Glasögon som filtrerar ut blått ljus från skärmen

Permalänk

Bump. Påverkas färgerna av glasögon med blåljusfilter? Att jobba mycket framför en skärm skulle möjligen motivera ett filter, men om man jobbar mycket med bildredigering gäller det ju att färgåtergivning inte påverkas.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700K | GPU: Asus Geforce RTX 2060 Dual OC MB: MSI Z390-A Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB | PSU: Corsair RM650x v2 | Chassi: Fractal Design Define R6 | SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda ST8000DM004 8TB | CPU-kylare: Noctua NH-D15

Bildskärm: LG 27UK650-W | Mus: Logitech MX Master 2S | Tangentbord: Logitech Craft | Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 MK2 | Monitorer: Yamaha HS 7 W | Subwoofer: Peerless XLS 10” / hemmabyggd slavbaskonstruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av en_slacker:

Bump. Påverkas färgerna av glasögon med blåljusfilter? Att jobba mycket framför en skärm skulle möjligen motivera ett filter, men om man jobbar mycket med bildredigering gäller det ju att färgåtergivning inte påverkas.

Ja de tar ju bort blått, varför ska du ha gula glasögon om du ska bildredigera med en dålig skärm, det är mycket bättre att välja en bra skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av en_slacker:

Bump. Påverkas färgerna av glasögon med blåljusfilter? Att jobba mycket framför en skärm skulle möjligen motivera ett filter, men om man jobbar mycket med bildredigering gäller det ju att färgåtergivning inte påverkas.

Finns glasögon med filter. De kostar väldigt mycket om man behöver en viss speciell typ. De bör helst användas om man har fel på ögonen och du kommer enbart få tillgång enligt efter besök via optiker.
Vanliga personer behöver ej sådana extrema åtgärder däremot om du köper en bättre skärm kan man ställa in så kallad blå filter. Hjälper bara till en viss grad. Även ändra styrkan på ljus och kontrast med mera.
Även viktigt att ej ha för mörkt runt skärmen och använd då en bra läslampa bredvid skärmen som kan dimma.
Glasögonen kommer ej ändras så länge de är naturlig glas. Det blåljus filter gör är att minska. Den tar ej bort blå för blå är en utav RGB skalan för att skapa andra färger. Blå ljuset finns där bara i förminskad skala. För att komma runt blått behöver du glas med filter. De är i olika färger beroende på vilken hjälp du är i behov utav.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja de tar ju bort blått, varför ska du ha gula glasögon om du ska bildredigera med en dålig skärm, det är mycket bättre att välja en bra skärm.

Vanlig gult är en myt att de hjälper mot mörker. Enligt studier. Hellre orange eller rött det hjälper mer eller en grå färg. Grå är det som uppfattas mest naturligt och skyddar ens ögon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Vanlig gult är en myt att de hjälper mot mörker. Enligt studier. Hellre orange eller rött det hjälper mer eller en grå färg. Grå är det som uppfattas mest naturligt och skyddar ens ögon.

Grå kommer att dämpa alla färger lika men hursomhelst så går det inte att ta bort blått utan att påverka färgerna så det är inte en bra lösning vid bildbehandling, en bra skärm som inte har blåstick från början, ordentlig belysning och om behov finns ett par terminalglasögon är det som ger bäst resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att bra belysning är det som hjälper absolut bäst! Kör enbart "nattläge" på laptop och telefon när jag ser en serie i sängen.

Tänd end lampa som lyser upp väggen bakom skärmen, dina ögon kommer tacka dig!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja de tar ju bort blått, varför ska du ha gula glasögon om du ska bildredigera med en dålig skärm, det är mycket bättre att välja en bra skärm.

Jag är inte säker på om du förstod mitt inlägg. I vilket fall förstår jag inte vad som får dig att anta att jag skulle ha en dålig skärm (what?).

Jag frågar om den här typen av glasögonglas, som ju anges som ofärgade men som ska begränsa mängden blått ljus i området 390 - 440 nm. Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av denna typ av filter hos glasögon och om det blir en upplevd skillnad i färgupplevelse.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700K | GPU: Asus Geforce RTX 2060 Dual OC MB: MSI Z390-A Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB | PSU: Corsair RM650x v2 | Chassi: Fractal Design Define R6 | SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda ST8000DM004 8TB | CPU-kylare: Noctua NH-D15

Bildskärm: LG 27UK650-W | Mus: Logitech MX Master 2S | Tangentbord: Logitech Craft | Ljudkort: Focusrite Scarlett 2i2 MK2 | Monitorer: Yamaha HS 7 W | Subwoofer: Peerless XLS 10” / hemmabyggd slavbaskonstruktion

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Grå kommer att dämpa alla färger lika men hursomhelst så går det inte att ta bort blått utan att påverka färgerna så det är inte en bra lösning vid bildbehandling, en bra skärm som inte har blåstick från början, ordentlig belysning och om behov finns ett par terminalglasögon är det som ger bäst resultat.

Skriver utifrån erfarenhet. Det gul orange filter som finns gör blått till grönt och rosa blir brunt aktigt. Det är vad det filtret gör. Den tar ej bort blått utan filtrerar det så att ögat uppfattar det som grönt.
Grå filter uppfattas som neutralt för ögat. Det gör att du kan se normalt samtidigt som du är skyddad mot ljus.
Jag pratar ej om terminalglasögon. Det är något helt annat. Det kommer hjälpa nada att få ögat att filtrera bort det blå ljuset.
Det jag menar heter filter glasögon och kommer i ens egen styrka och blir special beställt utav extern aktör via en optiker.

Permalänk
Inaktiv

RGB-B=RG?

Permalänk
Skrivet av en_slacker:

Jag är inte säker på om du förstod mitt inlägg. I vilket fall förstår jag inte vad som får dig att anta att jag skulle ha en dålig skärm (what?).

Jag frågar om den här typen av glasögonglas, som ju anges som ofärgade men som ska begränsa mängden blått ljus i området 390 - 440 nm. Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av denna typ av filter hos glasögon och om det blir en upplevd skillnad i färgupplevelse.

Det är vad jag försöker förklara. Personen ovan tror jag har dålig kunskap inom området.
Det du borde göra är att rådfråga med en optiker. De kan svara bäst utifrån ditt fall. Det som kallas terminalglasögon är ej samma som filter glasögon. Det blå ljuset kommer alltid finnas där för det är själva ögats och färgers spektra. Det de riktiga filter glasögon gör är att till exempel omvandla blå till en annan färg. Det finns som sagt olika färger för filter beroende på vad man har för problem. De kan kosta väldigt mycket pengar.
Ett par glasögon med stark grå färg skulle jag hellre rekommendera.
Om du googlar lite så kommer hitta vad du letar efter. Som sagt prata först med en bra optiker. Ingen Synsam för de kommer bara göra fel. Om du har bara Synsam tillgänglig. Så säger du att du är ute efter glasögon med filter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som skrivet. Glasögon som filtrera bort delar av det synliga ljuset kommer naturligtvis påverka färgerna.

Värt att tänka på är att mjukvara och blåfiltrering i skärmen i själva verket kan ha noll effekt på mängden blått ljus som kommer från skärmen. Ofta handlar det om en skiftning i vitbalans där det adderas in mer rött och grönt i vitbalansen. Bilden blir gulare och grönare men det är inte mindre blått ljus för det.

Det bästa sättet att minska mängden blått ljus är att minska mängden ljus överlag och matcha omgivningens ljus för att undvika trötta ögon från en pupill som hela tiden måste arbeta. Att sänka ljusstyrkan från default på 300 till 150 nits halverar ju allt ljus, inklusive det blåa ljuset.
https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Skrivet av anon257891:

RGB-B=RG?

Japp! Där har du matematiken bakom sekundärfärger. Som då är RGB minus en primärfärg. Tar vi bort R har vi GB som är turkos/cyan. Tar vi bort G har vi RB som är magenta. Tar vi bort blått har vi kvar RG som är gult ljus. Och ett par glasögon, flux eller nattlägen, som filtrerar bort delar av det blåa ljuset gör bilden mer gul.

R+G+B = vitt ljus och det som utgör en vitbalans vilket idealiskt för vår biologi och färgseendet är inte helt oväntat är baserat på dagsljus. Vilket är normaliserat och standardiserat till illuminant D65 som är dagsljus vid mulet väder. Alla förändringar mot detta tar färgerna i fel riktning.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet. Glasögon som filtrera bort delar av det synliga ljuset kommer naturligtvis påverka färgerna.

Värt att tänka på är att mjukvara och blåfiltrering i skärmen i själva verket kan ha noll effekt på mängden blått ljus som kommer från skärmen. Ofta handlar det om en skiftning i vitbalans där det adderas in mer rött och grönt i vitbalansen. Bilden blir gulare och grönare men det är inte mindre blått ljus för det.

Det bästa sättet att minska mängden blått ljus är att minska mängden ljus överlag och matcha omgivningens ljus för att undvika trötta ögon från en pupill som hela tiden måste arbeta. Att sänka ljusstyrkan från default på 300 till 150 nits halverar ju allt ljus, inklusive det blåa ljuset.
https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Japp! Där har du matematiken bakom sekundärfärger. Som då är RGB minus en primärfärg. Tar vi bort R har vi GB som är turkos/cyan. Tar vi bort G har vi RB som är magenta. Tar vi bort blått har vi kvar RG som är gult ljus. Och ett par glasögon, flux eller nattlägen, som filtrerar bort delar av det blåa ljuset gör bilden mer gul.

R+G+B = vitt ljus och det som utgör en vitbalans vilket idealiskt för vår biologi och färgseendet är inte helt oväntat är baserat på dagsljus. Vilket är normaliserat och standardiserat till illuminant D65 som är dagsljus vid mulet väder. Alla förändringar mot detta tar färgerna i fel riktning.

Du har vissa bitar rätt i färger och ljus. De filter som finns för glasögon är lite speciella för de tar det ej i fel riktning som du nämner på slutet. Det blå är fortfarande där. Däremot uppfattar ögat det som grönt. Det är mer för att hjälpa och ej för att förstöra. För vi vet ju att gult med blått blir grönt. Grön färg om man har lite blandat gult filter blir mörk/djup grön. Det är ej bara blå färg som förstör även vanligt ljus förstör ögonen.
Sedan är belysning A och O.
Som sagt rådet för TS är att besöka en bra optiker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Buddaz112:

Du har vissa bitar rätt i färger och ljus. De filter som finns för glasögon är lite speciella för de tar det ej i fel riktning som du nämner på slutet. Det blå är fortfarande där. Däremot uppfattar ögat det som grönt. Det är mer för att hjälpa och ej för att förstöra. För vi vet ju att gult med blått blir grönt. Grön färg om man har lite blandat gult filter blir mörk/djup grön. Det är ej bara blå färg som förstör även vanligt ljus förstör ögonen.

Varje mening du skriver här ovanför är direkt märklig. Du verkar blanda ihop väldigt många olika saker i någon slags virvelvind av lösryckta idéer. Så kan inte svara på detta tyvärr.

Skrivet av Buddaz112:

Sedan är belysning A och O.
Som sagt rådet för TS är att besöka en bra optiker.

Två bra råd som gäller alla som upplever problem framför skärmen!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Varje mening du skriver här ovanför är direkt märklig. Du verkar blanda ihop väldigt många olika saker i någon slags virvelvind av lösryckta idéer. Så kan inte svara på detta tyvärr.

Två bra råd som gäller alla som upplever problem framför skärmen!

Vadå blandar ihop saker. Svarar bara på vad som skrivs. Svarade på personen som ville ha svar. Det är du som påstår veta allt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Buddaz112: Det du skriver stämmer inte med hur verkligheten fungerar, i detta fall fysiken och biologin. Du kan inte filtrera bort blått ljus och få det till "Det blå är fortfarande där. Däremot uppfattar ögat det som grönt." – vilket är väldigt märkligt beskrivet.

Blått ljus + gult ljus = vitt ljus i fysiken och biologins värld. Det är basen för hur vita lysdioderna fungerar i våra skärmar. Blå diod exciterar gul fosfor som skickar ut brett spektra av gult ljus som också omfattar röda och gröna våglängder. Den resulterande spektrumfördelningen av ljuset uppfattas av våra ögon som vitt. Bildskärmar filtrerar sedan detta med röda och gröna färgfilter och försöker blockera oönskade gula våglängder som dock läcker igenom i vinkel vilket är det som minskar kontrastförhållande och färgomfång i just vinklar på LCD-skärmar.

Det du beskriver om att blanda "För vi vet ju att gult med blått blir grönt. " gäller nämast när man blandar målarfärg, till exempel det man fick lära sig med vattenfärger i småskolan. För fysiken och biologin är det annat. Minskar du mängden blått ljus kommer du i princip följa svartkroppskurvan för hur färgerna beter sig.

Permalänk
Medlem

Att blått ljus skulle ha en inverkan på rytmen vart ju motbevisad för en tid sen,
ljusstyrkan på skärmar har en större inverkan än vilken färg som förekommer.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Bildexpert 📺

@nick-li: Att blått påverkar dygnsrytmen är det fortfarande en del diskussioner runt. Det verkar påverka dygnsrytmen för personer för personer som utsätts för mindre mängd blått ljus i normala fall. Det vill säga personer som sitter inomhus framför en skärm hela dagarna. Medan personer som får i sig ordentliga mängder blått ljus genom att vistas utomhus en halvtimme eller så om dagen inte visar samma störningar i sömnen. Och bara i den skillnaden i beteende finns det mängder med förklaringar till skillnader i sömn.

Vad det är konsensus runt är skadligheten från blått ljus hos skärmar och behovet av att filtrera bort det blåa ljuset. Vi har vår evolution under bar himmel och vistats utomhus hela dagarna med enorma mängder blått ljus (och UV) i nivåer ingen normal skärm kan reproducera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av en_slacker:

Jag frågar om den här typen av glasögonglas, som ju anges som ofärgade men som ska begränsa mängden blått ljus i området 390 - 440 nm. Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av denna typ av filter hos glasögon och om det blir en upplevd skillnad i färgupplevelse.

TIttar man på Zeiss beskrivning och verkar deras Premium-filter filtrer inom 380 till 450 nanometer vilket är en bit in på det blå ljuset från en blå lysdiod.

Så beroende på skärmen och hur filtret är utformat – det är aldrig ett idealisk "brick wall"-filter som släpper igen 100% av ljuset vid 451 nanometer och längre, för att sedan blocka allt ljus vid 450 nanometer och kortare mer energirikt ljus – så kommer delar av ljuset att påverkas i någon grad.

Fast det finns ingen beskrivning av hur filtreringen ser ut. Min gissning är att det filtreras mycket mer vid 380 nm och inte alls så mycket vid 450 nm. Så det kanske har liten – eller stor inverkan på bilskärmens färger.

Men detta faller på sin rimlighet. Ifall du tar på dig glasögonen och det är exakt noll inverkan på färgerna, då saknar glasögonen också effekt på det blå ljus skärmen lämnar i från sig. Du betalar för ett blåfilter som filtrerar en typ av blått ljus som skärmen aldrig sänder ut från första början.

Och skulle den verkligen påverka skärmens blå ljus och – enligt reklamen – skydda ögonen, så kommer det också påverka färgerna.