Permalänk

Graphene Kylpasta

Hej är det någon som vill testa den här kylpastan? Jag hittade den på Amazon.com och sedan i England.

https://www.graphitene.com/shop/graphene-thermal-paste/

Graphene har bättre ("thermal conductivity up to 5300 W/mK" kopierat från https://en.wikipedia.org/wiki/Graphene)

Liquid metal Thermal Conductivity 73 W/mk

Permalänk
Medlem

Vet inget om denna kylpastan, men kan utgå ifrån att denna kylpastan har garanterat sämre värmeledningsförmåga än ren Graphene.
Du hittar inga tester med denna pastan?

Permalänk
Medlem

Efter en snabb sökning säger en reddit användare såhär om pastan.

"Just wanted to make an update on some thermal compound I posted about here. I got done testing it and found that it performs almost identically to Arctic MX-4 which makes sense considering that it is also a carbon based compound. MX-4 overall is a much better deal because it comes with more for less money. I still haven't found anything that performs better than Thermal Grizzly Kryonaut."

Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niftyhydra:

Hej är det någon som vill testa den här kylpastan? Jag hittade den på Amazon.com och sedan i England.

Testa den själv och återkom...
Kör Grizzly.

Permalänk
Medlem

"Initial testing has shown that it outperforms top competitors including Arctic Freeze and Nanolink. Testing showed that Graphitene GTP-5 cooled a CPU more than 9 degrees lower than either of Arctic Freeze or Nanolink"

Från deras egen "blog". Jag är ytterst tveksam till att det skulle vara något revolutionerande

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

"thermal conductivity up to 5300 W/mK" för grafen förutsätter ju att det är ett sammanhängande lager av grafen, något som givet inte är fallet i kylpastan. Man bör nog se det som en vanlig kylpasta som de stoppat in lite kol i. Samma med varianter som har diamant i sig (som också är en väldigt bra värmeledare).

Jag hade nog inte sett det som något annat än vanlig kiselbaserad kylpasta som dopats med ett värmeledande material.
Vanlig odopad kylpasta: 0.3-0.8 W/mK
• Dopad med zink, aluminiumoxid mm: 4 W/mk (cirka faktor tio )
• Dopad med silver: 3-8 W/mK (cirka faktor tio)
• Galinstan (flytande metall) 13+ W/mK.

"Thermal conductivity of natural diamond [...] 2200W/(m·K), which is five times more than silver, the most thermally conductive metal."

Sedan ska såklart allt kylas med en kylare vars värme plockas upp av luft som i sin tur är mer eller mindre en termisk isolator.
Har du tittat några på grafenbladen som kan köpa och återanvända på en kylare? Prestandan är ju tyvärr sådär men då tar man ju inte höjd för att fylla ut alla ojämnheter mellan CPU och IHS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

"Initial testing has shown that it outperforms top competitors including Arctic Freeze and Nanolink. Testing showed that Graphitene GTP-5 cooled a CPU more than 9 degrees lower than either of Arctic Freeze or Nanolink"

Från deras egen "blog". Jag är ytterst tveksam till att det skulle vara något revolutionerande

Ja, jag skulle aldrig lita på ett test som tillverkaren själv utfört.

Permalänk

Du hittar inga tester med denna pastan?
Ja jag har inte sett någon test men tror den kan vara intressant att testa.

Testa den själv och återkom...
Jag kommer testa den om ett tag (2 månader)

Mvh NiftyHydra

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

"thermal conductivity up to 5300 W/mK" för grafen förutsätter ju att det är ett sammanhängande lager av grafen, något som givet inte är fallet i kylpastan. Man bör nog se det som en vanlig kylpasta som de stoppat in lite kol i. Samma med varianter som har diamant i sig (som också är en väldigt bra värmeledare).

Jag hade nog inte sett det som något annat än vanlig kiselbaserad kylpasta som dopats med ett värmeledande material.
Vanlig odopad kylpasta: 0.3-0.8 W/mK
• Dopad med zink, aluminiumoxid mm: 4 W/mk (cirka faktor tio )
• Dopad med silver: 3-8 W/mK (cirka faktor tio)
• Galinstan (flytande metall) 13+ W/mK.

"Thermal conductivity of natural diamond [...] 2200W/(m·K), which is five times more than silver, the most thermally conductive metal."

Sedan ska såklart allt kylas med en kylare vars värme plockas upp av luft som i sin tur är mer eller mindre en termisk isolator.
Har du tittat några på grafenbladen som kan köpa och återanvända på en kylare? Prestandan är ju tyvärr sådär men då tar man ju inte höjd för att fylla ut alla ojämnheter mellan CPU och IHS.

Det är mycket viktigt hur plana ytorna är, har testat vanlig HTC kylpasta, ca 0.8 W/mK. Med plana ytor så kan man få ned tjockleken på pastaskiktet till runt 7 mikrometer.

Om man då räknar med att 100W ska överföras på en yta av 2 cm^2 så tappar man ca 4.4 grader pga pastaskiktet. Så det blir max det man kan tjäna på bättre pasta. Ibland är en bättre pasta med grovkornig och ger ett tjockare skikt så kan faktiskt bli sämre med plana ytor trots bättre värmeledningsförmåga.

En annan luring är att man kan inte räkna med hela ytan på värmespridaren. Med god kylning kan man säga att värmen sprider i ungefär 45 grader från chippet, dvs om chippet är 10x10 mm och spridaren 1 mm tjock så kan man räkna med 12x12 mm kylyta och 14x14 mm om spridaren är 2 mm tjock. Är kylningen sämre så ökar vinkeln och vid riktigt dålig kylning så utnyttjas hela värmespridarens yta.

Permalänk

hej jag har nu testat pastan ett par gånger och den håller tempen mer stabil än min Arctic silver 5. Den är mycket lättare att applicera också.
Mvh NiftyHydra