Permalänk
Medlem

Microvågsugns problem :)

Tjena,

Tänkte höra om någon kunnig här kan lite om microvågsugnar.

Vår började blixtra lite igår på sidan där det ska ligga en Micaskiva/vågledarkåpa.

Garantin löpte precis ut (ca 30 dagar sedan)

Ringde till Ikea och fick kontakt med en firma som säljer deras reservdelar. Har beställt ett par vågledarkåpor nu som kommer om ca 5 dagar.

Min fråga är, är det rätt fel som jag hittat? Bränns rakt på vågledarkåpan om man kör micron

och

Är det bara att skruva av, ta av och skruva på den nya kåpan?

Dra ut kontakten innan antar jag?

tacksam för alla svar

Permalänk

@Deki90: Måste höja varningens finger. All reparation på elektriska apparater kan innebära fara. Inte bara för stunden utan efter ingrepp. Att det blixtrar i kåpan (metallen) indikerar på kortslutning. Antar du ej har jordfelsbrytare i ditt hushåll? Så fall bör den ha löst. Ja om du nu ska in och pilla i den måste du ha kontakten utdragen. Var mycket noga med att montera tillbaka alla kåpor exakt rätt.

Själv jobbar jag som hushålls elektriker, men dessvärre sällan med mikrovågsugnar, dom få jag jobbat med har varit enklare arbeten som att byta en glassäkring eller en micro-brytare. Hade jag varit i din sits beroende på modell och kostnad av micron. Hade jag lämnat in den till en behörig reperatör.

Edit. Var kåpan borta när Det blixtra? Eller är det bakom den som det blixtrar? Förstod inte vad du skrev i den meningen. Vågledarkåpan skyddar elektroniken från matrester och smuts, saknas den kan du fått in fukt i elektroniken. Kåpan i sig är inte ansluten till något.

Permalänk

@Deki90: Just mikrovågsugnar ska man ta det riktigt vackert med. Även trots att du kopplat ur den finns det en hel del livsfarliga grejer där i, som ofta kan hålla laddning efter att du kopplat ur nätströmmen.

Det hoppas jag du har koll på om du ens funderar på att öppna den själv

Permalänk
Medlem

Dra ur kontakten minst 24-48h innan ifall det är något som håller spänning. Själv skulle jag aldrig få för mig att reparera en mikrovågsugn. Min förra lämnade jag på skroten och köpte en ny för tusenlappen när den slutade värma jämnt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

@Deki90: Måste höja varningens finger. All reparation på elektriska apparater kan innebära fara. Inte bara för stunden utan efter ingrepp. Att det blixtrar i kåpan (metallen) indikerar på kortslutning. Antar du ej har jordfelsbrytare i ditt hushåll? Så fall bör den ha löst. Ja om du nu ska in och pilla i den måste du ha kontakten utdragen. Var mycket noga med att montera tillbaka alla kåpor exakt rätt.

Själv jobbar jag som hushålls elektriker, men dessvärre sällan med mikrovågsugnar, dom få jag jobbat med har varit enklare arbeten som att byta en glassäkring eller en micro-brytare. Hade jag varit i din sits beroende på modell och kostnad av micron. Hade jag lämnat in den till en behörig reperatör.

Edit. Var kåpan borta när Det blixtra? Eller är det bakom den som det blixtrar? Förstod inte vad du skrev i den meningen. Vågledarkåpan skyddar elektroniken från matrester och smuts, saknas den kan du fått in fukt i elektroniken. Kåpan i sig är inte ansluten till något.

Kåpan är på plats men sliten, när jag pratade med reservdelsföretaget så sa dem att mitt problem kunde uppstå vid en sliten sådan.

Inget har nog trängt igenom och när man startar micron så börjar den ena kåpan att brännas, det är där som gnistorna träffar

Allt är jordat men inget har stängts av...

Permalänk
Medlem

Edit, behöver inte öppna micron alls, kåpan sitter synlig på insidan och sitter med två skruvar

Permalänk
Skrivet av Deki90:

Edit, behöver inte öppna micron alls, kåpan sitter synlig på insidan och sitter med två skruvar

Borde dock inte blixtra där... Men ja pröva kan du göra. Men tänk fem gånger extra innan du gör något. Vill också tillägga du har reklamationsrätt på en vara i standard 3år oavsett garantier. Återkom gärna hur det går.

Permalänk
Medlem

Det är generellt busenkelt att byta såna där. De brukar slitas ut om man är för noggrann vid rengöring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Borde dock inte blixtra där... Men ja pröva kan du göra. Men tänk fem gånger extra innan du gör något. Vill också tillägga du har reklamationsrätt på en vara i standard 3år oavsett garantier. Återkom gärna hur det går.

Har man fått en liten matbit eller något som sticker ut kan det absolut blixtra till. Det är ofta så de brinner upp

Permalänk
Medlem

Jag kör nog på med bytet och återkommer när det är klart!

Tar ca 5 dagar för leverans

Permalänk
Medlem

Liten uppdate, hittade detta https://www.nettoparts.se/shop/diy-felsoek-mikrovaagsugn-gnis...

Kontaktade även detta företag och ett annat för reservdelen. Det är en reservdel till min micro

står även lite här om svårighetsgraden https://www.nettoparts.se/shop/diy-svaarighetsgrad-mikrovaags...

Permalänk
Medlem

Idag kunde vi poppa popcorn igen!

Tog av mikaplattorna och såg genast hur pass slitna de var.

Den nedre hade ett stort brännmärke på baksidan , inte sidan som man kan se innuti micron.

De var även väldigt mjuka insåg jag efter att ha hållit i ersättningsplattorna.

4 skruvar för två plattor, ca 60 sekunders jobb, på med de nya och sedan var det popcorn igen!