Permalänk
Medlem

Asus m2n sli deluxe

Hallå alla!
Har trott att asus moderkort varit säkra moderkort men vet inte om jag börjar tappa tron nu.
Började med att mitt första asus m2n sli deluxe packade ihop när den inte användes, startade inte.
Då ska sägas att senaste gången jag använde det fungerade det bra när jag stängde av det.
Sen ville det bara inte starta.
Fick tag i ett annat likadant, tur trodde jag.
Nu blev det ta mig fan samma visa igen.
Datorn används som extra maskin för lite lagring m.m. vilket innebär att den kanske bara startas
varannan månad eller något sådant.
E det någon annan som varit ute för något liknade eller har receptet på vad problemet kan vara.
Tacksam för svar.
M.v.h Jörgen

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Hallå alla!
Har trott att asus moderkort varit säkra moderkort men vet inte om jag börjar tappa tron nu.
Började med att mitt första asus m2n sli deluxe packade ihop när den inte användes, startade inte.
Då ska sägas att senaste gången jag använde det fungerade det bra när jag stängde av det.
Sen ville det bara inte starta.
Fick tag i ett annat likadant, tur trodde jag.
Nu blev det ta mig fan samma visa igen.
Datorn används som extra maskin för lite lagring m.m. vilket innebär att den kanske bara startas
varannan månad eller något sådant.
E det någon annan som varit ute för något liknade eller har receptet på vad problemet kan vara.
Tacksam för svar.
M.v.h Jörgen

M2n-SLI är ju gammalt som gatan. Har du kollat efter uppsvällda kondensatorer, uttorkade lödpunkter och dylikt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket är nätaggregatet? Märke/modell/ålder? Troligen ligger problemet här.

De flesta, om inte alla, Asus från den generationen har bästa sortens elektrolyter runt kritiska punkter, men gamla usla nätagg kan döda allt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Hallå alla!
Har trott att asus moderkort varit säkra moderkort men vet inte om jag börjar tappa tron nu.
Började med att mitt första asus m2n sli deluxe packade ihop när den inte användes, startade inte.
Då ska sägas att senaste gången jag använde det fungerade det bra när jag stängde av det.
Sen ville det bara inte starta.
Fick tag i ett annat likadant, tur trodde jag.
Nu blev det ta mig fan samma visa igen.
Datorn används som extra maskin för lite lagring m.m. vilket innebär att den kanske bara startas
varannan månad eller något sådant.
E det någon annan som varit ute för något liknade eller har receptet på vad problemet kan vara.
Tacksam för svar.
M.v.h Jörgen

Minns när jag hade ett Asus M2n Sli deluxe de va inte direkt igår.. Måste varit cirka 5-6 år sedan så om de har hållt tills nu är de inget att direkt klaga över.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Det konstiga är som sagt att det står still och dör, fungerar alltså sista gången man stänger av datorn.
Vill sedan inte starta.
Är som sagt säker på att det är moderkortet.
Vet att den är gammal men används bara för lite lagring typ kort m.m

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Någon som fortfarande använder detta moderkort? Använder själv detta kort tillsammans med en Phenom ii 965.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II