Samsung 870 QVO är SSD-enheter med andra generationens QLC-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Nej man behöver inte 10+ Spel. Dock är det väldigt skönt att inte sitta och vänta 30 min på att ett spel ska ladda ner när man vill spela ihop med några vänner. Kanske inte är ett problem om man har över 250 mbit. Jag har väl 600 gb spel som jag regelbundet spelar. Lägg på lite skolprogram som solid works catia och mathlab så är 1tb slut. Alla har inte just de programmen men har inte svårt att tänka mig att man har 100 - 200 gb av diverse program. 1 tb tycker jag är undre gräns för en inte alltför stram budget. Själv har jag lyckats fylla 1,5 tb, men med lite självbehärskning skulle jag säkerligen kunna klara mig på 1 tb.

Det går att klara sig på 1tb och det går att behöva mer, ingen fara...

Jag menar främst att man sällan behöver snabb lagring för så stora mängder data, och en hårddisk är fortfarande att föredra för större lagring

Permalänk
Avstängd

Har alltid undra när det kommer en ny version av SATA ut, det har inte hänt något på många år?

1TB disken är för dyr hade vilat se pris på 1000 kronor eller lite mindre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När ska SATA 4 med protokoll som är anpassade både mot traditionella diskar och flashdiskar?

Skrivet av superegg:

Har alltid undra när det kommer en ny version av SATA ut, det har inte hänt något på många år?

Föll väl lite mellan stolarna.
SAS/SATA-3 med sina 600MB/s duger för HDDs.
SAS-4 på typ 1400MB/s per riktning var klart 2017 och börjar dyka upp i enterpriselösningar, SAS-5 kommer sen med ~3GB/s. Ingen av dem duger riktigt för snabb NVME, där vi nu frångår PCIe3 pga. dess begränsning till ~3GB/s, så jag har lite svårt att se vad som skulle dra in ny version bland konsumentprylar innan det börjar bli så pass billiga kretsar att de lika gärna kan köra SATA4 som SATA3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thu:

Föll väl lite mellan stolarna.
SAS/SATA-3 med sina 600MB/s duger för HDDs.
SAS-4 på typ 1400MB/s per riktning var klart 2017 och börjar dyka upp i enterpriselösningar, SAS-5 kommer sen med ~3GB/s. Ingen av dem duger riktigt för snabb NVME, där vi nu frångår PCIe3 pga. dess begränsning till ~3GB/s, så jag har lite svårt att se vad som skulle dra in ny version bland konsumentprylar innan det börjar bli så pass billiga kretsar att de lika gärna kan köra SATA4 som SATA3.

Jag har inte sätt något HBA kort för SAS-4 eller diskar.

Menar du SAS?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Nej, jag menar SAS-4 / 24G SAS. Som sagt är det bara enterprisevärlden som snackar om det än typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det beror på temperaturen på minnet när informationen skrivs och när det lagras, men också andra faktorer, men jag skulle inte lita på så lång tid, framförallt för TLC/QLC...

Det verkar framförallt bero på hur många cykler som genomförts (är kvar dvs) temperaturen när det är skrivet (högre är bättre), temperaturen för förvaring (lägre är bättre), etc...

Exempel på läsning:

https://www.micron.com/-/media/client/global/documents/produc...

https://www.digikey.com/Site/Global/Layouts/DownloadPdf.ashx?...

Ja där ser man, vanlig MLC håller kvar datan i 10 år utan ström för en hemanvändare som lägger datorn eller SSD’n i en garderob kan man säga.
Problemet med långtidslagring offline är ju att medier byta ut och kontakter blir annorlunda med tiden.
Det finns pengar att tjäna för den uppfinningsrika som ta fram ett medium där både läsare och medium håller i lång tid framöver. Men det kan ändå bli problem att läsa mediumet för det är inte alls säkert att framtida datorer består av 1 och 0 om 50 år när släktalbumet ska grävas gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja där ser man, vanlig MLC håller kvar datan i 10 år utan ström för en hemanvändare som lägger datorn eller SSD’n i en garderob kan man säga.
Problemet med långtidslagring offline är ju att medier byta ut och kontakter blir annorlunda med tiden.
Det finns pengar att tjäna för den uppfinningsrika som ta fram ett medium där både läsare och medium håller i lång tid framöver. Men det kan ändå bli problem att läsa mediumet för det är inte alls säkert att framtida datorer består av 1 och 0 om 50 år när släktalbumet ska grävas gram.

Br/Dvd-skivor lagrade utan ljus och torrt och svalt håller ganska bra, och läsare flr det formatet blr finnas länge till, kolla bara på vinyl och att alla br-läsare till och med har stöd för cd...

Optisk media är ju det de jobbar på med allt med laser i glas och sånt... finns såklart magnetband också, men de har andra nackdelar.

Permalänk
Medlem

M-DISC finns ju som DVD/BR-variant för att förlänga livstiden ytterligare.

https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

Kostar väl nån/några hundralappar per skiva, men tror inte de blir direkt rika på den åtgång som är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Br/Dvd-skivor lagrade utan ljus och torrt och svalt håller ganska bra, och läsare flr det formatet blr finnas länge till, kolla bara på vinyl och att alla br-läsare till och med har stöd för cd...

Optisk media är ju det de jobbar på med allt med laser i glas och sånt... finns såklart magnetband också, men de har andra nackdelar.

Laser i glas tror jag mer på än plast som kan åldras och gå sönder när det ska spinnas upp i en läsare.
Glas håller ju betydligt bättre mot värme oxå om olyckan skulle vara framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Laser i glas tror jag mer på än plast som kan åldras och gå sönder när det ska spinnas upp i en läsare.
Glas håller ju betydligt bättre mot värme oxå om olyckan skulle vara framme.

Lite annan kostnadsmodell och tillgänglighet dock...