Fraunhofer sjösätter videoformatet VVC med 50 procent bättre komprimering

Permalänk
Melding Plague

Fraunhofer sjösätter videoformatet VVC med 50 procent bättre komprimering

Nästa generations videokodning, H.266 eller Versatile Video Coding, går nu från konceptstadium till slutgiltig specifikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Är inte Fraunhofer borderline patenttroll? Eller är det gammal sanning?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ahh, "Quantum leap". Trodde uttrycket var reserverat för filmer när man ska förklara något tekniskt under Kul oavsett!

Skrivet av emilakered:

Är inte Fraunhofer borderline patenttroll? Eller är det gammal sanning?

Visste jag inget om, han är inte mp3s fader eller?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Känns helt klart rimligare att använda sig av en öppen standard för strömning av video, då en sådan har större möjligheter att slå igenom än en stängd. Med tanke på att strömning ofta görs via webbläsaren, som i övrigt tampas med öppna standarder (HTML, CSS, JavaScript, ...), känns det även rimligt att strömning ska ha en öppen standard.

Men men, kommer säkert bli så att stora spelare kommer betala för detta, speciellt om det erbjuder bra eller åtminstone tillräcklig kvalité. Att halvera sin använda bandbredd måste ju spara pengar.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är inte Fraunhofer borderline patenttroll? Eller är det gammal sanning?

Japp, de försvarar sina patent och kammar hem miljarder i royalties. Tycker det är konstigt att industrin inte enas kring öppna standarder istället. AV1 ftw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Japp, de försvarar sina patent och kammar hem miljarder i royalties. Tycker det är konstigt att industrin inte enas kring öppna standarder istället. AV1 ftw!

Att man försvarar sina patent och tjänar bra på royalties innebär inte att man är ett patenttroll eller nästan ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Är inte Fraunhofer borderline patenttroll? Eller är det gammal sanning?

Har det någonsin vart en sanning? Min uppfattning är att Fraunhofer har ett ganska gott rykte, även om det är långt från open-source scenen. Bedriver jäkla massa forskning, och har väl ett finger i spelet när det kommer till rätt många tekniker i A/V världen.

Skrivet av trickeh2k:

Visste jag inget om, han är inte mp3s fader eller?

"Han" är väl kanske inte rätt beskrivning, men dom släppte den första mp3 encodern.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sKRUVARN:

Har det någonsin vart en sanning? Min uppfattning är att Fraunhofer har ett ganska gott rykte, även om det är långt från open-source scenen. Bedriver jäkla massa forskning, och har väl ett finger i spelet när det kommer till rätt många tekniker i A/V världen.

"Han" är väl kanske inte rätt beskrivning, men dom släppte den första mp3 encodern.

Jag minns helt ärligt inte, därav den lite frågande kommentaren. Vet att det var en hel del tjafs runt mp3, hur licensmodellen var, ersättning och liknande saker. Men hur mkt av det som var vettigt och hur mkt som eventuellt var trams kan jag inte komma ihåg.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag minns helt ärligt inte, därav den lite frågande kommentaren. Vet att det var en hel del tjafs runt mp3, hur licensmodellen var, ersättning och liknande saker. Men hur mkt av det som var vettigt och hur mkt som eventuellt var trams kan jag inte komma ihåg.

Det var det säkert, att dom har bråkat om licenser köper jag, men patenttroll känns som en fattig beskrivning. Det är väl ett av europas största forskningsinstutut och har som sagt bedrivit forskning som ligger bakom mycket A/V teknik folk använder dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att man försvarar sina patent och tjänar bra på royalties innebär inte att man är ett patenttroll eller nästan ett.

Nä det har du rätt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag minns helt ärligt inte, därav den lite frågande kommentaren. Vet att det var en hel del tjafs runt mp3, hur licensmodellen var, ersättning och liknande saker. Men hur mkt av det som var vettigt och hur mkt som eventuellt var trams kan jag inte komma ihåg.

Skrivet av sKRUVARN:

Det var det säkert, att dom har bråkat om licenser köper jag, men patenttroll känns som en fattig beskrivning. Det är väl ett av europas största forskningsinstutut och har som sagt bedrivit forskning som ligger bakom mycket A/V teknik folk använder dagligen.

Exakt, de var inte alls öppna för hur folk ville använda MP3, men de hade faktiskt tagit fram formatet (så knappast troll) och höll bara hårt i sina rättigheter (dock delvis förgäves).

Effekten blev väl dock mest att mindre nogräknade sket högaktningsfullt i Fraunhofers rättigheter, medan seriösa aktörer inte kunde ta i MP3 om de inte betalade licensavgift. Vilket väl skapade en knepig relation med framförallt de stora opensource-projekten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att lägga till stöd för en icke öppen standard i webläsare är också ett utmärkt sätt att slippa konkurrens från tex Firefox och andra liknande alternativ då dessa inte kan betala de licenser/kostnader som behövs. Så MS/Google/Apple ser inte bara negativt på att slippa konkurrens har jag fått för mig.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll hur bra standarden är så länge licensvillkoren är som HEVC. Tror inte att det räcker om de går tillbaka till hur de var för AVC heller. Det fanns ett momentum i MPEG-standarderna så att folk byggde in stöd för dem i nya kretsar för att de räknade med att de skulle slå, och efter HEVC-katastrofen är det inte längre så. Nej, framtiden är nog standarder kontrollerade av en mindre grupp, såsom AV1.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

AV1 är ju redan 30% effektivare än H.265, samt en öppen standard..så ingen direkt "megavinst" här enligt mig. Viktigast är väl att veta vad som krävs för a decodea H.266

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Känns helt klart rimligare att använda sig av en öppen standard för strömning av video, då en sådan har större möjligheter att slå igenom än en stängd. Med tanke på att strömning ofta görs via webbläsaren, som i övrigt tampas med öppna standarder (HTML, CSS, JavaScript, ...), känns det även rimligt att strömning ska ha en öppen standard.

Men men, kommer säkert bli så att stora spelare kommer betala för detta, speciellt om det erbjuder bra eller åtminstone tillräcklig kvalité. Att halvera sin använda bandbredd måste ju spara pengar.

Termen ”öppen standard” är väldigt konstig här. Öppen standard betyder egentligen bara att vem som helst kan implementera den på samma villkor, till skillnad från säg ett Word .doc, vilket i är en standard på marknaden utan en öppen (publicerad) spec. Alla MPEG-standarderna är öppna så tillvida att specen är öppen och vem som helst kan implementera dem. Det som i praktiken är skillnaden är att det är officiellt att man kommer att få betala royalties för patenten.

Den stora skillnaden är vem som får vara med och göra standarden. Inom ISO kan vem som helst vara med, och många går med med syftet att få in sina patent i standarden och på så sätt tjäna pengar på den. För AV1 sätts standarden primärt av de som skall använda den, så de tar inte med funktioner som de inte vill betala för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om detta slår igenom så lär det dröja innan vi får hårdvaruaccelerering för det ändå... vilket är ganska viktigt att ha, speciellt för t.ex. enheter körs på batteri mestadels av tiden.
Även om kretsar är under utveckling måste ju folk köpa ny hårdvara.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Att lägga till stöd för en icke öppen standard i webläsare är också ett utmärkt sätt att slippa konkurrens från tex Firefox och andra liknande alternativ då dessa inte kan betala de licenser/kostnader som behövs. Så MS/Google/Apple ser inte bara negativt på att slippa konkurrens har jag fått för mig.

Vad menar du med detta? För det första så pratar vi endast om öppna standarder här? Varken HEVC eller VVC är stängda som t ex Prores från apple eller liknande. För det andra så är det lite intressant det här med webbläsarstöd. Vad jag vet så i t ex HEVC:s fall så tas det endast licenskostnad per "device", dvs det är främst för hw-tillverkare som licenskonstnaden blir ett problem, och där har dom redan slagit igenom nu när i princip alla moderna enheter med mediaavkodning har stöd för HEVC. Vad jag kan se, så hade t ex Firefox eller Google inte bebövt betala några licenskonstnader för att implementera HEVC stöd, på samma sätt som att VLC inte behöver det. Utan att dom gör det av principiella skäl samt för att trycka på AV1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du med detta? För det första så pratar vi endast om öppna standarder här? Varken HEVC eller VVC är stängda som t ex Prores från apple eller liknande. För det andra så är det lite intressant det här med webbläsarstöd. Vad jag vet så i t ex HEVC:s fall så tas det endast licenskostnad per "device", dvs det är främst för hw-tillverkare som licenskonstnaden blir ett problem, och där har dom redan slagit igenom nu när i princip alla moderna enheter med mediaavkodning har stöd för HEVC. Vad jag kan se, så hade t ex Firefox eller Google inte bebövt betala några licenskonstnader för att implementera HEVC stöd, på samma sätt som att VLC inte behöver det. Utan att dom gör det av principiella skäl samt för att trycka på AV1.

Men själva funktionen sitter ju i många fall inte i hårdvaran utan är helt och hållet mjukvara.
Och då blir man väl som Firefox, VLC, eller liknande antingen låst till att ens mjukvara bara har stöd för HEVC på typ Windows 10 med HEVC-paketet installerat (och förlitar sig på att Microsoft därmed löst licensfrågan) eller så sitter man i det där problemet som du antyder inte existerar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Visste jag inget om, han är inte mp3s fader eller?

Fraunhofer är inte en person utan består av 72 forskningsinstitut som ägs av tyska staten och är den största organisationen i sitt slag i Europa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emilakered:

Är inte Fraunhofer borderline patenttroll? Eller är det gammal sanning?

Skrivet av filbunke:

Att man försvarar sina patent och tjänar bra på royalties innebär inte att man är ett patenttroll eller nästan ett.

Nej de är ganska långt från patenttroll då de faktisk forskar och utvecklar saker själva, de är mer som de större kommersiella forskningsinstituten i USA.
De har 72 institut i Tyskland och 10 300 forskare av totalt 26 600 anställda, de tar patent och licensierar saker men med en sån forskarsstab är det inte rätt att kalla dem troll,
https://www.research-in-germany.org/en/research-landscape/res...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har det någonsin vart en sanning? Min uppfattning är att Fraunhofer har ett ganska gott rykte, även om det är långt från open-source scenen. Bedriver jäkla massa forskning, och har väl ett finger i spelet när det kommer till rätt många tekniker i A/V världen.

"Han" är väl kanske inte rätt beskrivning, men dom släppte den första mp3 encodern.

Skrivet av Ureet:

Fraunhofer är inte en person utan består av 72 forskningsinstitut som ägs av tyska staten och är den största organisationen i sitt slag i Europa.

Aha, trodde det var namnet på den drivande personen bakom utvecklingen av formatet. Tack för lite trevlig allmänbildning

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är största problemet med dagens komprimering som används för streaming är att de är för hårt komprimerade. Kvaliteten tar för mycket stryk. Speciellt i mörka scener. Det är väl säkert bra att få en komprimering som leder till mindre data men det är ju också så att bandbredd blir mindre och mindre problematiskt när fiber börjar bli så utbrett. Jag skulle hellre se någon komma med en komprimering som leder till bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det jag tycker är största problemet med dagens komprimering som används för streaming är att de är för hårt komprimerade. Kvaliteten tar för mycket stryk. Speciellt i mörka scener. Det är väl säkert bra att få en komprimering som leder till mindre data men det är ju också så att bandbredd blir mindre och mindre problematiskt när fiber börjar bli så utbrett. Jag skulle hellre se någon komma med en komprimering som leder till bättre kvalitet.

Det är exakt vad detta gör. Antingen minskar man bandbredden och bibehåller bildkvalitén eller så bibehåller man bandbredden och ökar kvalitén med förbättringar i video komprimering. Båda är möjliga, det beror enbart på ens encoding parametrar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad jag vet så i t ex HEVC:s fall så tas det endast licenskostnad per "device", dvs det är främst för hw-tillverkare som licenskonstnaden blir ett problem, och där har dom redan slagit igenom nu när i princip alla moderna enheter med mediaavkodning har stöd för HEVC. Vad jag kan se, så hade t ex Firefox eller Google inte bebövt betala några licenskonstnader för att implementera HEVC stöd, på samma sätt som att VLC inte behöver det. Utan att dom gör det av principiella skäl samt för att trycka på AV1.

HEVC Advance, en av de tre patent-poolerna för HEVC, försökte ursprungligen få till en licens baserad på företagets bruttoinkomst. Google och Firefox hade då fått betala massor för att implementera avkodning i mjukvara (dock inte för att göra det i hårdvara). Det var detta krav som ledde till att AV1 skapades, eftersom ingen kunde acceptera det. HEVC Advance har därför backat och vill idag ha pengar per pryl samt en viss procent av intäkterna från strömmande video som använder patenten. De har också accepterat ett tak på kostnaden för ett företag. Dessa förändringar kom dock för sent för att rädda standarden.

Skrivet av Ureet:

Fraunhofer är inte en person utan består av 72 forskningsinstitut som ägs av tyska staten och är den största organisationen i sitt slag i Europa.

Fast det är en person också. Han har dock varit död i nästan 200 år och lär inte haft mycket med MP3-standarden att göra, mer än att ge namn åt institutet.

(Jospeh von Fraunhofer upptäckte absorptionslinjerna i solens spektrum. Detta ledde till att man kunde förstå vad solen bestod av, och ledde fram till tidiga modeller av atomen)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men själva funktionen sitter ju i många fall inte i hårdvaran utan är helt och hållet mjukvara.
Och då blir man väl som Firefox, VLC, eller liknande antingen låst till att ens mjukvara bara har stöd för HEVC på typ Windows 10 med HEVC-paketet installerat (och förlitar sig på att Microsoft därmed löst licensfrågan) eller så sitter man i det där problemet som du antyder inte existerar.

Alltså det jag menar är att dom kan förlita sig på en mjukvaruavkodare (som det inte är licensavgift på), eller stöd för hardvaruavkodaren i hårdvaran som licensavgiften redan är betald för. Men om det är så att det faktiskt hade vart en kostnad att implementera stödet i Chrome eller Firefox så får någon gärna rätta mig, men vad jag vet så borde det inte vara så.

"BOSTON, Nov. 22, 2016 /PRNewswire/ -- HEVC Advance, an independent licensing administrator, today announced a major software policy initiative to rapidly accelerate widespread HEVC/UHD adoption in consumer mobile devices and personal computers. Under the software initiative, HEVC Advance will not seek a license or royalties on HEVC functionality implemented in application layer software downloaded to mobile devices or personal computers after the initial sale of the device, where the HEVC encoding or decoding is fully executed in software on a general purpose CPU. Examples of the types of software within the policy include browsers, media players and various software applications. "

https://www.prnewswire.com/news-releases/hevc-advance-announc...

Detta är dock endast från ena patent poolen, men enligt Tom Vaughan (framstående person i branchen) så verkar det inte vara någon annan som tar avgift för det heller:

"Again, keep in mind that no one is asking for patent license fees for content distribution (streaming, etc.), except for UHD-Blu-ray disc (a small per-disc fee to HEVC advance). Only hardware device manufacturers need to license HEVC patents, and they are dealing with that issue and they continue to support HEVC in every device they make that supports video. For video services, HEVC is free."

edit. såg ditt svar efter jag postade

Skrivet av mpat:

HEVC Advance, en av de tre patent-poolerna för HEVC, försökte ursprungligen få till en licens baserad på företagets bruttoinkomst. Google och Firefox hade då fått betala massor för att implementera avkodning i mjukvara (dock inte för att göra det i hårdvara). Det var detta krav som ledde till att AV1 skapades, eftersom ingen kunde acceptera det. HEVC Advance har därför backat och vill idag ha pengar per pryl samt en viss procent av intäkterna från strömmande video som använder patenten. De har också accepterat ett tak på kostnaden för ett företag. Dessa förändringar kom dock för sent för att rädda standarden.

Jo jag vet (se ovan). men det hindrade inte stöd för standarden att hamna i nästan alla enheter som används för media idag. HEVC används i så pass stor utsträckning idag och har så pass stort stöd i hw att jag inte riktigt förstår vad du menar med att det inte kunde rädda den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lasrod:

Det jag tycker är största problemet med dagens komprimering som används för streaming är att de är för hårt komprimerade. Kvaliteten tar för mycket stryk. Speciellt i mörka scener. Det är väl säkert bra att få en komprimering som leder till mindre data men det är ju också så att bandbredd blir mindre och mindre problematiskt när fiber börjar bli så utbrett. Jag skulle hellre se någon komma med en komprimering som leder till bättre kvalitet.

Sånt beror ju mest på hur man implementerar kodningen, det finns ju faktiskt ett kommersiellt format som gjort så, MQA för musik där man komprimerar så att det komprimerade resultatet har samma filstorlek som cd men innehåller mer information.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fast det är en person också.

Det "Fraunhofer" som artikeln handlar om, och som inlägget jag svarade på handlade om, är inte en person.

Skrivet av mpat:

Jospeh von Fraunhofer

"Joseph". Och han har egentligen inget med instituten att göra bortsett från att någon tyckte det var käckt att ge dem namn efter en känd historisk forskare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ahh, "Quantum leap". Trodde uttrycket var reserverat för filmer när man ska förklara något tekniskt under Kul oavsett!

Visste jag inget om, han är inte mp3s fader eller?

Quantum leap borde väl betyda det absolut minsta hoppet man kan göra

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

@trickeh2k. "In 1987, with a project named EUREKA project EU147, Digital Audio Broadcasting (DAB), the prestigious Fraunhofer Institut Integrierte Schaltungen research center (a division of the German Fraunhofer-Gesellschaft firm) began researching high-quality, low bit-rate audio coding. Fraunhofer-Gesellshaft now owns the licensing and the patent rights to the audio compression technology that was developed, a technology better known as MP3.

The inventors named on the United States Patent 5,579,430 for a "digital encoding process," a.k.a. MP3, are Bernhard Grill, Karlheinz Brandenburg, Thomas Sporer, Bernd Kurten, and Ernst Eberlein but the two names most frequently associated with the development of MP3 are Karlheinz Brandenburg and University of Erlangen professor Dieter Seitzer."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jo jag vet (se ovan). men det hindrade inte stöd för standarden att hamna i nästan alla enheter som används för media idag. HEVC används i så pass stor utsträckning idag och har så pass stort stöd i hw att jag inte riktigt förstår vad du menar med att det inte kunde rädda den.

Primärt för att ingen vill jobba med företag som beter sig som HEVC Advance gjorde. Att komma med ett krav baserat på brutto-omsättningen helt från ingenstans när alla inblandade har jobbat i flera år för att få standarden klar är inget annat än utpressning. Folk såg sig omkring efter något annat, kom fram till att AV1 skulle bli bra nog och började jobba på det istället.

Sekundärt ledde detta till att ett stort antal andra företag inte heller är med i MPEG LA-poolen. Det finns Velos Media, och ett antal andra företag är inte med i någon pool. Att licensiera HEVC blev dyrt och komplicerat, och det var lättare att köra vidare med AVC och gå vidare till AV1.

Visa signatur

5900X | 6700XT