Som skrivet. Glasögon som filtrera bort delar av det synliga ljuset kommer naturligtvis påverka färgerna.
Värt att tänka på är att mjukvara och blåfiltrering i skärmen i själva verket kan ha noll effekt på mängden blått ljus som kommer från skärmen. Ofta handlar det om en skiftning i vitbalans där det adderas in mer rött och grönt i vitbalansen. Bilden blir gulare och grönare men det är inte mindre blått ljus för det.
Det bästa sättet att minska mängden blått ljus är att minska mängden ljus överlag och matcha omgivningens ljus för att undvika trötta ögon från en pupill som hela tiden måste arbeta. Att sänka ljusstyrkan från default på 300 till 150 nits halverar ju allt ljus, inklusive det blåa ljuset.
https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...
Japp! Där har du matematiken bakom sekundärfärger. Som då är RGB minus en primärfärg. Tar vi bort R har vi GB som är turkos/cyan. Tar vi bort G har vi RB som är magenta. Tar vi bort blått har vi kvar RG som är gult ljus. Och ett par glasögon, flux eller nattlägen, som filtrerar bort delar av det blåa ljuset gör bilden mer gul.
R+G+B = vitt ljus och det som utgör en vitbalans vilket idealiskt för vår biologi och färgseendet är inte helt oväntat är baserat på dagsljus. Vilket är normaliserat och standardiserat till illuminant D65 som är dagsljus vid mulet väder. Alla förändringar mot detta tar färgerna i fel riktning.