Permalänk
Medlem

@Triffid: Har också några keramiska från kyocera, de är äckligt/otäckt vassa från start men slöas också med tid och användande. Nu tar inte mina körsbärstomater utan en hel del karvande längre.
Mina är köpta i Japan, och där ingick en slipning per kniv (en per hela knivens livslängd alltså), tyvärr bara för "Japanese citizens" enl. garantibrev. Dyrt att flytta dit bara för slipningen.

Permalänk
Medlem

Detta set är väldigt prisvärt https://www.vassaknivar.se/wusthof-classic-knivset-7-deler-98...

Jag har en blandning av Victorinox. global och Wusthof. Globalknivarna använder jag inte längre, köptes mest pga märket för länge sedan men aldrig tyckt dom vart speciellt sköna. Wusthof Classics kockkniv är nog en av de skönaste kockknivarna jag använt. Väldigt trevlig kniv, men så gillar jag inte heller knivar med ett rakt egg som inte går att gunga över skärbrädan.

Permalänk
Avstängd

Själv kör jag med Globalknivar och tycker de funkar alldeles ok till mig. Finns givetvis värre och dyrare och bättre knivar.
Kolla in på denna sida så kan du fördjupa dig mer om vad du ska titta på och även om jag inte varit i butiken själv så kanske det kan vara ett tips att åka dit om du nu bor i närheten.
https://www.cleancut.se/

De finns också en kort slipskola som egentligen är minst lika viktig som att ha bra knivar om man nu inte vill skicka iväg dessa då och då. De hade också enormt mycket bra information om både vilken kniv man ska välja och varför och när.

Brödkniv är nog det vi använder absolut minst men kör även där Global då den följde med i ett kit jag fick för över 20 år sen. Finns ju nästan inte en limpa att köpa som inte är färdigskuren längre om man inte köper från bageriet eller frallor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KabelA:

Rimligt!
Själv upplever jag att rullslip äter lite mycket av eggen, men det kräver till skillnad från bryne ingen fingerfärdighet så jag antar att det är en smaksak.

Tja det är ju skillnad på bryning och slipning. Rullslipens fördel är ju att det är så enkelt, bara att ta fram och dra ett par tre gånger så är kniven vass igen liksom.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Tittar lite efter ett Global Knivblock och en Global Sax men försöker hitta någon deal med 25%+ rabatt.

Jag gillar Global, lite dyrare men tycker de håller bra kvalité och det gör matlagningen roligare. Har man lite tålamod så kan man hitta dom på rea och då få ~25% rabatt.

Vi har ett sådant knivblock, men jag upplever att det är för lite distans mellan varje "slot" knivarna kan ofta inte vara uppradade raka pga att dom går emot varandra vilket jag stör mig på, samt vissa knivar har tjockt handtag så man måste lämna en hel slot emellan den och nästa.
Värt att tänka på innan du köper.

Jag är supernöjd med våra global knivar i övrigt

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Lutar mer åt Yaxell Zen eftersom den har goda betyg, ser väldigt fin ut och att med rabbatkod så skulle den kosta 990kr.

Brödkniv blir nog från Victorinox eller Ikea beroende på prisskillnaden.

Grönsakskniv/Santoku kniven har jag svårare att bestämma mig för ☺️

Permalänk
Medlem

Hur är Leif mannerströms knivar? Ser att dem säljs för ett ganska lågt pris.

Permalänk
Medlem

varför inte köpa ikea knivar för 79kr typ och byta ut dessa var 6e månad

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ICAs köksknivar ligger bra i handen. :/
Helt i stål med blästrat handtag, så inga skarvar där smuts fastnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

varför inte köpa ikea knivar för 79kr typ och byta ut dessa var 6e månad

För att man kan köpa en kniv av bra kvalitet som håller halva livet om man underhåller den, som förutom att skära bättre också ser bättre ut och är mer ergonomisk. Men det är klart, om man är typen som inte tillagar mat från grunden utan köper halvfabrikat så funkar väl det mesta i knivväg?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hjälper alls, men såhär resonerar jag. Ber om ursäkt om informationen inte är nyttig:

Europeiska knivar är gjorda för att passa européer. Det går inte att göra dem jättetunna nu för vi har vant oss vid att hantera tjockare knivar med mjukare stål. Men det är bra egenskaper är när du behöver ta i lite. T ex om du ska igenom kycklingben eller inte kan vänta på att allt tinat ordentligt. Så en sådan kock-kniv är jättebra att ha. Jag har flera stycken, min Wusthof Icon 23cm är jag lite mer rädd om, men därför används den inte så ofta. Sen har jag andra som jag både kan banka på och inte är rädd för att köra i maskin.

Men även om min Wusthof är jättevass är den värdelös för t ex morot. Det är för att den är så tjock så när den väl börjat skära så trycker den sidorna ifrån varandra så morötter splittas istället.

Att glida igenom mat är däremot Japanska knivar jättebra på. Här finns väl flera för- och nack-delar
+ Tunna och skär jättebra
+ Oftast lätta att slipa och håller eggen bra
+ riktigt snygga oftast
- Förutom Gyuto, har varje kniv bara ett användsningsområde, så man vill ha många
- Dyra
- Lite sköra så man får vara försiktigare, inte tappa, inte bända.

Gillar man laga mat tycker jag man kan satsa på japanska. Skippa brödkniven, skaffa lite våtstenar och håll dina knivar vassa så skär de bättre med betydligt mindre smulor. Har man barn däremot är det ingen bra lösning...

Att slipa själv är inte svårt, man får öva lite, men det blir riktigt bra och det är kul också. En bonus är att man även kan börja profilera om och rädda skadade knivar. Jag fick tag i nån halvkass Nakiri där magen inte ville ha kontakt med skärbrädan hela tiden så maten ville inte lossna helt. Körde den på diamantstenen en stund för att få en bättre profil och sen slipade jag till den sen var det en jättebra kniv.

Ska man börja slipa så kommer snart valen om man vill köra kolstål eller rostfritt. Jag började med rostfritt men ångrar mig lite nu när man börjat bli lite knivnörd.

Kolstål är jobbigare att underhålla för de får patina, och i värsta fall kan de rosta, men de är hårdare, vassare och lättare att slipa. Hur man underhåller eggen skiljer också mellan mjukt och hårt stål. Metallbrynen är t ex mjukare än många kolstålsknivar så de har ingen effekt.

Om du funderar på att någonsin börja slipa på våtsten är det bra att redan nu börja undvika köpa knivar som gör den processen svårare. En sån där klack vid början av bladet t ex, undvik dem.
exempel: https://www.cutleryandmore.com/wusthof-classic/chefs-knife-p1...

Angående just specifik vilken kniv är så individuellt. Man behöver inte betala mycket för att få en kniv som kan bli jättevass och som funkar jättebra. Som många nämnt har Victorinox billiga knivar som är hur bra som helst. Jag lägger gärna lite mer, men hade mitt krav varit "de ska bara skära bra och ligga bra i handen" så hade jag inte köpt dyra handsmidda. Testa runt

Två tips: Om du köper en dyr kniv, köp _inte_ en magnetlist i metall för de repar. Tips två är om du blir nörd så blir det dyrt, men så är det ju med allt.

Permalänk
Medlem

Victorinox brödknivar är grymt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

varför inte köpa ikea knivar för 79kr typ och byta ut dessa var 6e månad

Finns två starka anledningar, man tycker om att laga mat eller man bryr sig om miljön. Slit och släng är ute nu (äntligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Vet inte om detta hjälper alls, men såhär resonerar jag. Ber om ursäkt om informationen inte är nyttig:

Europeiska knivar är gjorda för att passa européer. Det går inte att göra dem jättetunna nu för vi har vant oss vid att hantera tjockare knivar med mjukare stål. Men det är bra egenskaper är när du behöver ta i lite. T ex om du ska igenom kycklingben eller inte kan vänta på att allt tinat ordentligt. Så en sådan kock-kniv är jättebra att ha.

Jag har flera stycken, min Wusthof Icon 23cm är jag lite mer rädd om, men därför används den inte så ofta. Sen har jag andra som jag både kan banka på och inte är rädd för att köra i maskin.

Men även om min Wusthof är jättevass är den värdelös för t ex morot. Det är för att den är så tjock så när den väl börjat skära så trycker den sidorna ifrån varandra så morötter splittas istället.

Intressant resonemang.

Är det bara jag som inbillar mig, eller har knivar (ja, köksredskap överlag) blivit tjockare och bulkigare på senare år? För att se mer proffsiga ut, för (den okunnige?) hobbyfixaren? När jag jobbade på charkuteri var tveklöst lätt och smidig två ledord vid knivval.

Utläggning :
Min Frost kökskniv från 1980-talet har ganska tunt, lätt och flexibelt blad. Glider igenom kött, bröd, morötter. Moraknivs modernare variant tycks beskrivas som styv och rejäl? Har ju inte kvar min Zwilling men skulle tveklöst tro den är dubbelt så tjock över bakre knivryggen som min 30 år äldre Frost. Min victorinox är dock inte så mycket tjockare än min Frost. Min brödkniv från KN är verkligen tunn och böjlig, vågorna är dessutom så stora att man kan ta skärpestål på kniven vid tillfälle.

Har f.ö funderingar på en japansk no-vac med trubbig spets, min svärfar har en sådan och den är rätt bra att arbeta med även om jag nog inte skulle klyva frusna pizzor med, rakt ner i plåten som med min victorinox eller frost.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

finns det inte nåt ställe du kan besöka och prova knivar.. håll i dom känn på dom osv.
Jag ratar global för dom passar inte mina händer men Yaxell GOU är den absolut skönaste kockkniven jag använt. Den passar oss som har lite större händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Vet inte om detta hjälper alls, men såhär resonerar jag. Ber om ursäkt om informationen inte är nyttig:

Europeiska knivar är gjorda för att passa européer. Det går inte att göra dem jättetunna nu för vi har vant oss vid att hantera tjockare knivar med mjukare stål. Men det är bra egenskaper är när du behöver ta i lite. T ex om du ska igenom kycklingben eller inte kan vänta på att allt tinat ordentligt. Så en sådan kock-kniv är jättebra att ha. Jag har flera stycken, min Wusthof Icon 23cm är jag lite mer rädd om, men därför används den inte så ofta. Sen har jag andra som jag både kan banka på och inte är rädd för att köra i maskin.

Men även om min Wusthof är jättevass är den värdelös för t ex morot. Det är för att den är så tjock så när den väl börjat skära så trycker den sidorna ifrån varandra så morötter splittas istället.

Att glida igenom mat är däremot Japanska knivar jättebra på. Här finns väl flera för- och nack-delar
+ Tunna och skär jättebra
+ Oftast lätta att slipa och håller eggen bra
+ riktigt snygga oftast
- Förutom Gyuto, har varje kniv bara ett användsningsområde, så man vill ha många
- Dyra
- Lite sköra så man får vara försiktigare, inte tappa, inte bända.

Gillar man laga mat tycker jag man kan satsa på japanska. Skippa brödkniven, skaffa lite våtstenar och håll dina knivar vassa så skär de bättre med betydligt mindre smulor. Har man barn däremot är det ingen bra lösning...

Att slipa själv är inte svårt, man får öva lite, men det blir riktigt bra och det är kul också. En bonus är att man även kan börja profilera om och rädda skadade knivar. Jag fick tag i nån halvkass Nakiri där magen inte ville ha kontakt med skärbrädan hela tiden så maten ville inte lossna helt. Körde den på diamantstenen en stund för att få en bättre profil och sen slipade jag till den sen var det en jättebra kniv.

Ska man börja slipa så kommer snart valen om man vill köra kolstål eller rostfritt. Jag började med rostfritt men ångrar mig lite nu när man börjat bli lite knivnörd.

Kolstål är jobbigare att underhålla för de får patina, och i värsta fall kan de rosta, men de är hårdare, vassare och lättare att slipa. Hur man underhåller eggen skiljer också mellan mjukt och hårt stål. Metallbrynen är t ex mjukare än många kolstålsknivar så de har ingen effekt.

Om du funderar på att någonsin börja slipa på våtsten är det bra att redan nu börja undvika köpa knivar som gör den processen svårare. En sån där klack vid början av bladet t ex, undvik dem.
exempel: https://www.cutleryandmore.com/wusthof-classic/chefs-knife-p1...

Angående just specifik vilken kniv är så individuellt. Man behöver inte betala mycket för att få en kniv som kan bli jättevass och som funkar jättebra. Som många nämnt har Victorinox billiga knivar som är hur bra som helst. Jag lägger gärna lite mer, men hade mitt krav varit "de ska bara skära bra och ligga bra i handen" så hade jag inte köpt dyra handsmidda. Testa runt

Två tips: Om du köper en dyr kniv, köp _inte_ en magnetlist i metall för de repar. Tips två är om du blir nörd så blir det dyrt, men så är det ju med allt.

Har som nuvarande plan att inköpa -

Yaxell Zen 20cm Kockkniv för 990kr
Victorinox 19cm Kockkniv för 325kr
Mannerströms eller Victorinox brödkniv. 325kr eller 475kr
Skalkniv från Mannerströms för 150kr

Har du någon grönsakskniv/allround kniv du rekommenderar?

Har kollat på Yaxell zen Santoku 16.5 cm för 1000kr, Yaxell YO-U 18 cm Santoku för 1000kr, GRYM Damaskus 17cm Santoku för 935kr. No Vac 17 cm 330kr

Permalänk
Medlem

Är svag för trähandtag, även på vanliga bestick!

Men svårt att hitta, såvida man inte ska köpa grillbestick då.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska gå på vad som är mest praktiskt.
Ska man stå och handdiska knivarna separat när allt annar åker in i diskmaskinen så blir man ju bara frustrerad. Klart handdiskar du allt annat så spelar det ju ingen roll.

Vidare, kör du på en dyr fin kniv så kommer du få köpa lite dyrare slip-verktyg och slipa dem så ofta som det behövs.

Själv kör jag på lite billigare knivar som man kan slipa av lite lätt. Är ju värdelöst när man står och ska skära upp oxfilén en fredagskväll och inser att man måste dra fram slipstenarna och börja slipa knivarna innan man kan börja laga mat.

Annars tycker jag moras köksknivar verkar riktigt härliga. Jag har inte testat dem men det är något jag gillar hos dem. MEN trähandtag = handdiskas, så det har inte blivit någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Intressant resonemang.

Är det bara jag som inbillar mig, eller har knivar (ja, köksredskap överlag) blivit tjockare och bulkigare på senare år? För att se mer proffsiga ut, för (den okunnige?) hobbyfixaren? När jag jobbade på charkuteri var tveklöst lätt och smidig två ledord vid knivval.

Utläggning :
Min Frost kökskniv från 1980-talet har ganska tunt, lätt och flexibelt blad. Glider igenom kött, bröd, morötter. Moraknivs modernare variant tycks beskrivas som styv och rejäl? Har ju inte kvar min Zwilling men skulle tveklöst tro den är dubbelt så tjock över bakre knivryggen som min 30 år äldre Frost. Min victorinox är dock inte så mycket tjockare än min Frost. Min brödkniv från KN är verkligen tunn och böjlig, vågorna är dessutom så stora att man kan ta skärpestål på kniven vid tillfälle.

Har f.ö funderingar på en japansk no-vac med trubbig spets, min svärfar har en sådan och den är rätt bra att arbeta med även om jag nog inte skulle klyva frusna pizzor med, rakt ner i plåten som med min victorinox eller frost.

Har dålig koll på hur det varit, sedan är jag säker på att inte all europakniv är likadan. Letar efter en äldre Sabatier från nån bra tillverkare att köpa och testa, behöver en bra slicer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag tycker du ska gå på vad som är mest praktiskt.
Ska man stå och handdiska knivarna separat när allt annar åker in i diskmaskinen så blir man ju bara frustrerad. Klart handdiskar du allt annat så spelar det ju ingen roll.

Vidare, kör du på en dyr fin kniv så kommer du få köpa lite dyrare slip-verktyg och slipa dem så ofta som det behövs.

Själv kör jag på lite billigare knivar som man kan slipa av lite lätt. Är ju värdelöst när man står och ska skära upp oxfilén en fredagskväll och inser att man måste dra fram slipstenarna och börja slipa knivarna innan man kan börja laga mat.

Annars tycker jag moras köksknivar verkar riktigt härliga. Jag har inte testat dem men det är något jag gillar hos dem. MEN trähandtag = handdiskas, så det har inte blivit någon.

Dock är det för stålets skull knivarna handdiskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Har som nuvarande plan att inköpa -

Yaxell Zen 20cm Kockkniv för 990kr
Victorinox 19cm Kockkniv för 325kr
Mannerströms eller Victorinox brödkniv. 325kr eller 475kr
Skalkniv från Mannerströms för 150kr

Har du någon grönsakskniv/allround kniv du rekommenderar?

Har kollat på Yaxell zen Santoku 16.5 cm för 1000kr, Yaxell YO-U 18 cm Santoku för 1000kr, GRYM Damaskus 17cm Santoku för 935kr. No Vac 17 cm 330kr

Har inte provat någon av dem, men jag är som sagt svag för nakiri-typen som grönsakskniv. Gav bort den jag hade till brorsan, ska bara bestämma mig för vad för slags kolstol jag vill ha sen blir det att köpa nån snygg fin. lutar åt https://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/gronsaksknivar/hin....

För all-round saker där man inte kan ledsaga med knogarna, eller där det är lite pilligare, hatar jag att erkänna det (utan bra anledning, gillar bara inte Global), men den här är fan enastående:
https://www.amazon.com/Global-GS-11-6-Flexible-Utility-Knife/...

Köpte ett gäng billiga knivar på tradera för att öva på slipandet, denna hade en böjd spets så fick den i ett paket med ett tiotal andra knivar (bl a två Victorinox) för 320kr. Farsan böjde spetsen, jag slipade upp den och så fick han behålla den. Nu använder han knappt annat och även jag har börjat leta efter något liknande men som passar mig bättre.

Bor du i närheten av Göteborg kan du höra av dig om du vill komma förbi så kan jag visa lite hur man använder slipstenar och så kan du få prova på de jag har.

Permalänk
Medlem

Köpte ett knivslipningssystem från staterna och kan ändra vinkel på en 79kronorskniv så den liknar japansk kockkniv och skär igenom en tvättsvamp utan motstånd. Visst, den håller inte skärpan lika länge som en med finstål i, men det krävs hundratusentals omslipningar innan stålet är slut i en vanlig kniv och en liten fix tar knappt nått material alls.

Mirror edge heter systemet. Svindyrt, men rätt roligt att göra en fabriksny billig skitkniv långt bättre än den var i förpackningen.

Slipar alla mina köksknivar i 15 grader, blir roligare i köket då. Handhaver man knivarna som om de vore spädbarn så håller de rätt bra ändå, oavsett stål. Även cr3, det billigaste skitstålet från kina håller utmärkt för gurka å tomater i ett par månader om de hanteras rätt innan de behöver en liten skärpning.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Använder Yaxell Zen knivar. HYSTERISKT vassa, skar mig massor i början, och skall kompletera med bröd och filekniv så småningom. Har 3 st nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Dock är det för stålets skull knivarna handdiskas.

Hur menar du att normala moderna rostfria stål skulle ta skada av maskindisk? Visst kolstål typ 1060/1070 kommer rosta men jag har aldrig haft problem med "rostfria" stål i maskin. Har man så rostkänsliga stål så kan man ju aldrig skära i något surt som citron eller något med blod. Blod är inte snällt mot kolstål tex...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Zwilling Miyabi 4000FC är? Kvalitets kniv? Ser väldigt snygg ut iaf för ett ok pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Någon som vet hur Zwilling Miyabi 4000FC är? Kvalitets kniv? Ser väldigt snygg ut iaf för ett ok pris.

Allihop du tittat på är bra knivar, se om du kan känna på dem.
Som flera påpekat, det viktigaste är hur kniven är i din hand och det är verkligen inte samma för alla. Jag har en blandning av olika märken och prisklasser och det jag använder oftast är en billig OBH. Har slipat om den såklart så skärpan är iaf i närheten av vad man kan uppnå på de dyrare knivarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Allihop du tittat på är bra knivar, se om du kan känna på dem.
Som flera påpekat, det viktigaste är hur kniven är i din hand och det är verkligen inte samma för alla. Jag har en blandning av olika märken och prisklasser och det jag använder oftast är en billig OBH. Har slipat om den såklart så skärpan är iaf i närheten av vad man kan uppnå på de dyrare knivarna.

Tror det får bli lite blandat med knivar runt 400kr och någon enstaka "Premium" kniv runt 1000kr.

Är alltid lätt att snurra in sig på de dyrare och finare knivarna. Men som sagt de billigare presterar väldigt bra dem med.

Får nog bli en Yaxell zen som den finare kockkniven iaf, om inget annat dyker upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragonflame:

finns det inte nåt ställe du kan besöka och prova knivar.. håll i dom känn på dom osv.
Jag ratar global för dom passar inte mina händer men Yaxell GOU är den absolut skönaste kockkniven jag använt. Den passar oss som har lite större händer

Finns du i närheten av Stockholm så är nog https://www.cleancut.se/ ett bra val. Jag har själv inte besökt dem men när man läser på hemsidan så får iallafall jag ett förtroende för butiken. Jag slog till och beställde slipsten och strigel, borde komma under veckan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Tror det får bli lite blandat med knivar runt 400kr och någon enstaka "Premium" kniv runt 1000kr.

Är alltid lätt att snurra in sig på de dyrare och finare knivarna. Men som sagt de billigare presterar väldigt bra dem med.

Får nog bli en Yaxell zen som den finare kockkniven iaf, om inget annat dyker upp.

Först och främst, oavsett vilka knivar du köper behöver du något ordentligt att slipa med. Då räcker det inte heller med ett bryne (som bara rätar ut eggen) utan du behöver något som faktiskt slipar. Detta kommer göra överlägset störst skillnad. Du kan köpa knivar för 10k, men om du inte kan slipa dom är dom lik förbannat slöa efter 6-12 månader. Det här är en enkel men bra slip. Den största nackdelen är att du inte kan påverka slipvinkeln, men det är inte hela världen.

Vad gäller knivar vill jag också slå ett slag för IKEAs knivar. Vi har ett gäng ur deras gamla 365-serie (tror dom heter Vörda nu) och tillsammans med slipen jag länkade ovan blir dom lika vassa våra "finare" japanska knivar. Enda nackdelen är att stålet i dom är mjukare, så dom håller inte skärpan lika länge men i gengäld är dom betydligt tåligare mot misshandel (skära mot ben, skära frysta saker etc.). Dessutom tar det typ 1 minut att slipa med slipen jag länkade, så att behöver göra det 1 gång i månaden (med IKEA-knivarna) jämfört med en gång i kvartalet (med japanarna) spelar inte så stor roll tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Först och främst, oavsett vilka knivar du köper behöver du något ordentligt att slipa med. Då räcker det inte heller med ett bryne (som bara rätar ut eggen) utan du behöver något som faktiskt slipar. Detta kommer göra överlägset störst skillnad. Du kan köpa knivar för 10k, men om du inte kan slipa dom är dom lik förbannat slöa efter 6-12 månader. Det här är en enkel men bra slip. Den största nackdelen är att du inte kan påverka slipvinkeln, men det är inte hela världen.

Vad gäller knivar vill jag också slå ett slag för IKEAs knivar. Vi har ett gäng ur deras gamla 365-serie (tror dom heter Vörda nu) och tillsammans med slipen jag länkade ovan blir dom lika vassa våra "finare" japanska knivar. Enda nackdelen är att stålet i dom är mjukare, så dom håller inte skärpan lika länge men i gengäld är dom betydligt tåligare mot misshandel (skära mot ben, skära frysta saker etc.). Dessutom tar det typ 1 minut att slipa med slipen jag länkade, så att behöver göra det 1 gång i månaden (med IKEA-knivarna) jämfört med en gång i kvartalet (med japanarna) spelar inte så stor roll tycker jag.

+1 på detta,
Det absolut viktigaste är ju att knivarna är riktigt vassa, hitta en kniv som känns bra i handen och lägg ner lite tid och pengar på att ha rätt utrustning (läs slipsten, ett bryne kan inte vässa en kniv som blivit slö) och lägg ner lite tid på att lära dig hur du vässar och håller skärpan på knivarna. Minosharpen ovan är lätt att använda, jag har haft en i ett antal år men nu har sliphjulen börjat göra sitt så har gått över till slipsten och blir ännu lite bättre.

Edit; Det ska tilläggas att en kniv som håller skärpan bättre (hårdare stål) också är mycket svårare att få vass igen