Permalänk
Medlem

Ben and Jerrys Cinemonbun är den bästa av alla!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag måste slå ett slag för ICA Basic's glasstrutar med chocklad och kanderad nötkross... väldigt goda och extremt prisvärda!

https://handla.ica.se/handla/produkt/glasstrut-vanilj-8-p-960...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att Sia verkar ha så gott rykte helt plötsligt. Förr om åren då jag växte upp under 80-90 tal var Sia liksom Triumf glass lite vanryktat det var ju billiga GB kopior för fattiga soc människor typ, så dåligt rykte hade det. Personligen gillade jag bara deras päronsmak men inte vaniljen.

Men det verkar alltså som om Sia har förbättrat sig baserat på den här tråden. Själv har jag inte ätit Sia glass under hela 2000 talet. Så kanske ska prova?

Det verkar också som Lidl's Premium Bourbon Vanilla från Gelatelli ska vara nått i hästväg då den vunnit smaktest genom åren:

Den måste jag prova nån gång!

Själv gillar jag mest vanlig enkel vanilj eller mjukglass. Jag är en enkel man!

Har ni vägarna förbi Örebrotrakten så kan jag rekommendera Nora Glassen i Nora, riktigt god glass som är rikskänd. Om ni på väg mot Göteborg åker förbi Hästholmen tillhörande Ödeshög mittemellan Gränna och Vadstena så finner ni vid Vättern 31:ans Glass och kök otroligt god vanilj och chokladglass nog bland det godaste jag ätit. Tydligen vann de SM förra året.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Tyrkisk Peber-glass från Fazer. Sjukt god lakritsglass. Rekommenderas!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Magnum Choklad, chokladglass med mörk choklad som överdrag.

Finns den fortfarande? Har inte ätit på 20 år Vansinnigt god dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag tycker synd om alla som inte får äta glass från Ängelholmsglass.

Mm deras kladdkaka-glasstårta, syndigt gott.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Någon annan som tycker det borde vara socialt accepterat att äta glass på vinterhalvåret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Finns den fortfarande? Har inte ätit på 20 år Vansinnigt god dock

Nej, jag har inte heller sett den på c.a 20 år.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon annan som tycker det borde vara socialt accepterat att äta glass på vinterhalvåret?

Glass hör ju till jultraditionerna som efterrätt. Vaniljglass med vispad grädde och kladdkaka till är en riktig julklassiker! Så i alla fall under julveckorna är det socialt accepterat!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Glass hör ju till jultraditionerna som efterrätt. Vaniljglass med vispad grädde och kladdkaka till är en riktig julklassiker! Så i alla fall under julveckorna är det socialt accepterat!

Min familj har aldrig ätit glass på jul, och jag har aldrig sett glass på ett julbord med firman heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Ta 3-4st Sun Lolly av din favoritsmak, lägg i mixer tillsammans med valfri vodka.
Helt underbart att shotta varma dagar, men akta sig lite för det smakar inte sprit för 5öre och det slår hårt och snabbt, skål!

Haha, vem sitter och shottar varma dagar?! 😁 😅 Sveriges alkoholkultur är bra lustig!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Min familj har aldrig ätit glass på jul, och jag har aldrig sett glass på ett julbord med firman heller

Det är ju inte en del av huvudjulbordet så att säga. Utan mest ett kvällsmål dvs efter Karl Bertil varit på TV och alla julklappar är utdelade då kan man äta glass med kladdkaka och grädde samt en del andra godsaker som efterrätt. Prova att introducera detta som en ny jultradition det är ju syndigt gott att äta, man tar en bit kladdkaka och en bit vaniljglass (som ska vara gammaldags vanilj helst) och doppar det i grädden och sedan när man får det i munnen så smälter man av välbehag om man gillar glass och kladdkaka. Viktigt dock att kladdkakan är lyckad och god för den är viktig.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Min favorit är nog kvar sen barndomen, Sundborn Punsch!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Haha, vem sitter och shottar varma dagar?! 😁 😅 Sveriges alkoholkultur är bra lustig!

Osäker på om du är emot konceptet att shotta uppfriskande iskalla shots en varm sommardag när man sitter i parken/på gården/på balkongen och ölar med nån polare eller om du försöker med ett otroligt torrt skämt att märka ord på hans språkliga formulering att ”shotta varma dagar”.

Märkligt vilket som imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Min familj har aldrig ätit glass på jul, och jag har aldrig sett glass på ett julbord med firman heller

Helt enig. Aldrig någonsin hört om att man har glass på julbord. Låter som något man lånat från annan kultur eller valt att införa som jultradition själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon annan som tycker det borde vara socialt accepterat att äta glass på vinterhalvåret?

Vadå vinterhalv året?
Glass kan man äta året om även mitt i natten om man är sugen och även flera efter varandra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vadå vinterhalv året?
Glass kan man äta året om även mitt i natten om man är sugen och även flera efter varandra.

Varje gång jag nämner "ska vi köpa hem lite glass" och det är vinter så börjar folk vråla.

"VAFAN SÄGER DU!? GLASS NU NÄR DET ÄR SÅ KALLT UTE!?"

Permalänk
Medlem

Jag söker nu någon form av god blåbärs- eller melonglass. Med melon menar jag då den där gröna lite sötsliskiga varianten, inte något avskum till sorbet som försvinner efter tre månader.

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag gillar all glass.
Äter allt skit.
Men salt och lakrits tycker jag passa bra på glass

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Bjuder på ett hett glasstips: När ni jämför märken, ta en vanlig vanilj från olika märken och kolla på energiinnehållet. Då kan man få en hum om hur mycket luft som har blandats ner och hur mycket grädde som används. Glass säljs ju trots allt i liter.

Själv gillar jag Sia med kola eller Häagen-Dazs Dulce de leche

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakim Ågren:

Förvånar mig att Sia verkar ha så gott rykte helt plötsligt. Förr om åren då jag växte upp under 80-90 tal var Sia liksom Triumf glass lite vanryktat det var ju billiga GB kopior för fattiga soc människor typ, så dåligt rykte hade det. Personligen gillade jag bara deras päronsmak men inte vaniljen.

Men det verkar alltså som om Sia har förbättrat sig baserat på den här tråden. Själv har jag inte ätit Sia glass under hela 2000 talet. Så kanske ska prova?

Det verkar också som Lidl's Premium Bourbon Vanilla från Gelatelli ska vara nått i hästväg då den vunnit smaktest genom åren:

https://i.imgur.com/jc2E3iw.jpg

Den måste jag prova nån gång!

Själv gillar jag mest vanlig enkel vanilj eller mjukglass. Jag är en enkel man!

Har ni vägarna förbi Örebrotrakten så kan jag rekommendera Nora Glassen i Nora, riktigt god glass som är rikskänd. Om ni på väg mot Göteborg åker förbi Hästholmen tillhörande Ödeshög mittemellan Gränna och Vadstena så finner ni vid Vättern 31:ans Glass och kök otroligt god vanilj och chokladglass nog bland det godaste jag ätit. Tydligen vann de SM förra året.

31:an vann också matMauris glasstest som är länkad en sida innan denna. Direktlänk till klippet.
https://youtu.be/U2EjscMpWFo

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Jag gillar all glass.
Äter allt skit.
Men salt och lakrits tycker jag passa bra på glass

Det är därför det är ruskigt gott att dippa Estrella Grillchips i vanlig vaniljglass
Sött och salt på en gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Den lokala glasspråmen bytte tyvärr glassleverantör i år från Engelholmsglass till Otto. Förra året bodde vi typ där men när vi köpte första glassen där i år så vart vi grymt besvikna. Apelsin/Choklad som var en gemensam favorit förra året smaka inte mycket apelsin och chokladen fick man leta efter med förstoringsglas. De andra sorterna vi prova var från OK till inget speciellt, inte värt pengarna. Förstår inte varför många i tråden höjer Otto till skyarna.

Så idag skall vi köpa 3st 5L byttor från Engelholmsglass. Vi har valt Apelsin/Choklad (Apelsingräddglass med chokladrippel) för ena eftersom den är bådas favorit. Jag har valt den nya smaken för i år Vit choklad (Vit choklad-gräddglass ripplad med vit choklad och brända mandlar) som mitt val. Hon har valt Passion/apelsin (Passion- och apelsingräddglass med passion/apelsinrippel).

Se Engelholms skopglass för alla smakerna. De har även 4 laktosfria smaker samt 3 ekologiska.

Så nu vart det inhandlat. 5L byttorna kostar 219kr/st samt så blev det ett 8 paket Top 80 strutar för 149kr så det slutar på 806 riksdaler. Fast det är det ju värt. Winter is coming så man måste bygga upp fettlagret för att överleva...

Prisinfo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon annan som tycker det borde vara socialt accepterat att äta glass på vinterhalvåret?

Säger någon annat är det fel på den personen, lite som att säga att chips bara funkar framför tvn osv.
Är det extrapris på glass som är god så köper jag oavsett

Grejen med att det skjuter i höjden varmare delen är ju att många mindre ställen har öppet på turistigare ställen och vid många promenadstråk sen vill folk ha något gott som även svalkar när det är för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Men det verkar alltså som om Sia har förbättrat sig baserat på den här tråden. Själv har jag inte ätit Sia glass under hela 2000 talet. Så kanske ska prova?

Det verkar också som Lidl's Premium Bourbon Vanilla från Gelatelli ska vara nått i hästväg då den vunnit smaktest genom åren:

https://i.imgur.com/jc2E3iw.jpg

Den måste jag prova nån gång!

Själv gillar jag mest vanlig enkel vanilj eller mjukglass. Jag är en enkel man!

Sia vanlig Choklad har förr varit en favorit för mig, däremot har den på senare år (Efter lansering av Kladdkaka/mjölkchoklad) fattats chokladbitar och chokladSMAK i glassen, den smakar mer socker än annat imho.

Lidl's Choklad och Bourbon Vanilla är otroligt goda, riktigt prisvärda. Bourbon påminner om en lite godare och mer vaniljsmakande "Gammaldagsvanilj" utan den kraftiga krämigheten. Rekommenderar båda två.

F.ö. har Ica ibland rabatt på "Avesta Glass" vilket jag känner är rakt av är hustleri, typ barn som blandat ingredienser som sagt "Jodå detta är mums" sen har det packats ned i låda och ut i butik och priset är ocker-högt för det man får. "Chokladbomben" de har är i princip inte långt ifrån en valfri vaniljglass med en överdriven mängd "Ohoj Sås", och deras frukt&Bär smaker va verkligen smaklösa.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Den lokala glasspråmen bytte tyvärr glassleverantör i år från Engelholmsglass till Otto. Förra året bodde vi typ där men när vi köpte första glassen där i år så vart vi grymt besvikna. Apelsin/Choklad som var en gemensam favorit förra året smaka inte mycket apelsin och chokladen fick man leta efter med förstoringsglas. De andra sorterna vi prova var från OK till inget speciellt, inte värt pengarna. Förstår inte varför många i tråden höjer Otto till skyarna.

Så idag skall vi köpa 3st 5L byttor från Engelholmsglass. Vi har valt Apelsin/Choklad (Apelsingräddglass med chokladrippel) för ena eftersom den är bådas favorit. Jag har valt den nya smaken för i år Vit choklad (Vit choklad-gräddglass ripplad med vit choklad och brända mandlar) som mitt val. Hon har valt Passion/apelsin (Passion- och apelsingräddglass med passion/apelsinrippel).

Se Engelholms skopglass för alla smakerna. De har även 4 laktosfria smaker samt 3 ekologiska.

Ett av mina bästa glassminnen är helt klart engelholmsglass i torekov (hallandsåsen) på en varm sommardag.

Synd med alla dessa undermåliga leverantörer

Permalänk
Medlem

Den finns ju i denna tappningen numera, mer av det sliskiga.

Själv är man mera åt lakrits hållet även om allt annat också slinker ner.
Piratbåten och lakritsbåten var riktigt nice, kärleksbåten var även den bra !

Samt bra väder är alltid glassväder! :):)

Permalänk

@gormen: Har inte sett vanliga double caramel i den butiken jag har där bor, så får leta efter den där.
Tack för tipset!

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Förvånar mig att Sia verkar ha så gott rykte helt plötsligt. Förr om åren då jag växte upp under 80-90 tal var Sia liksom Triumf glass lite vanryktat det var ju billiga GB kopior för fattiga soc människor typ, så dåligt rykte hade det. Personligen gillade jag bara deras päronsmak men inte vaniljen.

Men det verkar alltså som om Sia har förbättrat sig baserat på den här tråden. Själv har jag inte ätit Sia glass under hela 2000 talet. Så kanske ska prova?

Det verkar också som Lidl's Premium Bourbon Vanilla från Gelatelli ska vara nått i hästväg då den vunnit smaktest genom åren:

https://i.imgur.com/jc2E3iw.jpg

Den måste jag prova nån gång!

Själv gillar jag mest vanlig enkel vanilj eller mjukglass. Jag är en enkel man!

Har ni vägarna förbi Örebrotrakten så kan jag rekommendera Nora Glassen i Nora, riktigt god glass som är rikskänd. Om ni på väg mot Göteborg åker förbi Hästholmen tillhörande Ödeshög mittemellan Gränna och Vadstena så finner ni vid Vättern 31:ans Glass och kök otroligt god vanilj och chokladglass nog bland det godaste jag ätit. Tydligen vann de SM förra året.

Eftersom du nämner Örebro och Noraglass, så måste jag slå ett slag för Götlunda glass. Helt oslagbar kvalitetsglass. Har inte ätit någon godare, de har dels många smaker där och man kan köpa med på antingen hel eller halvliter(brukar vara lite färre smaker, men ganska många trots allt).
Tror även att den finns att köpa på vissa butiker i örebro. T.ex. Ica maxi Boglundsängen

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090