tog en inte seriöst pgs det (trots god ekonomi, lånelöfte etc). Vissa gånger ville de inte boka in mig på visning, andra gånger fick jag luskat ut omvägar att de inte förmedlat mitt bud till säljaren (trots lag på det) och många hade en rent allmän nonchalans mot en, även på öppna visningar så om jag letade upp mäklaren och frågade något så fick jag något snabbt bryskt svar innan de gick iväg och smörade för någon barnfamilj (som inte bett om uppmärksamhet).

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit med om några husbesiktningar så kommer jag aldrig anlita någon annan än Anticimex där de faktiskt tar ansvar för objekten de besikta till skillnad från många småföretag som har ansvarsfriskrivningar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

De som säljer på blocket istället för att låta en mäklare sälja gör det väl troligen för att mäklare kostar väldigt mycket? Speciellt om det är ett billigare hus som inte ligger på ett speciellt attraktivt ställe, då blir det nog svårt att räkna hem mäklararvodet.

Oavsett hur huset säljs bör man, som tidigare påpekats, undersöka noga. Jag tycker själv det är bättre att gå på en visning och leta fel och bister, istället för att tänka på de positiva sakerna. Jag köpte hus för 5 år sen, och var nog lite för positivt inställd. Det var inga större fel, men de som bott där innan var inte så skickliga, de hade varit på varje rum och snabbrenoverat med slarvigt resultat.

Jag anlitade, efter tips från mäklaren, Anticimex för en besiktning innan vi slog till.
Måste säga att det var lite av en besvikelse - kostade runt 10000 och han höll på max 2 timmar. Det han anmärkte på var oftast självklara saker, och vid varje punkt var det en lång standardtext om den typen av risk/åtgärd. Där det potentiellt kunde vara dyrare fel, så stod det "fördjupad undersökning rekommenderas". Rapporten kan inte tagit en timme att skriva.

Men jag är övertygad om att det finns riktigt bra besiktningsmän också, får leta lite bättre nästa gång det är dags.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tror inte du behöver vara orolig för att en säljare försöker blåsa dig, de har av någon anlednign tagit ett beslut att flytta bara... Däremot mäklare, ja garanterat! Letade själv hus under ca 2 års tid innan jag köpte ett och fick lära mig att aldrig lita på ett ord mäklaren säger.

Hade dessutom mycket problem med att jag var 28år (var ett tag sen eller 25-26 då jag började leta) och singel, och många mäklare tog en inte seriöst pgs det (trots god ekonomi, lånelöfte etc). Vissa gånger ville de inte boka in mig på visning, andra gånger fick jag luskat ut omvägar att de inte förmedlat mitt bud till säljaren (trots lag på det) och många hade en rent allmän nonchalans mot en, även på öppna visningar så om jag letade upp mäklaren och frågade något så fick jag något snabbt bryskt svar innan de gick iväg och smörade för någon barnfamilj (som inte bett om uppmärksamhet).

Vänta VA! Mind=blown. Att mäklare inte är ärlig för att få sälja kan jag förstå, men det du beskriver är för mig helt obegripligt.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Avstängd

Anticimex spetskompetens ligger väl snarare i att råda bot på otyg i ens hem? Visst lär de behöva kunna en del om olika husbyggnationer men jag tvivlar på att de sitter på samma mångsidiga kompetens som någon som hållit på med att bygga hus från grunden i decennier som då har ett hum om bra kontra dåliga byggda hus från grunden och upp.

Min tanke är att hitta besiktningsperson som besitter husbyggarkunskaper utöver att bara besikta hus utifrån besiktningshandboken. Att de faktiskt själva har varit med och bygga hus från grunden, i gärna flera decennier, torde ge dem ett öga för hus som andra besiktningspersoner saknar?

Samtidigt kan det kännas överdrivet och som ett hån mot andra besiktningspersoner som om de är helt värdelösa om de inte själva har byggt egna hus. Jag försöker hitta medelvägen. Känns elakt att fråga, "Hur många hus har du själv varit med och byggt för att du skall ha rätta kvalifikationer att besikta hus?" Jag menar, inte så att de som besiktar lägenheter innan utflytt har varit med och byggt lägenheterna på 1970-talet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Anticimex spetskompetens ligger väl snarare i att råda bot på otyg i ens hem? Visst lär de behöva kunna en del om olika husbyggnationer men jag tvivlar på att de sitter på samma mångsidiga kompetens som någon som hållit på med att bygga hus från grunden i decennier som då har ett hum om bra kontra dåliga byggda hus från grunden och upp.

Min tanke är att hitta besiktningsperson som besitter husbyggarkunskaper utöver att bara besikta hus utifrån besiktningshandboken. Att de faktiskt själva har varit med och bygga hus från grunden, i gärna flera decennier, torde ge dem ett öga för hus som andra besiktningspersoner saknar?

Samtidigt kan det kännas överdrivet och som ett hån mot andra besiktningspersoner som om de är helt värdelösa om de inte själva har byggt egna hus. Jag försöker hitta medelvägen. Känns elakt att fråga, "Hur många hus har du själv varit med och byggt för att du skall ha rätta kvalifikationer att besikta hus?" Jag menar, inte så att de som besiktar lägenheter innan utflytt har varit med och byggt lägenheterna på 1970-talet!

Tror du det är samma person som besiktar hus som utrotat vägglöss?
Det som är fördelen är att det tar ansvar för det dom inte hittar medan en professionell tyckare bara säger "jaha det var synd det såg jag inte".

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Tror du det är samma person som besiktar hus som utrotat vägglöss?
Det som är fördelen är att det tar ansvar för det dom inte hittar medan en professionell tyckare bara säger "jaha det var synd det såg jag inte".

Hur menar du att Anticimex tar ansvar? Kommer de att stå för hela kalaset av icke-hittade fel?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur menar du att Anticimex tar ansvar? Kommer de att stå för hela kalaset av icke-hittade fel?

https://www.anticimex.com/sv-se/privatkunder/vara-tjanster/ov...
Som kan förklara det bättre än mig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Ursäkta om jag låter pantad men jag förstår inte vad som menas med 2 års ansvarstid här: https://www.anticimex.com/sv-se/nyhetsrum/2017/anticimex-utok...

Utökad reklamationstid? Vad är det jag kan reklamera? Får jag tillbaka pengarna för besiktningen upp till 2 år pga. upptäckta dolda fel? De dolda felen kan ju fortfarande behöva åtgärdas vare sig anticimex eller någon annan besiktningsperson besiktat. Jag förstår inte vad som är magiskt mycket bättre med anticimex än andra besiktningspersoner utöver att kanske få tillbaka pengarna för besiktningskostnaden?

Det ska vara ett trepartskontrakt som skrivs på mellan köpare, säljare och anticimex som håller säljaren ansvarig mot dolda fel upp till 2 år som inte hittades av anticimex. Och sådant trepartskontrakt låter extremt osannolikt att någonsin skrivas på av en säljare.

Pengar tillbaka och/eller gratis arbetskraft (åtgärder mot dolda/icke-upptäckta fel) är det enda jag förstår så säg bara på rak arm i vilken utsträckning dessa går hand i hand med "anticimex tar ansvar" så förstår jag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwzxqwzx:

Vänta VA! Mind=blown. Att mäklare inte är ärlig för att få sälja kan jag förstå, men det du beskriver är för mig helt obegripligt.

Man bör vara medveten om att mäklaren inte är särskilt intresserad av att få fler köpare till ett visst objekt utan snarare av att få fler objekt att sälja. En förstagångsköpare är då inte så intressant då den inte har något att sälja, medan chansen är större att en barnfamilj har det.

En kompis som är mäklare förklarade det som att det inte är något som helst problem att få sålt objekten utan jobbet är att få säljaren att välja dem som mäklare. Husannonserna är mer att betrakta som reklam för mäklarfirman än för själva huset och så. Och rent ekonomiskt så är det ju logiskt, de tjänar mer på att sälja tio hus till hyfsat pris än fem hus till höga priser liksom. Så länge säljaren inte blir missnöjd förstås.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Ursäkta om jag låter pantad men jag förstår inte vad som menas med 2 års ansvarstid här: https://www.anticimex.com/sv-se/nyhetsrum/2017/anticimex-utok...

Utökad reklamationstid? Vad är det jag kan reklamera? Får jag tillbaka pengarna för besiktningen upp till 2 år pga. upptäckta dolda fel? De dolda felen kan ju fortfarande behöva åtgärdas vare sig anticimex eller någon annan besiktningsperson besiktat. Jag förstår inte vad som är magiskt mycket bättre med anticimex än andra besiktningspersoner utöver att kanske få tillbaka pengarna för besiktningskostnaden?

Det ska vara ett trepartskontrakt som skrivs på mellan köpare, säljare och anticimex som håller säljaren ansvarig mot dolda fel upp till 2 år som inte hittades av anticimex. Och sådant trepartskontrakt låter extremt osannolikt att någonsin skrivas på av en säljare.

Pengar tillbaka och/eller gratis arbetskraft (åtgärder mot dolda/icke-upptäckta fel) är det enda jag förstår så säg bara på rak arm i vilken utsträckning dessa går hand i hand med "anticimex tar ansvar" så förstår jag!

Det går att teckna en försäkring i samband med besiktning vid husköp, det kan vara mycket enklare att få ersättning från ett försäkringsbolag än en privatperson om det uppstår problem. https://www.anticimex.com/sv-se/privatkunder/vara-tjanster/sa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det går att teckna en försäkring i samband med besiktning vid husköp, det kan vara mycket enklare att få ersättning från ett försäkringsbolag än en privatperson om det uppstår problem. https://www.anticimex.com/sv-se/privatkunder/vara-tjanster/sa...

Aha, då förstår jag det hela delvis. Tanken är att det ger underlag för att kunna få ut på husförsäkring om ett dolt fel upptäcks vid ett senare tillfälle, eller har jag misstolkat det?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, då förstår jag det hela delvis. Tanken är att det ger underlag för att kunna få ut på husförsäkring om ett dolt fel upptäcks vid ett senare tillfälle, eller har jag misstolkat det?

Nja, du har inte misstolkat det så sätt, men det är inte köparen som tecknar denna försäkring utan säljaren, och vad jag kunde förstå så måste säljaren ha gjort en överlåtelsebesiktning via Anticimex för att ens få lov att teckna den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Aha, då förstår jag det hela delvis. Tanken är att det ger underlag för att kunna få ut på husförsäkring om ett dolt fel upptäcks vid ett senare tillfälle, eller har jag misstolkat det?

Det är en särskild försäkring som täcker upp för köparens krav på säljaren för dolda fel, antar att det kan göra det enklare att få försäkkringshjälp om det blir problem än att försöka få pengar från en säljare som kanske är pank efter att själv köpt ett annat hus.
Kan inte detaljerna om just den men det finns i vart fall olika försäkringar man kan teckna i samband med besiktningar vid husköp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tack så mkt för svaren. Jag ska kolla upp mer på det där bygghusforumet som oxå finns. Där kanske man till och med kan få förstahandsinformation från personer som arbetar med husbesiktning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Efter att ha varit med om några husbesiktningar så kommer jag aldrig anlita någon annan än Anticimex där de faktiskt tar ansvar för objekten de besikta till skillnad från många småföretag som har ansvarsfriskrivningar.

Hehe, har alltid hört tvärt om.
Man ska inte anlita Anticimex, dom är kassa och har dåligt rykte.
När jag köpte hus för 12år sen så valde jag en mer lokal firma som kostade halva priset och gjorde ett betydligt bättre jobb än hos en kompis som fick betala dyrt för Anticimex.
Plus att dom fick betala mer för att veta vad Anticimex "kodord" i besiktningsprotokollet betydde.

Jag har haft Anticimex hos mig och gjort en "besiktningen nog" iom försäkrings ute, den var inte mycket att hurra över och jag önskar ingen få den besiktningsmannen.
Han gav "tips" att hälla matolja i golvbrunnar.
Han gav visserligen en anledning men olja har inget i avloppet att göra punkt, det var ett dåligt "husmorstips" han gav helt enkelt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Oof. Det är sånt här som får mig imponerad över att folk överhuvudtaget köper hus och lyckas överleva utan att det rasar.

"SBR Byggingenjörerna" verkar vara något att kika vidare på för att kunna leta fram certifierade besiktningspersoner?

Det verkar som om "besiktningspersoner" och "besiktningstekniker" inte har lika strikt licenskrav i sitt yrke till skillnad från läkare. Påminner en hel del om när man ringer till så kallad "teknisk kundtjänst" inom IT...

Ibland verkar det som om man ska måsta behöva gå byggingenjörsprogrammet bara för att kunna köpa hus!

Precis mittemot mina föräldrars hus så håller faktiskt ett hus på att byggas. Jag funderar på att gå över och fråga på avstånd om vilka de arbetar åt och sedan om vilka besiktningspersoner de skulle rekommendera och om det finns några "varningstecken" att se upp för när man ser en besiktningsperson jobba (som kan tyda på att man köpt grisen i säcken).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ibland verkar det som om man ska måsta behöva gå byggingenjörsprogrammet bara för att kunna köpa hus!

Svar ja.

Skämt åsido så får du en hel del säkerhet om du anlitar en seriös och certifierad besiktningsman. Dels så kommer personen kunna se om det är någon som är uppenbart fel och dels så ger seriösa besiktningsmän garantier/försäkringar för att de inta missar något som är viktigt.

Skrivet av Litenskit:

Efter att ha varit med om några husbesiktningar så kommer jag aldrig anlita någon annan än Anticimex där de faktiskt tar ansvar för objekten de besikta till skillnad från många småföretag som har ansvarsfriskrivningar.

Själv har jag negativ erfarenhet av anticimex. Där jag bor (strax norr om Götegorg) så känns det som att de mest är ute efter snabba pengar. När vi köpte vårat hus anlitande vi en fristående besiktningsman som lämnade in ett par A4 med olika fel och risker som fanns i bostaden. Genom sambons arbete fick vi även en gratis besiktning från anticimex och den gubben som kom hit då gav oss bara ett par rader med potentiella fel/risker. Jag är ingen byggnadsingenjör men spontant känns det som att anticimex gav ungefär 5 % energi på vårat hus...

Ett par år senare upptäckte vi fukt i krypgrunden och vi kontaktade bl.a. anticimex. De rekommenderade att vi köpta en krypgrundsavfuktare (inklusive innstallation) från dem, en kostnad på knappa 40.000 kronor. Rädda stadsråttor som vi var/är betalade vi den summan. Så här i efterhand har vi förstått att anticimex på rutin rekommenderar avfuktaren och deras installationstjänst. Men jaja, man lär så länge man lever. Även om vi hade behövt en avfuktare så hade vi kunnat spenderat ett fåtal timmar och kanske 10.000 kronor för att själva installera krypgrundsavfuktaren. Jag har spenderat mycket pengar på onödigt skit men just avfuktaren (och värmeluftspumpen som kom i ett senare skede) är nog en av väldigt få saker som jag ångrar att jag betalat för.

När det kommer till hus är sweclockers inte helt rätt forum, jag rekommenderar byggahus.se. Men precis som alla andra forum så ska man ha en sund skepticism (är det ett ord?) till inläggen där. Chansen att man får ett inlägg från en, på riktigt, kunnig person är däremot större än vad man har på sweclockers.com. Det är i alla fall min erfarenhet.

Edit:
Att köpa hus är lika underbart som det är ett rent jävla helvete. Man lägger tiotusenstals kronor på att få ett "säkert" hus och ändå så inser man som en gammal stadsråtta att det ändå är en massa skit som behöver underhållas och/eller köpas nytt. Hus är billigt jämfört med att t.ex. bo i sthlms innerstad men samtidigt så är hus jävligt dyrt. Att köpa hus var det bästa jag gjort i mitt liv men det var också det dyraste jag gjort. Och mest tidskrävande. Den bistra sanningen är att som husägare måste man antingen ha tid att själv underhålla sitt hus eller ha pengar att betala andra för att underhålla det åt en.

Shit, bara att underhålla trädgården tar ett gäng timmar per vecka. Sen ska man ge sig fan på att avloppet strular, dräneringen klabbar ihop, granen lutar oroväckande på vedboden, man hör droppande ljud i skorstenen, sotaren säger något om osäkra takpannor, spindelkockonger i krypgrunden, grannbonden kör sönder ens grusväg, invasiva arter i trädgården, Jehovas vittnen tror att husägare = gratis fika o.s.v. o.s.v.

Att köpa hus är bland det bästa jag gjort även om jag saknar väldigt mycket av att vara stadsråtta, men att vara husägare kostar mer pengar och mer tid än vad jag kunnat föreställa mig. Men men, för mig är det helt klart värt det.

Med allt det sagt så saknar jag att kunna ta med sambon på en middag på stan en random dag när man känner för det. Nu på vi, på riktigt, på landet och det innebär att varenda "utfläkt" till stan kräver planering i förväg och att en av oss är nykter chaufför eller att vi betalar ca 1.500 kronor för att ta oss till/från närmsta tågstation.

Edit 2: Som jag skrev i en annan tråd så är denna onsdagsnatt (torsdagsmorgon?) likställt med min fredagskväll (lördagsmorgon?) så jag är lite rund under fötterna. För transparansens skull kan det vara bra att vara medveten om.

Edit 3:
För att ytterligare bevisa min poäng i min tidigare edit så är det i skrivande stund tisdag, ingenting annat. Tror jag ( )

Permalänk
Medlem

Alla hus kräver i princip någon typ av renovering. allt från att måla om något rum till att byta tak.

Viktigaste att få reda på när man köper ett hus är om all EL är korrekt samtVattenskador enligt mig.

Övriga saker är sådant som tillkommer med hus, Tak/fönster byte. sedan all form av renoveringar.

Vill du ha ett prickfritt hus utan behov av arbete närmaste åren så köp nytt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemeboll:

Alla hus kräver i princip någon typ av renovering. allt från att måla om något rum till att byta tak.

Viktigaste att få reda på när man köper ett hus är om all EL är korrekt samtVattenskador enligt mig.

Övriga saker är sådant som tillkommer med hus, Tak/fönster byte. sedan all form av renoveringar.

Vill du ha ett prickfritt hus utan behov av arbete närmaste åren så köp nytt

Inte ens helt nybyggda hus garanterar att man är fri från problem, tyvärr.

Angående elen så är det ingenting som gemene besiktningsman kolla på. Vill man besiktiga elen så kommer det kosta ytterligare ett femsiffrigt belopp (för att höfta lite). I alla i fall i det området jag bor som är västra Sverige.

Mitt första projekt som husägare var att renovera ytskiktet i ett rum och då upptäcktes bland annat lite fusk med el. Dels att den som installerat elen inte skruvat fast kablarna ordentligt i dosan (de lossnade superekelt) och dels så har de använt en jordfärgad kabel som faskabel, något jag förstått är ett seriöst tecken på att installatören var av tvivelaktig karaktär. Det blev ännu tydligare desto mer vi gjorde med huset...

Vi upptäckte även fuktskador på ett ställe, tyvärr så var det på ett ställe där besiktningsmannen sagt att det fanns en risk så vi var maktlösa när det kom till att få ersättning. Som tur var var det "bara" en liten del av en yttervägg så det blev "bara" ett par tusenlappar samt ett ett antal arbetstimmar för att få det fixat.

Permalänk
Medlem

I äldre hus kan elkablar ha lite vilka färger som helst nästan
Jag har en blandning av röd, vit, gul, blå, brun och jordfärgad (gulgrön alltså), och säkert något mer.

Dåliga elinstallationer är gissningsvis största källan till bränder.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelande...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

I äldre hus kan elkablar ha lite vilka färger som helst nästan
Jag har en blandning av röd, vit, gul, blå, brun och jordfärgad (gulgrön alltså), och säkert något mer.

Dåliga elinstallationer är gissningsvis största källan till bränder.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelande...

Jo men de följer troligen dåtidens standard till skillnad från att göra fel med nuvarande krav.
Det senaste stora lyftet för elsäkerheten var krav på jordfelsbrytare och skyddsjord men det lär ju ta minst 50 år till innan det finns överallt i installationer som används.
Det är ju också så att de "platta handskarna" som är en riktigt stor säkerhetsrisk fortfarande finns kvar tex på gamla hus på landet är det en stor chans att hitta nån sån styggelse. Man kan ju också råka på kablar med sönderåldrad isolering av olika typer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.