Telenor Fast Bredband, lägre rabatter i år?

Permalänk
Medlem

Telenor Fast Bredband, lägre rabatter i år?

Jag vet av erfarenhet att man måste kontakta Telenor och förhandla om sitt bredband om man inte vill betala maximalt månadspris.

Min lägsta tillgängliga bredbandshastighet är 200Mbps/200Mbps och den kostar i normala fall 399kr per månad.

Mitt nuvarande abonnemang som jag förhandlade ner förra sommaren, fick jag för 249kr per månad. Det kändes som en Okej deal.

Nu har Telenor tagit bort dessa rabatter säger man och max rabatt man kan få är 50kr per månad vilket resulterar i ett månadspris på 349kr per månad.

Alltså en höjning med 100kr per månad från tidigare år.

Är det någon som lyckats förhandla ner priset lägre än så? Någon som har någon kontakt?

Tack på förhand.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Men vadå? varför skulle en ISP ge dig lägre abonnemangskostnad bara för att du ber om det? tycker det är helt rimligt att den möjligheten försvinner, välj en annan ISP isf.

Det är ju ingen välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Men vadå? varför skulle en ISP ge dig lägre abonnemangskostnad bara för att du ber om det? tycker det är helt rimligt att den möjligheten försvinner, välj en annan ISP isf.

Det är ju ingen välgörenhet.

Telenor är dock kända för att ge kunden ett lägre pris om den ber om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Forumledare

@pike2k: Försökte förhandla i våras men det kändes helt låst. 349:- kom jag också ner i så jag gick över till Telia och fick 500/500 för 369:-

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Men vadå? varför skulle en ISP ge dig lägre abonnemangskostnad bara för att du ber om det? tycker det är helt rimligt att den möjligheten försvinner, välj en annan ISP isf.

Det är ju ingen välgörenhet.

Jag brukar pruta på abbonemang, försäkringar eller tex på Elgiganten.
Har sparat åtskilliga tusenlappar. Du borde prova.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@pike2k: Försökte förhandla i våras men det kändes helt låst. 349:- kom jag också ner i så jag gick över till Telia och fick 500/500 för 369:-

Rätt galet om Telia kan ge en bättre deal! Men trevligt för dig.
Dessvärre har det blivit något galet med flerfamiljshuset jag bor i.

Tele2 installerade en gång i tiden bredband i huset, de skulle då få köra exklusivt i 8 år och sedan öppna upp det till stadsnätet.
Sedan köpte BBB upp Tele2's bredband.
Sedan köpte Telenor upp BBB.

Ja, nånstans där så försvann informationen om att nätet skulle öppnas upp i framtiden, så... Telenor har ensamrätt på Bredband här. Om man inte räknar med Combort såklart....

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Ditt förhandlingsläge gentemot telenor blir inte direkt bättre av att de har ensamrätt.

Permalänk
Medlem

@pike2k: Jag omförhandlade mitt 100/100 tidigare i år. Har haft 279kr innan och de hade höjt till 429kr. Jag var utomlands mesta delen av våren så jag missade att omförhandla när det gick ut.

Jag kunde får ner det till 329kr men inte lägre och tänkte jag byter till nästa år.

Jag ringde dem 5 maj och skulle få rabatt fr.o.m. juni faktura. Kom sedan på att de fakturerar i förskott så jag ringde dem och mycket riktigt så skulle rabatten träda i kraft 1 juli. Det var inget de kunde göra för att min rabatt skulle börja gälla tidigare så då sa jag upp avtalet på stående fot och bytte till Bahnhof. 299kr/månad för 100/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Men vadå? varför skulle en ISP ge dig lägre abonnemangskostnad bara för att du ber om det? tycker det är helt rimligt att den möjligheten försvinner, välj en annan ISP isf.

Det är ju ingen välgörenhet.

För att det i genomsnitt är 8-10 ggr dyrare att rekrytera en ny kund än att behålla en gammal? Båda parter tjänar på det, företaget får behålla en kund och kunden slipper stöket med ett byte.

Tyvärr har nykundsjakten går så långt att i stort sett alla företag glömmer sina gamla kunder. Företagen tjänar grova pengar på att skinna trogna kunder som förväntas stå framåtböjda med byxorna nerdragna och bara vänta på nästa prishöjning. Det är inte så länge sedan som det lönade sig att vara långvarig kund, numera är man snarast ett åtlöje. Då var "trogen kund" ett säkert kort i förhandlingarna, nu för tiden är det betydligt lättare att komma någon vart om man hotar att byta.

Det spelar ingen roll om det är ISP, mobilabonnemang eller bolån, enda sättet att behålla sina fördelar är att byta med jämna mellanrum.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Telenor har studentrabatt! 199 kr i månaden.
Önskar själv de skulle haft något instegsabonnemang typ 20/20 för 199 eller liknande. Att 399 är det billigaste man kan få är ju lite overkill. Övervägde att använda 4g. Vi får hoppas att när 5g kommer så kommer det kunna konkurrera med dessa tjänster så att de inte kan hålla på hur som helst.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt att man kan få lägre pris som Ny Kund, 299kr (iofs bundet i 12mån) https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-200/

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Har följande hos Telenor.

Ordinarie:
1st - Mobil - Obegränsad - 569kr/mån
6st - Familjeabonnemang - 169kr/mån
1st - Bredband 100/20 - 329kr/mån
1st - IP Telefoni - 49kr/mån

Totala rabatter per månad: 630kr
Totalkostnad per månad: 1331kr

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Rätt sjukt att man kan få lägre pris som Ny Kund, 299kr (iofs bundet i 12mån) https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-200/

Om din bindningstid är slut så är det väl bara att säga upp och aktivera det igen. Alternativt byta operatör temporärt och använda right to be forgotten av GDPR och när det är gjort kan du bli ny kund igen då de ej har några uppgifter. Då kan du komma undan sånt där, iaf typ.
Nu har jag inte gjort detta själv men hade ett par kunder som gjorde för att kunna få rabatt igen när GDPR var nytt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kontaktade telenor igår pga flytt som går snart. Nya BRFn har tydligen ett sjukt bra avtal med telenor. 100mbit ingår i avigiften men jag landade på 1gbit upp och ner, för 399kr i månaden. Känns otroligt bra!

Just nu sitter jag på 500/500 för 349kr i månaden, också med telenor.
Jag hade 250/250mbit för 349 en lång period. Men fick en vacker dag bara hem ett brev i posten där det stod att den tjänsten tas ur sortimentet och därför uppgraderas jag till 500/500 men till samma månadskostnad. Kändes väldigt schysst!
Aldrig varit med om att priset man förhandlat fram ökas på efter ett år, om det inte är just ett erbjudande med "299 de första 12 månaderna" eller något sånt. Men då har man ju hoppat på ett erbjudande och knappast förhandlat fram något imo.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Aldrig varit med om att priset man förhandlat fram ökas på efter ett år, om det inte är just ett erbjudande med "299 de första 12 månaderna" eller något sånt. Men då har man ju hoppat på ett erbjudande och knappast förhandlat fram något imo.

Telenor har försäkrat mig vid mer än ett tillfälle att avtal endast gäller 1år i taget, oavsett bindning eller ej. Sedan återgår det till "maxtaxan". Det är just därför man måste ringa in en gång om året och omförhandla.
Jag ringde in på nytt idag och talade med en ny person. Då kunde jag helt plötsligt få priset 299kr i månaden, utan bindningstid. Man gjorde endast så i undantagsfall sade personen jag talade med.
Avtalet gäller endast ett år framåt.

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Medlem

Jag betalade 299kr för 250 Mbit I 12 månader hos Telenor.
Försökte förhandla till samma pris i 12 månader till, men fick erbjudande 349 kr/12 mån som bäst. Detta var nu i Maj månad. Jag bytte till Bahnhof 250/100 vilket aktiverade förra veckan. Har för mig att första 3-4 månaderna kostade 179kr och sedan 359kr utan bindningstid.
Har open universe som visserligen ägs av Telenor men jag kan välja mellan 15-20 operatörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om din bindningstid är slut så är det väl bara att säga upp och aktivera det igen. Alternativt byta operatör temporärt och använda right to be forgotten av GDPR och när det är gjort kan du bli ny kund igen då de ej har några uppgifter. Då kan du komma undan sånt där, iaf typ.
Nu har jag inte gjort detta själv men hade ett par kunder som gjorde för att kunna få rabatt igen när GDPR var nytt.

" I vissa situationer har ni dock en skyldighet att fortsatt spara personuppgifterna. Sådan skyldighet föreligger enligt många lagar, exempelvis arkivlagen och bokföringslagen. Detta innebär att personuppgifterna även fortsättningsvis ska sparas, men med ett annat syfte och ett annat lagstöd än tidigare."

https://gdprhero.se/gdpr-hero-bloggen/hur-lange-far-vi-spara-...

Så alltså kan du inte använda dig av GDPR för att bli "ny kund".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Telenor har försäkrat mig vid mer än ett tillfälle att avtal endast gäller 1år i taget, oavsett bindning eller ej. Sedan återgår det till "maxtaxan". Det är just därför man måste ringa in en gång om året och omförhandla.
Jag ringde in på nytt idag och talade med en ny person. Då kunde jag helt plötsligt få priset 299kr i månaden, utan bindningstid. Man gjorde endast så i undantagsfall sade personen jag talade med.
Avtalet gäller endast ett år framåt.

Samma här, har rabatt på mobilen och när den försvann i början av året bad supporten mig att ringa uppsägningsavdelningen (eftersom bara de kan ge den rabatten tydligen). Killen där fixade rabatten igen och sa till mig att lägga en påminnelse i kalendern om att ringa igen om ett år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Så alltså kan du inte använda dig av GDPR för att bli "ny kund".

Oftast räcker det med att man inte har något aktivt abonnemang för att räknas som ny kund, man behöver inte vara helt okänd för dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Sötast

Och själv är jag på g att flytta till ny bostad som har Telia 100/100 only stängd fiber för 429:-/månad

Tyckte någon nämnde ovan att det ej var en välgörenhet.... men jo, tydligen är det det.
Med "rabatt" applicerad så är det 369:-/mån i 12mån bunden

Alltså lite över 120kr/mån (170) med än vad jag betalar idag på Ownit för samma hastighet...

+ de vill såklart ha 399 kr för att "aktivera" abonnemanget (som är fullt automatiserat, genom att man SJÄLV aktiverar det via deras portal) Tack för rånet Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av pike2k:

Telenor har försäkrat mig vid mer än ett tillfälle att avtal endast gäller 1år i taget, oavsett bindning eller ej. Sedan återgår det till "maxtaxan". Det är just därför man måste ringa in en gång om året och omförhandla.
Jag ringde in på nytt idag och talade med en ny person. Då kunde jag helt plötsligt få priset 299kr i månaden, utan bindningstid. Man gjorde endast så i undantagsfall sade personen jag talade med.
Avtalet gäller endast ett år framåt.

Intressant då jag har haft samma summa på räkningen i 5 år, endast hastigheten har ändrats då och då. Men alltid till det bättre.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Oftast räcker det med att man inte har något aktivt abonnemang för att räknas som ny kund, man behöver inte vara helt okänd för dem.

Så har inte min uppfattning varit när jag hoppat runt de senaste åren och betalat halva priset i stort sett hela tiden. Då krävs det allt som oftast att man måste ha haft någon annan operatör i minst 12 månader för att kunna ta del av ½-priset erbjudandet igen.

Permalänk
Medlem

När min 12 månaders låsning med Telia 500/500 hade 1 månad kvar så ringde jag och sa upp den med motivering att jag ville vara fri att välja, Då kom givetvis ett erbjudande om att stanna kvar med rabatt. Så man behöver inte alltid hoppa runt för att få 1/2 priset erbjudanden,

Om man som OP är låst till en leverantör så är det ju ganska kört.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det är inte möjligt att få Bahnhof fiber? Deras egna ligger på 298kr i månaden för 1Gbit upp/ner.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

För att det i genomsnitt är 8-10 ggr dyrare att rekrytera en ny kund än att behålla en gammal? Båda parter tjänar på det, företaget får behålla en kund och kunden slipper stöket med ett byte.

Tyvärr har nykundsjakten går så långt att i stort sett alla företag glömmer sina gamla kunder. Företagen tjänar grova pengar på att skinna trogna kunder som förväntas stå framåtböjda med byxorna nerdragna och bara vänta på nästa prishöjning. Det är inte så länge sedan som det lönade sig att vara långvarig kund, numera är man snarast ett åtlöje. Då var "trogen kund" ett säkert kort i förhandlingarna, nu för tiden är det betydligt lättare att komma någon vart om man hotar att byta.

Det spelar ingen roll om det är ISP, mobilabonnemang eller bolån, enda sättet att behålla sina fördelar är att byta med jämna mellanrum.

Precis, som att jobba kvar på samma företag år efter år... det är rena välgörenheten man sysslar med egentligen.