Diverse varningslampor som börjat lysa - Passat -12

Permalänk
Medlem

Diverse varningslampor som börjat lysa - Passat -12

Tjena!

Som många andra så har jag jobbat hemma sen slutet av mars, och bilen har mest stått still(kanske kört 3-4 ggr per månad).
Körde iväg en dag och efter kanske 2 mil så började varningslampor för Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), parkeringsbroms och däcktryckskontroll att lysa(ur funktion stod det). Kurvljus slutade även att fungera, och när jag försökte dra på farthållaren så bara blinkade den till. Dessa lampor lyckades jag släcka sen på hemvägen, dock började de lysa igen.

Drog iväg till verkstaden och bad dem kolla batteriet, men han gjorde inte mycket mer än att återställa felen samt bad mig kolla batteriet när jag kört en längre bit(skulle till Stockholm veckan därpå, perfekt). Körde hela vägen till Stockholm utan att lamporna lös, farthållare funkade och inga konstigheter. Körde hem 2 dagar senare och precis när jag nått Lund så började lamporna lysa igen, och nu lyckas jag inte släcka dem.

Tänkte bara höra om någon varit med om liknande och om det låter som om batteriet kanske håller på att ge upp, eller borde jag se andra elfel då också? Bilen är inte trögstartad.

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte flera av dessa system förlitar sig på samma givare, som t ex hjulens rotation/varvtalsgivare. Jag kan ha fel men försöker gissa lite hur det hänger ihop.

I så fall skulle felet kunna bero på att en givare inte vill vara med längre, det man brukar kalla ABS givare, dessa är ju inte ovanliga fel på några bilar, dels är kablarna i en utsatt miljö, dels sitter givaren utsatt i hjulhuset och på vissa bilar är det en typ av krans som kan rosta bort som givaren läser.

Jag tror du ska luska lite i dessa givare och hur de hänger ihop med ovanstående system.

Vore det batteriet så borde det inte komma rakt under färd när bilen laddar bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

ESC och däcktryckskontroll använder båda ABS givaren för sina funktioner på Volkswagen/Audi bilar. Så om den felar slutar den fungera. Det kan också göra att bilen tror att broms appliceras vilket slår ifrån farthållaren.

Ingen aning varför det skulle påverka kurvljus däremot. Men i övrigt skulle jag kolla upp om givaren/givarna till ABS ger felmeddelanden.

Edit: pucktvåa på ABS givare!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

ESC och däcktryckskontroll använder båda ABS givaren för sina funktioner på Volkswagen/Audi bilar. Så om den felar slutar den fungera. Det kan också göra att bilen tror att broms appliceras vilket slår ifrån farthållaren.

Ingen aning varför det skulle påverka kurvljus däremot. Men i övrigt skulle jag kolla upp om givaren/givarna till ABS ger felmeddelanden.

Bilen kanske använder hastighetsdifferensen mellan framhjulen för att bestämma hjulvinkeln och därigenom också kurvljusets riktning ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ett trött batteri brukar ju rätt ofta manifestera sig genom att instrumentpanelen blir rena julgranen, hände mig med förra bilen när batteriet dig. Dock brukar inte bilen vilja starta i det fallet heller så tycker det låtet lite märkligt om den hoppar igång som den ska och du desdutom får felen efter att långkört.

Hade nog försökt få ut vilka koder det är som triggat lamporna. När jag hade batteristrul kunde man hitta koder i rätt många moduler som signalerat för låg spänning.

Permalänk
Medlem

Kolla felkoderna med dator hos verkstad, eller någon som har, omöjligt att gissa.

Att ett batteri börjar ge upp måste inte prompt visa sig direkt vid start..

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag får helt enkelt lämna in den igen och be dem göra en ordentlig kontroll. Lite tråkigt att förra verkstaden inte verkade bry sig om felkoderna utan bara återställde dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bilen kanske använder hastighetsdifferensen mellan framhjulen för att bestämma hjulvinkeln och därigenom också kurvljusets riktning ?

Låter som en logisk förklaring. Men på de flesta bilarna så kan man se ljuset röra sig även när man står stilla och bara vrider på ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tack för svaren. Jag får helt enkelt lämna in den igen och be dem göra en ordentlig kontroll. Lite tråkigt att förra verkstaden inte verkade bry sig om felkoderna utan bara återställde dem.

Tyvärr är många verkstäder helt värdelösa idag och gör inte ett vettigt skit på såna fel, man nollställer och tar betalt. En bekant hade en bil som dog och inte startade som hon fick bärga då hon inte kunde något, flera gånger så nollställde de bara lite grejor och släppte ut den igen. Slutade med att hon köpte ny bil. Klåpare..

Skrivet av Galvanizer:

Låter som en logisk förklaring. Men på de flesta bilarna så kan man se ljuset röra sig även när man står stilla och bara vrider på ratten.

Kanske samverkar det med hastighetsangivelser för olika utslag beroende på hur fort man kör?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tack för svaren. Jag får helt enkelt lämna in den igen och be dem göra en ordentlig kontroll. Lite tråkigt att förra verkstaden inte verkade bry sig om felkoderna utan bara återställde dem.

Tyvärr är det väl inte så mycket mer man kan göra, felkoder sätts lite sporadiskt med jämna mellanrum och har ingen nollat på ett tag så finns det nog rätt mycket irrelevant för din bekymmer med i loggen. Därför rätt rimligt att som första steg nolla koderna och vänta på att problemet återkommer, nu borde man kunna dra lite mer relevanta slutsatser av vilka fel som kommit tillbaka och ta det vidare därifrån.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering kring detta då jag har fått en del meddelanden där folk undrar vad det berodde på.

Det var ABS-givaren som hade gett upp. Jag började med att be en verkstad kolla batteriet men det var inga större problem med det, och sen skickade jag in den till en annan verkstad och då fann de att givaren var döende.