iPhone X, kod efter fabriksåterställning

Permalänk

iPhone X, kod efter fabriksåterställning

Hallå,

Jag, eller rättare sagt frugan, har ett litet problem. Vi gjorde en fabriksåterställning på hennes iPhone för 2 veckor sedan då vi skulle ge den till hennes lillebror. Efter mycket om och med så ska ha inte ha den, och vi tänkte därför sälja den. Problemet nu är att telefonen ber om lösenkod trots att den visar ”fabriksskärmen” där det står hello på lite olika språk. Vi har testat med 0000 och 1111 samt hennes tidigare lösenord, men inget av dem fungerar.

Vi har även testat att sätta den i ”anslutningsläge” och försökt återskapa från säkerhetskopia från innan den raderades, men det verkar inte gå. Den snurrar ett tag, men sen står det bara på telefonen att den är avaktiverad i 5min.

Någon som har ett tips på vad man kan göra för att lösa detta eller om det kan vara någon annan generell kod som används?

Mvh,
Inte-så-teknisk-som-jag-önskar

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Stort tack för extremt snabbt svar! Kopplade in den igen, men nu verkar inte iTunes hitta telefonen (-_-). Får kolla imorgon om jag får till det, men guiden du skickade verkar ju iallafall lovande så länge iTunes vill samarbeta.

Stort tack återigen!

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ta lite tid för windows att hitta och installera drivrutinen för "iphone i återställningsläge" men när det är gjort borde itunes vakna och säga att du har en telefon som behöver återställas.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tog ni bort kopplingen mot din frus iCloud-konto innan återställningen? Lite otydligt i dina instruktioner om den bara frågar efter lösenkod eller också lösenord.

Om det är det senare så måste ni först ta bort den kopplingen. Går att göra genom att logga in på iCloud.com med hennes uppgifter.

https://support.apple.com/en-us/HT201351

Annars bör som sagt en DFU göra susen enligt @Aphex instruktioner.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det kan ta lite tid för windows att hitta och installera drivrutinen för "iphone i återställningsläge" men när det är gjort borde itunes vakna och säga att du har en telefon som behöver återställas.

Kanon, stort tack för att ni engagerar er i denna fråga! Jag ska testa igen idag så fort jag jobbat klart för dagen!

Skrivet av edson:

Tog ni bort kopplingen mot din frus iCloud-konto innan återställningen? Lite otydligt i dina instruktioner om den bara frågar efter lösenkod eller också lösenord.

Om det är det senare så måste ni först ta bort den kopplingen. Går att göra genom att logga in på iCloud.com med hennes uppgifter.

https://support.apple.com/en-us/HT201351

Annars bör som sagt en DFU göra susen enligt @Aphex instruktioner.

Vi tryckte bara på fabriksåterställning på telfonen, men jag trodde att den automatiskt nollade allt i telefonen då.

Den frågar bara efter lösenkod, och inte lösenord. I bakgrunden så är det som sagt "fabriksskärmen", men det går inte att öppna den utan att fylla i lösenkoden.

Ska testa att logga in på Icloud och ta bort den först!

Jag uppdaterar så fort jag testat ovan, så håller jag tummarna för att det fungerar!

Mvh,
Victor

Permalänk
Medlem

Tillägg: Är den låst till iCloud / Activation lock så brukar man generellt se ett meddelande om att man behöver fylla i mail + lösenord på startskärmen så sannolikt kanske den inte är det.

Men det skadar såklart inte att verifiera att den inte är knuten till frugans iCloud då det är ett krav för att en ny användare ska kunna använda den.

https://support.apple.com/en-us/HT201365

Permalänk
Skrivet av edson:

Tillägg: Är den låst till iCloud / Activation lock så brukar man generellt se ett meddelande om att man behöver fylla i mail + lösenord på startskärmen så sannolikt kanske den inte är det.

Men det skadar såklart inte att verifiera att den inte är knuten till frugans iCloud då det är ett krav för att en ny användare ska kunna använda den.

https://support.apple.com/en-us/HT201365

Okej, då får jag kolla. Jag antar att det brukar dyka upp efter att man fyllt i lösenkoden då? Känns inte som att Apple är så användarvänligt vid såna här tillfällen om man inte är tekniskt kunnig. Kan bara tänka mig om det vore ens föräldrar som skulle göra det här :D...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Victoriousart:

Okej, då får jag kolla. Jag antar att det brukar dyka upp efter att man fyllt i lösenkoden då? Känns inte som att Apple är så användarvänligt vid såna här tillfällen om man inte är tekniskt kunnig. Kan bara tänka mig om det vore ens föräldrar som skulle göra det här :D...

Apples användarvänliga lösning är att du går till en Applebutik.

Att telefonen fortfarande har en låskod beror på att du valde "nollställ alla inställningar" istället för "radera allt innehåll och inställningar" som är alternativet under. Det innebär även att alla bilder och annan personlig data är kvar.

Låsningen till apple-id är för att man inte ska kunna sno telefonen och återställa den enkelt. Innan man gör en återställning bör man därför deaktivera "hitta min iphone" på enheten och även logga ut från icloud.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion