Permalänk
Medlem

Tv utan nätverkskabel till boxen.

Hej!

I och med mitt ringa intresse av tv-tittande så har jag väldigt lite kunskap om tv-apparater och dess möjligheter.

Vi håller just nu och bygger ut vårat hus och fick frågan av elektrikern om jag ville ha en nätverkskabel dragen genom väggen till TVn, samt då ett uttag i väggen.

Helst vill jag inte ha något sådant av anledningen till att jag inte vill ha ett uttag i onödan.

Nu ser det ut som följande:
Fiber—>nätverkskabel—>router—>tv-box—>
hdmi—>TV

Går det att lösa det så att man får:
Fiber—>nätverkskabel—>router—>WIFI—>TV

Det känns som om att det borde kunna gå att lösas utan tv-box och endast ett abonnemang hos valfri operatör om man har en tillräckligt smart TV.

Jag önskar mig alltså att inte behöva använda en TV-box överhuvudtaget, går det att ordna idag?

Jag skulle vara tacksam för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Minst 2 uttag vid en tv om du kan , annrs är du dum och lär ångra dig, sätt även uttag på alla väggar (och i taket för ap) samt dra tomrör i väggarna för både nätverk och hembio.
Smarttv har inget med iptv att göra , iptv och internetanslutning är olika system och att köra iptv via trådlöst är inget man vill göra om det går att undvika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska man välja att dra kabeln i väggen!

Permalänk
Medlem

Använder mig faktiskt av wifi till "Robert boxen" och det funkar faktiskt bra, dock endast 1080p i mitt fall.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Med Telia Play kan du titta TV utan TV-box men via Apple TV då. Den är sjukt mindre alla fall. Antingen via WiFi eller via nätverkskabel. Eller så kopplar du in Antenn-kabel direkt till TV och beställer ett programkort från en TV-operatör.

Permalänk
Medlem

Självklart ska du ha minst ett uttag nära TV’n (gärna dubbeluttag för t ex spelkonsol).

Permalänk
Sötast

Personligen så anser jag att man aldrig kan få tillräckligt med ethernet uttag!
Jag har EN vägg som saknar uttag, tro fan jag sitter vid den nu..... blir galen
(Innebär att jag har EN icke fast installerad sladd i hela boendet....

MEN: Alla är vi olika och som svar till din fråga så ja: det finns wifi-tv-prylar.

Mormor har en sådan, står en sändare i hallen och en mottagare i vardagsrummet. Jag vet dock inte vad de heter, men visst finns det!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Uppenbarligen bör jag läsa på mer om möjligheterna som finns. Fram tills dess så får det sitta en kabel i väggen och ett uttag.

Den dagen då det inte längre behövs så får jag helt enkelt plocka bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Tack för alla svar!

Uppenbarligen bör jag läsa på mer om möjligheterna som finns. Fram tills dess så får det sitta en kabel i väggen och ett uttag.

Den dagen då det inte längre behövs så får jag helt enkelt plocka bort det.

Den dagen lär aldrig komma! 😉😉